فضائل اهل بیت

چگونگی توثیق احادیث مخالفان در مدح ائمه علیهم السلام

با سلام
کارشناس گرامی در تاپیک:

[h=2]از ولایت هم سوال خواهد شد؟[/h]

این مطلب رو ارسال فرمودند:

عامل;983542 نوشت:

سلام
از نظر رجالی تنها راویانی از اهل سنت حجت اند که مورد وثوق باشند یعنی احتمال دروغگویی در آنها ندهیم به عبارتی مهم برای ما در فهم حدیث اثبات مستند بودن این حدیث است که حتی اگر از طریق اهل سنت باشد و ما به راوی سنی اعتماد داشته باشیم کافی است.
اما در مورد کسانی مانند انس بن مالک که دشمنی آنها با اهل بیت علیهم السلام در موارد متعددی ثابت شده است، روایات آنها مورد قبول نیست مگر اینکه در مدح اهل بیت وارد شود! زیرا دلیل عدم قبول روایات ایشان به دلیل احتمال کتمان حق و جعل روایتی است که نفعی برای راوی داشته باشد. اما در مواردی که مدح اهل بیت را مطرح می کنند، مسلما قصد مذکور وجود ندارد و از آنجایی که نفعی برای راوی نداشته و بلکه تا حدودی اقرار بر علیه خود است، این روایات پذیرفته خواهد بود و از طرفی بهترین دلیل برای اثبات حقانیت اهل بیت علیهم السلام است.
به عبارت ساده تر بیان این دست روایات از باب اقرار دوست و دشمن به افضلیت اهل بیت است که اتفاقا اقرار دشمن از ارزش بالاتری برای اثبات حقانیت برخوردار است.

که سوالاتی برای بنده پیش اومد:

۱-فرمودین به روایاتی از مخالفین که به راوی آن اعتماد داشته باشیم میتوان استناد کرد: آیا این نظر اجماع مجتهدین شیعه است؟ لطفا منبع بدید
۲-میفرمایید اگر مدح اهل بیت کرده باشند اشکالی ندارد و میپذیریم حتی اگر راوی از نظر ما موثق نبود: برای این مطلب هم منبع معرفی کنید لطفا.. آیا این یک نظر کلی هست که علمای شیعه تایید کردند؟
اشخاصی هستند که مدح اهل البیت علیهم السلام میکنن اما در کلام خود غلو میکنن. تکلیف این روایات چیست؟
از طرفی برخی روایات هم هستند که چندین جانب مورد نظر راوی است و تنها یک جنبه آن مدح اهل البیت علیهم السلام است. مثلا همین روایت از یک سو مدح اهل البیت علیهم السلام کرده و از سوی دیگر وقایعی را از روز قیامت در ذهن خواننده به تصویر میکشد. از طرفی دیگر هم سوال پیش می آید که تکلیف برائت از دشمنان اهل البیت علیهم السلام چه می شود؟
بنا بر این روایت مخالفین از عوام که ولایت و حب حضرت علی (ع) را درند هم از صراط رد می شوند!

حدیث «الحسن و الحسین اِمامانِ قاما او قعدا»

با سلام
می خواستم بدونم حدیث الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ اِمامانِ قاما اَوْ قَعَدا چقدر معتبر است ؟و قدیمی ترین منبعی که این حدیث رو ذکر کرده کدوم منبع بوده؟
آیا سلسله مراتب ذاکران این حدیث مشخص است؟
با تشکر

مباهله پیامبر و ائمه علیهم السلام


سلام
پیامبر چگونه با کفار مباهله نمودند؟
آیا ائمه هم مباهله کردند؟ به چه کیفیتی؟
تشکر

تابلوهای زیبا از فضائل اهل بیت در قرآن و کتب اهل سنت (اهل سنت ببینند )

در این تاپیک به مرور تابلوهای قشنگ و هنرمندانه از فضائل اهل بیت علیهم السلام و ظلم ظالمین و نکبتهای دشمنان اهل بیت به صورت مستند از قرآن و منابع اهل سنت جهت استفاده کاربران محترم قرار می دهیم که جواب بسیاری از شبهات و سئوالات نیز هست امید که اهل سنت نیز ببینند و بخوانند :

لزوم پیروی از رسول الله صلی الله علیه و آله .
جایگاه شفاعت و شفاعت کنندگان در قرآن کریم .
وسیله و واسطه های دعا .
جواز و لزوم توسّل .
شفاعت انبیاء و اولیاء و مؤمنان .

و من الله التوفیق