مناقب و فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام

چگونگی توثیق احادیث مخالفان در مدح ائمه علیهم السلام

با سلام
کارشناس گرامی در تاپیک:

[h=2]از ولایت هم سوال خواهد شد؟[/h]

این مطلب رو ارسال فرمودند:

عامل;983542 نوشت:

سلام
از نظر رجالی تنها راویانی از اهل سنت حجت اند که مورد وثوق باشند یعنی احتمال دروغگویی در آنها ندهیم به عبارتی مهم برای ما در فهم حدیث اثبات مستند بودن این حدیث است که حتی اگر از طریق اهل سنت باشد و ما به راوی سنی اعتماد داشته باشیم کافی است.
اما در مورد کسانی مانند انس بن مالک که دشمنی آنها با اهل بیت علیهم السلام در موارد متعددی ثابت شده است، روایات آنها مورد قبول نیست مگر اینکه در مدح اهل بیت وارد شود! زیرا دلیل عدم قبول روایات ایشان به دلیل احتمال کتمان حق و جعل روایتی است که نفعی برای راوی داشته باشد. اما در مواردی که مدح اهل بیت را مطرح می کنند، مسلما قصد مذکور وجود ندارد و از آنجایی که نفعی برای راوی نداشته و بلکه تا حدودی اقرار بر علیه خود است، این روایات پذیرفته خواهد بود و از طرفی بهترین دلیل برای اثبات حقانیت اهل بیت علیهم السلام است.
به عبارت ساده تر بیان این دست روایات از باب اقرار دوست و دشمن به افضلیت اهل بیت است که اتفاقا اقرار دشمن از ارزش بالاتری برای اثبات حقانیت برخوردار است.

که سوالاتی برای بنده پیش اومد:

۱-فرمودین به روایاتی از مخالفین که به راوی آن اعتماد داشته باشیم میتوان استناد کرد: آیا این نظر اجماع مجتهدین شیعه است؟ لطفا منبع بدید
۲-میفرمایید اگر مدح اهل بیت کرده باشند اشکالی ندارد و میپذیریم حتی اگر راوی از نظر ما موثق نبود: برای این مطلب هم منبع معرفی کنید لطفا.. آیا این یک نظر کلی هست که علمای شیعه تایید کردند؟
اشخاصی هستند که مدح اهل البیت علیهم السلام میکنن اما در کلام خود غلو میکنن. تکلیف این روایات چیست؟
از طرفی برخی روایات هم هستند که چندین جانب مورد نظر راوی است و تنها یک جنبه آن مدح اهل البیت علیهم السلام است. مثلا همین روایت از یک سو مدح اهل البیت علیهم السلام کرده و از سوی دیگر وقایعی را از روز قیامت در ذهن خواننده به تصویر میکشد. از طرفی دیگر هم سوال پیش می آید که تکلیف برائت از دشمنان اهل البیت علیهم السلام چه می شود؟
بنا بر این روایت مخالفین از عوام که ولایت و حب حضرت علی (ع) را درند هم از صراط رد می شوند!

ミ✧ ❖ قطره ای از دریای فضایل و مناقب مولا امیرالمومنین علی علیه السلام ✿ عاشقان بشتابید بشتابید ❖ ✧ミ

[="Black"]

بنام خالق عشق مولا امیرالمومنین علی علیه السلام

سلام و عرض ادب و احترام

این تایپیک هدیه ای است ارزشمند مخصوص شیعیان و عاشقان مولا امیرالمومنین علی علیه لسلام

برای آگاهی و شناخت ارزش این تایپیک و بعنوان اولین تحفه با عشق تقدیم میشود:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم فرمودند:

خداوند تبارک و تعالی برای برادرم، علی بن ابی طالب آن قدر فضیلت قرار داده که شمارش آن را فقط خدا می داند.

هرکس فضیلتی از فضائل او را بازگو کند و به آن اعتراف نماید ، خداوند گناهان گذشته و اینده اش را بیامرزد ، هرچند به اندازه جن و انس گناه کرده باشد.

و هرکس فضیلتی از فضائل علی علیه السلام را بنویسد ، تا آن نوشته باقی است فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند.

و هر که به فضیلتی از فضائل علی علیه السلام گوش دهد ، خداوند گناهانی را که به وسیله ی گوش انجام داده می آمرزد.

و هرکس به نوشته ای از فضائل علی علیه السلام نگاه کند، خداوند گناهانی را که با چشم انجام داده می آمرزد.

امالی صدوق، مجلس 28، حدیث 10


ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

و نقل است در شب معراج پیامبر به خداوند خطاب کردند چگونه میتوانم شکر نعمتهای عظیمی که بر من پیامبر نازل شده است را به جا بیاورم

خداوند در پاسخ فرمودند با بیان فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام میان مردم

ܓܨܓܓܨܓ✿ܓܨܓܓܨܓ✿ܓܨܓ

با این تفاسیر ان شاالله این تایپیک باید پر بازدید کننده ترین تایپیک انجمن شناخته بشه

چقدر خوبه که با هر بار ورودمون به اسک دین یکی از این فضایل رو مطالعه کنیم

از دوستان درخواست دارم اگر قصد مشارکت دارند روزانه حداکثر 1 یا 2 پست قرار بدید تا همه دوستان فرصت مناسب برای مطالعه کامل رو داشته باشند

یاعلی مدد

[/]

*علی علیه السلام* در قرآن...........!

با سلام

پرداختن به مبحث مناقب و فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام از این رو اهمیت دارد كه آدمی را به پیروی و اطاعت از چنین شخصیت والا و ممتازی برمی انگیزاند، چرا كه هر فطرت پاكی خواهان فضیلت و دوستدار حقیقت است.
كسی را كه دارای فضیلت و كمال باشد، بر هر كس دیگری كه از فضیلت تهی است، ترجیح می دهد.
اگر فردی را همواره بر مدار حق ببیند و حق را نیز بر مدار او بیابد، سر به آستانش می ساید و دل و دین به او می سپارد و پیروی او را بر می گزیند تا رنگی و نشانی از او گیرد. خداوند در قرآن می فرماید:

... أفَمَنْ یهْدی اِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ اَنْ یتَّبَعَ اَمَّنْ لایهِدّی اِلا اَنْ یهْدی فَما لَكُمْ كَیفَ تَحْكُموُنَ.
آیا آن كسی كه به سوی حق هدایت می كند سزاوارتر است پیروی شود، یا آنكه خود راه یافته نیست و راه را نمی یابد مگر آنكه راهنمایی و هدایت گردد؟
پس شما را چه می شود؟
(كه حقیقتی به این روشنی را در نمی یابید)، چگونه داوری می كنید؟

مسلماً فردی كه راه یافته و هدایت شده است، برای پیروی و اطاعت سزاوارتر و شایسته تر از كسی است كه بهره ای از كمال ندارد و خود نیازمند هدایت و راهنمایی است.

آيه ليله المبيت

وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یشْری نَفْسَهُ ابْتِغآءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَؤوُفٌ بِالْعِبادِ.بقره / 207

و از میان مردم، كسانی هستند كه جانشان را به خاطر خشنودی خدا عرضه می كنند و خداوند نسبت به اینگونه بندگان بسیار مهربان است.



كافران قریش پس از ناامیدی از تغییررویه پیامبردردعوت به اسلام، سرانجام تصمیم گرفتند آن حضرت را به قتل برسانند.
نقشه آنها ای
ن بود كه گروهی از مردان قبایل مختلف قریش به خانه پیامبر یورش برند و آن حضرت را در بستر خواب غافلگیر كرده و با ضربات نیزه و شمشیر تكّه تكّه اش كنند.
حضرت جبرئیل فرشته وحی، پیامبر را از تصمیم ناجوانمردانه و وحشیانه كافران آگاه كرد و از سوی خداوند دستور آورد كه همان شب از مكه خارج شود و برای فریب كافران،
علی علیه السلام را در بستر خود بخواباند.

پیامبر، موضوع را با علی علیه السلام در میان گذاشت و از او خواست كه در بستر بخوابد، تا كافران از آن حضرت غافل بمانند و او بتواند با استفاده از فرصت در محل مناسبی، دور از دسترس كافران مخفی شود و سپس به یثرب برود.
علی علیه السلام با كمال خرسندی پذیرفت كه جانش را سپر بلا سازد تا آسیبی به رسول خدا صلی الله علیه وآله نرسد.
علی آن شب را در بستر خوابید و همانطور كه پیامبر فرموده بود، كافران پنداشتند، این پیامبر است كه خوابیده است.
امّا نخواستند در تاریكی شب به خانه هجوم آورند، چون ممكن بود به اشتباه افراد دیگری را در تاریكی بكشند.
برای همین تا سپیده دم خانه را زیر نظر گرفتند. هنگامی كه هوا كمی روشن شد، به خانه حمله بردند و با شمشیرهای آخته بر بستر یورش آوردند، در حالی كه یقین داشتند پیامبر كشته خواهد شد.
امّا همین كه به بستر نزدیك شدند با كمال حیرت و حسرت دیدند این علی است كه در بستر پیامبر آرمیده است!

به پاس این جانبازی و فداكاری، خداوند ایه ای نازل فرمود و در آن از این حادثه شورانگیز یاد كرد تا این ماجرا جاودانه بماند. آن شب در تاریخ به لَیلَةُ الْمَبیت معروف شده است، یعنی شبی كه حضرت علی در بستر پیامبر خوابید. این حماسه مقدس را فخر رازی در تفسیر خود 1
چنین نقل كرده است:

نَزَِلَتْ فی علی بن ابیطالب. باتَ عَلی فِراشِ رَسولِ اللّهِ لَیلَةَ خُروجِهِ اِلَی الْغار، و یروی أَنَّهُ لَمّا نامَ عَلی فِراشِهِ قامَ جبرئیلُ عِنْدَ رَأْسِهِ و میكائیلُ عِندَ رِجْلَیهِ وَ جبریلُ ینادی: بَخٍّ بَخٍّ مِنْ مِثْلِكَ یابْنَ اَبی طالب یباهِی اللّهُ بِكَ الْمَلائِكَةَ.
این ایه در شأن علی بن ابیطالب نازل شده است.
همان شبی كه پیامبر به غار ثور رفت و وی در بستر خوابید. حضرت جبرئیل بالای سر او و حضرت مكائیل پایین پاهای او ایستاده بودند.
در آن حال جبرئیل ندا در می داد: آفرین بر تو ای پسر ابو طالب، اینك خداوند به فرشتگان آسمان - به خاطر عظمت این فداكاری تو- مباهات می كند.