جایگاه عقل

سهم عقل و شرع در هدایت

انجمن: 
با سلام خدمت دوستان و کارشناسان گرامی یکی از فرضها و مقدمات مهم در بحث اثبات ضرورت نبوت، این است که مجموعه عقل و علم برای هدایت انسان کافی نیستند و بنابراین ضروری است که خدا برای تکمیل هدایت حداقل یک مذهب وحیانی را در اختیار بشر قرار دهد. طبق این فرض: - مجموعه عقل و علم برای هدایت انسان ناکافی اند. - مجموعه عقل و علم و مذهب برای هدایت انسان کافی است.   اثبات عقلی فرض مذکور نیازمند شناخت ضروریات هدایت انسان است. شناخت این که چه چیزی برای هدایت انسان ضروری است و چه چیزی ضروری نیست. همچنین بایستی توجه داشت که طبق فرض بالا، وجود موارد مجهول یا مبهم در مسائل اعتقادی یا عملی لزوماً مانع کافی بودن هدایت نیستند چرا که با دسترسی به مذهب نیز هنوز مجهولاتی باقی می‌مانند.   یکی از لوازم اثبات این فرض آن است که نشان دهیم حداقل یکی از جنبه‌های فراعقلی دین برای کافی بودن هدایت ضروری است. یعنی مطمئن باشیم که حداقل یکی از آموزه‌های مذهب که از طریق عقل و علم قابل دستیابی نیست، برای کامل بودن هدایت لازم است.   چگونه می‌توان به شیوه عقلی و بدون رجوع به منابع درون دینی این فرض یا لازمه آن را اثبات نمود؟ با تشکر

جایگاه خداوند و عقل

انجمن: 

آیا خداوند کاری را که از نظر عقلی محال است نمی‌تواند انجام دهد؟

1) اگر می‌تواند، پس عقلاً و منطقاً باید بپذیریم که آنچه عقل و منطق می‌گوید ممکن نیست، در واقع ممکن است. پس عقل خودش را بی اعتبار می‌داند. اگر عقل بی اعتبار باشد پس هیچ حرفی باقی نمی‌ماند یا می‌ماند یا هر چیز یا هیچ چیز (عقل بی اعتبار است و نتیجه‌ای نمی‌شود گرفت و هر چه بگوییم بیهوده است)...

2) اگر نمی‌تواند، بگویید چرا نمی‌تواند؟ آیا به خاطر این که عقل و منطق اجازه نمی‌دهد؟ اگر چنین است آیا خداوند محکوم به پذیرش محدودیت‌های عقلی است؟ اگر محکوم به پذیرش آن است، شاید بتوان گفت عقل و منطق را او بنا نگذاشته و عقل و منطق مقدم و مسلط بر اوست. پس آنگاه چه کسی این عقل و منطق را که نظام مند و هماهنگ است به وجود آورده؟

شاید بگویید خداوند خود عقل و منطق را ایجاد کرده. پس چه طور محکوم به پذیرش چیزی است که خود درست کرده؟

شاید بگوید عقل و منطق همراه با خدا همیشه بوده‌اند و هر دو واجب الوجودند. پس اگر این دو را جدا بینگاریم که باید بگویم عقل بر دیگری مسلط است اما ظاهرا خداوند در عقل اثری ندارد.:Gig:اگر بگوییم یکی هستند پس خدا و عقل یک وجود واحدند. پس آنچه عقل می‌گوید در واقع خدا می‌گوید...

============================

آیا پاسخی برای روشن شدن آنچه گفته شود وجود دارد؟ حدیثی، حرفی از یک فیلسوف اسلامی یا استدلالی هست که مسأله را روشن کند؟ اگر نیست بهتر است مدیران این سوال را حذف کنند.:ok: