جمع بندی چرا بدون تزکیه نفس، نماز در دوری ما از معصیت اثرگذار نیست؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا بدون تزکیه نفس، نماز در دوری ما از معصیت اثرگذار نیست؟

با سلام

منظور جملات زیر چیست ؟ چرا بدون تزکیه نفس عبادات ظاهری مثل نماز ما را از معصیت و منکر دور نمی کند ؟ پس فایده نماز چیست ؟

" بدون تزکیه نفس و تصفیه قلب، عبادات ظاهریه را اثری، و طاعات بدنیه را ثمری نیست. و چه فایده مترتب می شود بر آراستن ظاهر و کاستن باطن. قال الله سبحانه : (نماز، بازمی دارد نمازگزاران را از اعمال زشت و منکر )

اگر نماز با خباثت باطن و اخلاق سیئه مقبول خداوند بی نیاز بودی، پس چرا می بینی اکثر مردم را که هر روز نماز پنج گانه بجا می آورند، و هر ساعت چند منکر و معصیت از ایشان صادر می شود ؟
و حضرت فرمودند : ( به واسطه نماز مومن عروج می کند به معارج قرب پروردگار )

پس اگر آنچه می کنیم نماز باشد، چرا بجز تنزل و هبوط از خود نمی یابیم ؟ ".

با تشکر

پاسخ کارشناس

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد بصیر

بانو;551585 نوشت:
منظور جملات زیر چیست ؟ چرا بدون تزکیه نفس عبادات ظاهری مثل نماز ما را از معصیت و منکر دور نمی کند ؟ پس فایده نماز چیست ؟

" بدون تزکیه نفس و تصفیه قلب، عبادات ظاهریه را اثری، و طاعات بدنیه را ثمری نیست. و چه فایده مترتب می شود بر آراستن ظاهر و کاستن باطن. قال الله سبحانه : (نماز، بازمی دارد نمازگزاران را از اعمال زشت و منکر )


باسلام و احترام
اینطور نیست که نماز بدون حضور قلب و تزکیه، هیچ اثری نداشته باشد، کسی که مصمم به نماز باشد ولو این که نسبت به بعضی از تقیدات دینی، سهل انگار باشد، باز خودِ این نماز بازدارنده از خیلی معاصی خواهد بود، حداقل اگر هم گناهی انجام بدهد، با ترس و لرز بیشتری به همراه خواهد بود، این خاصیت نماز و انسانهای با نماز است. نمی شود کسی مقید به نماز و مستدام در آن باشد(هر چند با توجه کم) اما هیچ تاثیری در بازدارندگی او از گناه نداشته باشد. مطمئنا این شخص که نماز می خواند و بعضی از گناهان را انجام می دهد اگر نماز نمی خواند بیشتر گناه انجام می داد و گناهان را با رغبت بیشتری انجام می داد.
هر چقدر نماز، با حضور قلب باشد، و یا به عبارتی با تزکیه نفس همراه باشد، با همان میزان، از گناه بازدارندگی خواهد داشت.
امام صادق (ع) در بیان این نشانه ، می فرماید:
«مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ أَ قُبِلَتْ صَلَاتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْیَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلَاتُهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْه»[ii]
هر کس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه ، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه ؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه باز داشته ، به همان اندازه نمازش قبول شده است.(

بحارالأنوارج 79 ص 198باب 1- فضل الصلاة و عقاب تارکها
)در بحارالانوار جلد 84 صفحه 238 از قول امام صادق (ع) آمده است: «اَن العبدَ لیُرفعُ لهُ مِن صلاتهِ نصفُها او ثلُثها او ربعُها او خمسُها و ما یرفعُ لهُ الّا ما اقبلَ علیهِ بقلبهِ»
یعنی: «همانا از نماز انسان، نصف یا ثلث یا یک چهارم یا یک پنجم آن بالا برده می شود و بجز مقداری که با حضور قلب و توجه قلبی نماز را بجا آورده است [به آسمان

] برده نمی شود

به این لینک هم سری بزیند:

http://www.askdin.com/thread1138.html

موضوع قفل شده است