جمع بندی فلسفه ی به دنیا آمدن ما

تب‌های اولیه

30 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فلسفه ی به دنیا آمدن ما

با سلام خدمت شما
من سوالی داشتم
چرا ما به دنیا آمدیم؟چرا ازعالم زر مستقیم وارد بهشت یا جهنم نشدیم ؟خود خدا که می دانند در آخر به جهنم یا بهشت می رویم!!!

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد صدیق

[TD][/TD]

mohhed83;1018845 نوشت:
چرا ما به دنیا آمدیم؟چرا ازعالم زر مستقیم وارد بهشت یا جهنم نشدیم ؟خود خدا که می دانند در آخر به جهنم یا بهشت می رویم!!!

باسلام و عرض ادب

مطلبی که نوشتید متضمن سه سوال کاملا مجزا است.
نخست. فلسفه آفرینش انسان
دوم. فلسفه حضور انسان در زمین
سوم. علم خدا و سرنوشت انسان

از آنجا که به هر سه سوال بالا در این انجمن پرداخته شده است، به صورت خلاصه به آنها اشاره میشود و مباحث تفصیلی بیشتر را به تاپیکهای مرتبط ارجاع میدهم.

نخست. فلسفه افرینش انسان
یکی از سوالات رایج و بسیار قدیمی در بین انسانها این است که خداوند چرا انسان را افریده است.
این سوال چند پیش فرض مهم دارد.
الف. خداوند وجود دارد.
ب. خداوند خالق انسان است.
پ. خداوند حکیم است.
ت. فاعل حکیم از انجام کارهایش هدفی در نظر دارد.
ث. آفرینش انسان دارای هدفی بوده است.
با قطع نظر از هر کدام از این پیش فرضها و بدون توجه به آنها یا عدم قبول آنها، سوال نخست، شکل دیگری میگیرد.

اما با توجه به این پیش فرضها، اینک سوال این است که چرا خداوند انسان را افریده است.

هدف فاعل به دو صورت قابل فرض است.
هدف و نفعی که به خود فاعل میرسد. در این فرض، فاعل کاری را انجام میدهد تا نفعی که ندارد را به خودش برساند.
هدف و نفعی که به دیگری میرسد. در این فرض، قصد فاعل از انجام کار، رساندن نفعی به دیگران است؛ خواه نفعی به خودش نیز برسد یا نرسد.

از انجا که خداوند متعال، کامل مطلق است و هیچگونه نقصی در او متصور نیست، هدف او از کارهایش قطعا از نوع نخست نمیتواند باشد.
بنابراین تنها هدف به صورت دوم برای خداوند متصور است.
در این مورد، راه برای شناخت هدف یک فاعل از انجام کارهایش یا پرسیدن از خود اوست و یا مشاهده قرائن و شواهدی است که از کارهایش معلوم شده است.
روش نخست در صورتی که فاعل در کارهایش صادق باشد و علم به کار و هدفش داشته باشد، قطعا از روش دوم بهتر و اطمینان بخش تر است.
بر اساس متون دینی و آنچه در منابع دینی وجود دارد، چندین هدف به عنوان هدف خداوند در کارهایش مطرح شده است که به صورت اجمالی عبارتند از:
عبادت یا عبودیت: چنانکه در آیه شریفه به این مسئله اشاره شده است:
"و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون"(1)
ما جن و انسان را جز برای عبادت نیافریدیم.

معرفت: چنانکه در حدیث شریف قدسی بدان اشاره شده است که:
"کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن اُعرف فخلقتُ الخلق لکَی اُعرف(2)"
من گنجی مخفی بودم و دوست داشتم که شناخته شوم به همین جهت خلایق را آفریدم تا شناخته شوم.
در این روایت نیز، فلسفه خلقت، معرفت و شناخت حق تعالی دانسته شده است.

پی نوشتها:
1. سوره ذاریات، آیه 56
2. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 84، ص 199 و 344، موسسه الوفاء، بیروت، 1404 هـ ق.

دوم. فلسفه حضور انسان بر روی زمین
این سوال دو جنبه کاملا متفاوت ولی پیوسته به هم را دارد.
الف. چرا انسان بر روی زمین قرار گرفت؛ یعنی چرا در جای دیگری قرار داده نشد مانند بهشت.
ب. چه هدفی از قرار گرفتن بر روی زمین وجود دارد.

فهم جنبه نخست برای عقل انسانی ناممکن است.
خداوند انسان را افریده است و بر اساس آنچه خودش بیان کرده است، هدف او در نهایت رساندن انسان به کمال لایقش است، خواه از طریق عبودیت و خواه از طریق معرفت حق تعالی.
این هدف را خداوند میتوانست در هر مکان و موقعیتی محقق کند چه بهشت و چه جایی دیگر در کهکشانها.
اما او جل و تعالی، اراده کرد که انسان را بر روی زمین قرار بدهد و از این طریق با مشکلاتی که در روی زمین با آن روبرو میشود مورد آزمایش قرار دهد.
ولی این

و تنها میتوان از بیان خود افریننده انسان، هدف او از قرار دادن انسان بر روی زمین را متوجه شد.

سوم. علم خداوند و سرنوشت انسان
این سوال نیز بارها مورد بحث قرار گرفته است و به صورت خلاصه، پاسخ آن است که
علم خداوند منافاتی با اراده انسان ندارد.
توضیح اینکه
م1. خداوند انسان را افریده است.
م2. هدف از افرینش انسان، رسیدن انسان به کمال است.
م3. کمال مورد نظر، کمال اختیاری است نه کمال خدادادی و غیر اختیاری.
م4. این کمال، تنها از پرتو کارهای اختیاری به دست می اید. چنانکه فرموده است:

"مَّا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ"

:چنين نبود كه خداوند، مؤمنان را به همان‏گونه كه شما هستيد واگذارد؛ مگر آنكه ناپاك را از پاك جدا سازد

م5. بنابراین، انسان باید در محیط ازمایش و ابتلا در مشکلات قرار بگیرد تا مشخص شود که چه رفتار و عکس العملی نشان میدهد. چنانکه فرموده است:
"وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين‏": قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه‏ ها، آزمايش مى‏ كنيم؛ و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان!

م6. خداوند میداند که چه کسی اعمال حسن را انجام میدهد و چه کسی گنهکار است.
م7. علم خداوند به مجموعه شرایط و مقتضیات یک عمل است.
م7. از جمله این شرایط و مقتضیات برای تحقق یک عمل، اراده انسان است.

بنابراین،
اولا: علم خداوند منافاتی با اراده انسان ندارد.
ثانیا: برای تحقق هدف خداوند از خلقت انسان، باید او در تیررس ابتلائات قرار بگیرد و در محیط ازمایش باشد.
به همین جهت او را بر روی زمین قرار داد تا از این راه با ابتلائات و ازمایشات مختلف این کمال محقق شود.

3. سوره ال عمران، آیه179

سلام.
با اجازه سوالاتی بپرسم.
نظر شما درباره خلقت ارواح قبل از ابدان چیست ؟
عالم ذر دو مرحله ای بوده ؟

صدیق;1019406 نوشت:
سوم. علم خداوند و سرنوشت انسان
این سوال نیز بارها مورد بحث قرار گرفته است و به صورت خلاصه، پاسخ آن است که
علم خداوند منافاتی با اراده انسان ندارد.
توضیح اینکه
م1. خداوند انسان را افریده است.
م2. هدف از افرینش انسان، رسیدن انسان به کمال است.
م3. کمال مورد نظر، کمال اختیاری است نه کمال خدادادی و غیر اختیاری.
م4. این کمال، تنها از پرتو کارهای اختیاری به دست می اید. چنانکه فرموده است:
"مَّا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ"

:
چنين نبود كه خداوند، مؤمنان را به همان‏گونه كه شما هستيد واگذارد؛ مگر آنكه ناپاك را از پاك جدا سازد

م5. بنابراین، انسان باید در محیط ازمایش و ابتلا در مشکلات قرار بگیرد تا مشخص شود که چه رفتار و عکس العملی نشان میدهد. چنانکه فرموده است:
"وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين‏": قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه‏ ها، آزمايش مى‏ كنيم؛ و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان!

م6. خداوند میداند که چه کسی اعمال حسن را انجام میدهد و چه کسی گنهکار است.
م7. علم خداوند به مجموعه شرایط و مقتضیات یک عمل است.
م7. از جمله این شرایط و مقتضیات برای تحقق یک عمل، اراده انسان است.

بنابراین،
اولا: علم خداوند منافاتی با اراده انسان ندارد.
ثانیا: برای تحقق هدف خداوند از خلقت انسان، باید او در تیررس ابتلائات قرار بگیرد و در محیط ازمایش باشد.
به همین جهت او را بر روی زمین قرار داد تا از این راه با ابتلائات و ازمایشات مختلف این کمال محقق شود.


3. سوره ال عمران، آیه179

۱- با خیرخواهی خداوند چطور ؟ با خیرخواهی منافاتی ندارد که خدا آفرینش شقاوتمند را خواسته !!

۲- فرضا این درست باشد علم خدا با اختیار منافاتی ندارد، پس در دنیا روزی کسی آرزوی نیستی کرده بوده هم خبر داشته و خلق شده . این همان استفاده ی ابزاری نیست ؟

دلسوخته;1019444 نوشت:
نظر شما درباره خلقت ارواح قبل از ابدان چیست ؟
عالم ذر دو مرحله ای بوده ؟

باسلام وعرض ادب
عالم ذر، یک مسئله کاملا مبهم و پیچیده است.
هنوز هیچ اتفاق نظری در تفسیر مراد از این عالم وجود نداره.
بنابراین نمیتوان هیچ اظهار نظر قطعی در مورد آن و لوازمش ارائه کرد.

موفق باشید.

موضوع قفل شده است