سي امين سالروز عمليات بزرگ فتح المبين است

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سي امين سالروز عمليات بزرگ فتح المبين است

امسال سي امين سالروز عمليات بزرگ فتح المبين است. در روزهاي آغازين سال 1361 مدافعان كشور اسلامي مان توانستند حماسه اي بيافرينند كه در طول تاريخ ايران جاودانه بماند و در دفاع مقدس مقدس بعنوان بزرگتر ين عيدي رزمندگان به ملت شريف ايران شناخته شود .

اول فروردین ماه 1361 در حالی كه رزمندگان اسلام برای حمله آماده‌اند و بی ‌صبرانه منتظر شنیدن رمز عملیات هستند، اما از اعلام شروع حمله خبری نمی ‌شود. سلحشوران اسلام هم چنان منتظر می ‌مانند تا قرارگاه فرماندهی آغاز حمله را اعلام كند.

روز دوّم فروردین ماه، مقر فرماندهی سپاه و ارتش آماده صدور دستور عملیات می‌ شود. استخاره برادر محسن رضایی، به قرآن كریم آیة 17 سوره مباركه فتح را در مقابل دیدگان فرماندهان جنگ می‌گذارد و بدین ترتیب عملیات، فتح‌المبین نام گذاری می ‌شود. زمانی كه عقربه ساعت روی 30 دقیقه بامداد قرار می‌ گیرد، پیام رمز شروع عملیات توسط فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(محسن رضایی) و فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران(سپهبد شهید صیاد شیرازی) صادر می ‌شود.

عمليات بزرگ و غرور آفرين فتح المبين كه در دوم فروردين1361 با رمز يازهرا اغاز و در سه مرحله تا 7 فروردين ادامه داشت نمونه بارز و آشكاري بود ازايمان و توكل رزمندگان ، پشتيباني و حضور نيروهاي مردمي ، تدبير و ابتكار عالي نظاميان و وحدت نيروهاي مسلح.

پيش از آغاز عملياتهاي آزادسازي مناطق اشغالي، خط مشي بني صدر به عنوان رييس جمهور و فرمانده كل قوا اين بود كه نيروهاي مردمي و سپاهي و بسيجي به جريان جنگ وارد نشوند. اما عزل و نهايتا فرار وي از ايران ، تأثير مثبتي بر جامعه گذاشت، به طوري كه مردم كاملاً به صحنه آمدند. پس از حاكميت تفكر خط امام بر اوضاع جنگ تحميلي عمليات شكست حصر ابادان در مهر ماه 1360 و فتح بستان در آذر ماه همان سال انجام شد. هدف از انجام اين اقدامات آن بود كه جنگ هر چه زودتر به كمك مردم با موفقيت به پايان برسد؛ بنابراين، تمامي اين عوامل دست به دست هم دادند و با كمترين تبليغات موجب شدند تا حضور نيروهاي مردمي در جبهه افزايش يابد، به طوري كه مردم از تمام شهرستانها، روستاها و آبادي هاي كشور به طرف جبهه ها سرازير شدند.

حمايت نيروهاي مردمي و كمكهاي آنها از راههاي گوناگون اعم از حضور نيروهاي بسيجي و رزمنده، اقدامات مهندسي و جاده سازي كمكهاي غذايي و وسائل و تجهيزات نظامي در اين عمليات، چشم گير بود.

در جريان عمليات، شاهد بوديم كه مردم ايران در زير سخت ترين و شديدترين حملات و آتش دشمن، با اهداي انواع كمپوتهاي سرد، كنسروها و مواد غذايي به رزمندگان كمك مي كردند و البته خود اين موضوع روحيه رزمندگان را افزايش مي داد كه توصيف ناپذير است. در اين عمليات، مردم به طور بي‌سابقه و گسترده‌اي حضور يافتند و معنويت عميقي بر جبهه‌ها حاكم بود. حضور غيرقابل انتظار نيروهاي بسيجي را بايد يكي از دلايل گسترش كيفي و كمي نيروهاي رزم سپاه در اين عمليات دانست.

نيروهاي مردمي، به ويژه عشايري كه در آن منطقه بودند، كاملاً با رزمندگان اسلام همكاري مي كردند كمك آنها در شناسايي معبرها و محورهاي عمليات با توجه به كوهستاني بودن منطقه بسيار مؤثر بود. همچنين، به دليل اجراي عمليات در شب و اينكه نيروهاي تك ور توانايي شناسايي و رفتن به مسيرهاي تعيين شده را نداشتند و زمين را نمي شناختند، در هر يك از اين معبرها و محورها يكي از اين نيروهاي مردمي به عنوان بلدچي گذاشته شد كه در اجراي عمليات نقش مؤثري را ايفا كردند. نيروهاي بسيج در حدود شش هزار نفر پير و نوجوان با تمام وجود در اين عمليات شركت داشتند.

طراحي عمليات فتح‌المبين از جمله ابتكارات و نوآوري‌هاي رزمندگان در اين مقطع محسوب مي‌شود. در طراحي اين عمليات، عوامل متعددي دخالت داشتند. چگونگي آرايش و گسترش دشمن در منطقه عمده‌ترين شاخص تعيين كننده بود. ارتش عراق به هنگام ورود به خاك ايران به دليل دست نيافتن به اهداف از پيش تعيين شده، به اجبار خطوط پدافندي نامناسبي داشت،طوري كه خطوط ياد شده ضمن جناح دادن به نيروهاي اسلام عقبه يگانها را نيز در دسترس رزمندگان قرار مي‌داد. بر اين اساس طراحان عمليات ضمن بهره‌گيري از نقاط ضعف دشمن، عمده فلشهاي اصلي عمليات را بر جناح‌هاي خطوط دشمن ترسيم كردند و دستيابي به عقبه آنان را به عنوان هدف برگزيدند. توجه به اين امر موجب شد تا در نخستين مراحل عمليات به دليل سقوط تعدادي از عقبه يگانها، جبهه دشمن متزلزل شود و در نتيجه، رزمندگان اسلام با سرعت بيشتر به اهداف خود دست يابند.

اجراي پي در پي مراحل عمليات از ديگر ويژگي‌هاي اين عمليات بود؛ هرگونه تاخير در اجراي مرحله دوم مي‌توانست علاوه بر از دست دادن نتايج و دستاوردهاي مرحله اول، عمليات را ناكام بگذارد، اما اجراي مرحله دوم عمليات و تصرف تنگه رقابيه، منجر به تزلزل و فروپاشي نيروهاي دشمن و در نتيجه، فرار آنها به علت ترس از اسارت و انهدام شد.

پيام زيبا و دلنشين حضرت امام خميني بعنوان رهبر و مراد رزمندگان در آن زمان روحيه شركت كنندگان در ان عملبات بزرگ را صد چندان كرد و آنان را براي حماسه بزرگ فتح خرمشهر و راندن دشمن متجاوز تا مرزهاي بين المللي آماده ساخت .


امام خميني ( ره ) در پي پيروزي هاي عمليات فتح المبين كه به آزاد شدن جاده دهلران، دشت عباس، عین خوش و مناطق دشت چنانه و زمین ‌های سرخه. مناطق شمال غربی خوزستان به اسامی ابوصلبی خات، علی گره زرد، عین خوش، تینه، برتازه، رقابیه، میش داغ، ارتفاعات 350 شاوریه، بلما، تپه چشمه و جوقینه، ارتفاع 202 و كمرسرخ و خارج كردن شهرهای دزفول، شوش، اندیمشك، پایگاه چهارم هوایی، جاده سراسری اندیمشك- اهواز و صدها روستا از زیر آتش دشمن و نيز دستیابی به چاه‌های نفت ابوغریب در ارتفاعات تینه. تصرف و تأمین 5 پاسگاه مرزی و نيز كشته و زخمی شدن تعداد 25000 نفر و اسارت 15000 نفر و انهدام يگانها و تجهيزات جنگي فراواني از دشمن بعثي انجاميد فرمودند :

«قلم قاصر است كه احساسات خويش را ابراز كنم...

رحمت واسعه خداوند بر آن مادران و پدراني كه شما شجاعان نبرد در ميدان كارزار و مجاهدان با نفس در شب‌هاي نوراني را در دامن پاكشان تربيت نمودند.

مژده باد بر شما جوانان برومند، در تحصيل رضاي پروردگار كه از بالاترين سنگرهاي روحاني و معنوي است.

شما در دو سنگر روحاني و جسماني، ظاهري و باطني پيروزيد.

مبارك باد بر بقيه‌الله (ارواحنا له الفداء) وجود چنين رزمندگان ارزشمند و مجاهدان في سبيل‌الله كه آبروي اسلام را حفظ و ملت ايران را روسفيد و مجاهدان راه خدا را سرافراز نموديد. ملت بزرگ ايران و فرزندان اسلام به شما سلحشوران افتخار مي‌كنند.

آفرين بر شما كه ميهن خود را بر بال فرشتگان نشانديد و در ميان ملل جهان سرافراز نموديد.

مبارك باد بر ملت، چنين جوانان رزمنده‌اي و بر شما چنين ملت قدرداني كه به مجرد فتح و پيروزي توسط رزمندگان به دعا و شادي برخاستيد.

اينجانب از دور دست و بازوي قدرتمند شما را كه دست خداوند بالاي آن است، مي‌بوسم و به اين بوسه افتخار مي‌كنم... يا ليتني كنت معكم فافوز فوزاً عظيماً.»