جمع بندی خداوند می تواند جلوگیری کند؟

تب‌های اولیه

38 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خداوند می تواند جلوگیری کند؟

سلام.
یک کودک را فرض کنید. اینکه چه عاملی باعث این شده است را کاری ندارم:
اگر کودکی در شر بیفتد یا اصلا گناه کند و آینده اش تباه شود ، خداوند اصلا توانایی جلوگیری آن را نداشت؟
جز تقدیرات حتمی اش که این چنین می شود ؟ خواست خود خداوند است ؟

در تاپیک هایی از فرشته محافظ نام بردم و با کلی تبصره آن ها را نادیده گرفتند همه چیز را به اختیار ربط دادند.اصلا فرض کنیم بگویید اختیار انسان هر چی که باشد خیر یا شر باعث نتایج می شود.

خداوند توانایی نجات دادن دارد یا نه ؟ اگر نجات پیدا نکرد دلیلش چیست : شقاوت ؟ قضا الهی ؟ بلا و مصیبت ؟ انتقام ؟ امتحان ؟

حالا جواب هر چی که باشد ، این مسئله آینده کودک تا درصد بسیار زیادی نابود می شود شما چه راهکاری مثلا پیشنهاد می کنید ؟ اصلا دین و خداوند چیزی برای بیان دارد یا فقط دنبال متهم است ؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد شعیب

[TD][/TD]

با سلام خدمت شما دوست گرامی
همان طور که در تاپیک های قبل به صورت مفصل توضیح دادم که بنای خدا در عالم خلقت بر پیشبردن امور به صورت خارق العاده و معجزه نیست بلکه خدا این عالم را بر اساس یک سری سنت های تغییر نا پذیری خلق کرده است و این سنت ها در طول عمر این عالم جاری و ساری است جز در مواقع ضرورت این سنت خدا امور این عالم را در مسیر های اسباب و مسببات و تحت همان سنن جاری می سازد و این نشات گرفته از حکمت الهی است چرا که در غیر این صورت دائم برای تغییر جریان طبیعی امور باید امور خارق العاده جریان می یافت و یک نوع گتره و خروج از نظم طبیعی عالم بیرون می آمد. و همچنین آفرینش انسان به عنوان یک موجود مختار ، لغو می شد . (و خدا حکیم است و لغو نمی کند)

ادامه دارد...

مثلا شما فرض کنید هر کجا که یک مظلومی مورد تعدی و ظلم قرار می گرفت خدا به صورت غیبی ورود پیدا می کرد و رفع ظلم می کرد
یا هر کجا بشر اختیارا و غیر اختیاری کاری انجام می داد که به صلاح خود و یا جامعه اش نبود آن را دفع می کرد و نمی گذاشت رخ دهد!!
و یا از تاثیر علل مادی در اطراف خود مانع می شد به بهانه این که شر می آفریند و ...
چه اتفاقی در عالم می افتاد؟؟
این حرف تبعاتی و تالی هایی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم(تا خوب مساله برای شما ملموس شود)
کسی اختیارا می خواهد دزدی کند و مال دیگری را بردارد هنگام برداشتن پول سرقتی دستش بخشکد و یا پایش فلج شود .
کسی اختیارا می خواهد حرف دروغی بزند و کسی را گمراه کند لال می شود که به دیگران ضررر نرساند
پادشاهی برای کشور گشایی می خواهد به کشور همسایه حمله کند چون در این جنگ کودکانی آسیب می بینند و افراد کشته می شوند خدا این پادشاه و لشکریانش را در در جا بخشکاند
کسی می خواهد شمشیری بر علیه مردم به کار بگیرد شمشیرش به پنبه مبدل شود
و...
و هزاران تالی فاسد دیگر.
آیا کسی که از تالی فاسد های سخن خود مطلع باشد این سخن را می گوید؟؟
هرگز.

ادامه دارد..

خدا این دنیا را بر اساس علت و معلول آفریده و اداره آن را و جریان امور آن را بر همین اساس سامان داده است و با این که قدرت دارد که جلو انحرافات و ظلم ها و اشتباهات را بگیرد اما بنا بر حکمت خود این کار را نمی کند.
البته علل و عوامل در عالم وجود متعدد هستند برخی از آنها ظاهری و برخی از آنها باطنی و معنوی هستند انسان باید تلاش کند و علل و اسباب مادی را برای بهبود وضع زندگی خود به ار بگیرد و دین راه ها و اسباب باطنی و معنوی و آن راه هایی که اکثرا مردم از آن غافل هستند ولی واقعا در عالم کارگر و موثر است را به مردم نشان می دهد تا از آن استفاده کنند مثلا دعا ، یا صدقه دادن، کمک به همنوع و ...

ادامه دارد...

حال می آییم سراغ بیان شما در سوال

دلسوخته;1015282 نوشت:
اگر کودکی در شر بیفتد یا اصلا گناه کند و آینده اش تباه شود ، خداوند اصلا توانایی جلوگیری آن را نداشت؟

خدا خالق تمام اسباب و علل است و بر آنها مسلط است و هر وقت که بخواهد می تواند آنها را از اثر بیاندازد (کما این که در برخی از موارد به عنوان معجزه آن را به بشر نشان می دهد مانند سرد شدن آتش بر ابراهیم) اما حکمت خدای تعالی حکم می کند که این عالمی را که بر اساس علل و اسباب مادی ساخته پی در پی قوانین آن را نقض نکند.

ادامه دارد...

دلسوخته;1015282 نوشت:
جز تقدیرات حتمی اش که این چنین می شود ؟ خواست خود خداوند است ؟

تقدیر خدا چیست؟ این است که هر معلولی تابع علتش باشد اگر آتش آمد بسوزاند اگر آب آمد خنک کند و ...
پس همه اتفاقات عالم تقدیر الهی است اما یکی از اجزای این تقدیر الهی همان اراده انسان است یعنی خدا اراده کرده است که اراده انسان در امور زندگی اش موثر باشد. پس خدا اراده کرده است کارهای اختیاری انسان را .

دلسوخته;1015282 نوشت:
خداوند توانایی نجات دادن دارد یا نه ؟ اگر نجات پیدا نکرد دلیلش چیست : شقاوت ؟ قضا الهی ؟ بلا و مصیبت ؟ انتقام ؟ امتحان ؟

عرض کردیم که خدا می تواند همه علت های موثر در عالم را از تاثیر بیاندازد اما دلیل این که این کار را نمی کند حکیم بودن خداست که خدا عالمی را برای رسیدن انسان به مراتب بالای اختیارمندی و عمل مختارانه و در پی ان خارج شدن از قوه به فعل خلق کرده است به یکباره بر خلاف آن غرضی که داشته بیاید و عملی انجام دهد این خلاف حکمت است. پس دلیل اول آن حکمت الهی است. دلیل های میانی هم برای ان می توان برشمرد که یکی همان قضای الهی است(که معنای ان را قبلا توضیح دایم) یکی امتحان انسان ها است و در راستای همین امتحان بلا و مصیبت و ... است اما فرض انتقام و شقاوت دراین بحث جایی ندارد.

ادامه دارد...


دلسوخته;1015282 نوشت:
حالا جواب هر چی که باشد ، این مسئله آینده کودک تا درصد بسیار زیادی نابود می شود شما چه راهکاری مثلا پیشنهاد می کنید ؟ اصلا دین و خداوند چیزی برای بیان دارد یا فقط دنبال متهم است ؟

اگر خاطر شریفتان باشد قبلا راهکارهایی که در دین بیان شده بود را خدمتتان (در تاپیک های گذشته ) عرض کردم که به صورت مختصر به آن اشاره میکنم:
1- اختیار انسان: مساله اختیار در انسان آنقدر مهم است که اگر کسی واقعا بخواهد سرنوشت خود را عوض کند بر خلاف محیط و وراثت و .. می تواند و تلاش او در این زمینه با حمایت های معنوی الهی همراه می شود ولی مهم این است که بخواهد خدای تعالی در برخی از آیات نمونه هایی را بیان کرده است: مثلا همسر فرعون که در بدترین شرایط محیطی زندگی می کرد به خدا ایمان داشت و خدا او را به عنوان مثالی برای زنان و مردان مومن بیان کرده است.
و در این راه خدا تلاش افراد را به ثمر می نشاند : الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا

2- اصل تکلیف بر اساس وسع: خدا می فرماید من بر اساس وسع و ظرفیت افراد از آنها تکلیف می خواهم (این ناظر به دنیا) لا یکلف الله نفسا الا وسعها

3- اصل رتبه بندی بر اساس سعی و تلاش نه بر اساس داشته ها: این قضاوت های ظاهری ما در این دنیا که فلانی با ایمان تر از فلانی و برتر از فلانی است در قیامت جایگاهی ندارد بلکه در قیامت محکمه عدل الهی افراد بر اساس تلاش هایشان امتیاز می گیرند شاید کسی از در محیط بسیار بد در خانواده ای بسیار بد با غذای حرام و فکر حرام وجودش شکل گرفته خدا به جهت گیری او نگاه می کند نه به عملکرد او او اگر یک پله از این رزائل فاصله بگیرد هر چند به نگاه ظاهری ما هنوز در عمق گناه است ارزشش از فردی که با داشته های فراوان محیطی و ذهنی و .. عقب گرد کرده بهتر باشد و جایگاهش نزد خدا بیشتر باشد.

4- اصل اعواض: گاهی در این دنیا بر اساس علت و معلول بودن عالم ماده آسیب هایی نا خواسته به برخی بخورد خدا در قیامت این نواقص را جبران کرده و به او در عوض آن نقص چیزی عنایت می کند که فرد از گرفتن آن احساس رضایت کنند.

سلام .
ببینید شما مطالبی رو بیان کردید باید برای همه برقرار باشه دیگه درسته ؟
به عنوان مثال در سوره ی قصص حضرت موسی از محافظت و پرورش خاص خداوند بهره می برد و یا حضرت یوسف می بینیم در کودکی از حمایت خاص خداوند برخوردار است ، اما انسان های دیگر از این برخوردار نیستند برخوردار نیستند. شما اسم این را شاید حکمت بگذارید اما این ها مشکوک به چیز دیگریست !

مثلا در آیات زیر :
[SPOILER]
اگر كمترين زيانى به تو برسد برطرف‏ كننده آن، كسى جز خدا نخواهد بود، و اگر خير و بركت و پيروزى و سعادتى نصيب تو شود از پرتو قدرت اوست، زيرا او بر همه چيز تواناست» - ۱۷ انعام

اگر خداوند (براي امتحان يا كيفر گناه) زياني به تو رساند، هيچكس جز او آنرا بر طرف نمي‏سازد،
و اگر اراده خيري براي تو كند هيچكس مانع فضل او نخواهد شد، آنرا به هر كس از بندگانش بخواهد مي‏رساند و او غفور و رحيم است. - ۱۰۷ یونس

بگو چه كسى مى‏تواند در برابر خدا از شما حمايت كند اگر او بخواهد براى شما بد بياورد يا بخواهد
شما را رحمت كند و غير از خدا براى خود يار و ياورى نخواهند يافت - ۱۷ احزاب

و ...

[/SPOILER]

یا در باب احادیث و آیات فرشتگان نگهبان
[SPOILER]
امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید:

«لیس احد من الناس الا و معه ملائکة حفظة یحفظونه من ان لتردی فی بئر، او یقع علیه حائط او یصیبه سوء فاذا حان اجله خلوا بینه و بین ما یصیبه» (6).

«احدی از مردم نیست، مگر اینکه با او ملائکه ای است که او را حفظ می کنند؛ از اینکه پایش بلغزد [و] در چاه [بیفتد]، یا اینکه دیواری رویش بیاید و یا اینکه بدی به او برسد. پس هنگامی که مرگ او فرا رسید، میان او و آنچه را به او [از بدی ها و خطرات و حوادث] می رسد، خالی می کنند».

براى او فرشتگانى است كه پى در پى او را به فرمان خدا از پيش رو و از پشت‏ سرش پاسدارى مى كنند- رعد ۱۱

[/SPOILER]

اینکه مثال می زنید مثلا شمشیر پنبه شود یا لشکریان خشک بشوند و ... شما در سوره ی قصص ببینید وقتی فرعون دنبال حضرت موسی بود خداوند لشکریانش را نابود کرد ؟ نه! بلکه در آیات بیان می کند به مادرش الهام می کند او را به دریا بیندازد . پس روش های جایگزین برای خداوند وجود دارد و خواهد داشت که بهانه ی نقض قوانین وجود نداشته باشد.

آیه ای درباره ی اتفاقات حتمی می بینیم :
[SPOILER]
هيچ مصيبتى نه در زمين و نه در نفسهاى شما [= به شما] نرسد، مگر آنكه پيش از آنكه آن را پديد آوريم، در كتابى است. اين [كار] بر خدا آسان است - ۲۲ حدید

[/SPOILER]

خب من وقتی می بینم روش محافظتی وجود ندارد ، فرشتگان نگهبان هم که اثری ازشون نیست ، طبق آیات زیان رسیده هم خدا دفع نکرده است ، بدبخت می شم به آیه ی لوح محفوظ مراجعه می کنم ، عقل من میگه این از قصد بوده و خداوند اینطور خواسته چون برای من اتفاق افتاده است ، به نظرتون اشتباه است ؟

شعیب;1015347 نوشت:

3- اصل رتبه بندی بر اساس سعی و تلاش نه بر اساس داشته ها: این قضاوت های ظاهری ما در این دنیا که فلانی با ایمان تر از فلانی و برتر از فلانی است در قیامت جایگاهی ندارد بلکه در قیامت محکمه عدل الهی افراد بر اساس تلاش هایشان امتیاز می گیرند شاید کسی از در محیط بسیار بد در خانواده ای بسیار بد با غذای حرام و فکر حرام وجودش شکل گرفته خدا به جهت گیری او نگاه می کند نه به عملکرد او او اگر یک پله از این رزائل فاصله بگیرد هر چند به نگاه ظاهری ما هنوز در عمق گناه است ارزشش از فردی که با داشته های فراوان محیطی و ذهنی و .. عقب گرد کرده بهتر باشد و جایگاهش نزد خدا بیشتر باشد.

این موردی که بیان کردید بسیار امیدوار کننده است اما آیا سندی در قرآن یا جایی دیگر برای ابن موردی که فرمودید وجود دارد ؟
چون من آیه ای در قرآن دیدم خلاف این چیزی که شما گفتید بیان می کند.

دلسوخته;1015406 نوشت:
این موردی که بیان کردید بسیار امیدوار کننده است اما آیا سندی در قرآن یا جایی دیگر برای ابن موردی که فرمودید وجود دارد ؟
چون من آیه ای در قرآن دیدم خلاف این چیزی که شما گفتید بیان می کند.

با سلام خدمت شما دوست گرامی
بله مجموعه ای از آیات در سوره نجم هست که این مطلب را از آن آیات برداشت کردم و ارائه نمودم
أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْري
که هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی گیرد ،
وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعي‏
و اینکه برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست ،
وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُري (40)
و اینکه تلاش او بزودی دیده می شود ،
اگر خوب به این آیات دقت کنید واضح است که محور اصلی در رتبه دهی و پاداش بخشی در نگاه قران برای انسان ها سعی و تلاش و کوشش اوست و خدا می فرماید که هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نمی گیرد . و و برای انسان هیچ چیز نیست مگر سعی و تلاشی که می کند . و آنچه را که در قیامت می بیند سعی و تلاش خود است نه چیز دیگری .

محور در ارزشمندی انسان سعی اوست ، جهت گیری اوست نه داشته های او . چه بسا داشته های انسان غیر اکتسابی است مثلا کسی که در یک خانواده ای بسیار عالی زندگی خود را شروع می کند و مثلا پدر و مادر هم در تربیت او هم در حفظ قرآن او هم ... تلاش می کنند و شاید این کودک تا مدتی نقش آنچنانی در این داشته ها ندارد پس ملاک ارزشمندی فرد داشته های غیر اکتسابی او نمی تواند باشد چون خودش تلاشی برای آن نکرده است بلکه سعی او است که در نگه داری این ارزش ها و ترقی و تکامل آنها به این فرد ارزش می دهد.

در طرف مقابل هم همین طور ؛ کسی که در انحطاط اخلاقی خود در اوان کودکی هیچ اراده و تقصیری نداشته و بسیاری از مشکلات را به همراه خود بی اختیار دارد این فرد نباید با داشته هایش سنجیده شود بلکه با تلاشش بر این داشته هایش سنجیده می شود شاید یک درصد تلاش این فرد برای تغییر به خوبی ها با یکسال قرآن خواندن آن فرد اول برابری کند و این خداست که در روز قیامت این ها را محاسبه می کند.

موضوع قفل شده است