تردید در انتخاب

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تردید در انتخاب

باسلام خدمت شما کارشناس محترم
من چند ماهی هست ک خواستگاری دارم و سه جلسه باهم صحبت کردیم هردو در یک خانواده ی مذهبی بزرگ شدیم و کلیات اعتقادیمان شبیه ب هم است,من خیلی زیاد سعی میکنم واقع بینانه باشم و خداروشکر اونقدری علاقه مند نشدم ک از سر احساس کاذب تصمیم بگیرم !
با وجود اینک من از اخلاق و اعتقادات پسردر حد همین چند جلسه شناخت پیدا کردم و احساس میکنم هم کفو هم هستیم اما تنها موردی ک ذهنم را درگیر کرده این هستش ک من برای پیشرفت مذهبی دغدغه ی بیشتری دارم(سندش هم از بین سوال و جواب هایی ک داشتم بدست اوردم,مثلا اینک من کتاب های مذهبی میخوانم و سخنرانی های مختلفی گوش میدهم معتقد به جلسه توسل هفتگی هستم اما ایشون کمتر از من دنبال این برنامه ها هستند)اما ب دلیل کم سن بودنشان راحت بعضی عقایدشون رو عوض میکنن...لطفا ب این سوالم جواب بدین,واااااقعا دچار تردیدم و از طرفی خانواده کار رو تمام شده میدونن و جواب موقتی مثبی هم دادند

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد امین

سلام

آنچه برای ازدواج لازم و ضروری است این است که طرفین از لحاظ های مختلف از جمله اعتقادی با هم تناسب داشته باشند. هر چه این تناسب بیشتر باشد، به همان اندازه به زندگی موفق آنها کمک بیشتری خواهد کرد. منتها مسئله ای که وجود دارد این است که پیدا کردن کسی که صد در صد با ما تناسب داشته باشد کار بسیار دشوار و حتی غیر ممکنی است. لذا در انتخاب همسر چاره ای جز چشم پوشی از بعضی نقص های جزئی و غیر اصلی وجود ندارد. البته میزان این چشم پوشی به شرایط دیگر فرد هم بستگی دارد. مثلا فردی که خواستگاران مذهبی زیادی دارد با کسی که خواستگاران او کم اند یا خواستگاران زیادی دارد ولی خواستگار مذهبی کمی دارد فرق می کند.

بنابراین برای تصمیم گیری باید شرایط خودتان را بررسی کنید. اگر احتمال می دهید که در خواستگاری های شما فردی پیدا خواهد شد که علاوه بر نقاط مثبت ایشان، خصوصیات دیگری که مد نظر شماست مثل اهل مطالعه و توسل و ... بودن را هم داشته باشد، در این صورت می توانید منتظر چنین فردی بمانید. اما اگر چنین احتمالی نمی دهید، بهتر است این مورد را به امید پیدا شدن مورد بهتر از دست ندهید. البته فرض بر این است که از لحاظ های دیگر مثل فکری اخلاقی رفتاری خانوادگی و ... تناسب لازم را با هم داشته باشید.

از سوال کننده محترم سوالاتی درباره سن خودشان و طرف مقابل و چند سوال دیگر برای پاسخگویی پرسیده شده بود که متاسفانه پاسخ ندادند. لذا پاسخ بخش دوم سوال ایشان که ناظر به تغییر افکار و عقاید زودهنگام خواستگارشان است را به بعد موکول می کنیم.

پیروز و سربلند

با سلام

ازدواج در نگاه هر کس معیارهایی دارد. با این حال، معیارهایی که بزرگان دین معرفی کرده اند، سالم ترین و مطمئن ترین معیارها است. در اسلام شرط اول انتخاب همسر ایمان و تقوا معرفی شده است. دین بنیان خانواده را حفظ می کند و همسر باتقوا بیشتر از همسری که تقوای کمتری دارد، می تواند اعتماد و آرامش شما را تامین کند. بنابراین پرهیزگاری شرط اول ازدواج از نگاه ائمه و معصومین است. کسی که پایبند به دین نباشد هیچ ضمانتی وجود ندارد که به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک پایبند باشد. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که: وقتی کسی که به خواستگاری می آید و اخلاق و دین اش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد. (نهج الفصاحه ، ح247) کفویت در ازدواج هم همیشه مورد تاکید پیامبر اکرم(ص) و ائمه بوده است. کفویت به معنای تناسب و همتایی و هماهنگی در ویژگی های اصلی افراد است و در جنبه های ایمانی، فکری، اقتصادی، سنی، ظاهری، خانوادگی، فرهنگی، تحصیلی و... مطرح می شود. در اسلام تاکید زیادی بر کفویت اعتقادی شده است چرا که اعتقادات هر فرد درون مایه وجودی او را مشخص می کنند و تضاد در اعتقادات تنش های زیادی در زندگی در پی دارد. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مرد مۆمن، کفو و همتای زن مۆمن است؛ و مرد مسلمان، همتای زن مسلمان.» (وسائل الشیعه، ج14، ص44.)

yalda solimani;762604 نوشت:
کسی که پایبند به دین نباشد هیچ ضمانتی وجود ندارد که به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک پایبند باشد.

سلام

البته فرد مورد نظر ایشان دیندار و معتقد است و صرفا در برخی جزئیات مثل مطالعه کتب دینی و حضور در مراسمات مذهبی و ... نسبت به ایشان پایین ترند یعنی کمتر به سراغ اینها می روند که این با بی اعتقادی و بی دینی زمین تا آسمان فرق می کند.

موضوع قفل شده است