جمع بندی با تفکر خانواده ام چه کنم؟

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
با تفکر خانواده ام چه کنم؟

سلام
امیدوارم حالتون خوب باشه
من چند وقت پیش داخل سایت همسریابی با یک خانومی اشنا شدم که با معیارهای من تغریبا یکسان بودن و طی گفتگوهای بیشتر فهمیدم هدف و معیارهای ایشون خیلی نزدیک به منه،،ولی پدر و مادرشون،،برخلاف این خانوم نماز و.... نمیخونن و پدرشون هم مشکل عتیاد داشتن که فعلا ترک کردن،،و به گفته خودشون،،خرج تحصیل رو مادرشون دادن تا الان و پدرشون چند وقت خانوادشون رو ترک کرده و رفته بود//خانواده من مخالفت دارن چون میگن نماز نمیخونن پدر مادرشون،، و اینکه خونشون دوره(نزدیکای مشهده)و ما شیراز زندگی میکنیم،،و این خانوم فرد مذهبی و مقیدی هستن و دلیل ثبت نام در این سایت این بوده مه خاستگاراشون غیرمذهبی بودن،،و ایشون با شرایط کاری من و زندگیم کنار اومدن و بنده میخواهم چند وقت دیگه برم واسه تحقیق،،و ایشون نمیخوان اولش به پدرشون بگن داخل سایت همسریابی باهام اشنا شدن و بلکه بطور مجازی،،و بعداز خاستگاری و.... اروم اروم به پدرشون بگن
ایا نظر خانوادم درسته؟/تحقیق چگونه باشه بهتره؟/کارشون راجب نوع گفتن اشنایی درسته؟
اگه میشه یک راهنماییی جامع و کاملی کنید که بهترین تصمیمم رو بگیرم
درضمن سوالاتی که پرسیدم ازشون برای فهمیدن تفاهم و دیدگاه،،از کتاب ,نیمه دیگرم, بود(محسن عباسی ولدی)

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد همدل

[TD][/TD]

ضرورت پیدایش مراکز همسریابی معتبر

در گذشته و در جوامع کوچک مثل محیط روستا یا شهرهای کوچک به خاطر اینکه افراد معمولاً ارتباط فامیلی و خویشاوندی باهم داشتند و یا امکان شناخت پیدا کردن نسبت به هم و خانواده ها وجود داشت، برای انتخاب همسر و فرایند همسرگزینی نیاز به کار خاصی نبود، اما امروز به گسترش جوامع و پیدایش شهرهای بزرگ، پیدایش مراکز معتبری برای همسریابی یک ضرورت است؛ چون همسریابی در این گونه جوامع بسیار مشکل است و برخی از افراد خصوصاً دختران به خاطر ناشناخته بودن، امکان ازدواج برای آنها فراهم نیست، اما اگر مراکز مراکز معتبری برای همسریابی زیر نظر متخصصان، مشاوران و روانشناسان باتجربه وجود داشته باشد، فرایند همسرگزینی و ازدواج جوانان تسهیل می شود.

البته متأسفانه در کشورمان تقریباً هیچ مرکز رسمی معتبری در زمینۀ همسریابی وجود ندارد. البته وزارت جوانان و ورزش در صدد است به منظور سازمان دهی به این قضیه، به صورت رسمی مرکزی را راه اندازی کند، اما هنوز در ابتدای راه است و ساز و کارهای آن مشخص نیست.
یکی از آرزوها و دغدغه های ما نیز این است که ای کاش چنین مراکزی به وجود آید تا دختران و پسرانی که به هر دلیل نمی توانند همسر مناسب خودشان را پیدا کنند از طریق این گونه مراکز معتبر به هم معرفی بشوند تا زمینه آشنایی و ازدواج فراهم گردد.


این را در نظر بگیرید، بیشترین افرادی که از طریق همسریابی اینترنتی مبادرت به آغاز آشنایی می کنند شامل گروه هایی هستند که تا حدودی محدودیت هایی دارند؛ حالا این محدودیت ها ممکن است مربوط به مشکلات فردی، خانوادگی، ظاهری و فرهنگ حاکم بر محیط زندگی فرد باشد. فضای مجازی مجال خوبی برای افرادی است که به دلایلی منزوی شده اند و قادر به برقراری ارتباط اجتماعی صحیحی نیستند. بسیاری از افراد در ارتباط چهره به چهره قادر به ارایه پرسش های خود نیستند از همین رو به فضای مجازی رو می آورند؛ بنابراین نباید این واقعیت را از نظر دور نگه داشت و چشم بسته وارد بازی ارتباط شد و یا تن به ازدواج احساسی داد. از سوی دیگر، بر فرض این که اطلاعات رد و بدل شده بین شما درست باشد هنوز معلوم نیست که چه قدر باهم سازگاری و تناسب دارید؟ و یا آیا او شرایط ازدواج با شما را دارد یا نه؟


برای کاهش آسیب های همسریابی اینترنتی و برخورداری از یک ازدواج موفق، بهتر است دختر و پسر، پس از آن که اطلاعات مقدماتی را از یکدیگر کسب کردند، سریعاً با برگزاری خواستگاری رسمی شرایط آشنایی چهره به چهره خود را تحت نظارت و اشراف خانواده های دو طرف فراهم گردانند تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

معمولاً در خانواده های ایرانی خصوصاً خانواده های متدین و مذهبی از آشنایی و ازدواج های اینترنتی دلخوشی خوبی ندارند و گاهی مطرح کرن چنین موضوعاتی در خانواده سبب نگرش منفی خانواده ها و مخالفت آنها با ازدواج می شود، حال اگر شما با دختری در فضای مجازی آشنا شده اید و قصد ازدواج با او را دارید؛ طبیعتاً برای مطرح کردن نوع آشنایی دچار مشکل خواهید شد. برای حل مشکل، می توانید از فرد ثالثی کمک بگیرید تا وی دختر مورد نظر را به شما و خانواده تان معرفی کند. فرد ثالث می تواند مشاور، اساتید و کارکنان دانشگاه، دوست دوران دانشجویی و تحصیل یا هر فرد دیگری باشد که به صورت اتفاقی شما را دیده و چون از دختر و خانواده اش شناخت داشته، دختر مورد نظر را به شما و خانواده تان معرفی کرده است.
دختر مورد نظر نیز متقابلاً می تواند به خانواده اش این گونه القا کند که فرد ثالثی معرف شما برای ازدواج بوده است. با این ترفند داشتن آشنایی قبلی و نوع آشنایی شما با دختر مورد نظر از دید خانواده ها مخفی می ماند و شما می توانید بدون جبهه گیری خانواده ها و داشتن نگرشی منفی روند ازدواج خود را در فضای حقیقی دنبال کنید و مراحل آن تا رسیدن به نتیجه مطلوب طی کنید.


البته باید توجه داشت که ازدواج مقوله بسیار حساس و سرنوشت سازی است که باید با درایت و حوصله پیگیری شود و در صورت لزوم از مشاوره های تخصصی جهت انتخاب همسری شایسته بهره مند گردید، هر گونه شتاب و یا تعلل که باعث نادیده گرفتن تمام جوانب آن گردد یقیناً به ضرر شما تمام خواهد شد؛ بنابراین باید اجازه دهید در تصمیم گیری برای ازدواج تعقل و خردورزی حاکم گردد و اسیر احساسات خام و زودگذر نگردید تا ازدواج موفق و پایداری را برای خویش رقم بزنید؛ برای همین منظور بهتر است برای ازدواج شما با فردی ازدواج کنید که بیشترین تناسب در معیارها و ملاک های ازدواج داشته باشید.


در قدم نخست باید دقت کنید و ببیند آیا دختری که برای ازدواج در نظر گرفته اید و قصد ازدواج با او را دارید از لحاظ اعتقادی، اخلاقی، فکری، فرهنگی و جغرافیایی، اجتماعی، خانوادگی، جسمی و زیبایی، روحی و روانی، سنی، سیاسی، تحصیلی و عشق و علاقه با شما همخوانی دارد یا نه؟


بدون شک مهمترین عامل موفقیت و خوشبختی در ازدواج، وجود تطابق و همخوانی دختر و پسر در زمینه های ذکر شده می باشد؛ از این روی آن چیزی که در ازدواج مهم تلقی می شود، میزان همخوانی، تطابق و تناسب دختر و پسر در معیار ها و ملاک های ازدواج است؛ از آنجا که یکی از مهم ترین ثمرات و اهداف ازدواج از نظر اسلام، رسیدن به آرامش است و این آرامش در صورتی حاصل می شود که ما با توجه به معیارها و ملاک های اساسی و مهم، انتخاب مناسبی داشته باشیم؛ چرا که سعادت و خوشبختی ازدواج، در گرو رعایت دقیق معیارها و پایبندی به آنهاست و تحقیقات بسیاری این نتیجه را به اثبات رسانیده که زن و شوهرهایی که بیشترین تطابق و همخوانی و تفاهم را با هم دارند، ازدواج موفق و پایداری دارند و در زندگی با مشکلات کمتری مواجه هستند.


با نگاهی گذرا به معیارها و ملاک های ازدواج شما مشخص می شود که شما از چند لحاظ با دختر مورد نظر تناسب ندارید، همین که همشهری هم نیستید و هر دو از دو شهر متفاوت و جداگانه هستید؛ طبیعتاً تفاوت هایی زیادی در این خصوص خواهید داشت.

توجه به این نکته که شما از دو شهر کاملاً متفاوت از لحاظ فرهنگی، آداب و رسوم، گویش و جغرافیایی هستید و همین تفاوت کافی است که خانواده ها این وصلت را نپذیرند. البته اگر دیگر معیارها و ملاک های ازدواج شما را بررسی کنیم به احتمال زیاد، به تفاوت های دیگری هم بر می خوریم که در مجموع، صحت و سلامت ازدواج تان را در هاله ای از ابهام قرار می دهد.

در ادامه سخنان دیگری را در این خصوص خدمت تان عرض خواهم کرد ...

باید سوال را تصحیح کرد، خانواده تان با ابن تفکر شما چه کنند؟

جمع بندی

پرسش:

چند وقت پیش در سایت همسریابی با خانومی آشنا شدم که با معیارهای من تقریباً یکسان بودند و طی گفتگوهای بیشتر فهمیدم هدف و معیارهای ایشون خیلی نزدیک به من هست، ولی پدر و مادرشون، برخلاف این خانم نماز و... نمی خونند و پدرشون هم مشکل اعتیاد داشتند که فعلاً ترک کردند.

 به گفته خودشون، خرج تحصیل رو مادرشون تا الان دادند و پدرشون چند وقت خانوادشون رو ترک کرده و رفته بود؛ حالا خانواده من با این ازدواج مخالف هستند، چون میگن پدر مادرشون نماز نمی خونند و اینکه خونشون دوره(نزدیک مشهد) و ما شیراز زندگی می کنیم.

این خانوم فرد مذهبی و مقیدی هستند و دلیل ثبت نام وی در سایت همسریابی این بوده که خاستگاراشون غیرمذهبی بودند، و ایشون با شرایط کاری من و زندگیم کنار اومدن و بنده می خواهم چند وقت دیگه برم واسه تحقیق، و ایشون نمی خواهند اولش به پدرشون بگن در سایت همسریابی باهم آشنا شدیم و بلکه به طور مجازی و بعد از خاستگاری و... آروم آروم به پدرشون بگویند.

آیا نظر خانواده ام درسته؟

تحقیق چگونه باشه بهتره؟

کارشون راجب نوع گفتن آشنایی درسته؟

 

پاسخ:

ضرورت پیدایش مراکز همسریابی معتبر

در گذشته و در جوامع کوچک مثل محیط روستا یا شهرهای کوچک به خاطر اینکه افراد معمولاً ارتباط فامیلی و خویشاوندی باهم داشتند و یا امکان شناخت پیدا کردن نسبت به هم و خانواده ها وجود داشت، برای انتخاب همسر و فرایند همسرگزینی نیاز به کار خاصی نبود، اما امروز به دلیل گسترش جوامع و پیدایش شهرهای بزرگ، پیدایش مراکز معتبری برای همسریابی یک ضرورت است؛ چون همسریابی در این گونه جوامع بسیار مشکل است و برخی از افراد خصوصاً دختران به خاطر ناشناخته بودن، امکان ازدواج برای آنها فراهم نیست، اما اگر مراکز معتبری برای همسریابی زیر نظر متخصصان، مشاوران و روانشناسان باتجربه وجود داشته باشد، فرایند همسرگزینی و ازدواج جوانان تسهیل می شود.

 

البته متأسفانه در کشورمان تقریباً هیچ مرکز رسمی معتبری در زمینۀ همسریابی وجود ندارد. البته وزارت جوانان و ورزش در صدد است به منظور سازمان دهی به این قضیه، به صورت رسمی مرکزی را راه اندازی کند، اما هنوز در ابتدای راه است و ساز و کارهای آن مشخص نیست.

یکی از آرزوها و دغدغه های ما نیز این است که ای کاش چنین مراکزی به وجود آید تا دختران و پسرانی که به هر دلیل نمی توانند همسر مناسب خودشان را پیدا کنند از طریق این گونه مراکز معتبر به هم معرفی بشوند تا زمینه آشنایی و ازدواج فراهم گردد.

 

آسیب شناسی همسریابی اینترنتی

این را در نظر بگیرید، بیشترین افرادی که از طریق همسریابی اینترنتی مبادرت به آغاز آشنایی می کنند شامل گروه هایی هستند که تا حدودی محدودیت هایی دارند؛ حالا این محدودیت ها ممکن است مربوط به مشکلات فردی، خانوادگی، ظاهری و فرهنگ حاکم بر محیط زندگی فرد باشد. فضای مجازی مجال خوبی برای افرادی است که به دلایلی منزوی شده اند و قادر به برقراری ارتباط اجتماعی صحیحی نیستند. بسیاری از افراد در ارتباط چهره به چهره قادر به ارایه پرسش های خود نیستند از همین رو به فضای مجازی رو می آورند؛ بنابراین نباید این واقعیت را از نظر دور نگه داشت و چشم بسته وارد بازی ارتباط شد و یا تن به ازدواج احساسی داد.

از سوی دیگر، بر فرض این که اطلاعات رد و بدل شده بین شما درست باشد هنوز معلوم نیست که چه قدر باهم در معیارها و ملاک های ازدواج سازگاری و تناسب دارید؟ و یا آیا او شرایط ازدواج با شما را دارد یا نه؟

 

برای کاهش آسیب های همسریابی اینترنتی و برخورداری از یک ازدواج موفق، بهتر است دختر و پسر، پس از آن که اطلاعات مقدماتی را از یکدیگر کسب کردند، سریعاً با برگزاری خواستگاری رسمی شرایط آشنایی چهره به چهره خود را تحت نظارت و اشراف خانواده های دو طرف فراهم گردانند تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

 

چگونگی مطرح کردن نوع آشنایی به خانواده ها

معمولاً در خانواده های ایرانی خصوصاً خانواده های متدین و مذهبی از آشنایی و ازدواج های اینترنتی دلخوشی خوبی ندارند و گاهی مطرح کردن چنین موضوعاتی در خانواده سبب نگرش منفی خانواده ها و مخالفت آنها با ازدواج می شود، حال اگر شما با دختری در فضای مجازی آشنا شده اید و قصد ازدواج با او را دارید؛ طبیعتاً برای مطرح کردن نوع آشنایی دچار مشکل خواهید شد. برای حل مشکل، می توانید از فرد ثالثی کمک بگیرید تا وی دختر مورد نظر را به شما و خانواده تان معرفی کند. فرد ثالث می تواند مشاور، اساتید و کارکنان دانشگاه، دوست دوران دانشجویی و تحصیل یا هر فرد دیگری باشد که به صورت اتفاقی شما را دیده و چون از دختر و خانواده اش شناخت داشته، دختر مورد نظر را به شما و خانواده تان معرفی کرده است.

دختر مورد نظر نیز متقابلاً می تواند به خانواده اش این گونه القا کند که فرد ثالثی معرف شما برای ازدواج بوده است. با این ترفند داشتن آشنایی قبلی و نوع آشنایی شما با دختر مورد نظر از دید خانواده ها مخفی می ماند و شما می توانید بدون جبهه گیری خانواده ها و داشتن نگرشی منفی روند ازدواج خود را در فضای حقیقی دنبال کنید و مراحل آن تا رسیدن به نتیجه مطلوب طی کنید.

 

تناسب در معیارها و ملاک های ازدواج

باید توجه داشت که ازدواج مقولۀ بسیار حساس و سرنوشت سازی است که باید با درایت و حوصله پیگیری شود و در صورت لزوم از مشاوره های تخصصی جهت انتخاب همسری شایسته بهره مند گردید، هر گونه شتاب و یا تعلل که باعث نادیده گرفتن تمام جوانب آن گردد یقیناً به ضرر شما تمام خواهد شد؛ بنابراین باید اجازه دهید در تصمیم گیری برای ازدواج تعقل و خردورزی حاکم گردد و اسیر احساسات خام و زودگذر نگردید تا ازدواج موفق و پایداری را برای خویش رقم بزنید؛ برای همین منظور بهتر است برای ازدواج شما با فردی ازدواج کنید که بیشترین تناسب در معیارها و ملاک های ازدواج داشته باشید.

 

در قدم نخست باید دقت کنید و ببیند آیا دختری که برای ازدواج در نظر گرفته اید و قصد ازدواج با او را دارید از لحاظ اعتقادی، اخلاقی، فکری، فرهنگی و جغرافیایی، اجتماعی، خانوادگی، جسمی و زیبایی، روحی و روانی، سنی، سیاسی، تحصیلی و عشق و علاقه با شما همخوانی دارد یا نه؟

 

بدون شک مهمترین عامل موفقیت و خوشبختی در ازدواج، وجود تطابق و همخوانی دختر و پسر در زمینه های ذکر شده می باشد؛ از این روی آن چیزی که در ازدواج مهم تلقی می شود، میزان همخوانی، تطابق و تناسب دختر و پسر در معیار ها و ملاک های ازدواج است؛ از آنجا که یکی از مهم ترین ثمرات و اهداف ازدواج از نظر اسلام، رسیدن به آرامش است و این آرامش در صورتی حاصل می شود که ما با توجه به معیارها و ملاک های اساسی و مهم، انتخاب مناسبی داشته باشیم؛ چرا که سعادت و خوشبختی ازدواج، در گرو رعایت دقیق معیارها و پایبندی به آنهاست و تحقیقات بسیاری این نتیجه را به اثبات رسانیده که زن و شوهرهایی که بیشترین تطابق و همخوانی و تفاهم را با هم دارند، ازدواج موفق و پایداری دارند و در زندگی با مشکلات کمتری مواجه هستند.

 

با نگاهی گذرا به معیارها و ملاک های ازدواج شما مشخص می شود که شما از چند لحاظ با دختر مورد نظر تناسب همخوانی ندارید، همین که همشهری هم نیستید و هر دو از دو شهر متفاوت و جداگانه هستید؛ طبیعتاً تفاوت هایی زیادی در این خصوص خواهید داشت.

 

توجه به این نکته که شما از دو شهر کاملاً متفاوت از لحاظ فرهنگی، آداب و رسوم، گویش و جغرافیایی هستید و همین تفاوت کافی است که خانواده ها این وصلت را نپذیرند.

از سوی دیگر، خانواده ها در زمینۀ مسائل دینی و پایبندی به آن تناسب کافی ندارند و همین عامل می تواند در معاشرت ها و روابط خانوادگی و نیز تربیت دینی فرزندان ایجاد مشکل نماید؛ بنابراین نگرانی خانواده تان در این زمینه قابل توجه می باشد.

 

البته اگر دیگر معیارها و ملاک های ازدواج شما را بررسی کنیم به احتمال زیاد، به تفاوت های دیگری هم بر می خوریم که در مجموع، صحت و سلامت ازدواج تان را در هاله ای از ابهام قرار می دهد.

 

یک لحظه تأمل!

باور ما بر این است که شما تنها می توانید با دختری ازدواج کنید که با شما بیشترین تناسب و همخوانی را در معیارهای اساسی ازدواج داشته باشد؛ بنابراین برای رهایی از شک و تردید و برای داشتن بهترین انتخاب می توانید به همراه دخترانی که قصد ازدواج با یکی از بهترین آنها را دارید با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره ای و خدمات روانشناختی معتبر و گفتگو با مشاوران و روانشناسان باتجربه و اجرای برخی تست های روانشناسی از جمله تست شخصیت از میزان تناسب خود آگاه گردید و از صحت و سلامت ازدواج تان مطمئن شوید و بهترین انتخاب را برای همسرگزینی داشته باشید.

 

در این فرض دیگر دچار شک و تردید و دودلی نخواهید شد و همسر آیندتان را بر اساس معیارها و ملاک های ازدواج و تأیید کارشناسان و مشاوران ازدواج انتخاب خواهید کرد نه بر اساس معیارهای خودساخته و یا اجبار و تحمیل دیگران و یا افتادن در رودربایستی و چیزهای دیگر.

 

در پایان، برای رسیدن به جمع بندی نهایی می توانید از جدول نمره دهی و جمع بندی امتیازات استفاده کنید به این صورت که هر یک از معیارها و ملاک های ازدواج و نیز مزایا و معایب طرف مقابل را از یک تا صد نمره گذاری کنید. ازدواج زمانی مناسب خواهد بود که میانگین نمرات از 70 به بالا باشد و نمره هر یک از معیار از50 کمتر نباشد، در غیر این صورت، ازدواج ریسک پذیر خواهد بود. همچنین می توانید از مشاوره های تخصصی پیش از ازدواج(Pmc) استفاده کنید و با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره ای و خدمات روانشناختی معتبر و گفتگو با مشاوران و روانشناسان با تجربه در زمینۀ ازدواج به جمع بندی نهایی برسید و از صحت و سلامت ازدواج تان مطمئن گردید.

 

معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:

  1. یزدانی، محمود، یک انتخاب مناسب (همسر گزینی در بیست گام)، مشهد: آهنگ قلم، 1385.
  2. افروز، غلامعلی، روانشناسی ازدواج و شکوه همسری، تهران: دانشگاه تهران، 1394.
  3. پناهی، علی احمد، همسرگزینی چرا و چگونه، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1391.
  4. گلزاری، محمود، در جستجوی همسر ایده آل: تبیین روان شناختی ملاک ها و روش های انتخاب همسر، تهران: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه نشر شهر، 1391.
  5. حسین خانی نائینی، هادی، فرآیند همسرگزینی، قم: بنشاسته، 1393.
موضوع قفل شده است