جمع بندی آیا گذاشتن انگشتها بر روی چشم درحین قرائت آیة الکرسی و برگرداندن انگشتر در قنوت پشتوانه روایی دارد؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا گذاشتن انگشتها بر روی چشم درحین قرائت آیة الکرسی و برگرداندن انگشتر در قنوت پشتوانه روایی دارد؟

بسم الله
سلام علیکم

بعد از نماز جماعت در مساجد بارها دیده ام که بعضی از متدینین و عوام انگشتان را جمع میکنند و آیت الکرسی میخوانند.آیا همچین عملی در حین قرائت آیت الکرسی پشتوانه روایی دارد؟؟
بعلاوه اینکه در هنگام قنوت هم اغلب افراد انگشتر را برمیگردانند تا نگینش در کف دستها نمایان باشد ایا در این رابطه عینا معصومین به این شکل چیزی بیان فرموده اند؟؟؟
ممنون.

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد مجید

[=Times New Roman][="Arial"]ممنون از لطفتون.
در ضمن لطفا بگید آیاآیت الله تبریزی دستهاش رو روی چشمهاش میزاشته
و آیت الکرسی میخونده؟؟؟

[=Times New Roman][="Arial"]توی مفاتیح و حلیتهالمتقین در این موارد چیزی بیان نشده؟؟؟؟
[=Times New Roman][="Arial"]استاد سوال آخر اینکهمیشه بگید این حدیث به انگشتر مربوط میشه یا نه ؟؟؟
[=Times New Roman]

[="Times New Roman"]ـ باب عدم جواز تحويل الخاتم ليذكرالحاجة إلا في عدد الركعات

[=Times New Roman][="Times New Roman"]
[6032] : [1] [="Times New Roman"]محمد بن علي بن الحسين في ( معانيالأخبار ) : عن محمد بن الحسن ، عن الصفار ، عن يعقوب بن يزيد ، عن محمد بن أبيعمير ، عن عبدالحميد بن أبي العلاء قال : قال أبو عبدالله ( عليه السلام ) : إنالشرك أخفى من دبيب النمل ، قال : منه تحويل الخاتم ليذكر الحاجة وشبه هذا[="Times New Roman"].
[="Times New Roman"]أقول : ويأتي ما يدل على جواز عددالركعات بالخاتم[="Times New Roman"](1)[="Times New Roman"].

[=Times New Roman]

سید;614249 نوشت:
بعلاوه اینکه در هنگام قنوت هم اغلب افراد انگشتر را برمیگردانند تا نگینش در کف دستها نمایان باشد ایا در این رابطه عینا معصومین به این شکل چیزی بیان فرموده اند؟؟؟
ممنون.

با صلوات بر محمد و آل محمد
وعرض سلام وادب
پرسش گر گرامی در مورد برگرداندن انگشتر در حال قنوت دليل و روايتي نداريم هر چند اين عمل در نماز بي اشكال است ولي اصل پوشيدن انگشتر در نماز و غير حال نماز مورد سفارش و تاكيد است که نظر شما را به فتوای مراجع تقلید در این زمینه جلب می نمایم:
آیت الله مکارم شیرازی: در جواب سؤالی در این مورد می گوید: چنین چیزی در دستورات شرع وارده نشده است، ولی نماز را باطل نمی کند، بهتر است آن را ترک کنید.(1)
آیت الله فاضل لنکرانی (ره) می گوید: برای عمل مورد سؤال در خصوص قنوت روایتی به نظر نرسیده است.(2)
پی نوشت:
1 . سایت معظم له، بخش استفتائات.
2 . جامع المسائل، سؤال 355، ص103، چاپ مهر، چاپ دوم، 1375.

سید;614249 نوشت:
بسم الله
سلام علیکم

بعد از نماز جماعت در مساجد بارها دیده ام که بعضی از متدینین و عوام انگشتان را جمع میکنند و آیت الکرسی میخوانند.آیا همچین عملی در حین قرائت آیت الکرسی پشتوانه روایی دارد؟؟


با صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم ورحمه الله
در این زمینه در کتاب« مهج الدعوات و منهج العبادات،ص325» این گونه آمده است:
و رأيت في المجلد الأول من كتاب التجمل في ترجمة محمد بن جعفر بن عبد الله بن يحيى بن خاقان ما معناه أن إنسانا ضعف بصره فرأى في منامه من يقول له قل:« أعيذ نور بصري بنور الله الذي لا يطفأ » و امسح بيديك على عينيك و تتبعها بآية الكرسي فقال فصح بصره‏ و جرب ذلك فصح في التجربة
و ايضا ابن طاوس گويد كه در جلد اوّل از كتاب تجمل در ترجمه محمّد بن جعفر بن عبد اللَّه بن يحيى بن خاقان عبارتى را ديدم كه معنى آن اين است كه: نور چشم شخصى ضعيف شد. پس در خواب ديد كه به او گفتند كه اين كلمات را بخوان:« پناه مى‏ فرمايم روشنى چشم خود را به نور خدا كه برطرف نمى ‏شود.» و دست‏ هاى خود را بر چشم هاى خود بمال و بعد از آن آية الكرسى را بخوان. راوى گويد: پس آن مرد چنان كرد، چشم هاى او خوب شد و مكرر ديگران نيز اين را تجربه نمودند.(1)
و در کتاب «زاد المعاد - مفتاح الجنان » آمده است:
لِآلَامِ الْعَيْنِ: أُعِيذُ نُورَ بَصَرِي‏ بِنُورِ اللَّهِ الَّذِي لَا يُطْفَأُ وَ يَمْسَحُ عَيْنَهُ بِيَدِهِ ثُمَّ يَقْرَأُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ، وَ يُضْمِرُ فِي نَفْسِهِ أَنَّهُ سَيُشْفَى الْبَتَّةَ.(2)

________________________________________
1- مهج الدعوات-ترجمه طبسى،ص500
2- زاد المعاد - مفتاح الجنان، 1جلد،ص553

سید;615226 نوشت:
توی مفاتیح و حلیتهالمتقین در این موارد چیزی بیان نشده؟؟؟؟

با صلوات بر محمد و آل محمد
وعرض سلام وادب
درمفاتیح الجنان در « عوذات به جهت درد چشم»
در صفحه 1004 آمده است.

سید;615226 نوشت:
استاد سوال آخر اینکه میشه بگید این حدیث به انگشتر مربوط میشه یا نه ؟؟؟

ـ باب عدم جواز تحويل الخاتم ليذكرالحاجة إلا في عدد الركعات
[6032] : [1]محمد بن علي بن الحسين في ( معاني الأخبار ) : عن محمد بن الحسن ، عن الصفار ، عن يعقوب بن يزيد ، عن محمد بن أبيعمير ، عن عبدالحميد بن أبي العلاء قال : قال أبو عبدالله ( عليه السلام ) : إنالشرك أخفى من دبيب النمل ، قال : منه تحويل الخاتم ليذكر الحاجة وشبه هذا.
أقول : ويأتي ما يدل على جواز عددالركعات بالخاتم(1).


با صلوات بر محمد و آل محمد
وعرض سلام وادب
پرسش گر گرامی اصل روایت را از کتاب« معاني الأخبار،ص 379 ،باب نوادر المعاني» خدمت شما عرض کنم:
1 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ الشِّرْكَ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ وَ قَالَ مِنْهُ تَحْوِيلُ الْخَاتَمِ لِيَذْكُرَ الْحَاجَةَ وَ شِبْهُ هَذَا
معاني الأخبار-ترجمه محمدى ج‏2 384 باب 430 - أخبار بى‏مانند و كمياب ..... ص : 384
1- عبد الحميد بن أبى العلا گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: همانا شرك (دوگانه‏ پرستى) پنهان‏ تر است از راه رفتن مورچه، و فرمود: از جمله شرك اين است كه انگشترى را بگرداند تا با ديدن آن نيازى را به ياد آرد، و مانند اين‏.
این روایت را در کتاب «وسائل الشيعة ؛ ج‏5 ؛ ص99» شیخ حر آورده اند:
«2» 61 بَابُ‏ عَدَمِ‏ جَوَازِ تَحْوِيلِ‏ الْخَاتَمِ‏ لِيَذْكُرَ الْحَاجَةَ إِلَّا فِي عَدَدِ الرَّكَعَاتِ‏
6032- 1- «3» مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فِي مَعَانِي الْأَخْبَارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِنَّ الشِّرْكَ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ وَ قَالَ مِنْهُ تَحْوِيلُ الْخَاتَمِ لِيَذْكُرَ الْحَاجَةَ وَ شِبْهُ هَذَا.
أَقُولُ: وَ يَأْتِي مَا يَدُلُّ عَلَى جَوَازِ عَدَدِ الرَّكَعَاتِ بِالْخَاتَمِ‏ «4».
(4)- يأتي في الحديثين 2 و 3 من الباب 28 من أبواب الخلل.
اما بنابر آدرسی که ذیل بحث داده اند که در کتاب«وسائل الشيعة ؛ ج‏8 ؛ ص247» باب «28 بَابُ جَوَازِ إِحْصَاءِ الرَّكَعَاتِ بِالْحَصَى وَ الْخَاتَمِ وَ تَحْوِيلِهِ مِنْ مَكَانٍ إِلَى مَكَانٍ لِذَلِك‏» آمده آن دو روایت را خدمت شما ارسال می نمایم:

10554- 2- «3» مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ حَبِيبِ بْنِ الْمُعَلَّى‏ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ إِنِّي رَجُلٌ كَثِيرُ السَّهْوِ فَمَا أَحْفَظُ صَلَاتِي إِلَّا بِخَاتَمِي أُحَوِّلُهُ مِنْ مَكَانٍ إِلَى مَكَانٍ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ.
بررسی سندی:
صحیح، اتصال مسند، نوع سند عادی
10555- 3- «4» وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْهُ ع أَنَّهُ قَالَ: لَا بَأْسَ أَنْ يَعُدَّ الرَّجُلُ صَلَاتَهُ بِخَاتَمِهِ أَوْ بِحَصًى يَأْخُذُ بِيَدِهِ فَيَعُدُّ بِهِ.
بررسی سندی:
صحیح، اتصال مسند، نوع سند ضمیر

ایا اگر خوف این بره که عمل از خود ساخته ی ما به عنوان یک شخص مذهبی باعث ایجاد انحراف و رواج خرافه و عادت غلط بشه باز هم میشه به این راحتی از کنارش گذشت؟
ما مذهبی ها خیلی کارها رو به تقلید از بزرگترهامون یاد گرفتیم که معلوم نیست از کجا اومده. این ها می تونه مسیر رو خراب کنه

جمع بندی

سوال:

سلام علیکم

بعد از نماز جماعت در مساجد بارها دیده ام که بعضی از متدینین و عوام انگشتان را جمع می کنند و آیت الکرسی می خوانند.آیا همچین عملی در حین قرائت آیت الکرسی پشتوانه روایی دارد؟؟

بعلاوه این که در هنگام قنوت هم اغلب افراد انگشتر را برمی گردانند تا نگینش در کف دستها نمایان باشد ایا در این رابطه عینا معصومین به این شکل چیزی بیان فرموده اند؟؟؟

ممنون.

پاسخ:
سلام علیکم ورحمه الله

پرسشگر گرامی در این زمینه در کتاب« مهج الدعوات و منهج العبادات » این گونه آمده است:« و رأيت في المجلد الأول من كتاب التجمل في ترجمة محمد بن جعفر بن عبدالله بن يحيى بن خاقان ما معناه أن إنسانا ضعف بصره فرأى في منامه من يقول له قل:«أعيذ نور بصري بنور الله الذي لا يطفأ » و امسح بيديك على عينيك و تتبعها بآية الكرسي فقال فصح بصره‏ و جرب ذلك فصح في التجربة.
و ايضا ابن طاوس گويد كه در جلد اوّل از كتاب تجمل در ترجمه محمّد بن جعفر بن عبداللَّه بن يحيى بن خاقان عبارتى را ديدم كه معنى آن اين است كه: نور چشم شخصى ضعيف شد. پس در خواب ديد كه به او گفتند كه اين كلمات را بخوان:« پناه مى‏ فرمايم روشنى چشم خود را به نور خدا كه برطرف نمى ‏شود.» و دست‏ هاى خود را بر چشم هاى خود بمال و بعد از آن آية الكرسى را بخوان. راوى گويد: پس آن مرد چنان كرد، چشم هاى او خوب شد و مكرر ديگران نيز اين را تجربه نمودند.» (1)
و در کتاب «زاد المعاد - مفتاح الجنان » آمده است:
« لِآلَامِ الْعَيْنِ: أُعِيذُ نُورَ بَصَرِي‏ بِنُورِ اللَّهِ الَّذِي لَايُطْفَأُ وَ يَمْسَحُ عَيْنَهُ بِيَدِهِ ثُمَّ يَقْرَأُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ، وَيُضْمِرُ فِي نَفْسِهِ أَنَّهُ سَيُشْفَى الْبَتَّةَ.» (2)


اما در مورد برگرداندن انگشتر در حال قنوت دليل و روايتي نداريم هر چند اين عمل در نماز بي اشكال است ولي اصل پوشيدن انگشتر در نماز و غير حال نماز مورد سفارش و تاكيد است که نظر شما را به فتوای مراجع تقلید در این زمینه جلب می نمایم:
آیت الله مکارم شیرازی: در جواب سؤالی در این مورد می گوید: چنین چیزی در دستورات شرع وارده نشده است، ولی نماز را باطل نمی کند، بهتر است آن را ترک کنید.(3)
آیت الله فاضل لنکرانی (ره) می گوید: برای عمل مورد سؤال در خصوص قنوت روایتی به نظر نرسیده است.(4)

منابع
1- مهج الدعوات-ترجمه طبسى،ص500 .
2- زاد المعاد - مفتاح الجنان، 1جلد،ص553.

3 . سایت معظم له، بخش استفتائات.
4 . جامع المسائل، سؤال 355، ص103،چاپ مهر، چاپ دوم، 1375.
موضوع قفل شده است