نیش ها و نوشها: هشدارهايي براي زندگي شادمانه( مهارت هات هاي رويارويي با غم غربت) دانشجويان و سربازان

تب‌های اولیه

397 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

[="Tahoma"][="Black"]

ایستگاه شادی


زنان: برای مرد مرگ زن مانند درد آرنج است بسیار درد آور است ولی خیلی زود خوب میشه. :Moteajeb!:


[/]

ازدواج

«سنخیت داشتن سبب
انسجام و پیوند می‌شود »(1)



همتراز بودن در دینداری
دختر و پسري كه ميخواهند ازدواج كنند. بايد از نظر ديني همتراز باشند. اين توصيه فقط براي افراد متدين نيست براي هركس كه بخواهد زندگي اش دردسر و مشاجره كمتري داشته باشد، مفيد است. به عنوان نمونه اگر مردي نسبت به امور ديني سست است به نفعش نيست كه برود خواستگاري يك دختر متدين و معنوي يا اين كه براي به دست آوردنش به دروغ متوسل شود برخی گمان می‌کنند به راحتی‌می‌توانند دیگران را تغییر دهند یا با این اختلافات کنار بیایند در حالی که تناسب نداشتن زندگی را برای هر دو تلخ می‌کند چون باورها و رفتارها و نگرش‌های هر طرف تا حدود زیادی تثبیت شده است. از سویی دیگر این را باید بدانیم که واداشتن و مجبور کردن دیگران به سازگاری دوام ندارد. بنابراین این شعر زیر بسیار دقیق است و کاربردی:



کبوتر با کبوتر باز با باز
کند همجنس با همجنس پرواز

شعار این هشدار
انکحوا الکفاء (2)
با همتایان خود ازدواج کنید.




(1) فلاسفه گویند:السنخیه علّه الانضمام.
(2) کافی ج 5 ح332


[="Tahoma"][="Black"]

ایستگاه شادی:khaneh:


1- زن و شوهری داشتن با هم دعوا میکردند، :Box:
شوهر میگه: من فقط به خاطراینکه بابات پولدار بود باهات ازدواج کردم.:khandidani:

زنه میگه: باز تو یه دلیلی داشتی، من بدبخت چی؟:vamonde:



:Graphic (49):
2- مناجات یک همسر:god:

پروردگارا به من کمک کن تا:
•همسرم را با ناقص انجام دادن کارهایی که از من می خواهد تنبیه نکنم.
•از اعضای خانواده پدر و مادری‌ام،برای دخالت در اختلاف خود با همسرم کمک نگیرم.
•از فرزندانم نخواهم که اسرارهمسرم را به من بگویند.
•همسرم را با بی‌نظمی و نامرتب بودن آزار ندهم.
•هنگام نزاع از همسرم تقاضای طلاق نکنم.
•همسرم را به رفتارهای غیراخلاقی متهم نکنم.
•هنگام دعوا بین من و همسرم، بچه ها را وادار به حمایت از خود نکنم.
همسرم را در حضور خانواده پدر و مادری خود تحقیرنکنم.
باآن دسته از برنامه های میهمانی که با حضور خانواده همسرم باشد، مخالفت نکنم.
•منو همسرم با مشارکت و توافق یکدیگر پول و درآمد خانواده را خرج کنیم.
•همسرم و خانواده اش را در حضورسایرین تحقیرنکنم.
•بدون اطلاع همسرم به خانواده خود پول ندهم یا از آن ها پول نگیرم.
•وقتی با همسرم دعوا می کنم، فریاد نزنم و ناسزا نگویم.
•فرزندانم عامل حفظ و تداوم رابطه زناشویی ما نباشد.
•دوست یا دوستان در جریان اختلاف من و همسرم نباشند.
•حوصله ام از همسرم و خواست هایش سر نرود.
•وقتی همسرم از من تقاضایی دارد خودم را به کار های دیگر مشغول نکنم.
•کارهایی را که همسرم از من می خواهد، فراموش نکنم.
•وقتی با همسرم بگو مگو دارم اتاق را برای مدت کوتاهی ترک کنم.
•برای جلب نظر فرزندانم حاضر نباشم انتظارات نامعقول آنها را برآورده کنم.
•هنگام دلخوری رابطه ما با خانواده پدر و مادری مان قطع نشود.
•به تنهایی با خانواده پدر و مادری خود و خواهرو برادر هایم رابطه نداشته باشم.
•کاری نکنم که خانواده پدر و مادری ام تمام گناه را به گردن اوبیندازند.
•با وجود داشتن همسر از تنهایی رنج نبرم.


:Black (7)::Black (6)::Black (7):


[/]

خانواده

حق دارم اگر بيشتر از حق كنم افغان
دل دادن و نوميد شدن درد كمي نيست(1)



آراستگي مرد
تجارب مشاوره‌اي و آموزه‌هاي ديني مي‌گويند: مرداني كه به آراستگي خود توجهی نمی‌کنند و لباس و بدن‌شان بوي بد مي‌دهد، سر عفت زنان‌شان در خطر است،
امام رضا-ع- فرمودند: زنان بني‌اسرائيل به بي‌عفتي كشيده شدند، چون مردان‌شان به آراستگي و نظافت خود رسيدگي نمي‌كردند. بسياري گمان مي‌كنند فقط زن بايد آراسته باشد.
امام موسي بن جعفر(ع) موهاي‌شان را رنگ و خضاب مي‌كردند، از ایشان علت را پرسيدند، فرمودند: تو دوست داري همسرت ژوليده باشد؟

لباس داخل خانه
مردان بايد در داخل خانه هم لباس مناسب بپوشند. لباسي كه سبب نشاط همسر و فرزند شود و به عفت همسرشان كمك كند. جویا شدن نظر همسر در این مورد بسیار پسندید‌ه‌است. اگر چه مناسب نيست، مرد در جامعه هر لباسي را بپوشد و لازم است برای حفظ عفت اجتماعي، حجاب خود را داشته باشد، ولي براي همسرش مي‌تواند از مدل‌ها و رنگ‌هاي لذت‌بخش و مسرت‌بخش که متناسب با شأن مرد است، استفاده كند. بسياري از زنان و دختران از مردان و پدران‌شان به دليل پوشيدن و پیژامه‌ها و زيرپوش‌هاي رنگ‌باخته عهد قاجار و مندرس شكايت دارند.هم‌چنين بوي بد دهان و سيگار نيز سبب آزار زنان مي‌شود كه بسياري مردان متوجه نيستند كه فضاي دهان يكي از كانون‌هاي مؤثر در ایجاد مهر و عشق در روابط زناشويي است و اشتراكي است و حق‌آلوده كردنش را ندارند. البته خانم‌ها هم باید به بهداشت دهان خود توجه داشته باشند.


آراستگی موهاي پيامبر(ص)
پيامبر دستور دادند که به بهداشت موي خود رسيدگي كنيد. اگر براي‌تان دشوار است كوتاه كنيد. ايشان وقتی موهايشان را بلند می‌گذاشتند آنها را چرب مي‌كردند و پارچه‌اي بر دوش خود مي‌انداختند تا لباس‌هايشان چرب نشود.


لباس قرمز امام حسين(ع)

شخصي كه به ملاقات امام حسين –ع- رفته بود، ديد، امام حسين لباس قرمز پوشيده با تعجب گفت شما هم از اين كارها مي‌كنيد؟ امام فرمودند در خانه براي همسرم مي‌پوشم. عده‌اي مهمان ايشان شده بودند اشتباهي وارد اتاقي شدند كه تزيين شده بود امام آنها را به اتاق خود كه ساده بود راهنمايي كردند و گفتند ما مهر زنان مان را مي‌دهيم تا با آن هر گونه كه خواستند اتاق‌شان را تزيين (نه تجمل‌گرايي اشرافي) كنند.



حجاب مردان
بسیاری از مردان گمان مي‌كنند كه حجاب فقط مخصوص زنان است. در هر حالي كه اگر لباس، عطر و آرايش مرد محرك شهوت زنان غير از همسرش شوند، اشكال شرعي دارد.


لطيفه

برخی با دین قیافه زشت پوتیفار در سریال حضرت یوسف ‌می‌گویند، اگر پوتيفار كمي به آراستگي خودش مي‌رسيد، زليخا شيفته و دلباخته يوسف نمي‌شد.

(1)غمام همداني


ادامه دارد...




علل ناآراستگي مردان
علل ناآراستگی‌مردان را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

1- كلي نگري: مردان كلي نگر هستند ولي اين بايد با توجه به انتقاد برادران ديني، توصيه هاي اسلامي، الگو قرار دادن ائمه-ع- ضررهاي فردي و زناشويي و اجتماعي نا آراسته بودن و...بر طرف شود.

2- الگوهاي خانوادگي و اجتماعي: الگوهاي خانوادگي كه فرد با آنها رشد يافته و همسالان دوره رشد و...مؤثر است.

3- تقويت نكردن همسر: مردي كه خود را آراسته كند ولي همسرش او را تشويق کلامی و غیرکلامی نكند و برايش بي‌تفاوت باشد این حس و رفتارش خاموش مي‌شود.

4- درخواست نكردن همسر: برخی از همسرانشان آراستگی را طلب نمی‌کنند و از ناآراستگی او انتقاد سالم نمی‌کنند.

5- باورهاي غلط: تصور اين كه كارش زهد است و مورد پسند ائمه– ع - است. يا اين كه باورش اين است كه آراستگي سبب چشم خوردنش مي‌شود و چيزي براي دفع آن نيست برخی برای فرار از اسراف همیشه یک لباس می‌پوشند در حالی که اگر لباس کار جدا باشد سبب دوام بیشتر لباس مان می‌شود و اسراف نیست..

6- افسردگي: از ويژگي هاي افسردگي و برخي ديگر از بيماري هاي رواني اين است كه فرد به ظاهر خود بي توجه مي شود.

7- خساست

8- بی‌حالی

9- عادت منفی

نکته: توجه به فواید آراستگی و ضررهای شلختگی نقش مهمی در آراستگی دارد.

ادامه دارد...





[="Tahoma"][="Black"]
روان شناسي مثبت

برای ایجاد و تشویق به نظم و آراستگی از روان‌شناسی مثبت کمک بگیریم.در روان شناسي رويكرد جديدي وجود دارد، به نام روان شناسي مثبت.روان‌شناسان این رویکرد مي‌گويد:براي رفع نقص‌ها بايد از نقاط مثبت و پتانسیل‌های فطری و تجارب خوب شروع كرد و بر توانايي‌ها تمركز داشت نه نقص ها و کمبودها و تجارب تلخ گذشته.


بسياري از مسئولان نسبت به روان‌شناسی مثبت توجه ندارند.مچ گيري و جريمه يك اصل در سازمان و نهادهاي بهداشتی ما شده است.نيروي انتطامي مثل زبلخان اينجا و آنجا مخفي مي‌شوند تا مچ راننده متخلف را بگيرند چند بار ما ديده‌ايم كه يك وقت حاضر شوند در خيابان نیمه شب، روز، صبح زود به كسي كه پشت چراغ قرمز توقف كرده جايزه بدهند. این جریمه‌های چون اخلاص و دلسوزی کمی پشتش نهفته اثری مطلوبی ندارد.بسیاری والدين در صددند به كار اشتباه فرزند گير بدهند و توجهی به نکات مثبت ندارند.

داستان واقعی
براي تعويض روغن ماشين رسيدم به مغازه اي حالا نگم چه شهري بود چون تبليغ نصف جهان ميشه و خوبيت نداره. وقتي وارد مغازه شدم ديدم يه نفر سوسول با لباس‌تر و تميز تو پاچال است، فكر كردم او راننده ماشيني است كه داخل مغازه است. به او گفتم: ببخشيد اوسا كجاست؟گفت:بفرماييد. با تعجب گفتم:شماييد؟ گفت:بله بهم نمیاد؟ گفتم مي‌خواستم روغن ماشينم رو عوض كنم. گفت: الان كار اين ماشين تموم ميشه. كمي اين طرف و آن طرف نگاه كردم ببينم شاگردش كجاست، كسي را با سر وضع و لباس آلوده به روغن سوخته نديدم. نوبتم شد ديدم خودش رفت توی پاچال و كارش را شروع كرد، بعد داد زد و به يه نفر ديگر كه ام‌پي‌تري پلي‌ير داشت و چيزي گوش مي‌داد، گفت: فيلتر هوا و روغن را عوض كن. كمي به مغازه تر و تمیز نگاه كردم گفتم: مبارك است مغازه رو میگم تازه باز كرديد؟ خنديد و گفت: اي حدود ده سالی میشه. با تعجب گفتم ده سال؟ بعد گفتم: شاگردتان نیامده؟ گفت: خودمان نوكر مشتري هستيم. بعد گفت: راستش خيلي مثل شما تعجب كرده‌اند. ما مي‌خواهيم ثابت كنيم كه مي‌توان با اين كار هم آرسته بود. اتفاقا از صدا و سيما آمدند براي مصاحبه و از بهداشت هم آمدند و گفتند لوح تقدير و جايزه براي تان مي آوريم و رفتند كه رفتند.

نکته: این نظافت مطلوب است ولی اگر تمیزی سر وضع و لباس هنگام کار سبب نقص در انجام کار شود امری ناپسند است.


معرفی کتاب:
1- حلیه المتقین اثر علامه مجلسی.
2- مجموعه کتاب‌های خانواده پویا نشر مؤسسه امام خمینی قم.

شعار این هشدار
خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.


[/]

خانواده

تا دمي از رنج هستي وارهند
ننگ بنگ و خمر بر خود مي نهند
(1)


اطلاعات غلط
تریاک لذت کِش یا کُش؟
اطلاعات خوب شیوه زندگی بهتر را به ما یاد می‌دهد ولی اطلاعات غلط و آمیخته به اشتباه طعم شیرین زندگی را می گیرد. متأسفانه در فرهنگ رائج، بسیاری از مردم اطلاعات شان را از متخصصان نمی گیرند و دهن بین هستند.

یکی از اطلاعات غلطی که بین بسیاری از «مردان» رائج است این است که مواد مخدر مانند تریاک می‌تواند لذت ارتباط زناشویی را افزایش دهد.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که این امر هرچند ممکن است چند صباحی درست باشد ولی سیر نزولی آن بسیار زیادتر و وخیم‌تر از فایده آن است. مثل این که کسی برود روی مرداب گل زیبایی را بچیند. بله ممکن است به گل برسد ولی برگشتی در کار نیست.

از مشکلاتی که استفاده مواد برای بهبود رابطه ایجاد می کند اعتیاد و زود انزالی و نارضایتی زناشویی است.

مشاوره اعتیاد
:تلفن: 09628


شعار این هشدار
جمله خَلقان سُخرهء انديشه ‌اند
ز اين سبب خسته‌دل و غم‌پيشه‌اند(2)




(1)مثنوی معنوی، نرم افزار درج 3
(2) همان.




[="Tahoma"][="Black"]

ایستگاه شادی:khaneh:


معتاد: آقای دکتر! شما گفتید شیوه ترک شما تضمینی است الان سه سال دارم میام دیگه غیر از این ماشین چیزی ندارم که به شما بدهم.:Gig:

دکتر: پیش بینی من درسته جانم. وقتی ماشینت را هم بفروشی و به من بدهی. دیگه پولی نداری که مواد بخری و این یعنی سرازیری ترک اعتیادت. پس غر نزن فعلا پول بده. :_loool:


[/]

[="Tahoma"][="Black"]

خانواده

چون خود نکنی چنان که گویی
پند تو بود دروغ و ترفند

افراط در غيرت
دوستان مرد من! سلام، مي‌خواهم يک هديه عالي به شما بدهم كه ان شاء الله زندگي‌تان شيرين شود. براساس يافته‌هاي مشاوره‌اي و آموزه هاي ديني، غيرت افراطي داشتن سبب بي‌عفتي زنان و دختران مي‌شود. در حديثي زيبا آمده هر چيزي كه از حدش بگذرد، نتيجه عكس مي‌دهد. اگر تا حالا دچار افراط بوديم، چاره پا گذاشتن روي گاز هوس و ميل مان نيست، بايد تأملي كنيم، كمي از سرعت خود بكاهيم. در آينه عبرت نيم نگاهي به داستان غیرت بيندازيم و مسيرمان را به سمت هدف مطلوب تغيير دهيم. نترسيد اراده كنيد، حركت كنيد. خدا هم كمك مي كند، چون خودش قول داده‌است..


اميرالمؤ منين عليه السّلام در نامه 31. از نامه‌هایشان به امام مجتبى عليه السّلام فرمود:
« و ايّاك و التّغاير فى غير موضع غيرة فانّ ذلك يدعوا الصّحيحة الى السّقم و البريّة الى الرّيب ؛


از غيرت در غير موردش بپرهيز؛ چرا كه اين‌گونه غيرت‌ها (ى افراطى انحرافى و آميخته با وسواس) سبب مى‌شود كه افراد درستكار ، گرفتار آلودگى و بيمارى شوند و افراد بى گناه در معرض تهمت قرار گيرند» نكته: البته دايره غيرت شامل ناموس، دين، جان و مال هم مي شود.



پارانوئید( بدبینی)
بدبینی شدت و ضعف می‌تواند باشد در موارد شدید سازمان روانی و روابطش با دیگران دچار مشکل می‌شود.پارانوئید و بدبینی ممکن است با اختلال هذیانی، اختلال شخصیت، بیماری جسمانی یا برخی بیماری‌های روانی دیگر همراه باشد. با توجه به تنوع بیماری‌های بدبینی ما نباید بدون تشخیص تخصصی به کسی برچسب بزنیم. در این‌جا به بیماری شخصیت وسواسی اشاره می‌کنیم و برای اطلاع بیشتر شما را به کتاب پارانوئید از انتشارات قطره ارجاع می‌دهم.



شخصیت پارانویید در بر گیرنده نامطلوب‌ترین رفتارها و منش‌ها است. بیماران پارانوئید همیشه میزان وفاداری و قابل اعتماد بودن « همسر ، شریک جنسی ، دوستان و ... » را آزمایش کرده در حافظه خود کلكسیونی از مدارک نشان دهنده « بی وفایی ، بی‌عدالتی ، تحقیر و تهدید دیگران» را دارند. وقتی چنین احساسی در این افراد برانگیخته شود رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهد. این بیماران اهل مرافعه و منازعه هستند. از طرف دیگر این بیماران در عین حال که به نظر منطقی می‌رسند ولی در اصل فاقد صمیمیّت بوده و عاطفه محدودی دارند؛ بنابراین رفتارشان خشک و رسمی و روابط اجتماعی‌شان محدود است. . .این بیماران خود را بیمار نمی دانند و کنار آمدن با آنها بسیار دشوار است. آنها باید زیر نظر هم روان پزشک(برای دارو درمانی) و هم روان شناس بالینی( برای روان درمانی) باشند.


ملاک‌های تشخیص اختلال پارانوئید
عدم اعتماد و شکاکیّت در اوائل بزرگسالی شروع می‌شود و برای تشخیص اختلال وجود چهار علامت (یا بیشتر) از علائم زیر ضروری است:
• بدون دلیل کافی ظن می‌برد که دیگران از او سوء استفاده می‌کنند یا فریبش می‌دهند.
• بدون دلیل کافی وفاداری و قابل اعتماد بودن دوستان و بستگان خود را مورد سؤال قرار می‌دهد.
• در اعتماد به دیگران تردید دارد، چون می‌ترسد از اطلاعات او بر علیه خودش استفاده شود.
• در اتفاقات و اشارات خوشایند ، معانی تهدید کننده و تحقیرآمیز می‌بیند.
• مدام کینه می‌ورزد، یعنی تحقیر ، اهانت و بی اعتنایی را نمی‌بخشد.
• ادعا می‌کند رفتار و شخصیتش مورد حمله دیگران است ، ولی درستی این ادعا مورد تردید دیگران است.
• نسبت به شریک جنسی یا همسر خود سوء ظن مکرر و بدون پایه دارد

تذکر: در دستورات اسلام ما توصیه به خوش‌بینی و اجتناب از گمان بد شده‌ایم این دستور همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم نقش بسیار مهمی در سلامت روان فرد و جامعه دارد. حضرت علي ( ع ) مي فرمايد:
حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ وَ سَلامَةُ الدِّينِ ؛خوش گمانى ، مايه آسايش دل و سلامت دين است


ادامه دارد...


[/]

[="Tahoma"][="Black"]

ایستگاه حقیقت

رویا
عزیزم داری به چی فکر می کنی؟
زن به خودش آمد: هیچی.همین طوری.
نه، بگو، داشتی به یه چیزی فکر می کردی!
خیلی دلت می خواد بدونی؟
مرد سر به نشانه تایید تکان داد.
زن آهی کشید:خوب،راستش، داشتم به مرد رویاهام فکر می کردم.مردی که می خواست منو خوشبخت کنه
ولی،تو همه چیز رو خراب کردی.تمام رویاهای منو به هم زدی.می فهمی
مرد با عصبانیت پرسید:اون کیه؟
زن به چشم او خیره شد
و با صدای بغض آلودی گفت:خود تو.



داستان کوتاه
شوهر بداخلاق و عصبی و ببر کوهستان
زن نمی‌دانست که چه بکند؛ خلق و خوی شوهرش از این رو به آن رو شده بود قبل از این می‌گفت و می‌خندید، داخل خانه با بچه‌ها خوش و بش می‌کرد اما چه اتفاقی افتاده بود که چند ماهی با کوچکترین مسئله عصبانی می‌شود و سر دیگران داد و فریاد می‌کند؟ آن مرد مهربان و بذله‌گو الآن به آدمی ترسناک و عصبی مزاج تبدیل شده است. زن هر چه که به ذهنش می‌رسید و هر راهی را که می‌دانست رفت اما دریغ از اینکه چیزی عوض شود. روزی به ذهنش رسید به نزد حکیمی که در کوهستان زندگی می‌کند برود تا معجونی بگیرد و به خورد شوهرش دهد، شاید چاره‌ای شود! از این رو بود که زن راه سخت و دشوار کوهستان را پیش گرفت و بعد از ساعت‌ها عبور از مسیرهای سخت، خود را به کلبه ی مرد حکیم رساند، قصه ی خودش را به او گفت و در انتظار نشست که ببیند چه معجونی را برایش می سازد. او به گفت: چاره ی کار تو در یک تار مو از سبیل ببر کوهستان است.
- ببر کوهستان؟آن حیوان وحشی؟
حکیم در پاسخ گفت: بله هر وقت تار مویی از سبیل ببر کوهستان را آوردی چیزی برایت می سازم که شوهرت را درمان کند

و زن در حالتی از امید و یاس به خانه برگشت. نیمه شب از خواب برخاست. غذایی را که آماده کرده بود، برداشت و روانه ی کوهستان شد آن شب خود را به نزدیکی غاری رساند که ببر در آن زندگی می کرد از شدت ترس بدنش می‌لرزید اما مقاومت کرد. آن شب ببر بیرون نیامد.
چندین شب دیگر این عمل را تکرار کرد هر شب چند گام به غار نزدیکتر می‌شد تا آنکه یک شب ببر وحشی کوهستان غرش کنان از غار بیرون آمد اما فقط ایستاد و به اطراف نگاهی کرد.
باز هم زن شب‌های متوالی رفت و رفت. هر شبی که می‌گذشت آن ببر و زن چند گام به هم نزدیکتر می‌شدند. این مسئله چهار ماه طول کشید تا اینکه در یکی از آن شب‌ها، ببر که دیگر خیلی نزدیک شده بود و بوی غذا به مشامش می‌خورد، آرام آرام نزدیک‌تر شد و شروع به غذا خوردن کرد. زن خیلی خوشحال شد. چندین ماه دیگر این‌گونه گذشت.
طوری شده بود که ببر بر سر راه می‌ایستاد و منتظر آن زن می‌ماند زن نیز هر گاه به ببر می‌رسید در حالی که سر او را نوازش می‌کرد به ملایمت به او غذا می‌داد، هیچ سرزنش و ملامتی در کار نبود هیچ عیب جویی، ترس و وحشتی در میان نبود و هر شب آن زن با طی راه سخت و دشوار کوهستان برای ببر غذا می برد و در حالی که سر او را در دامن خود می‌گذاشت، دست نوازش بر مویش می‌کشید چند ماه دیگر نیز این گونه گذشت تا آنکه شبی زن به ملایمت تار مویی از سبیل ببر کند و روانه‌ی خانه‌اش شد.
صبح که شد، شادمان به کوهستان نزد آن حکیم رفت تار موی سبیل ببر را مقابل او گذاشت و در انتظار نشست. فکر می‌کنید آن حکیم چه کرد؟ نگاهی به اطرافش کرد و آن تار مو را به داخل آتشی انداخت که در کنارش شعله ور بود. زن، هاج و واج نگاهی کرد در حالی که چشمانش داشت از حدقه بیرون می‌زد ماند که چه بگوید. حکیم با خونسردی رو به زن کرد و گفت: ”مرد تو از آن ببر کوهستان، بدتر نیست، توئی که توانستی با صبر و حوصله، عشق و محبت خودت را نثار حیوان کوهستان کنی و آن ببر را رام خودت سازی، در وجود تو نیرویی است که گواهی می‌دهد توان مهار خشم شوهرت را نیز داری، پس محبت و عشق را به او ببخش و با حوصله و مدارا خشم و عصبانیت را از او دور ساز .



شعار این هشدار
با پرهيز از غيرت افراطي خودمان را هم
از افكار بيمارگونه و وسواسي و بدگماني و ناموس‌مان را از بي‌عفتي نجات داده ايم.



[/]

[="Tahoma"][="Black"]

خانواده

چون شرط وفا هیچ به جز ترک جفا نیست
گر ترک جفا را نکنی شرط وفا نیست

اقتدار مردان
زن عاشق اقتدار مرد است. و اقتدار جلوه‌هاي روان‌شناختي و فيزيكي و ظاهري مختلفی دارد. بر اساس تجارب مشاوره‌اي و دادگاهي مردي كه زن نما است؛ چهره، صدا، نوع رفتارش زنانه است و حالت وابستگي دارد. به تدريج از چشم همسر مي‌افتد؛ چون همسر او احساس مي‌كند، زندگي مشتركش گویی با زن ديگري است و مردش تكيه‌گاه و حامي خوبي برايش نيست. ناگفته نماند كه برخي از زنان كه به بي‌عفتي كشيده شده‌اند در اعترافات خود گفته‌اند كه يكي از علت‌هاي مهم آن اين بوده كه شوهر رفتار و حالات زنانه داشته است.



نکته روان شناختی:
مرد اگر بخواهد در قلب همسرش نفوذ کند باید از کانال ویژگی‌های روان‌شناختی زن ( جزیی‌نگری، عاطفه محوری، میل به وابستگی، و..) وارد شود و زن هم اگر بخواهد در دل همسرش نفوذ کند باید از شاه‌راه صفات روان‌شناختی او (اقتدار، رقابت‌جوییع استقلال طلبی و..) واردشود. کتاب‌های بابارا دی آنجلس مانند رازهایی درباره مردان و رازهایی درباره زنان توصیه می‌شود همچنین کتاب های جان گری مانند مردان مریخی و زنان ونوسی و کتاب چرا مردان مریخی و زنان ونوسی در تضاد اند.

تذکر: معرفی کتاب ایشان به معنی تأیید صد در صد مطالب نیست به عنوان نمونه باربارا دی آنجلس توصیه‌هایی برای خوردن منی در رابطه زناشویی دارند که این با کرامت انسانی زن و شرع مقدس اسلام سازگاری ندارد.


شعار این هشدار

امام صادق عليه‏السلام
إنَّ المَرءَ يَحتاجُ فى مَنزِلِهِ وَ عِيالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها وَ إن لَم يَكُن فى طَبعِهِ ذلِكَ: مُعاشَرَةٌ جَميلَةٌ وَ سَعَةٌ بِتَقديرٍ وَ غَيرَةٌ بِتَحَصُّنٍ؛

مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نيازمند رعايت سه صفت است هر چند در طبيعت او نباشد:
1- خوشرفتارى،
2- گشاده دستى به اندازه
3- و غيرتى همراه با خويشتن‌دارى.



[/]

[="Tahoma"][="Black"]

ایستگاه شادی:khaneh:



درخواست مرخصي
همسر يکي از فرماندهان پاسگاه که به تازگي هم ازدواج کرده و چندين ماه از زندگيشان دور از شهر و بستگان در منطقه خدمت همسرش مي‌گذشت بدجوري دلتنگ خانواده پدري‌اش شده بود چندين بار از شوهرش درخواست مي‌کند که براي ديدن پدر ومادرش به شهرشان به اتفاق هم يا به تنهايي مسافرت کند ولي هر بار شوهرش به بهانه‌اي از زير بار موضوع شانه خالي مي‌کند.
زن که در اين مدت با چگونگي برخورد ماموران زير دست شوهرش و بعضا مکاتبات آنها براي گرفتن مرخصي و غيره هم کم و بيش آشنا شده بود به فکر مي‌افتد حالا که همسرش به خواسته وي اهميتي قائل نمي‌شود او هم به صورت مکتوب و به مانند ماموران درخواست مرخصي براي رفتن و ديدن خانواده اش بکند ، پس دست به کار شده و در کاغذي درخواست کتبي به اين شرح مي نويسد:

جناب .... فرمانده محترم ... :Rose:
اينجانب ....... همسر حضرتعالي که مدت چندين ماه است پس از ازدواج با شما دور از خانواده و بستگان خود هستم حال که شما بدليل مشغله بيش از حد کاري فرصت سفر و ديدار بستگان را نداريد بدينوسيله درخواست دارم که با مرخصي اينجانب به مدت ... براي مسافرت و ديدن پدر ومادر واقوام موافقت فرمائيد .:Narahat az:
با احترام ..... همسر شما :hamdel:

بعد نامه را در پوشه مکاتبات همسرش مي گذارد چند وقت بعد جواب نامه به اين مضمون بدستش ميرسد:

سرکار خانم ... :Rose:
عطف به درخواست مرخصي سرکار عالي جهت سفر براي ديدار اقوام ، با درخواست شما به شرط تامين جانشين موافقت مي شود:ok:

فرمانده :sibil:

:Black (8)::Black (8)::Black (8):


[/]

خانواده

اقتدارت را حفظ كن
خدا مرد را تكيه‌گاه و زن را تكيه‌خواه، مرد را مستقل و زن و را وابسته آفريده است.
معني مدير و سرپرست بودن مرد كه در قرآن آمده:الرجال قوامون علي النساء؛ حاكي از همين است. اقتدار با سلطه و زورگويي فرق دارد. ما تاب محبت زور را نداريم، چه رسد به قهر و غلبه و تحكم. اگر كسي با زور به ما آويزان شود و ما را كشان كشان به خانه ببرد، ما در دل مان از او آزرده مي‌شويم، حال اگر كسي با شدت اين كار را بكند و بگويد حرف، حرف من است، شرايط به مراتب بدتر خواهد بود.



احترام به زن با ذليل بودن و وابسته شدن به او فرق دارد. اگر مي‌خواهي همسرت دوستت داشته باشد، بايد تكيه‌گاه بودنت را براي او حفظ كني و اگر همسرت هم خواسته كه در مديريتت سست باشي، نپذير. چون به هرحال زن تكيه خواه است. با سست بودن ستون مديريت و اقتدارت احساس ناامني و شكايت مي‌كند.

مردي كه مدام تحت تأثير كلمات عاطفي مثبت يا جملات هيجاني منفي همسرش قرار مي‌گيرد و مثلاً در مالَش و حقوق ماهانه‌اش مديريت نمي‌كند و مجبور مي‌شود دستش را جلوي مردان ديگر دراز كند، سبب مي‌شود كه همسرش اعتمادش نسبت به شایستگی او برای مدیریت کردن، كم شود و در صلاحيت سرپرستي او شك كند.


جنگ با مادر شوهر

اگر زني با مادر شوهر مخالفت مي‌كند. يكي از دلايل عمده اش اين است كه مي‌بيند او دارد تكيه‌گاهش را مي‌گيرد يعني احتمالا آن مادر اجازه نمي‌دهد مستقل باشد و براي همه چيز بايد ديكته خودش را به فرزندش بدهد پس بايد براي اين كه مدير و سرپرست لايقي باشي شرايط يك مدير خوب را داشته باشي: مدبر، قاطع در تصميم گيري، منطقي، اهل مشورت، آگاه از زير مجموعه، مديريت زمان و زبان. انعطاف و انتقاد پذير، صميمي، مديريت امور مالي، مديريت روابط اجتماعي و....


نكته روان شناختي
گفتيم كه اقتدار به معني زورگويي، تندخويي، و به كرسي نشاندن حرف خود به زور و خشونت نيست. برخي از زنان و دختراني كه در دام شيادان و هوسبازان افتاده‌اند گزارش كرده‌اند كه ما مي‌ترسيديم حرف‌مان را به پدر يا شوهرمان بگوييم چون او خشن است و ممكن است حرفمان را تماماً نشنوند و خودمان را محكوم كنند.

تغییر نگرش


نشانه بهشت و جهنم
حکیمی کنار جاده نشسته بود و با چشمان بسته در حال تفکر بود. ناگهان تمرکزش با صدای گوش خراش مرد خشمگینی به هم خورد:« پیرمرد، بهشت و جهنم را به من نشان بده!» حکیم به مرد خشمگین نگاهی کرد و لبخندی زد.

مرد خشمگین از این که می دید حکیم بی توجه به شمشیرش فقط به او لبخند می زند، برآشفته شد، شمشیرش را بالا برد تا گردن حکیم را بزند! حکیم به آرامی گفت:« خشم تو نشانه ای از جهنم است.» مرد خشمگین با این حرف آرام شد، نگاهی به چهره حکیم انداخت و به او لبخند زد. آنگاه حکیم گفت:« این هم نشانه بهشت! »


شعار این هشدار
مرد غیر مقتدر مانند کشتی سوراخی است که زن برای استفاده از آن احساس امنیت نمی‌کند.




خانواده
«موی به شکافی به ‌عیب دیگران
چو به ‌عیب خود رسی کوری از آن »
(1)

ایام ماهانه
در یکی از اصول حاکم بر رشد که در روان شناسی رشد مورد بحث واقع می شود این است که رشد ابعاد روانی، زیستی، اجتماعی و معنوی دارد و این ابعاد با هم در تعامل هستند بر هم اثر می‌گذارند و از هم اثر می پذیرند.
در ایام ماهانه خانم ها از نظر زیستی دچار قاعدگی و مشکلات مربوط به آن می شوند این امر اگر با درد هم همراه باشد به شکل عجیبی بر روان خانم ها اثر می‌گذارد. اگر جوان یا مردی این مسأله را متوجه نباشد، ممکن است رعایت حال مادر، خواهر و یا همسر خود را نکند و از سویی هم نتواند برای کم ظرفیتی‌ها و زود رنجی های آنها دلیلی پیدا کند و زود ارتباط به مشاجره ختم شود. دانستن این امر به آنها کمک زیادی می کند تا در این ایام توجه عاطفی و تغذیه‌ای بیشتری نسبت به آنها داشته باشند( دانایی، توانایی می آورد).



در روابط زناشویی، خانم‌ها بهتر است ارضاء همسر را به شیوه های شرعی و سالم و بی ضرر برای خود، مدیریت کنند. برخی از همسران توقع ارضاء‌ناسالم که از جهت بهداشتی و روانی آسیب‌زا است دارند. اگر خانم در این جا قاطعانه به ویژه اول زندگی نه نگوید وارد مسیر انحرافی‌ای می‌شوند که برگشت سخت خواهد، بود.


شعار این هشدار
خودخواهی در قاموس عشق نمی‌گنجد.


(1) مثنوی معنوی، مولوی، نرم افزار درج3


[="Tahoma"][="Black"]

ایستگاه شادی:khaneh:


آرزو

يه پري افسانه اي به يه مرد ميگه: يه آرزوت رو بگو تا برآورده كنم.:Hedye:

مرد ميگه: يه كاري كن كه زنم حسابي احمق بشه تا بتونم با خيال راحت بهش دروغ بگم و هي مچم رو نگيره.:gholdor:

پري قبول ميكنه و ميگه: برو خونه، آرزوت رو برآورده كردم. مرد خوشحال ميره خونه....:shadi:

ميبينه زنش تبديل به يه مرد شده.:Khandidan!:


:Black (2)::Black (4)::Black (2):
[/]

خانواده

ز بيم آن كه دوران شايدم از وي جدا سازد
به رويش هر نگاه من نگاه آخرين باشد



باران بهاری
ما ابعاد زیستی، فیزیولوژیکی، روان‌شناختی، اجتماعی، شناختی و رفتاری داریم. این ابعاد براساس اصول مورد قبول روان شناسی رشد با هم در تعامل‌اند و تأثیر و تأثر دارند. بین زن و مرد تفاوت‌های زیستی، فیزیولوژیکی و روان شناختی وجود دارد. برخی ادعا دارند که تفاوت‌های روان شناختی متکی به تربیت است و اگر زن هم مرد گونه تربیت می‌شد با هم تفاوتی نداشتند. این حرف یعنی منکر شدن تفاوت‌های بارز حتی در بعد زیستی و فیزیولوژیک( هورمون‌ها و ژن ها و فرایندهای کار برخی از نواحی مغز). چون ابعاد رشد با هم تعامل دارند طبیعتاً بعد روان شناختی آنها هم متأثر از این تفاوت‌ها می‌شود. به عنوان نمونه هورمونی در زن و جنس مؤنث وجود دارد که به هورمون مادرانه معروف است(پرولاکتین) این هورمون سبب مهر مادرانه و لطافت جسم مادر می شود.



یکی از تفاوتهای بارز مرد و زن تفاوت در هیجان ها است هیجان های مردان با ثبات‌تر است ولی زنان نوسان هیجانی بیشتری دارند. زود می خندند و زود گریه می کنند. نکته ای که مردان باید توجه کنند این است ممکن است هنگام مشاجره زن داد بزند و بگوید که از زندگی با تو راضی نیستم داد و فریاد راه بیندازد و گریه کند مرد نباید مقابله به مثل کند مردانی که این تفاوت روان شناختی را نادیده می گیرند و مقابله به مثل می کنند به جای آب، بنزین روی آتش می ریزند ولی خود داری از تهاجم و همدلی می تواند سبب آرامش تدریجی خانم شود.



ظلم به اسلام: اسلام از شروع رسالتش با جان‌فشانی معصومان(ع) همراه بوده است و نقش زیادی در دفاع از حقوق زن داشته‌است حال برخی دایه‌های مهربان تر از مادر آمده‌اند برای تحقق هوس‌ها و منافع خود شعار دفاع از حقوق زن می‌دهند و با ایرادها و شبهاتی ادعا دارند که اسلام آزادی زن را می‌گیرد. یکی از زنانی که در دفاع از زن کتاب نوشته است و خود می‌تواند الگویی عملی برای زنان باشد
بانو مجتهده امین است کتاب راه خوشبختی او را توصیه می‌کنم بخوانید و به این انسان سالک واصل دعا کنید . (1)


دوره آخر زمان حفظ ایمان مشکل است، باید مراقب بود که چوب حراج بر ایمان مان نزیم. متأسفانه در این دوران برخی در لباس دوست هستند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند مانند عالمانی که برخلاف علم خود عمل می‌کنند و.منافقانی که با سخنان چرب و شیرین جوانان خام را با تیر شبهات و شایعات شکار می‌کنند. در روایت داریم که وقتی شبهات مانند شب تاریک بر شما هجوم آوردند به قرآن پناه به ببرید. البته قرآن را باید تلاوت کرد یعنی باید دید، خواند و شد. همچنین توصیه شده ایم به ثقلین و نائبان امام زمان، عالمان ربانی تمسک کنیم.


از دشمنان برند شكایت به دوستان
چون دوست دشمن است شكایت كجا بریم ؟


شعار این هشدار
هل الدین الا الحبّ (2)
آیا دین غیر از محبت است؟






(1) روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی،پدیدآورنده: نصرت بیگم امین،ناشر: ، گلبهار. 1384
(2) خصال، ج1، ص 21.



[="Tahoma"][="Black"]

خانواده

کبوتر با کبوتر باز با باز
کند همجنس با همجنس پرواز


پیری و معرکه گیری!
برخی از مردان به خود اجازه می دهند که با هر سنی به خواستگاری هر دختر یا زنی بروند. یا خانواده خود را برای خواستگاری بفرستند. گاهی مرد فکر می‌کند اگر با سن زیادش توانست، دختر یا زن جوانی را شکار کند، هنر کرده است. در حالی که وصله باید با چیزی که پیوند می‌خورد، تناسب داشته باشد. ممکن است زن یا دختری به ناچار تن به این ازدواج دهند، اما این از جهاتی ممکن است مشکل ساز باشد:


1- اگر دختر یا زن جوان، بی‌قید باشد ممکن است، چشمش در پی هم‌پرواز خود باشد. و تجربه نیز همین را نشان می‌دهد.
2- مرد همیشه تشویش ذهنی دارد که نکنه او به من خیانت کند و رسم وفا نگه ندارد. تجربه این جا هم می‌گوید برخی از بد بینی‌ها و تهمت‌ها به دلیل همین ناهمخوانی هاست.

شــوي زن نوجوان اگر پيـــر بود
تا پيـــر شود هميشـــه دلگير بود



آري مثل است اين که گويند: در پهلوي زن، تير بـــه از پيــر بود

«سعدي» در يک حکايت ديگر نيز به اين موضوع پرداخته‌است:پيرمردي را گفتند چرا زن نکني؟گفت: «با پيرزنانم عيشي نباشد».گفتند: «جواني بخواه، چون مکنت داري.»گفت: «مرا که پيرم با پيرزنان الفت نيست، پس او را که جوان باشد، با من که پيرم، چه دوستي صورت بندد؟«زور بايــد نـــه زر، کــــه بانــــو راگَزَري دوست‌تر که ده من گوشت».

پيري حکايت کند که دختري خواسته بودم و حجله به گل آراسته و به خلوت نشسته و ديده و دل بر او بسته، شب‌هاي دراز نخفتمي و بذله‌ها و لطيفه‌ها گفتمي، باشد که مؤانست پذيرد و وحشت نگيرد. از جمله شبي همي گفتم: بخت بلندت يار بود و چشم دولتت بيدار که به صحبت پيري افتادي پخته، پرورده، جهانديده، آرميده، گرم و سرد چشيده، نيک و بد آزموده که حقوق صحبت بداند و شروط مودّت بجاي آورد. مشفق و مهربان و خوش طبع و شيرين‌زبان.


تا تــوانم دلت بـــه‌دست‌آرم
ور بيـــــازاريـــم، نيــــــازارم
ور چو طوطي، شکر بود خورشت
جان شيرين فــــداي پـــــــرورشت



نه گرفتار آمدي به‌دست جواني مُعجَب، خيره‌راي، سرتيز، سبک‌پاي، که هر دم هوسي پزد و هر لحظه رايي زند و هرشب جايي خسبد و هر روز ياري گيرد.

جوانان خرّمنـــد و خوب‌رخسارند
وليکن در وفا با کس نپـــاينـــد
وفاداري مــدار از بلبلان چشم
که هر دم بر گلي ديگر سرايند



خلاف پيران که به عقل و ادب زندگاني کنند، نه به مقتضاي جهل و جواني زخود بهتري جوي و فرصت‌شمار که با چون خودي گم کني روزگار.
گفت:«چندان بر اين نَمَط بگفتم که گمان بردم که دلش در قيد من آمد و صيد من شد. ناگه نفسي سرد از درونِ پُر درد برآورد و گفت : چندين سخن که بگفتي، در ترازوي عقل من وزن آن يک سخن ندارد که وقتي شنيده‌ام از قابله‌ي خويش که گفت: زن جوان را اگر تيري در پهلو نشيند به که پيري!

زن کــز بـــر مـــرد بي‌رضـــا برخيـــزد
بس فتنه و جنگ از آن ســـرا برخيزد
پيري که زجاي خويش نتواند خاست
الاّ به عصــــا، کِيش عصــــا بــرخيــزد



في‌الجمله امکان موافقت نبود. به مفارقت انجاميد. چون مدت عدّت برآمد، عقد نکاحش بستند با جواني تند، ترشروي، تهيدست، بدخوي، جور و جفا مي‌ديد و رنج و عَنا مي‌کشيد و شکر نعمت حق همچنان مي‌گفت که الحمدالله که از آن عذاب اليم برهيدم و بدين نعيم مقيم برسيدم.با اين همــه جور و تنــد خويي بارت بکشم کـــه خــوبرويـي با تو مـرا سوختن انــدر عــذاب بــه کـه شدن با دگــري در بهشت بـوي پيـــــاز از دهن خوبـــــروي به به‌حقيقت که گل از دست زشت.

شعار این هشدار
مرهم نمی نهی به جراحت، نمک مپاش
نوشم نمی دهی به دلم نیشتر مزن



[/]

[="Tahoma"][="Black"]

خانواده

من از بیگانگان هر گز ننالم
با من هر چه کرد آن آشنا کرد(1)



پيكر خانواده
از نظر خانواده درمانگران، خانواده با اعضاي آن مانند يك بدن هستند؛ همان‌گونه كه اگر گلوي ما عفونت كند ممكن است قلب و ريه‌هاي ما هم عفوني شوند، اگر در خانه‌اي مردي مبتلا به بيماري اخلاقي مانند انحراف جنسي( چشم چراني، رابطه نامشرع، گرايش به عكس هاي پرونوگرافي و..) شود،به احتمال زياد بقيه اعضاي سالم نيز ممكن است به تدریج آلوده شوند. مشکل هر شخص در خانواده جز با درمان سیستم خانواده حل می‌شود.



عزيز من تلاش كنيم به انحراف مبتلا نشويم و اگر مبتلا شديم تا زود است و تا بقيه اعضا هم آلوده نشده‌اند، درمان كنيم. مثال بسياري از مردان كه گرفتار روابط نامشروع و...مي‌شوند به همسران‌شان مي‌گويند اين مسأله شخصي است به من گير نده غافل از اين كه تجربه‌ها مي‌گويند اينها كاملاً جزء مسائل مشترك است به همین دلیل زنان آنان مستعد انتقام با ایجاد رابطه با بیگانه هستند.


معرفی کتاب
خانواده متعادل، محمدرضا شرفی، نشر انجمن اولیاء و مربیان


ایستگاه حقیقت

خشم پدر و عشق فرزند
زمانی‌که مردی در حال پولیش کردن اتومبیل جدیدش بود کودک 4 ساله اش تکه سنگی را برداشت و بر روی بدنه اتومبیل خطوطی را انداخت.

While a man was polishing his new car, his 4 yr old son picked up a stone and scratched lines on the side of the car.


مرد آنچنان عصبانی شد که دست پسرش را در دست گرفت و چند بار محکم پشت دست او زد بدون انکه به دلیل خشم متوجه شده باشد که با آچار پسرش را تنبیه نموده

در بیمارستان به سبب شکستگی های فراوان چهار انگشت دست پسر قطع شد

At the hospital, the child lost all his fingers due to multiple fractures .


وقتی که پسر چشمان اندوهناک پدرش را دید از او پرسید "پدر کی انگشتهای من در خواهند آمد" !؟

When the child saw his father with painful eyes he asked, 'Dad when will my fingers grow back?'


آن مرد آنقدر غمگین بود که هیچی نتوانست بگوید به سمت اتومبیل برگشت وچندین باربا لگدبه آن زد

The man was so hurt and speechless; he went back to his car and kicked it a lot of times.


حیران و سرگردان از عمل خویش روبروی اتومبیل نشسته بود و به خطوطی که پسرش روی آن انداخته بود نگاه می کرد . او نوشته بود " دوستت دارم پدر"

Devastated by his own actions, sitting in front of that car he looked at the scratches; the child had written 'LOVE YOU DAD'.


روز بعد آن مرد خودکشی کرد

The next day that man committed suicide


خشم و عشق حد و مرزی ندارند و میتوانید ( عشق) را انتخاب کنید تا زندگی دوست داشتنی داشته باشید و این را به یاد داشته باشیدکه

Anger and Love have no limits; choose the latter tohave a beautiful, lovely life & remember this:


اشیاء برای استفاد شدن و انسانها برای دوست داشتن می باشند

Things are to be used and people are to be loved


در حالیکه امروزه از انسان‌ها استفاده می شود و اشیاء دوست داشته می‌شوند.

The problem in today's world is that people are used while things are loved


همواره در ذهن داشته باشید که:

Let's try always to keep this thought in mind:


اشیاء برای استفاده شدن و انسانها برای دوست داشتن می باشند

Things are to be used,People are to be loved

شعار این هشدار


پیامبر (ص) : إيّاكم و الهوى فإنّ الهوى يعمي و يصمّ .(2)
از هوس بپرهيزيد كه هوس انسان را كور و كر مى كند.




(1)نرم افزار درج 3. حافظ.
(2)نهج الفصاحه.(سخنان پیامبر)




[/]

[="Tahoma"][="Black"]

قبل از ازدواج

«غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است »(1)


ترياك خود ارضايي
برخي به جوانان مجرد توصيه مي‌كنند كه براي كنترل شهوت‌شان با كنترل برخود، و افراط نكردن استمنا(خودارضايي) كنند. اين كار يعني خاموش كردن آتش با بنزين. مثل اين است كه توصيه كنيم براي آرامشت ترياك( ولي كم)مصرف كن. همه اعتراف دارند كه استمنا حداقل چيزي كه ايجاد مي‌كند، احساس گناه است و روان‌شناسان مي‌گويند:
يكي از مؤلفه هاي اضطراب، احساس گناه است.



از سويي ديگر، همه بدون استثناء اعتياد به خودارضايي را براي جسم و روان و ارتباط زناشويي سالم در ازدواج بد مي‌دانندو مي‌گويند اعتياد به استمنا حتي تا بعد از ازدواج هم استمرار دارد و سبب نارضایتی جنسی همسران می‌شود. و ترک این عادت که ریشه دار است بسیار سخت است، چون ترك عادت، موجب مرض است. البته ترک سخت است ولی کاری شدنی است.كساني كه توصيه مي‌كنند براي كنترل شهوت و و کسب آرامش لحظه‌ای، استمنا كنيد، در واقع بدون در نظر گرفتن آسيب‌ها و عوارض زياد جانبي، اين حرف را مي‌زنند درست مثل اين كه به كسي بدون در نظر گرفتن فرو رفتن در باتلاق توصيه كنند كه برو وسط باتلاق آن گل زيبا را بچين.



خدای توبه پذیر
براي نجات از احساس گناهي كه از خودارضايي وجود دارد يكي از مؤثرترين تدابير توبه است. مي‌دانم كه برخی خواهند گفت: ولي من بارها توبه كرده‌ام و توبه شكسته‌ام. بله توبه شكستن هايت اگر از روي فشار زياد عادت بوده و غفلت خود را ملامت نكن ببين چند گام مثبت براي ترك آمده‌اي. ببين چند قدر از دفعاتش را كم كرده‌اي. توجه به مسیر پیموده شده نه راه‌های نرفته سبب تقویت اراده‌ می‌شود. از خدا هم كمك بخواه. بله جهاد با نفس(جنگ با شيطان درون و بيرون) به همين دليل از جهاد اصغر (جنگ با دشمن) برتر است. سخت است ولي اجر آن هم بسيار زياد است و از همه مهم تر اين كه توبه كننده در آغوش پر مهر رحمت الهي قرار دارد.
به سوره زمر آيه 53 دقت كنيد.



معرفی کتاب :دنياي نوجوان دكتر محمدرضا شرفي، نشر منادي تربيت .



ایستگاه حقیقت

اراده داری
شخصی به یکی از معصومین گفت: فلانی می‌گوید به خودارضایی اعتیاد پیدا کرده ام و از خودم دیگر اراده ای ندارم. امام فرمودند آیا ایشان در جمع هم این کار را می‌کند؟
آن مرد گفت: نه
امام فرمودند: پس نمی‌تواند بگوید اراده ندارم.


شعار این هشدار
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا
وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (2)

و از نشانه های قدرت اوست که برايتان از جنس خودتان همسرانی آفريد تا به ايشان آرامش يابيد ، و ميان شما دوستی و مهربانی نهاد در اين عبرتهايی است برای مردمی که تفکر می کنند


(1) حافظ، نرم افزار درج 3
(2)روم آیه : 21



[/]

قبل از ازدواج

پرسيد ز من كسي كه معشوق تو كيست
گفتم كه فلان كسست مقصود تو چيست
بنشست و به هاي هاي بر من بگريست
كز دست چنان كسي تو چون خواهي زيست (1)



شوكران دوستي

در دوستي دختر و پسر اگر امر ناميموني اتفاق بيفتد، بيشتر اضطرابش براي دختران است تا پسران. بسياري از پسران در دوستي خودشان شك ندارند و واقعاً دختر را براي ازدواج مي‌خواهند و به همين قصد هم پاجلو مي‌گذارند. برخي دختران هم زود اين دوستي را بدون اين كه بدانند تناسب‌هاي مختلف باوري، ارزشي، خانوادگي، اقتصادي و....دارند يانه جواب مي‌دهند. با اين هدف كه كارشان به ازدواج ختم مي‌شود در بسياري موارد،از همان ابتدا كار انتهايي را انجام مي‌دهند و چون نسنجيده جلو رفته‌اند و به دلايلي(مخالفت والدين، تغيير نظر، يافتن همسري ايده ال و...) ازدواجي در كار نيست، گاهي اين شوك تنها ماندن و بي‌وفايي پسر، به اقدام به فرار يا خودكشي و اضطراب‌هاي نفس‌گير شبانه روز و كابوس هاي شبانه دختر ختم مي‌شود. به همین دلیل است که مشاوران تأکید بر تحقیق و خواستگاری با نظارت والدین هستند.

از بس‌كه دو رنگي شده مرسوم به عالم
هم‌كاسه ي اغيار شود، ياري اگر هست



پسر قلمبه‌اي از شهوت است، پتانسيل فشرده و بالقوه‌اي است از هوس. مانند نارنجك است و با رابطه تنگاتنگ يك دختر با او ضامن اين نارنجك كشيده مي شود و تركش هاي چهل تكه‌اي آن اغلب به دختر اصابت مي كند.. براي پسر راحت است كه بعد از ادعاي دوستي و ارتباط بگويد: Bye - byeما ظاهراً به براي هم ساخته نشده‌بوديم، مامانم هم اصلاً زير بار نمي‌رود و بابام مي‌گوید: بايد با دختر عموت ازدواج كني. بنابراين ديگه مزاحمم نشو و تماس نگير



so good bye dont touch(telephone) me never



بله اين كار مثل آب خوردن است براي پسر. ولي دختري كه از آك بودن خارج شده است، مي‌داند كه آپاراتی به این راحتی هم نیست و اگر هم باشد احساس گناه در ازدواج بعدی او را از بین می‌برد و اگر کسی بداند که ارتباطی بوده است به او رغبت نمي‌كند این‌جا ممکن است دختر تا پاي خودكشي هم برود. بنابراين اگر با دختری ارتباط داريد، نگذاريد به آن جا بكشد، زیاد به آینده دلخوش نباشید ما از فردای خود چه خبر داریم؟ گاهي حوادث ناخواسته مانند بيمارهاي لاعلاج، مسافرت، مرگ پسر سبب اين جدايي‌ها مي‌شود و گاهي شهوت‌راني صرف. هرچه باشد اخلاق و وجدان ما به ما اجازه نمي‌دهد كه با زندگي يك دختر بازي كنيم و براي يك ساعت هوس او را سال‌ها مضطرب كنيم. البته دختران و خانواده‌هاي آنها نيز در مديريت اين ارتباط بي‌نقش نيستند. دختري كه همه چيز را مي‌داند و حتي يقين به هوسران بودن پسري دارد و مي‌داند كه او هر روز با كسي است خود به بخت خودش لگد مي‌زند برایش هیچ کاری نمی‌شود کرد. به قول شاعر



چندین چراغ دارد و بیراه می‌رود
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش



(1)ابوالخير.

ادامه دارد...







[="Tahoma"][="Black"]...

اگر جوانی مي‌داند كه مهار شهوتش را ندارد و مي‌داند كه جز هوس قصد ديگري ندارد، براي خدا از خر شيطان پايين بيايد، اگر نمي‌آيد لا اقل سراغ روابط از نوع مشروعش برود و اگر باز هم نمي‌خواهد و با خدا در افتاده لااقل، دنبال دختراني در خور خود باشند كه قرآن فرموده است:

الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ
وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ
وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ
وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ
أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ (2)

زنان ناپاک برای مردان ناپاک
و مردان ناپاک برای زنان ناپاک
و زنان پاک برای مردان پاک
و مردان پاک برای زنان پاک
آنها از آنچه در باره شان می‌گويند منزه‌اند آمرزش و رزق نيکو برای آنهاست.


در جايي ديگر در قرآن آمده:

الزَّانىِ لَا یَنکِحُ إِلَّا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً
وَ الزَّانِیَةُ لَا یَنکِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌ
وَ حُرِّمَ ذَالِکَ عَلىَ الْمُؤْمِنِینَ(3)

مرد زناکار جز با زن زناکار و مشرک نکاح نمی ‏کند
و زن زانیه را هم جز مرد زانى و مشرک به نکاح نخواهد گرفت
و این کار بر مردان مؤمن حرام است.


دين مبين اسلام در جهت از ميان بردن نمادهاى ‏پليدى، پستى وفساد در جامعه، شريعت اسلامى به مردان اجازه‏ داده است با زنانى كه متهم به زنا هستند، ازدواج كنند، البته مشروط برآن كه توبه‌شان آشكار گردد، واز پليدي‌هايى كه بدان دامن می ‏آلايند دست كشند. اين مسأله، فروع وتفصيلاتى دارد كه اينك به بيان آنها می ‏پردازيم:


1- اشكالى ندارد زن زناكار پس از توبه به عقد مردى كه به او زناداده يا جز او در آيد، ولى بهتر واحتياط آن است كه ازدواج پس از(استبراء) باشد، يعنى زمانى كه رحم او به وسيله يك نوبت حيض ‏ديدن پاك گردد، اما زن حامله به استبراء نياز ندارد،و مى شود مستقيماً و بدون فاصله او را به ازدواج در آورده وبا او همبستر شود..



2- احتياط آن است كه از ازدواج با زن مشهور به زنا خودداری شود مگر پس از دانستن توبه او، بلكه نبايد اين احتياط را از دست داد كه نبايد با زن زناكار مطلقاً (يعنى چه مشهور به زنا باشد يا مشهورنباشد)ازدواج كرد مگر پس از دانستن توبه او، و نشانه آن هم اين‏است كه اگر به بدكارى فراخوانده شود، پس اگر خويشتن دارى كرد،معلوم مى‏ شود توبه كرده است.


اين امر عقلايي در ضمن اين حكم الهي نهفته است كه شرايط ازدواج هم بايد مهيا باشد و زمينه هاي مشاجرات و نا آرامي و درگيري و طلاق نباشد. به عنوان نمونه اگر خانواده اي به هيچ وجه راضي نشوند كه فرزندشان با چنين خانمي ازدواج كند و مداخله كنند و خانم را اذيت كنند زمينه ازدواج نيست و مرد بايد آن زن را براي كسي كه شرايط ازدواج با او را دارد بگذارد.- نكته اي كه در اين حكم وجود دارد رأفت رحماني است كه هميشه پذيرنده افراد گناهكار است به
آيه 53 سوره زمر هم رجوع كنيد.


شعار این هشدار

مردان خدا پرده پندار دریدند
یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند



(2) نور26
(3) نور3


[/]

ایستگاه شادی:khaneh:


خسیسه به پسرش می گه وقتی می خوای با نامزدت بری سینما،داخل سینما باهاش قرار بذار، تا اون پول بلیط خودش رو خودش بده!
پسره می گه: پس پول بلیط منو کی حساب کنه؟ :Gig:

قبل از ازدواج

«خر است آن‌كه هر كار هر جا كند
خردمند هر كار بر جا كند »


عقب نماني؟
برخي جوانان براي رسيدن به ماشين، خانه، وضعيت اقتصادي عالي، مدرک و...ازدواج را به تأخير مي‌اندازند و بعد از سال‌ها تلاش در حالي كه هنوز رضايت كامل پيدا نكرده‌اند و به خواسته سیری ناپذیر خود نرسيده‌اند به فكر ازدواج مي‌افتند.



براي رسيدن به خواسته‌هايت در درجه اول واقع بين باش. اگر مي‌بيني پدر يا خانواده دختري كه دوستش داري وضع مالي و رفاهي مناسبي دارند، بعد از سال‌ها تلاش به آن رسيده‌اند. آنها در سن تو كه بودند اغلب از صفر شروع كرده‌اند. اگر بخواهي به خواسته‌هايت برسي و بعد ازدواج كني سنت بالا مي‌رود و نشاطت پايين مي‌آيد. وقتي فرزندت به دنيا مي‌آید كه به جاي پدر گويي پدربزرگش هستي. فرزندت از بابا داشتن يه باباي بي‌حال دارد.با عمرهايي كه اين دوره اغلب داريم، حساب كنيد اگر در سن بالا ازدواج كنيم احتمالاً وقتي بار سفر را مي‌بينيد كه فرزندتان شوكه مي‌شود كه من چگونه تك و تنها اين همه راه طولاني زندگي را سر كنم.


نكته
1- ای مرد كه حق پدري بر جوانان داري !. و وقتي پسري مي‌آید در خانه به دليل نداشتن شغل دائمي و خونه و....رد مي‌كنيدر واقع ظلمي به دخترت مي كني، دخترت وقتي سنش بالا رفت، اين امكانات به چه دردش مي‌خورد؟. وقتي شور جواني را از دست داد آن امكانات هم برايش چنگي به دل نمی‌زند.

2- ای جوان! نمی‌گویم كه حداقل امكانات را هم نداشته باش. قانع باش و پركار به خواسته هايت خواهي رسيد و لذت به دست آوردن نداشته‌ها را در زندگي مشترك در كنار همسرت به دست خواهي آورد.



شعار این هشدار

پیامبر( ص): أيّما شابّ تزوّج في حداثة سنّه، عجّ شيطانه يا ويله عصم منّي دينه .(1)
هر جوانى در آغاز جوانى زن بگيرد شيطان وى بانگ برآرد واى بر او دين خود را از دستبرد من محفوظ داشت.


(1) حدیث نبوی در نهج البلاغه ..


ایستگاه شادی :khaneh:

يه جوجه اي از يه جوجه اي خوشش اومد ازش قول گرفت وقتي بزرگ شد با او ازدواج كنه و جوجه هم قبول كرد:hamdel:

چند سال بعد جوجه اول به ديدن جوجه دومي رفت تا باهاش ازدواج كنه ديد خروسه :Shekastan Del:



[="Tahoma"][="Black"]

قبل از ازدواج

الم یَعلم بأنّ اللّهَ یَری(علق14)
آیا نمی‌داند که خداوند می‌بیند


گربه غریزه و موش‌های ماهواره
گفتم: کاری به شما ندارم که میگی ماهواره را روی شبکه های ایرانی تنظیم کرده ام اما یک سئوال کلی می‌پرسم وقتی که کسی خونه نیست افرادی که ماهواره دارند هوس نمی کنند بشقاب را یه نیمه چرخی بدهند تا....
گفت: اگر انسان نجیب باشه نه.
خندیدم گفتم اگر..... ولی این مثل اینه که موشی را جلو گربه ای گرسنه رها کنی و بعد بگوییم موش رو می گیره؟ بگویید اگر گربه نجیب باشه نه؟بابا غریزه اکثر قریب به اتفاق انسان ها،گربه موش گیره. موش در دسترس باش خب میگردش دیگه. درسته؟ خندید و گفت خب خیلی ها اینجا کم میارن.



ایستگاه حقیقت

مردی ادعا داشت که گربه اش را به گونه ای تربیت کرده است می‌تواند حتی سر سفره از مهمان‌ها پذیرایی کند دوستش قبول نمی‌کرد. روزی دوستش در خواست کرد که این ادعا را ثابت کند مرد مهمانی ای ترتیب داد و گربه مشغول پذیرایی شد. لحظاتی گذشت. مرد مهمان از کیفش موشی را در آورد و بیرون انداخت گربه همه آداب را فراموش کرد و به دنبال موش از این طرف به آن طرف دوید و بساط سفره به هم ریخت. مهمان به صاحب خانه نگاهی کرد و گفت: دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره.
میزبان گفت یعنی چه؟
او گفت غریزه را نمی‌توان سرکوب کرد و البته نباید آزاد آزاد گذاشت.


شعار این هشدار
«چون که دندان تو را کرم اوفتاد
نیست دندان بر کنش ای اوستاد»



[/]

[="Tahoma"][="Black"]

قبل از ازدواج

گيرم كه آب و دانه دريغم نداشتند
چون مي كنند با غم بي همزبانيم (1)


من زن مي‌خوام
برخي از والدين، هنگام ازدواج به همه مشكلات(اقتصادي، شغل، مسكن، سربازي و...) فرزندشان فكر مي‌كنند مگر به خود مشكل مجرد بودن. يعني نمي‌دانند كه نياز عاطفي و جنسي دو نياز بسيار اساسي است كه اگر ارضا نشود پشت سد خودشان سيلی از مشكلات مانند روابط و دوستي‌هاي نامشروع، پرخاشگري، وابستگي عشقي مرضي، اعتياد و...به همراه دارد.

مردي كه براي فرزندش تصميم مي‌گيرد كه الان نبايد ازدواج كني دقيقاً مثل اين است كه به او بگويد تو گرسنه هستي نبايد تا وقتي من نگفته‌ام غذا بخوري چون تو هنوز متوجه نيستي من وقت خوردن را مي‌گويم. اين يعني «ميل خود» را «حق» دانستن.
برخي از اين والدين مي‌گويند: زوج‌هاي زيادي را ديده‌ايم كه به دليل نداشتن شغل مناسب كارشان به طلاق كشيده‌شده است و ما مي‌گوييم: ما هم مجردان زيادي را ديده‌ايم كه با داشتن شغل و وضع مالي خوب آلوده به مواد، و...شده اند و آرامش رواني ندارند. بنابراین نباید منتظر ماند تا همه چیز در حد کمال شود و ازدواج کرد چون نقص‌های دیگری سبز می شود.



نكته روان شناختي

1- البته منظورم اين نيست كه نبايد واقع بين بود؛ بايد توكل داشت، واقع بين هم بود. منظورم اين است كه در كنار مشكلات تحليل كنيم ببينم گاهي آسيب هاي مجرد زيستن براي برخي جبران شدني نيست و البته اظهارات خود جوان در اين امر كارگشا است. بايد دقت كنيد كه حجب و حيا سبب بازداري خواسته و سركوب نیازشان نشود. با بررسي مستقيم و غير مستقيم نياز او را بررسي كنيد.

2- فراموش نكنيد براي ازدواج چند بلوغ لازم است: اقتصادي( با رعايت قناعت و اجتناب از تكلف و چشم و هم چشمي)شرعي، جنسي، شناختي( خودشناسی و..)، اجتماعي و عاطفي( خودکنترلی و...)

3- دقت كنيد ازدواج ممكن است مانع بسياري از مشكلات روحي شود اما اين گونه نيست كه ما مجوز داشته باشيم براي درمان بيماري‌هاي رواني به «ازدواج درماني» فكر كنيم. در اين‌جا ازدواج يعني قوز بالا قوز و مشكل روي مشكل.

4- قرآن فرموده براي جوانان مجردتان زمينه ازدواج را فراهم كنيد، در خويشتن‌داري و تقوا همديگر را ياري كنيد و...برخي از والدين دل شان خوش است كه چندبار حج و عتبات رفته اند و حال اين كه فرزندشان به دليل مجردبودن به گناه و بعد از آن ملامت نفس پي در پي افتاده اند.


نكته روان شناختي - فقهي

1- والدين مي توانند از زكات براي ازدواج فرزندشان نيازمندشان استفاده كنند.

2- والدين قبل از استطاعت حج مي‌توانند براي ازدواج فرزندشان هزينه كنند ولي به محض استطاعت نمي‌توانند از حج به بهانه ازدواج فرزند شانه خالي كنند.


شعار این هشدار
هر چیزی که از حدش بگذرد نتیجه عکس می‌دهد.


(1) شهريار، نرم افزار درج3


[/]

[="Tahoma"][="Black"]

ایستگاه شادی:khaneh:


نامه دختر کم توقع به همسر آینده اش :Narahat az:
همسر آینده ام..!ســلام می‌توانی خوشحال باشی، چون من دختر کم توقعی هستم.:ok:
اگر می‌گویم باید تحصیلکرده باشی، فقط به خاطر این است که بتوانی خیال کنی بیشتر از من می فهمی! ..:khandan:

اگر می‌گویم باید خوش قیافه باشی، فقط به خاطر این است که همه با دیدن ما بگویند”داماد سر است!” و تو اعتماد به نفست هی بالاتر برود !:sibil:

اگر می گویم باید ماشین بزرگ و با تجهیزات کامل داشته باشی، فقط به این خاطر است که وقتی هر سال به مسافرت دور ایران می رویم توی ماشین خودمان بخوابیم و بی‌خود پول هتل ندهیم!:dohkhtar:

اگر از تو خانه می‌خواهم، به خاطر این است که خود را در خانه ای به تو بسپارم که تا آخر عمر در و دیوارآن، خاطره‌اش را برایم حفظ کنند و هرگوشه اش یادآور تو و آن شب باشد ! :aks:

اگر عروسی آن چنانی می‌خواهم، فقط به خاطر این است که فرصتی به تو داده باشم تا بتوانی به من نشان بدهی چقدر مرا دوست داری و چقدر منتظر شب عروسیمان بوده ای!:Mosighi::tavallod::shadi::aks:

اگر می گویم هرسال برویم یک کشور را ببینیم، فقط به خاطر این است که سالها دلم می خواست جواب این سوال را بدانم که آیا واقعا “به هرکجا که روی آسمان همین رنگ است”؟! اگر تو به من کمک نکنی تا جواب سوالاتم را پیدا کنم، پس چه کسی کمکم کند؟!:Gig:

اگر از تو توقع دیگری ندارم، به خاطر این است که به تو ثابت کنم چقدر برایم عزیزی!:Ebraz Doosti:

و بالاخره اگر جهیزیه چندانی با خودم نمی‌آورم، فقط به خاطر این است که به من ثابت شود تو مرا بدون جهیزیه سنگین هم دوست داری و عشقمان فارغ از رنگ و ریای مادیات است. :hamdel::welcome:

:Black (3):
[/]

قبل از ازدواج

اي بسا هندو وترك هم زبان
اي بسا دو ترك چون بيگانگان
پس زبان محرمي خود ديگرست
هم دلي از همزباني بهتر است



من زن نمي‌خوام
برخي از پدران و مادران از طرف فرزندشان براي ازدواج تصميم مي‌گيرند و حتي همسر می‌گزينند و به فشار و ايجاد احساس گناه در فرزند، وادارش مي‌كنند تا ازدواج كند. همان‌گونه كه بي‌توجهي به نياز به ازدواج از سوي والدين اشتباه است. اصرار به ازدواج در صورت اعلام عدم نياز فرزند خطا است. در ازدواج چند بلوغ در كنار هم لازم است ماننداقتصادي( با رعايت قناعت و اجتناب از تكلف و چشم و هم چشمي)شرعي، جنسي، شناختي( خودشناسی و..)، اجتماعي و عاطفي( خودکنترلی و...) (1)



والدين بدانند كه بايد به قلب فرزندشان هم نگاه كنند عشق به طرف مقابل زوري نيست. وقتي شما فرزندتان را وادار به ازدواج مي‌كنيد مانند اين است كه دانه مرغوبي را در زمين غيرقابل كشت، مي‌كاريد و انتظار داريد گل‌های زيبا و ميوه‌هاي شيريني هم بدهد.



دو نكته کاربردی
1- برخي از مردها از
«مشكلات جنسي» يا «احساس مشكل جنسي خيالي» در رنج هستند و احساس مي‌كنند زمينه يا قدرت رابطه زناشويي را ندارند.گاهي والدين بدون در نظر گرفتن اين دغدغه از او مي‌خواهند كه دليل عدم تمايل به ازدواج را بيان كند در حالي كه او شرم مي‌كند گاهي لازم است زمينه هاي مشاوره روان شناختي و پزشكي حضوری یا تلفنی را براي‌شان فراهم آورند.پسر ها هم بايد به اين نكته توجه كنند كه مراجعه به پزشك براي رفع مشكلات جنسي عيب نيست و پزشك هم تعجب نمي‌كند چون مانند او در جامعه بسيارند.



2- در سنین نوجوانی ممکن است آنها اضطراب‌ها و دلمشغولی هایی درباره قیافه و اندام خود داشته باشند. در دختران این دلمشغولی مربوط به چاقی، لاغری، زیبایی و اندام جنسی(‌سینه ها و...) باشد و در پسر ممکن است در رابطه با اندام تناسلی، و...باشد. و این امر تا حدودی در اغلب شیوع دارد. جای نگرانی نیست.


شعار این هشدار
علی عليه السلام : مَن فَعلَ مَا شَاءَ لَقِى مَاسَاء (2)
هر كه به صورت افسارگسيخته هر چه خواهد بكند
طبعا به سرنوشت بد و ناخوشايندى خواهد رسيد.


(1) عوامل زير در اين بلوغ ها مؤثر است:- الگوهاي تربيتي- ژنتيك - مزاح - وضعيت جسمي و رواني - نوع تغذيه - محيط زندگي و تحصيلي- محل كاري- دينداري و عدم دينداري- شرايط اقليمي- تفاوت هاي فردي افراد- یادگیری و...


(2)غررالحکم، ص 313




ایستگاه شادی



:negah:

کنکور ازدواج:hamdel:
?- شما به عنوان مرد خانواده ، چقدر عیالتان را دوست دارید ؟!
الف) به اندازه تعداد سکه های مهریه اش !
ب) به اندازه تعداد قطعات جهیزیه اش !
ج) به اندازه تعداد صفر های جلوی مبلغ موجودی حساب بانکی اش !
د) به اندازه تمام ستاره های آسمان در روز !

:ghalb:


? - چه عاملی سبب شد تا شما به خواستگاری عیالتان بروید ؟!
الف) جوونی کردم !
ب) سادگی کردم !
ج) گول خوردم !
د) من که نرفتم خواستگاری ، اون اومد !
:narahat:

? - اگر خدایی ناکرده عیالتان فوت کند شما چه کار می کنید ؟!
الف) اول ناراحت و بعد خوشحال می شوید !
ب) اول خرما و بعد شاباش می دهید !
ج) اول قبرستان و بعد محضر می روید !
د) انشاا... بقای عمر چند تای دیگر باشه !

:sham:

? - ملاک شما در انتخاب عیالتان چه بوده است ؟!
الف) املاک پدرش !
ب) دارایی پدرش !
ج) املاک و دارایی پدرش !
د) همه موارد !

:mal:

? - اگر عیالتان از شما بخواهد که برای کادوی تولدش یک گردنبد طلا بخرید چه کار می کنید ؟!
الف) تا بعد از روز تولدش گم و گور می شوید !
ب) تا بعد از روز تولدش خودتان را به مریضی می زنید !
ج) تا بعد از روز تولدش خودتان را به مردن می زنید !
د) آدرس یک بدلی فروشی کار درست را از دوستتان می گیرید !

:mariz:

? - محبت آمیز ترین جمله ایکه به عیالتان گفته اید چه بوده است ؟!
الف) عزیزم ، امروز صبحانه چی داریم ؟!
ب) عزیزم ، امروز ناهار چی داریم ؟!
ج) عزیزم ، امشب شام چی داریم ؟!
د) من واقعا من واقعا عاشق . من واقعا عاشق تو . من واقعا عاشق تُربچه با پنیرم !

:abroo:

? - در کارهای منزل چقدر به عیالتان کمک می کنید ؟!
الف) در خوردن غذا با او همکاری می کنید !
ب) کانال های تلویزیون را شما با کنترل عوض می کنید !
ج) موقعی که عیالتان مشغول تمیز کردن منزل یا شستن ظروف است ، با زدن سوت و دست او را تشویق می کنید !
د) گاهی اوقات کارهای شخصی تان را خودتان انجام می دهید !

:kaf:

? - اگر عیالتان با شما قهر کند برای آشتی کردنش چه کار خواهید کرد ؟!
الف) شما هم با او قهر می کنید تا زمانیکه خودش بیاید منت کشی !
ب) از طریق به کارگیری سیستم اعمال خشونت ، او را به زور آشتی خواهید داد !
ج) او را تهدید می کنید که اگر تا چند بشمرید و آشتی نکند سریعا اقدام به اختیار نمودن همسر جدید می نمایید !
د) حاضرید یک چیزی هم بدهید اگر همیشه قهر باشد !

:geryan:

? - نظرتان در مورد این جمله چیست ؟ ( مهرم حلال ، جونم آزاد ! )
الف) زیبا ترین جمله دنیاست !
ب) با معنا ترین جمله دنیاست !
ج) خوشحال کننده ترین جمله دنیاست !
د) تخیلی ترین جمله عصر کنونی است !

:del:

? - در کل ، از زندگی با عیالتان راضی هستید ؟!
الف) اگر نباشم چیکار کنم ؟!
ب) چاره ای جز این ندارم !
ج) یک جوری داریم می سازیم دیگه !
د) بله که راضی هستم البته تا زمانیکه بتوانم پول مهریه اش را جور کنم !

:kalafeh:



[="Tahoma"][="Black"]

قبل از ازدواج
آن‌همه شوكت و ناموس شهان آخر كار
چند سطري است كه بر صفحه دفتر گذرد


هوسراني بلاي زندگي
مردي را فيل مستي دنبال كرده بود، او مي‌گريخت و فيل در تعقيب او بود،تا اين‌كه فيل به او رسيد.آن مرداز ترس داخل چاهي شد و در ميان چاه به دو شاخه كه در كنار چاه روييده بودند چنگ زده و آويزان شد.ناگهان متوجه شد كه دو موش بزرگ كه يكي سفيدو ديگري سياه مشغول قطع كردن ريشه‌هاي آن دو شاخه هستند نظري به زير پاي خود افكند ، ديد چهار افعي سر از سوراخ‌هاي خود بيرون آورده‌اند ، و چون نظري به قعر چاه انداخت ديد اژدهايي دهان گشوده كه هر كس به چاه می‌افتد او را می بلعد.چون بالاي سر خود را نگاه کرد دید كه سر آن دو شاخه کمی عسل است،پس مشغول ليسيدن عسل شد و لذت شيريني عسل او را از آن مارها كه نمي‌داند چه وقت او را خواهند گزيد واز مكر آن اژدها كه نمي‌داند وقتی در دهان آنها بیفتد چه اتفاقی می‌افتد غافل گردانيد.



دوستان اين چاه، چاه دنياست كه پر است از آفت‌ها و بلاها و مصيبت‌ها و آن دو شاخه، عمر آدمي است و آن دو موش سياه و سفيد شب و روز هستند كه عمر آدمي را پيوسته پيش برده و به پايان مي برند. و آن چهار افعي اخلاط چهارگانه اند،(سوداء،صفراء و بلعم و خون) هستند كه به منزله زهرهاي كشنده‌اي هستند كه آدمي نمي‌داند چه وقت آنها به هيجان مي‌آيند و صاحب خود را می‌کشند ، و آن اژدها مرگ است، كه منتظر است و پيوسته در طلب انسان است، و آن عسل كه فريفته شده بود و او را از همه چيز غافل كرده بود، لذت ها و خواهش ها و نعمت ها و عيش هاي دنياست. عزیزان براي غفلت آدمي از مرگ و هول وهراس هاي پس از آن و اشتغالش به لذّات زودگذر و فاني دنيا ، این مثال مثال خوبی است پس شايسته است كه خوب در آن دقت و فکر کنیم.


شهوتراتی جنسی
پیامبر فرمودند من از دو چیز درباره امتم می‌ترسم شهوت و شکم. این دو انسان را خاک بر سر می‌کند و طعم همنشینی با خدا را از او می‌گیرد و جایگاه انسان را جهنم می‌کنند.جوانانی و مرداني كه قبل از ازدواج با دختران زيادي دوست مي‌شوند و يا رابطه نامشروع دارند و يا حتي ازدواج هاي مدت دار متعدد را تجربه مي‌كنند، سر زندگي زناشويي شان در خطرجدي است؛ چون ذهن و قلب شان آن قدر پر شده است كه جايي براي همسرشان نمي‌ماند. همسر او هر قدر هم كه فردي باشد كه تلاش كند كه خودش را به زور روي صندلي ذهن و قلب او بنشاند ولي آخرش از آن صندلي سُر مي‌خورد و مي‌افتد، چون قبلاً آن صندلی رزو شده است.


ایستگاه حقیقت

مکافات عمل
زنبورعسل وقتی کسی را نیش می‌زند خودش هم می‌میرد.
( از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید جو زجو).


شعار این هشدار

علی عليه السلام : كم مِن شهوهِ ساعهٍ اورثتْ حزناً طويلاً؛
چه بسا لحظاتی شهوترانى كه اندوه طولانى به بار مى آورد.


(1)ايرج ميرزا . نرم افزار درج 3.


[/]

[="Tahoma"][="Black"]

گناه

چنین گفت یزدان به حیلت گران
کنون حیله کن تا که باشی در آن (1)


رابطه نامشروع
يكي از هشدارهاي مهم براي مردان بحث رابطه نامشروع است.البته برخي ممكن است به خود بگيرند و به من بگويند خجالت بكش با ما از اين حرف ها نزن ما دامان مان پاك است.
من مي‌گويم اولاً هشدار است
ثانيا قرآن مي فرمايند
فذكّر انّ الذكري تَنفعُ المؤمنين : تذكر بده كه تذكر به نفع مؤمنان است.
كسي كه به رابطه نامشروع آلوده مي شود در واقع بر اساس آن چه در روايات آمده ممكن است شعاع مشكلش دامنگير خود، ناموسش، خانواده و اجتماعش شود ممکن است بگویید ناموس او چه گناهی کرده است که عقوبت او این است؟ در واقع این اثر تکوینی کاری است که زناکار می‌کند نه این که خداوند در برابر ناموس او به رابطه نامشروع مبتلا کند.
یکی از تحلیل ها این است که مرد بی غیرت می‌شود و نقش محافظ بودنش ضعیف می‌شود و در برخی موارد هم ممکن است زن از روی انتقام دست به این کار بزند. که هر دو موردش را هم در اعتراف زنان در مشاوره‌ها داشته ایم.



ایستگاه حقیقت

قابل توجه افرادی که به شعار این و اون دلخوش می‌کنند:
1- پسر : مامان به جزسوسن، مريم، نرگس،عاطفه،زهرا،سوگل،سارا، نيلوفر،سميه،فاطمه هر كس زنگ زد بگو من خونه نيستم .

2- بهترين انتقام از زني كه شوهرتون رو از چنگتون درآورده چيه؟ بذارين شوهر تون مال اون بمونه!(خلایق هر چه لایق)


شعار این هشدار

از مکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو


(1)لا یحیق مکر السیء الا باهله( اعراف / 99) حلیه ممکن است ابتدا پا پیچ دیگران شود ولی براساس سنت بی بازگشت الهی عاقبت فرد در چاهی که خود کنده است می‌افتد.


[/]

گناه

هزار مرتبه بدتر ز دشمن است آن دوست
كه ترك دوست به هنگام بينوايي كرد (1)



شیطان گولش زد
مرد با ایمانمی گفت: من به اخبار ایران اعتماد ندارم رفتم ماهواره خریدم و کسی گفت:
رحم الله من یقرءالفاتحه مع الصلوات (اوشکارشد)

قرآن زیبا گفته که سیاست و عملیات روانی شیطان زیبا جلوه دادن گناه و گام به گام است .(2)
أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِه ِفَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّه َيُضِلُّ مَن يَشَاءُ و َيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلَاتَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَايَصْنَعُونَ


آيا آن كس كه زشتى كردارش براى اوآراسته شده و آن را زيبا می ‏بيند[مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هركه را بخواهد بی‏ راه می ‏گذارد و هر كه را بخواهد هدايت می ‏كند پس مبادا به سبب حسرتها[ى گوناگون] بر آنان جانت[ازكف] برود قطعا خدا به آن چه می ‏كنند داناست


گربه غریزه و ماهواره
به جواني گفتم: کاری به شما ندارم که میگی ماهواره را روی شبکه‌های ایرانی تنظیم کرده ام اما یک سئوال کلی می‌پرسم وقتی که کسی خونه نیست افرادی که ماهواره دارند هوس نمی کنند بشقاب را یه نیمه چرخی بدهند تا.... گفت: اگر انسان نجیب باشه نه. خندیدم گفتم اگر..... ولی این مثل اینه که موشی را جلو گربه ای گرسنه رها کنی و بعد بگوییم موش رو می گیره؟ بگویید اگر گربه نجیب باشه نه؟بابا غریزه اکثرقریب به اتفاق انسان ها،گربه موش گیره. موش در دسترس باش خب میگردش دیگه. درسته؟ خندید و گفت: خب خیلی‌ها اینجا کم میارن.


شعار این هشدار
قل اعوذ بالرب الناس
بگو پناه می‌برم به پروردگار مردم




(1)بینوایی دو نوع است بینوایی مادی و معنوی.
(2) فاطر /8




گناه


قارچ ‌هاي سمي

برخي از زنان مانند قارچ سمي هستند؛ زيبا ولي كشنده. برخي زنان كه مي‌دانند که بسیاری مردان هوس باز زياد هستند از همين نقطه ضعف كمك مي‌گيرند و مردان هوس‌باز را شكار مي‌كنند. در برخي موارد پشت اين قضيه يك باند هستند يعني در مواردي هم خود زن بازيچه يك باند يا همسر خود است. آنها از زیبایی، عشوه و جلوه‌نمایی زن به عنوان طعمه استفاده مي‌كنند و مردان فریب‌خورده را به گوشه‌اي از بیابان و یا خیابان مي‌كشند و بعد پول و ماشين و دارايي او را به غارت مي‌برند و مرد هم براي حفظ آبروي خود ممكن است، شكايت هم نكند.



داستان واقعی
مشاوري مي‌گفت: زن زيبايي آمد مشاوره. چند جلسه كه آمد گفت: ببين من مي‌تونم داد بزنم كه اين آقا قصد تجاوز به من را داشت. بعد ليستي از خواسته‌هايش را بيان كرد و گفت اين‌ها را برايم تهيه كن و گرنه آبرويت در بين همكاران، نزد همسر و خانواده و پليس هم مي‌برم. این مشاور می‌گفت خدا را شکر که نزد همکاران آبرو و اعتبار داشتم و گرنه معلوم نبود عاقبتم چه می شد به همین دلیل هم تند با او برخورد کردم و رسوایش نمودم.


داستان واقعی ديگر
راننده‌اي مي‌گفت: زني سوار ماشينم شد، وقتي به مقصد رسيديم. پياده نشد و گفت: بايد با من به خانه من بيايي. بعد گفت: سر چهار راه ببين چند تا پليس ايستاده بايستي داد مي‌زنم كه اين مرد به از من درخواست رابطه كرده و...



يادآوري

چون غالبا تجاوزها از طرف مردان صورت مي‌گيرد و مردم هم اين باور غالب را دارند. اگر زني به دروغ ادعا كند فلان مرد قصد تجاوز داشت يا تجاوز كرده به احتمال زياد مردم طرف دار او خواهند بود. برخي از خانم هاي فاسد که در پي هوس‌هاي خود هستند، از همين «تعميم غلط» مردم سوء استفاده مي‌كنند.


شعار این هشدار

تقوا= خواستن، توانستن، نکردن




[="Tahoma"][="Black"]

ایستگاه شادی :khaneh:



شانس زندگی
یک خانم 45 ساله که یک حملهء قلبی داشت و در بیمارستان بستری بود .

در اتاق جراحی که کم مونده بود مرگ را تجربه کند عزرائیل رو دید و پرسید آیا وقت من تمام است؟ عزرائیل گفت:نه شما 43 سال و 2 ماه و 8 روز دیگه عمر می کنید.

در وقت مرخصی خانم تصمیم گرفت در بیمارستان بماند و عملهای زیر را انجام دهد

کشیدن پوست صورت-تخلیهء چربی ها(لیپو ساکشن)-عمل سینه هاو جمع و جور کردن شکم .

او فقط به فکر رنگ کردن موهاش و سفید کردن دندوناش بود!

از اونجایی که زمان بیشتری برای زندگی داشت از این رو او تصمیم گرفت که بتواند بیشترین استفاده را از این موقعیت (زندگی) ببرد.بعد از آخرین عملش او از بیمارستان مرخص شد

در وقت گذشتن از خیابان در راه منزل بوسیلهء یک آمبولانس کشته شد .

وقتی با عزرائیل روبرو شد او پرسید:: من فکر کردم شما فرمودید من 43 سال دیگه فرصت دارم چرا شما مرا از زیر آمبولانس بیرون نکشیدید؟:Motehayer:

عزرائیل جواب داد :من شما رو تشخیص ندادم!:Moteajeb!:


پیام این لطیفه: اونقدر خودتو عوض نکن که خدا هم نشناستت!:Sham:


[/]

گناه

تا دمي از رنج هستي وارهند
ننگ بنگ و خمر بر خود مي نهند



گریز از خود

این دوره
«عصر اضطراب» نامیده شده است تکنولوژیک اگرچه کار را برای ما راحت کرده است ولی آرامش که گمشده بشر است را نتوانسته به او بدهد. انسا‌ن های برای فرار از اژدهای هفت سر اضطراب و تنهایی از شیوه های کودکانه (نه بالغانه) کمک می‌گیرند. یعنی به جای حل ریشه‌ای مشکل به شیوه های در دسترس غریزی مانند فراموشی کمک گرفته است.



انسان نابالغ برای فرار از مشکلات یادشده( نه حل مشکل) از افراط در خنده و شوخی، انواع مواد مخدر، عیاشی، موسیقی و الکل استفاده می‌کند.


تا دمي از رنج هستي وارهند
ننگ بنگ و خمر بر خود مي نهند

جمله خلقان سخرهء انديشه‌اند
ز اين سبب خسته‌دل و غم‌پيشه‌اند

فكرت از ماضي و مستقبل بود
چون از اين دو رست، مشكل حل شود

می‌گریزند از خودی در بیخودی
یا به مستی یا به شغل ای مهتدی




تهاجم فرهنگی
با این که از نظر دین و علم پزشکی الکل مضر شناخته شده است ولی امروزه متأسفانه استعمارگران برای تخدیر ذهن جوانان خلاق و منافقان برای غرض‌های سیاسی خود مروج و مشوق انواع مشروبات هستند. منافقان برای کار خود در رسانه های مختلف (ماهواره، داستان و ...) به تحریف آیات و احادیث و ایجاد شبه در اصل حرمت آن پرداخته‌اند. برخی بدون این که متوجه شوند دارند سرمایه وجودی خود را از دست می‌دهند همنوا با آنها آواز خر برفت خر برفت سر می‌دهند.

ادامه دارد...




چند شبهه از سوی دشمنان

1- مشروب مثل هر چیزی افراطش بد است؟
2- قرآن هم گفته فایده دارد.
3- نماز مشروب خور 40 روز مورد قبول نیست.
4- حرمت شراب را آخوندها در آورده اند.


این در حالی است که اگر کسی سواد کمی هم داشته باشد می‌تواند با رجوع به تفسیر نمونه حکم شراب را بفهمد. یا این که اگر در روایت گفته نماز او قبول نیست باید بدانیم که حکم همه روایات در کنار هم چیه نه این روایات خاص یا اصلا از متخصص دین بپرسیم معنی این حدیث چیست؟
این مشخص است شبهه دشمن است چون خدا نمی شود در توبه را باز بگذارد و به توبه کننده بشارت دهد و بعد او را راه ندهد. معنی این است که شراب این قدر پلید است که فرد نمی تواند نماز با کیفیت بخواند.
راستی حکم حرمت شراب را اگر آخوندها نوشته اند درباره همین حکم که در کتب عالمان سنی همه دنیا آمده است چه می‌گویند.

بله آدم خوابیده را راحت میشه از خواب بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب زده خیر.

برای اطلاع بیشتر با کارشناسان دینی 09640 و 09650 تماس بگیرید.

ادامه دارد...





[="Tahoma"][="Black"]

شعر


ابلیس شبی رفت به بالین جوانی
آراسته با شکل مهیبی سر و بر را

گفتا که منم مرگ اگر خواهی زنهار
باید بگزینی تو یکی زین سه خطر را

یا آن پدر پیر خودت را بکشی زار
یا بشکنی از خواهر خود سینه و سر را

یا خود زمی ناب بنوشی دو سه ساغر
تا آن که بپوشم ز هلاک تو نظر را

لرزیداز این بیم جوان برخود و جاداشت
کز مرگ فتد لرزه به تن ضیغم نر را

گفتا که نکنم با پدر و خواهرم این کار
لیکن به می از خویش کنم دفع ضرر را

جامی دو سه می خورد چو شد چیره زمستی
هم خواهر خود را زد و هم کشت پدر را

ای کاش شود خشک بن تاک و خداوند
زین مایه شر حفظ کند نوع بشر را

ادامه دارد...



[/]

ایستگاه حقیقت


خدا هست

مردی برای اصلاح سر و صورتش به آرایشگاه رفت. در بین کار گفتگوی جالبی بین آنها در گرفت. آنها در رابطه به موضوعات و مطالب مختلف صحبت کردند. وقتی به موضوع «خدا» رسید.

آرایشگر گفت: من باور نمی‌کنم خدا هم وجود داشته باشد

مشتری پرسید: چرا باور نمی‌کنی؟

آرایشگر جواب داد: کافیست به خیابان بروی تا ببینی چرا خدا وجود ندارد.به من بگو اگر خدا وجود داشت این همه آدم مریض می‌شدند؟بچه‌های بی سرپرست پیدا می‌شد؟اگر خدا وجود داشت نباید درد و رنجی وجود می‌داشت. نمی‌توانم خدای مهربانی را تصور کنم که اجازه می‌دهد این همه درد و رنج، وجود داشته باشد. مشتری لحظه ای فکر کرد اما جوابی نداد، چون نمی‌خواست جر و بحث کند.آرایشگر کارش را تمام کرد و مشتری از مغازه بیرون رفت.

به محض این‌که از مغازه بیرون آمد، مردی را دید با موهای بلند و کثیف و به هم تابیده، و ریش اصلاح نکرده ظاهرش کثیف و به هم ریخته بود. مشتری برگشت و دوباره وارد آرایشگاه شد و به آرایشگر گفت: می‌دانی چیست؟! به نظر من آرایشگرها هم وجود ندارند.

آرایشگر گفت: چرا چنین حرفی می‌زنی؟ من اینجا هستم، من آرایشگرم، همین الان موهای تو را کوتاه کردم.

مشتری با اعتراض گفت: نه، آرایشگرها وجود ندارند. چون اگر وجود داشتند، هیچکس مثل مردی که بیرون است، با موهای بلند و کثیف و ریش اصلاح نکرده پیدا نمی‌شد.

آرایشگر گفت: نه بابا !آرایشگرها وجود دارند، موضوع این است که مردم به ما مراجعه نمی کنند

مشتری تائید کرد: دقیقا نکته همین است! خدا هم وجود دارد فقط مردم به او مراجعه نمی‌کنند و دنبالش نمی‌گردند، برای همین است که این همه درد و رنج در دنیا وجود دارد


شعار این هشدار

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ(جاثیه15)


هر كس كار شايسته ‏اى بجا آورد، براى خود بجا آورده است‏؛ و كسى كه كار بد می ‏كند، به زيان خود اوست‏؛ سپس همه شما به سوى پروردگارتان بازگردانده می ‏شويد!



گناه

«گر دین ندارید
لا اقل آزاده باشید»



مرد باشيم
برخي از مردها نامردند، برخي از مردها، مرداند، برخي از زن‌ها مردند و برخي از زنان نامردند.
مردانگي صفتي است كه مورد قبول دين، فطرت سالم بشري و بسياري از آئين ها و فرقه هاست. يكي از اصول مردانگي اين است:
چيزي را كه براي خود مي پسندي براي ديگران هم بپسندی و امري را كه براي خود نمي‌پسند براي ديگران هم نپسندی.


آلونكي داشتم كلنگي مي‌خواستم بفروشم به علت کساد بازار برخي مي‌آمدند،براندازي و نگاهي مي‌كردند مي‌رفتند و پشت سرشان را نگاه نمي‌كردند. آن وقت فهميدم كه دختران مظلوم در مشاوره‌ها چه می‌گویند و چه مي‌كشيدند. من نسبت به آن خرابه‌اي كه داشتم وقتی مشتري ای می آمد، مي‌ديد و هيچ نمي‌گفت و مي‌رفت به من خيلي بر می‌خورد.

يك دختر جوان كه آرزوي عروس شدن و در لباس زيباي عروس رفتن و خنده مادر و پدر و اطرافيان را دارد، چه احساس بدي دارد كه فرد يا خانواده‌اي براي خواستگاري بيايند و بعد بدون هيچ جوابي بروند و پشت سرشان را هم نگاه نكنند. اين كار از اخلاق به دور است.باز هم به قديمي هاي با مرام. كي گفته همه چيز سنتي ها بد است و همه چيز تمدن خوب؟!قديمي‌ها اين گونه مواقع با احترام مي‌گفتند استخاره‌اي مي‌كنيم و جواب مي‌دهيم. منظورشان حتماً استخاره نبود. آنها باوجدان بودند که تاب شكستن قلب يك دخترو خانواده اش را نداشتند.



نكته روان شناختي:
دختر خانم شما هم نبايد به خودتان بگيريد. اگر خواستگاري نامردي كرد و خبر نداد و رفت كه رفت چرا فكر مي‌كني كه تو خوب نبوده‌اي و عيب داشته‌ايد چرا فكر نمي‌كني كه داماد و خانواده‌ا ش وقتی كمالات شما را كه ديدند گفتند كه او از ما و پسرمان سر است؟
البته بايد دختر خانم بداند كه خبر ندادن خواستگار و برنگشتن او علل مختلف ديگري هم دارد كه بايد با مطالعه درصدد رفع آها هم بود. مانند شلختگي، بي‌نشاط، ضعف در مهارت‌هاي اجتماعي و ارتباطي، بدگويي ديگران، در موضع تهمت بودن، وسواس مرد در انتخاب، مهارت نداشتن در سخن گفتن و سوء تفاهم ايجاد كردن، بيان توقعات زياد و پي در پي و اعتياد والدين، شهرت به فسق و فجور والدين با خواهر يا برادران.


شعار این هشدار

امام صادق (ع) فرمودند: «المؤمنُ اعظمُ حرمةً مِن الكعبهِ».
مؤمن احترامش از كعبه هم بالاتر است


[="Tahoma"][="Black"]

ایستگاه شادی:khaneh:


شطرنج ازدواج:hamdel:

پدر : دوست دارم با دختری به انتخاب من ازدواج کنی

پسر(دانشجوی رشته مهندسی صنایع):نه! من دوست دارم همسرم را خودم انتخاب کنم

پدر: اما دختر مورد نظر من، دختر «بیل گیتس» است:Moteajeb!:

پسر: آهان اگر اینطوریه، قبول است

پدر به نزد بیل گیتس می رود و می گوید
پدر: برای دخترت شوهری سراغ دارم

بیل گیتس: اما برای دختر من هنوز خیلی زود است که ازدواج کند

پدر: اما این مرد جوان، قائم مقام «مدیرعامل بانک جهانی» است:Moteajeb!:

بیل گیتس: اوه، که اینطور! در این صورت قبول است

بالاخره پدر به دیدار مدیرعامل بانک جهانی می رود
پدر: مرد جوانی برای سمت قائم مقام مدیرعامل سراغ دارم

مدیرعامل: اما من به اندازه کافی معاون دارم

پدر: اما این مرد جوان داماد «بیل گیتس» است :Moteajeb!:

مدیرعامل: اوه، اگر اینطور است، باشد

و معامله به این ترتیب انجام می شود:ok:


:!!!::!!!::!!!:
[/]

[="Tahoma"][="Black"]

گناه

أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ
پناه می برم به تو(خدا) از وسوسه های
شیطان‌ها( انسانی و جنی)



نیرنگ‌های زنان
در هشدارها گفته‌ام که مردان درس روباه و زاغ را برای به دام انداختن زنان خوب به کار می‌برند. اما این به معنی این نیست که زنان نمی‌توانند برای هوس خود نقشه‌ای طراحی کنند. قرآن کید و مکر شیطان را ضعیف نامیده است و کید و مکر زنان را بزرگ بیان کرده است .

البته شیطان هم از کانال مکر زن وارد می‌شود و زن را به عنوان ابزار برای در بند کردن مرد کمک می‌گیرد.

مرد از نظر روان‌شناختی نسبت به زن قوی‌تر، کلی‌نگرتر، مستقل‌تر، مادی‌تر و منطقی‌تر است به این جهت به خود و توانایی‌هایش اعتماد و غرور زیادی دارد. این نقاط قوت گاهی برای مرد دردسر می‌شود به گونه‌ای که نمی‌تواند بندها و کمندهای ظریف زنانه را ببیند. البته گاهی مردان از همین ظرافت‌های زنانه با ابزار قرار دادن زن برای شکار مردان پول‌دار کمک می‌گیرند.


زن به دلیل ظرافت‌های زنانه اش دام‌هایش ظریف‌تر از مرد است ولی مرد از شیوه های متنوع‌تری کمک می‌گیرد. زن به دلیل آسیب پذیریش کمتر ریسک می‌کند ولی مردان به دلیل همان صفات روان شناختی ریسک بیشتری می‌کنند.داستان زیر یکی از حیله‌های زنانه است.



پناه به خدا

به هر حال باید با تدبیر و کیاست و آشنایی با شیوه‌های فریب شیطان( بیرون و درون)‌ از دام‌های ساز وآدم سوز برهیم و باید از خداوند مدد بگیریم:


صدهزاران دام و دانه ست اي خدا*** ما چو مرغان حريص بي نوا
دم بدم ما بسته دام توييم*** هر يكي گر باز وسيمرغي شويم
مي‌رهاني هر دمي ما را و باز*** سوي دامي مي‌رويم، اي بي نياز
ما دراين انبار گندم مي‌كنيم*** گندم جمع آمده، گم مي‌كنيم
مي‌نينديشيم آخر ما بهوش*** كين خلل در گندمست از مكر موش
موش تا انبار ما حفره زدست*** و زفنش انبار ما ويران شدست
اول اي جان، دفع شر موش كن*** وانگهان در جمع گندم جوش كن


ادامه دارد...





[/]

[="Tahoma"][="Black"]داستان: حیل النساء
آورده اندمردی بود که پیوسته تحقیق ِ مکرهای زنان می‌کرد و از غایت غیرت، هیچ زنی را محل اعتماد خود نساخت و کتاب «حِیَل النساء» (نیرنگ‌های زنان) را پیوسته مطالعه می‌کرد. روزی در هنگام سفر به قبیله‌ای رسید و به خانه‌ای مهمان شد.

مرد ِخانه حضور نداشت ولکن زنی داشت در غایت ظرافت ونهایت لطافت. زن چون مهمان را پذیرا شد با او ملاطفت آغاز نمود. مرد مهمان چون پاپوش خود بگشود و عصا بنهاد، به مطالعه کتاب مشغول شد.
زن میزبان گفت: خواجه! این چه کتاب است که مطالعه می‌کنی؟
گفت: حکایات مکرهای زنان است.
زن بخندید و گفت: آب دریا به غربیل نتوان پیمود و حساب ریگ بیابان به تخته خاک، برون نتوان آورد ومکرهای زنان در حد حصر نیاید. پس تیر ِغمزه در کمانِ ابرو نهاد و بر هدف ِ دل او راست کرد و از در مغازلت و معاشقت درآمد چنان که دلبسته‌ی ِ او شد. در اثنای آن حال، شوهر او در رسید...
زن گفت: شویم آمد و همین آن که هر دو کشته خواهیم شد.
مهمان گفت: تدبیر چیست؟
گفت: برخیز ودر آن صندوق رو. مرد در صندوق رفت. زن سرِ صندوق قفل کرد.
چون شوهر درآمد پیش دویدو ملاطفت و مجاملت آغاز نهاد و به سخنان دل فریب شوهر را ساکن کرد.
چون زمانی گذشت گفت: تو را از واقعه امروز ِ خود خبر هست؟
گفت نه بگوی. گفت: مرا امروز مهمانی آمد جوانمردی لطیف، ظریف و خوش سخن و کتابی داشت در مکر زنان و آن را مطالعه می‌کرد من چون آن را بدیدم خواستم که او را بازی دهم به غمزه بدو اشارت کردم، مرد غافل بود که چینه(دانه) دید و دام ندید. به حسن و اشارت من مغرور شد و در دام افتاد. و بساط عشق بازی بسط کرد و کار معاشقت رسید. که تو برسیدی و عیش ما منغض کردی!
زن این می‌گفت و شوهر او می‌جوشید و می‌خروشید و آن بی‌چاره در صندوق از خوف می‌گداخت و روح را وداع می‌کرد.
پس شوهر از غایت غضب گفت: اکنون آن مرد کجاست؟
گفت: اینک او را در صندوق کردم و در قفل کردم... کلید بستان و قفل بگشای تا ببینی. مرد کلید را بستاند و همانا مرد با زن گرو بسته بودند (جناق شکسته بودند) و مدت مدیدی بود هیچ یک نمی‌باخت. مرد چون در خشم بود به یاد نیاورد که بگوید «یادم» و زن در دم فریاد کشید«یادم تو را فراموش!» مرد چون این سخن بشنید کلید بینداخت و گفت: «لعنت بر تو بادکه این ساعت مرا به آتش نشانده بودی و قوی طلسمی ساخته بودی تا جناق ببردی».

پس با شوهر به بازی در آمد و او را خوش دل کرد. چندانکه شوهرش برون رفت، درِ صندوق بگشاد و گفت: ای خواجه چون دیدی، هرگز تحقیق احوال زنان نکنی؟


گفت: توبه کردم و این کتاب را بشویم که مکر و حیلت ِ شما زیادت از آن باشد که در حد تحریر درآید .

شعار این هشدار
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا و
مَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيد
ِ
كسى كه عمل صالحى انجام دهد، سودش براى خود اوست‏؛ و هر كس بدى كند، به خويشتن بدى كرده است‏؛ و پروردگارت هرگز به بندگان ستم نمی ‏كند!


[/]

یار و غمخوار هم


بیت کامل (زن و شوهر): شامل نكات و هشداري‌هاي روان شناختي براي زن و دختران نوجوان و جوان است.[=verdana]


[=verdana]


ارتباط زن و شوهر : 7 باور غلط در مورد روانشناسان - حقوق من و حقوق تو - خانواده های درهم - داستان آمدن مریخی و ونوسی به زمین - دوری و دوستی - دید و بازدید - رابطه حسنه - رابطه زناشویی - شیوه های حل مشکلات زناشویی- کس نخارد پشت من جز...- کشتی خانواده1- کشتی خانواده2(شبهه زدایی)- مخفی کاری و شکنجه روحی- مدیریت رابطه زناشویی- مشکلات جنسی- نقدها و قندها- هماهنگی والدین.

تربیت فرزند : بازی بچه ها - تجاوز جنسی به کودک - تربیت عوامانه در برابر عالمانه - تک فرزندی - تمیزی افراطی - جشن بلوغ - حالا زوده - خیانت در تربیت - دست اندازهای تربیت نوجوان- کلاس جبرانی- مرغ همسایه- معلولیت فرزند- مهارت خودکنترلی کودک1- مهارت خودکنترلی کودک2- مهارت خودکنترلی کودک3- مهارت خودکنترلی کودک4- مهمان کوچولو- مهمان ناخواسته.

قبل و حین ازدواج: اردوی تمام عمر - آنفلوانزای خوکی - بهار با یک گل؟ - توطئه های موذیانه و بکارت - داستان من و حرامزادگی - دوران عقد و کتاب زندگی - رابطه در دوران عقد آری یا نه؟- سخنی از آیت الله مکارم درباره ازدواج موقت - عشق بیمارگونه- گناه اشتراکی- مقام معظم رهبری و ازدواج جوانان- همسر گزینی موفق.

آیین بهتر زیستن: ردپای شیطان - ابعاد رشد - استخاره و تصمیم گیری - اگه اُملی اینه، ما اُمُلیم - بازار دعا - برایم بمان - بی خیال شک و وسواس - تعارض گناه با وجدان - تعلیل گناه به بیماری- خدمات نقدی دین- خر برفت و خر برفت- دشمن و جنسیت- دود تو چشم خود- دیدن فیلم های پورنوگرافی- سوال های ششگانه بشر- مشاوران قلابی- مشتاقی و مهجوری1و2- مشتاقی و مهجوری 2و3.

امام علی علیه السلام : عاقل ترین مردم کسی است که به عیب های خویش بینا و از عیوب دیگران، نابینا باشد.



[="Tahoma"][="Black"]

ارتباط زن و شوهر

مشورت ادراک هشیاری دهد
عقل ها را مر عقل ها یاری دهد.



باورهای غلط درباره روا‌ن‌شناسان
در بین عامه مردم باورهای غلطی شكل گرفته كه تعدادی از این باورها ناشی از اعتقاد غلط گذشتگان و تعدادی از آنها ناشی از فقر دانش و میزان همنوایی بالا در میان مردم است كه البته این باورهای غلط در زمینه‌های گوناگون به چشم می‌خورد و زمینه ساز بسیاری از كج اندیشی ها و تصمیم های غلط در زندگی بسیاری از ماست. وقتی عامه مردم درباره همه چیز و خارج از حیطه تخصص خود حكم صادر كنند، بستر بی‌اعتمادی فراهم می‌شود. بسیاری از مردان از مشاوره به دلیل این که خود را عقل کل می‌دانند گریزان هستند و سبب خاموش نشدن آتش مشاجرات می‌شوند. این نوشته درباره تعدادی از این باورهای غلط در ارتباط با روانشناسان توضیح می دهد.



1- روان شناسان هیچ‌گاه عصبانی نمی‌شوند! روان‌شناسان هم‌چون دیگر مردم عصبانی می‌شوند، اما از شیوه‌های سالم برای ابراز آن بهره می‌گیرند در باور فوق، ما به كلمه هیچ وقت برمی‌خوریم كه یك كلمه مطلق است و این خود اولین نكته منفی درباره این باور است. چون درباره خصایص روانی و هیجانی انسان‌ها هیچ كلمه مطلقی نمی‌‌توانیم استفاده كنیم، چون انسان موجودی بسیار پیچیده، متفكر و انتخاب‌گراست. ضمن این كه عصبانیت جزو مكانیزم‌های متعادل‌ساز روان‌آدمی است كه توسط خداوند در ذهن انسان‌ها به ودیعه نهاده شده است ،چرا كه اگر همین عصبانیت وجود نداشت انسان به مثابه دیگ بخاری بودكه سوپاپ اطمینان نداشت و بنابراین پس از گذشت چندین ساعت از كار این دیگ بخار ،ما شاهد انفجار این دیگ می‌بودیم.

و مهم‌تر از همه این كه اگر خشم و عصبانیت به هر دلیلی ابراز نشوند خود می‌تواند زمینه‌ساز كینه، نفرت، دشمنی و انواع و اقسام بیماری‌های روانی و جسمانی در آینده شود كه به مراتب بدتر از ابراز خشم به‌وجود آمده در آن موقعیت مشخص است. بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت كه یك روانشناس كه خود به خوبی از عملكرد این فعالیت در ذهن و بدن خویش آگاه است خشم خود را فروخورد تا به او مهر تأیید روانشناس زبده را بزنند. در حالی كه او قادر است با مكانیزم‌های دفاعی پخته و پیشرفته همچون شوخ‌طبعی باور فوق را به این شكل اصلاح كند. روانشناسان هم همچون دیگر مردم عصبانی می‌شوند، اما از شیوه‌های سالم برای ابراز آن بهره می‌گیرند.

ادامه دارد...


[/]

[="Tahoma"][="Black"]2- خودشان دیوانه‌اند!
این هم یك باور غلط شایع در میان مردم است كه به هیچ عنوان علمی و منطقی نیست، چرا كه اگر ما بخواهیم یك حكم كلی در ارتباط با گروهی از مردم بدهیم نیازمند آنیم كه تحقیق علمی در سطحی وسیع انجام دهیم و با انجام روش‌های آماری ادعای فوق را اثبات كنیم.
همانطور كه یك مكانیك اتومبیل هنگامی كه خودرواش در معرض نقص فنی احتمالی قرار دارد زودتر از دیگر افراد مطلع می‌شود این قاعده در ارتباط با روانشناسان نیز صادق است، چرا كه آنان به دلیل آگاهی از بیماری‌های روانی بسیار زودتر مطلع شده و به دلیل اطلاع از مشكلات پیش آمده احتمالی بر اثر بیماری‌های روانی خیلی زودتر به سمت و سوی درمان و حل مشكل خویش روان می‌شوند.

ما نمی‌توانیم بگوییم چون روانشناسان با بیماران روانی بسیاری درگیرند خود نیز قطعاً‌ از این بیماری‌ها بی‌بهره نخواهند ماند، به همان دلیل كه اشخاصی كه در بیمارستان‌ها در بخش مراقبت از بیماران عفونی كار می‌كنند اگر مراقب خودشان نباشند قطعاً‌ به این بیماری‌ها مبتلا خواهند شد. بنابراین

باور فوق را به شكل زیر اصلاح می‌كنیم.روانشناسان هم همچون دیگر مردمان اگر مراقب خود نباشند در معرض بیماری‌های روانی قرار دارند.



3- ما خودمان روان‌شناسیم
بله این جمله‌ای است كه كارل راجرز، یكی از روانشناسان بزرگ و پایه‌گذار روانشناسی انسانگرا بر آن معتقد بود. او اعتقاد داشت كه هر كس خودش بهترین درمانگر خویش است اما سئوالی كه پیش می‌آید این است، پس چرا همه روزه تعداد كثیری از مردم به كمك و دخالت روانشناسان نیازمند هستند؟ جواب این است به همان دلیل كه همه ما بالقوه می‌توانیم به قله دماوند صعود كنیم اما به شرطی كه شخصی نتواند راهنمایی ما را به عهده بگیرد. یعنی راه را به ما نشان دهد و تجهیزات لازم را به ما معرفی كند.

برای حل مشكلات شخصی هم ما نیاز به كمك یك روانشناس زبده داریم كه نه برای ما بلكه با ما حركت كند تا به حل مشكلاتمان نائل شویم و از همه مهم‌تر این كه ذهن انسان از3 بخش عمده هشیار، نیمه‌هشیار و ناهشیار تشكیل یافته است كه اگر ما خیلی توانا باشیم حداكثر به نیمه هشیار ذهنمان دسترسی پیدا می‌‌كنیم كه البته برای حل مشكلات كافی نیست.

بنابر این نیازمند كمك كسی هستیم كه بتواند به ناهشیار ذهن ما وارد شده و از این انبار متروكه پرونده‌های دردناك بایگانی شده گذشته را بیرون آورده و از نو رسیدگی كند.بنابراین باور فوق را به شكل زیر اصلاح می کنیم.

هیچ كس بیشتر از خود انسان به احوالات خودش آگاه نیست اما بدون كمك یك روانشناس هرگز بدان احوالات دسترسی نخواهد داشت. روانشناسان با یك نگاه می‌توانند همه چیز را درباره ما بدانند

ادامه دارد...



[/]

[="Tahoma"][="Black"]
4- روان‌شناسان همه حلاّل مشكلاتند
این باور، روانشناسان را به جادوگرانی مبدل می‌سازد كه قادرند فكر ما را بخوانند ، كه این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد، چرا كه برای شناختن افراد در روانشناسی روش‌های گوناگونی همچون مشاهده تجربی یعنی در نظر داشتن رفتار افراد بدون آنكه خودشان متوجه باشند، مصاحبه با نزدیكان و خویشاوندان ،اجرای آزمون‌های روانی همچون پرسشنامه، تست و آزمون‌های فرافكنی و در نهایت مصاحبه با خود شخص كه از انواع مختلفی برخوردار است در نظر گرفته می شود.

در نهایت می‌توان گفت پس از انجام این آزمایش‌ها و آزمون‌ها شاید با احتیاط بتوان گفت از شخص مورد نظر نیمرخ روانی به‌دست آورده‌ایم. كه باز هم در پاره‌ای از موارد بی نقص نخواهد بود. بنابراین باور فوق را به شكل زیر اصلاح می‌كنیم. روانشناسان هرگز با یك نگاه نمی‌توانند همه‌چیز را درباره ما بدانند.


5- نیاز به مشورت ندارند
این هم یك باور غلط دیگر است، چرا كه روانشناسان هم همچون آرایشگران قادر به اصلاح سر خویش نیستند، هرچند كه آرایشگر قابلی باشند. به این دلیل كه مشكلات روانی همیشه صرف نظر از داشتن لایه‌های منطقی از لایه‌ای هیجانی نیز برخوردارند، بنابراین با توجه به اصل نیروگذاری روانی (یعنی مقدار مشخصی انرژی روانی می‌توان در ذهن به فعالیتی خاص صرف شود) وقتی بخشی از نیروهای ذهنی ما در هیجانات ما صرف شده است نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم كه با آگاهی و اشراف كامل دست به حل مسئله بزنیم، بنابراین، نیاز داریم از شخص دیگری كه البته رابطه خویشی و دوستی با ما ندارد كمك بگیریم تا او با صددرصد توان به كمك ما برای حل مسائل بیاید. البته این قاعده شامل حال تمام افراد می‌شود؛ چه مشاوران و چه روانشناسان. پس باور فوق را به شكل زیر اصلاح می‌كنیم. روانشناسان هم نیاز به مشورت دارند.

ادامه دارد...




[/]

[="Tahoma"][="Black"]6- روان‌شناسان دانای كل هستند
این باور غلط و غیرمنطقی در بین مردم شایع است. البته متأسفانه این به دلیل ضعف حرفه روانشناسی در ایران است كه اگر شما به اكثر روانشناسان شاغل در ایران مراجعه كنید قادرند از مشكل شب ادراری كودكتان تا لكنت زبان همسرتان، دعاوی خانوادگی، ترس و اضطراب و وسواس و... همگی آنها را درمان كنند.

در صورتی كه در كشورهای پیشرفته شاید هر روانشناس حداكثر در 2-3 موضوع مرتبط تخصص دارد و داوطلبانه اعلام می‌كند كه فقط قادر به حل مشكل ترس و اضطراب شماست، نه به عنوان مثال مشاوره شغلی و تحصیلی هم انجام دهد. ضمن اینكه در باور فوق زندگی كردن واژه‌ای كلی و مصادیق آن وسیع است، بنابراین باور فوق به شكل زیر اصلاح می‌شود. هر روانشناسی قادر به حل بعضی از مشكلات خاص و مشخص مراجعانش می‌باشد.


7- سرنوشت را تغییر می‌دهند
این هم یك باور عجیب دیگر كه اصلاً نمی‌تواند درست باشد. بزرگی می‌گفت: مراقب افكارت باش چون به حرفهایت بدل می‌‌شود. مراقب حرفهایت باش چون به اعمالت تبدیل می‌‌شود. مراقب اعمالت باش چون به عادت‌هایت مبدل می‌شود. مراقب عادت‌هایت باش چون به شخصیت تو تبدیل می‌شود. مراقب شخصیت خود باش چون به سرشت تو تبدیل می‌‌شود و مراقب سرشت خویش باش چون به سرنوشت تو تبدیل می‌‌شود.
فكر می‌كنم این بزرگ به‌خوبی حق مطلب را ادا كرده، چرا كه تا انسان‌ها خود نخواهند، به هیچ تغییر پایداری در زندگی‌شان نخواهند رسید. مگر آنكه دست خویش را در دست راهنمایی دلسوز چون یك روانشناس زبده دهند تا او را از كوره راه‌های زندگی به سرمنزل خوشبختی و سعادت رهنمون كند. روان‌شناسان قادر به پیشگویی و تغییر سرنوشت افراد نیستند مگر با همكاری و مساعدت خود آنها.


شعر این مجال
«نردبان خلق این ما و منست
عاقبت زین نردبان افتادنست
هرکه بالاتر رود ابله‌ترست
کاستخوان او بتر خواهد شکست»

[/]

[="Tahoma"][="Black"]

ارتباط زن و شوهر

«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ؛(مومنون1)
به راستى كه مؤمنان رستگار شدند»


حقوق من- حقوق تو
هرگز حقوق همدیگر را به رخ هم نکشید، با مراعات حقوق دیگران و وظایف خود نگذارید حساب و حساب‌کشی پیش بیاید.

به یاد داشته باشید که خانواده متعادل مانند قطاری است که در انبار واگن های حقوق جای دارد ولی این قطار بر ریل اخلاق حرکت می کند.

اگر تمایل دارید زندگی‌تان همسوی با زندگی خانواده‌های موفق باشد باید
«گذشت» و «مدارا»، «تغافل» و «تعاون» در رگ و مویرگ‌های روابط شما جریان یابد. مثال کارت جریمه ، همسرانی که با اندک بحثی کارت زرد یا قرمز حقوق خود را به رخ شریک زندگی خود می‌کشند در واقع دارند لذت بازی را از خود می‌گیرند چون با حریف مقابل است که بازی مزه می‌دهد. اگر همه فوتبالیست‌های یک تیم حاضر باشند ولی تیم مقابلی نباشد بازی شور و هیجان و پویایی نخواهد داشت.

تغییر نگرش


آن‌که شنید، آن‌که نشنید
مردی متوجه شد که گوش همسرش سنگین شده و شنوایی اش کم شده است...
به نظرش رسید که همسرش باید سمعک بگذارد ولی نمی دانست این موضوع را چگونه با او درمیان بگذارد.
به این خاطر، نزد دکتر خانوادگی شان رفت و مشکل را با او درمیان گذاشت.
دکتر گفت: برای اینکه بتوانی دقیقتر به من بگویی که میزان ناشنوایی همسرت چقدر است ، آزمایش ساده ای وجود دارد. این کار را انجام بده و جوابش را به من بگو...
«ابتدا در فاصله 4 متری او بایست و با صدای معمولی ، مطلبی را به او بگو. اگر نشنید ، همین کار را در فاصله 3 متری تکرار کن. بعد در 2 متری و به همین ترتیب تا بالاخره جواب بدهد»
آن شب همسر آن مرد در آشپزخانه سرگرم تهیه شام بود و خود او در اتاق پذیرایی نشسته بود. مرد به خودش گفت: الان فاصله ما حدود 4 متر است. بگذار امتحان کنم.
سپس با صدای معمولی از همسرش پرسید:
«عزیزم ، شام چی داریم؟» جوابی نشنید بعد بلند شد و یک متر به جلوتر به سمت آشپزخانه رفت و همان سوال را دوباره پرسید و باز هم جوابی نشنید. بازهم جلوتر رفت و به درب آشپزخانه رسید. سوالش را تکرار کرد و بازهم جوابی نشنید. این بار جلوتر رفت و درست از پشت همسرش گفت: « عزیزم شام چی داریم؟»
و همسرش گفت:
« مگه کری؟! » برای چهارمین بار میگم: « خوراک مرغ »!!
حقیقت به همین سادگی و صراحت است. مشکل ، ممکن است آن طور که ما همیشه فکر میکنیم ، در دیگران نباشد ؛ شاید در خودمان باشد...


معرفی منبع
آیین همسر داری، ابراهیم امینی، بوستان کتاب
اخلاق در خانواده، سید علی اکبر حسینی، گروه چاپ و نشر قدسیان.
پرسش و پاسخ در حقوق خانواده، أ کیهان‌نیا، نشر مادر



شعار این هشدار
با «اکسیر اخلاق در خانواده»، «مس سرد روابط» را به «طلایی عشق» تبدیل کنیم.



[/]

ازدواج


«یا دلیل المتحیرین ؛
ای خدایی که راهنمای افراد سرگردانی»(1)


هم‌پرواز باشیم
پیرمردی صبح زود از خانه اش خارج شد. در راه با یک ماشین تصادف کرد و آسیب دید عابرانی که رد می‌شدند به سرعت او را به اولین درمانگاه رساندند ..پرستاران ابتدا زخمهای پیرمرد را پانسمان کردند. سپس به او گفتند: "باید ازت عکسبرداری بشه تا مطمئن بشیم جائی از بدنت آسیب دیدگی یا شکستگی نداشته باشه "
پیرمرد غمگین شد، گفت خیلی عجله دارد و نیازی به عکسبرداری نیست .پرستاران از او دلیل عجله اش را پرسیدند :او گفت : همسرم در خانه سالمندان است. هر روز صبح من به آنجا می روم و صبحانه را با او می‌خورم. امروز به حد کافی دیر شده نمی خواهم تاخیر من بیشتر شود!یکی از پرستاران به او گفت : خودمان به او خبر می دهیم تا منتظرت نماند .
پیرمرد با اندوه ! گفت : خیلی متأسفم. او آلزایمر دارد . چیزی را متوجه نخواهد شد ! او حتی مرا هم نمی شناسد !پرستار با حیرت گفت: وقتی که نمی داند شما چه کسی هستید، چرا هر روز صبح برای صرف صبحانه پیش او می روید؟پیرمرد با صدایی گرفته ، به آرامی گفت: اما من که می‌دانم او چه کسی است !



یکی از روحانیون روان شناس می‌گفت یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه می‌شویم این است که زن شوهر گاهی بالانس علمی‌شان به هم می‌خورد و بعد از آن سوء تفاهم‌ها و گاهی خودبرتر بینی‌ها و...شکل می‌گیرد. گاهی همسری، بدون توجه به گذشته بعد از این که چند صباحی درس خواند فکر می کند که دیگر همسرش شایسته او نیست و بهانه و....شروع می‌شود من با این تجربه‌هایی که داشتم زمینه رشد علمی همسرم را فراهم کردم تا او هم با من در پیشرفت علمی همگام شود.
یکی از ظلم‌هایی که به زنان می‌شود این است که مرد از او بیگاری‌ می‌کشد و مجال رشد به او نمی‌دهد و بعد نامردی می‌کند و پیشرفت علمی یا مادی را به خودش نسبت می‌دهد.در بزرگان این‌گونه نبوده است علامه طباطبایی، حضرت امام، شهید مطهری و....با آن عظمت‌شان نسبت به همسران شان مهربان و با انصاف بودند و نمی‌گفتند آنها در شأن ما نیستند.



یکی از ضررهای عدم توجه در گزینش همسر متدین این است که فردی که خدا را در نظر نداشته باشد راحت می‌تواند نسبت به شریک زندگی‌اش بی‌انصاف باشد.البته این بی‌انصافی همیشه از سوی مرد نیست امروزه با ورود کم سابقه خانم‌ها به دانشگاه‌ها و مجال علمی و کاری این احساس ناهمنوایی با همسرشان در آنها به چشم می خورد.




شعار این هشدار

انصاف در روابط بزرگ‌ترین اکسیر برای زندگی شیرین است.


(1)مفاتیح الجنان/ دعای جوشن کبیر




موضوع قفل شده است