آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟
تبهای اولیه
آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟
و اینکه کسی که بخواهد پنجمی را نیز به همسری انتخاب نماید باید وی را صیغه کند؟
آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟
و اینکه کسی که بخواهد پنجمی را نیز به همسری انتخاب نماید باید وی را صیغه کند؟
سلام علیکم
هر مرد مسلمانی می تواند برای خود چهار زن اختیار کند.
واما در رابطه با زن پنجم به صورت دائم صحیح نیست واما بصورت موقت اشکالی ندارد.
آیا مرد نیازی به اجازه همسر اول یا کلا همسرانش برای ازدواج مجدد داره..؟و اینکه زن میتونه جلوی مرد رو برای ازدواج مجدد بگیره؟(از نظز شرعی و اگه اطلاعات دارید از نظر قانونی)
واما بصورت موقت اشکالی ندارد.
سلام
بعضی از فقها هم معتقدند که مجموع زنان صیغه و دائم 4 تا هستند .
آیا مرد نیازی به اجازه همسر اول یا کلا همسرانش برای ازدواج مجدد داره..؟و اینکه زن میتونه جلوی مرد رو برای ازدواج مجدد بگیره؟(از نظز شرعی و اگه اطلاعات دارید از نظر قانونی)
در حقوق حمایت از خانواده علاوه بر عدالت و شرایط مالی نیاز به اجازه همسر اول وجود داره مگر در شرایط خاص مثل بیماری و... و باید از دادگاه هم اجازه گرفته بشه!
زن میتونه این مورد رو جزء شروط ضمن عقد بیاره ولی راه در رو گویا وجود داره
بعضی فقها معتقدند که زن و شوهر نمیتونن این شرط رو بزارن چون این حق مرده!!!!:Gig:
آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟
و اینکه کسی که بخواهد پنجمی را نیز به همسری انتخاب نماید باید وی را صیغه کند؟
سلام
ن خداییش تو از پس یکیش هم بر میای ک حالا بخوای ب پنجمیش برسی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:khaneh:
لطفا بحث الکی راه ننداز ک هر کی بخونه از اسلام متنفر بشه:Cheshmak:واللا:Moteajeb!:
آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟
و اینکه کسی که بخواهد پنجمی را نیز به همسری انتخاب نماید باید وی را صیغه کند؟
یعنی واقعا میخوای 5 تا زن بگیری؟ دست مارم بگیر..
لا اله الی الله
مگه داریم؟
در حقوق حمایت از خانواده علاوه بر عدالت و شرایط مالی نیاز به اجازه همسر اول وجود داره مگر در شرایط خاص مثل بیماری و... و باید از دادگاه هم اجازه گرفته بشه!
نخیر...در حال حاضر یه چنین قانونی نداریم ما...
ن میتونه این مورد رو جزء شروط ضمن عقد بیاره ولی راه در رو گویا وجود داره
زن حتی اگر این شرط رو هم بیاره باز هم فاقد ارزش و اعتباره...
بعضی فقها معتقدند که زن و شوهر نمیتونن این شرط رو بزارن چون این حق مرده!!!!
بعضی ها نه و همه...این جزو قانونه...
یعنی واقعا میخوای 5 تا زن بگیری؟ دست مارم بگیر..
لا اله الی الله
مگه داریم؟
آفرین به این میگن پسر گل
با یکی باش تا اونم فقط با تو باشه:Mohabbat:
آفرین به این میگن پسر گل
با یکی باش تا اونم فقط با تو باشه
خدایا شکرت ... به یکی 5 تا 5 تا میدی به من یکیشم نمیدی...
شوخی کردم.
موفق باشید
ان الفضل بید الله. یوتیه من یشاء. والله ذوالفضل العظیم [ قرآن)
محدودیت چهار زن ،برای ادواج دائم است. حتی پس از اردواج دائم با چهار زن ، از نظرفقهی ازدواج های موقت محدودیتی ندارد.
( درمورد فقه گفتم ، نه اخلاق).
نخیر...در حال حاضر یه چنین قانونی نداریم ما...
ببخشید کی گفته چنین قانونی نداریم ؟فک کردین مرد اراده کنه بدون هیچ دلیل موجهی میتونه زن دوم بگیره ؟؟؟
زن حتی اگر این شرط رو هم بیاره باز هم فاقد ارزش و اعتباره...
این شرط نامشروع نیست و باعث بطلان نکاح هم نمیشه!هر چند که بیشتر فقها اون رو نافذ نمیدونن!
بعضی ها نه و همه...این جزو قانونه...
همه نه
جزو قانون هم نیست!
وای دوباره ازین بحثا:vamonde:
من یه پیشنهاد دارم
این مدل سوالا یه جوری باشه که فقط کارشناس ها بتونن جواب بدن.چطوره؟
این مدل سوالا یه جوری باشه که فقط کارشناس ها بتونن جواب بدن.چطوره؟
ای بابا بی خیال
اومدیم صحبت کنیم که موضوع روشن بشه!!
چرا اینقدر محدودیت ایجاد میکنید!
ببخشید کی گفته چنین قانونی نداریم ؟فک کردین مرد اراده کنه بدون هیچ دلیل موجهی میتونه زن دوم بگیره ؟؟؟
بله...از نظر قانونی که مشکلی نداره و منم دیدم (تعداد انگشت شمار)
این شرط نامشروع نیست و باعث بطلان نکاح هم نمیشه!هر چند که بیشتر فقها اون رو نافذ نمیدونن!
نه از نظر شرعی درسته نه قانونی...
شرعی که کارشناسان محترم تو تاپیک دیگری گفتن اما قانونیشو من چون از وکیلمون پرسیدم میدونم که نمیشه...
همه نه
جزو قانون هم نیست!
بله
جزو قانون هم هست...
اومدیم صحبت کنیم که موضوع روشن بشه!!
چرا اینقدر محدودیت ایجاد میکنید!
عزیزم این موضوع انقدر تو سایت بحث شده آخرشم نتیجه ای جز دلخوری اعضا از هم نداشته
منم محدودیت ایجاد نکردم که فقط پیشنهاد محدودیت دادم:Cheshmak:
[=Times New Roman]
هر مرد مسلمانی می تواند برای خود چهار زن اختیار کند.
[=times new roman]اصلا بخاطر همین چیزهاست که من دین اسلام رو انتخاب کردم..:ok:
.
روانیشم..:khaneh:
.
از قدیمم گفتن خدا یکی..عشق یکی..زن یکی یکی..:Nishkhand:
منم با پیشنهاد رویا موافقم، بهتر هست این پستا بعد از پاسخ کارشناس بسته بشه و آقای طاهر یا آقای معین به دوستان پست های مشابه رو نشون بدن تا اگه سوالی داشتن اونجا جوابشون رو پیدا کنن
و اینجام دوستان پاسخ های کلی ندن
بله...از نظر قانونی که مشکلی نداره و منم دیدم (تعداد انگشت شمار)
احتمالا کتاب قانون ما با کتاب قانون شما فرق داره!!!
هرچند همیشه راه در رویی برای مردان وجود داره!
مواد ۱۶و ۱۷ قانون حمايت خانواده مصوب ۱۳۵۳، كه جاي گزين ماده ي ۱۴ قانون حمايت خانواده ي مصوب ۱۳۴۶ گرديده اند، شامل مقررات جديد و تا حدودي متفاوت در خصوص اجازه ي اختيار همسر جديد و به عبارتي همسر دوم مي باشد. با توجه به
اهميت مواد ياد شده و مركز ثقل بحث بر روي اين دو ماده، ضروري است متن كامل آن ها در اين جا جهت بررسي آورده شود. ماده ي ۱۶ مقرر مي دارد: :
«مرد نمي تواند با داشتن زن، همسر دوم اختيار كند، مگر در موارد زير:
1. رضايت همسر اول؛
2. عدم قدرت همسر اول به ايفاي وظايف زناشويي؛
3. عدم تمكين زن از شوهر؛
4. ابتلاي زن به جنون يا امراض صعبالعلاج موضوع بندهاي 5 و 6 مادة 8؛
5. محكوميت زن وفق بند 8 ماده 8؛
6. ابتلاي زن به هرگونه اعتياد مضر برابر بند 9 مادة 8؛
7. ترك زندگي خانوادگي از طرف زن؛
8. عقيم بودن زن؛
9. غايب مفقودالاثر شدن زن برابر بند 14 مادة 8.»
براي نخستين بار قانون حمايت خانواده ي مصوب ۱۳۴۶ در ماده ي ۱۴ اجازه ي دادگاه را مبني بر ازدواج مجدد منوط به احراز قدرت اجراي عدالت نموده است آن هم عدالتي كه از يك سو مفهوم و حدود آن مجمل است و از سويي ديگر، ضمانت اجراي فقدان آن مشخص و مقرر نشده است. در قانون جديد حمايت خانواده مصوب ۱۳۵۳ مواد ۱۶ و ۱۷ جايگزين ماده ي ۱۴ قانون پيشين حمايت خانواده گرديد، اما اجراي عدالت را محدود به رضايت همسر اول و به عبارتي رعايت حقوق زن اول نموده و از مفهوم عالي عدالت در حقوق اسلام در خصوص ازدواج مجدد منصرف گرديده است.