آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟

آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟
و اینکه کسی که بخواهد پنجمی را نیز به همسری انتخاب نماید باید وی را صیغه کند؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد شفا

سید زاهد;606556 نوشت:
آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟
و اینکه کسی که بخواهد پنجمی را نیز به همسری انتخاب نماید باید وی را صیغه کند؟

سلام علیکم

هر مرد مسلمانی می تواند برای خود چهار زن اختیار کند.
واما در رابطه با زن پنجم به صورت دائم صحیح نیست واما بصورت موقت اشکالی ندارد.

آیا مرد نیازی به اجازه همسر اول یا کلا همسرانش برای ازدواج مجدد داره..؟و اینکه زن میتونه جلوی مرد رو برای ازدواج مجدد بگیره؟(از نظز شرعی و اگه اطلاعات دارید از نظر قانونی)

شفا;607149 نوشت:
واما بصورت موقت اشکالی ندارد.

سلام
بعضی از فقها هم معتقدند که مجموع زنان صیغه و دائم 4 تا هستند .

techies;607156 نوشت:
آیا مرد نیازی به اجازه همسر اول یا کلا همسرانش برای ازدواج مجدد داره..؟و اینکه زن میتونه جلوی مرد رو برای ازدواج مجدد بگیره؟(از نظز شرعی و اگه اطلاعات دارید از نظر قانونی)

در حقوق حمایت از خانواده علاوه بر عدالت و شرایط مالی نیاز به اجازه همسر اول وجود داره مگر در شرایط خاص مثل بیماری و... و باید از دادگاه هم اجازه گرفته بشه!

زن میتونه این مورد رو جزء شروط ضمن عقد بیاره ولی راه در رو گویا وجود داره
بعضی فقها معتقدند که زن و شوهر نمیتونن این شرط رو بزارن چون این حق مرده!!!!:Gig:

سید زاهد;606556 نوشت:
آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟
و اینکه کسی که بخواهد پنجمی را نیز به همسری انتخاب نماید باید وی را صیغه کند؟

سلام
ن خداییش تو از پس یکیش هم بر میای ک حالا بخوای ب پنجمیش برسی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:khaneh:
لطفا بحث الکی راه ننداز ک هر کی بخونه از اسلام متنفر بشه:Cheshmak:واللا:Moteajeb!:

سید زاهد;606556 نوشت:
آیا در اسلام تعدد همسران بیش از چهار زن گناه است؟
و اینکه کسی که بخواهد پنجمی را نیز به همسری انتخاب نماید باید وی را صیغه کند؟

یعنی واقعا میخوای 5 تا زن بگیری؟ دست مارم بگیر..
لا اله الی الله
مگه داریم؟

آرامش;607211 نوشت:
در حقوق حمایت از خانواده علاوه بر عدالت و شرایط مالی نیاز به اجازه همسر اول وجود داره مگر در شرایط خاص مثل بیماری و... و باید از دادگاه هم اجازه گرفته بشه!

نخیر...در حال حاضر یه چنین قانونی نداریم ما...
آرامش;607211 نوشت:
ن میتونه این مورد رو جزء شروط ضمن عقد بیاره ولی راه در رو گویا وجود داره

زن حتی اگر این شرط رو هم بیاره باز هم فاقد ارزش و اعتباره...
آرامش;607211 نوشت:
بعضی فقها معتقدند که زن و شوهر نمیتونن این شرط رو بزارن چون این حق مرده!!!!

بعضی ها نه و همه...این جزو قانونه...

40tobe;607218 نوشت:
یعنی واقعا میخوای 5 تا زن بگیری؟ دست مارم بگیر..
لا اله الی الله
مگه داریم؟

آفرین به این میگن پسر گل
با یکی باش تا اونم فقط با تو باشه:Mohabbat:

دخترک کبریت فروش;607221 نوشت:
آفرین به این میگن پسر گل
با یکی باش تا اونم فقط با تو باشه

خدایا شکرت ... به یکی 5 تا 5 تا میدی به من یکیشم نمیدی...
شوخی کردم.
موفق باشید

ان الفضل بید الله. یوتیه من یشاء. والله ذوالفضل العظیم [ قرآن)

محدودیت چهار زن ،برای ادواج دائم است. حتی پس از اردواج دائم با چهار زن ، از نظرفقهی ازدواج های موقت محدودیتی ندارد.
( درمورد فقه گفتم ، نه اخلاق).

techies;607219 نوشت:
نخیر...در حال حاضر یه چنین قانونی نداریم ما...

ببخشید کی گفته چنین قانونی نداریم ؟فک کردین مرد اراده کنه بدون هیچ دلیل موجهی میتونه زن دوم بگیره ؟؟؟
techies;607219 نوشت:
زن حتی اگر این شرط رو هم بیاره باز هم فاقد ارزش و اعتباره...

این شرط نامشروع نیست و باعث بطلان نکاح هم نمیشه!هر چند که بیشتر فقها اون رو نافذ نمیدونن!
techies;607219 نوشت:
بعضی ها نه و همه...این جزو قانونه...

همه نه
جزو قانون هم نیست!

وای دوباره ازین بحثا:vamonde:

من یه پیشنهاد دارم

این مدل سوالا یه جوری باشه که فقط کارشناس ها بتونن جواب بدن.چطوره؟

roya8;607231 نوشت:
این مدل سوالا یه جوری باشه که فقط کارشناس ها بتونن جواب بدن.چطوره؟

ای بابا بی خیال
اومدیم صحبت کنیم که موضوع روشن بشه!!
چرا اینقدر محدودیت ایجاد میکنید!

آرامش;607228 نوشت:
ببخشید کی گفته چنین قانونی نداریم ؟فک کردین مرد اراده کنه بدون هیچ دلیل موجهی میتونه زن دوم بگیره ؟؟؟

بله...از نظر قانونی که مشکلی نداره و منم دیدم (تعداد انگشت شمار)
آرامش;607228 نوشت:
این شرط نامشروع نیست و باعث بطلان نکاح هم نمیشه!هر چند که بیشتر فقها اون رو نافذ نمیدونن!

نه از نظر شرعی درسته نه قانونی...
شرعی که کارشناسان محترم تو تاپیک دیگری گفتن اما قانونیشو من چون از وکیلمون پرسیدم میدونم که نمیشه...
آرامش;607228 نوشت:
همه نه
جزو قانون هم نیست!

بله
جزو قانون هم هست...

آرامش;607233 نوشت:
اومدیم صحبت کنیم که موضوع روشن بشه!!
چرا اینقدر محدودیت ایجاد میکنید!

عزیزم این موضوع انقدر تو سایت بحث شده آخرشم نتیجه ای جز دلخوری اعضا از هم نداشته

منم محدودیت ایجاد نکردم که فقط پیشنهاد محدودیت دادم:Cheshmak:

شفا;607149 نوشت:

هر مرد مسلمانی می تواند برای خود چهار زن اختیار کند.


اصلا بخاطر همین چیزهاست که من دین اسلام رو انتخاب کردم..:ok:
.
روانیشم..:khaneh:
.
از قدیمم گفتن خدا یکی..عشق یکی..زن یکی یکی..:Nishkhand:

منم با پیشنهاد رویا موافقم، بهتر هست این پستا بعد از پاسخ کارشناس بسته بشه و آقای طاهر یا آقای معین به دوستان پست های مشابه رو نشون بدن تا اگه سوالی داشتن اونجا جوابشون رو پیدا کنن
و اینجام دوستان پاسخ های کلی ندن

techies;607234 نوشت:
بله...از نظر قانونی که مشکلی نداره و منم دیدم (تعداد انگشت شمار)

احتمالا کتاب قانون ما با کتاب قانون شما فرق داره!!!
هرچند همیشه راه در رویی برای مردان وجود داره!

نقل قول:

مواد ۱۶و ۱۷ قانون حمايت خانواده مصوب ۱۳۵۳، كه جاي گزين ماده ي ۱۴ قانون حمايت خانواده ي مصوب ۱۳۴۶ گرديده اند، شامل مقررات جديد و تا حدودي متفاوت در خصوص اجازه ي اختيار همسر جديد و به عبارتي همسر دوم مي باشد. با توجه به
اهميت مواد ياد شده و مركز ثقل بحث بر روي اين دو ماده، ضروري است متن كامل آن ها در اين جا جهت بررسي آورده شود. ماده ي ۱۶ مقرر مي دارد: :
«مرد نمي تواند با داشتن زن، همسر دوم اختيار كند، مگر در موارد زير:
1. رضايت همسر اول؛
2. عدم قدرت همسر اول به ايفاي وظايف زناشويي؛
3. عدم تمكين زن از شوهر؛
4. ابتلاي زن به جنون يا امراض صعب‌العلاج موضوع بندهاي 5 و 6 مادة 8؛
5. محكوميت زن وفق بند 8 ماده 8؛
6. ابتلاي زن به هرگونه اعتياد مضر برابر بند 9 مادة 8؛
7. ترك زندگي خانوادگي از طرف زن؛
8. عقيم بودن زن؛
9. غايب مفقودالاثر شدن زن برابر بند 14 مادة 8.»

براي نخستين بار قانون حمايت خانواده ي مصوب ۱۳۴۶ در ماده ي ۱۴ اجازه ي دادگاه را مبني بر ازدواج مجدد منوط به احراز قدرت اجراي عدالت نموده است آن هم عدالتي كه از يك سو مفهوم و حدود آن مجمل است و از سويي ديگر، ضمانت اجراي فقدان آن مشخص و مقرر نشده است. در قانون جديد حمايت خانواده مصوب ۱۳۵۳ مواد ۱۶ و ۱۷ جايگزين ماده ي ۱۴ قانون پيشين حمايت خانواده گرديد، اما اجراي عدالت را محدود به رضايت همسر اول و به عبارتي رعايت حقوق زن اول نموده و از مفهوم عالي عدالت در حقوق اسلام در خصوص ازدواج مجدد منصرف گرديده است.
موضوع قفل شده است