گلچین احادیث معصومین ---> "فضائل اخلاقی"

تب‌های اولیه

3482 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

طلب العلم فریضة علی کل مسلم، الا ان الله یحب بغاة العلم
طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد.
(اصول کافی ج 1 /باب دوم/ص 35

قال الصّادق علیه السّلام :

تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟ فَقالَ: نَعَمْ، قالَ: اِنَّ تِلْکَ الْمَجالِسَ اُحِبُّها فاءَحْیُوا اَمْرَنا، فَرَحِمَ اللّهُ مَنْ اَحْیى اَمْرَنا ؛

امام صادق علیه السّلام از (فضیل) پرسیدند:آیا (دور هم ) مى نشینید و حدیث و سخن مى گویید؟

گفت : آرىفرمودند: این گونه مجالس را دوست دارم ، پس امرِ (امامت ) ما را زنده بدارید.

خداى رحمت کند کسى را که امر و راه ما را احیا کند.وسائل الشیعه ، ج ۱۰، ص

رسول اکرم :

مدارا کردن با مردم یک نیمه ایمان و مهربانی کردن با آنان نیمی از زندگانی است .

تحف العقول-ص69

حضرت خاتم الانبیاء(ص) می فرمایند

مَن جاءَهُ المَوتُ وَ هُوَ يَطلُبُ العِلمَ لِيُحیىَ بهِ الاِسلامَ کانَ بَینَهُ وَ بَینَ الانبیاء دَرَجَةٌ واحِدَةٌ فِى الجَنَّةِ

هر کس در جستجوى دانش باشد تا با آن اسلام را زنده کند و مرگ او فرا رسد، در بهشت میان

او و پیامبران تنها یک درجه فاصله است.

منیة المرید ، ص 100

[h=2][/h]

پیامبر اکرم (ص):

لا تَتظُروا اِلی صَغیرِ الذّنبِ ولَکنِ انظُرُوا اِلی ما اجتَرَأتُم؛

به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگرید.


(جهاد النفس،ح 405)


پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله :

اَلا اِنَّ خَيْرَ عِبادِ اللّه‏ِ التَّقىُّ النَّقىُّ الخَفىُّ وَ اِنَّ شَرَّ عِبادِ اللّه‏ِ المُشارُ اِلَيْهِ بِالاَصابِعِ؛

آگاه باشيد، بدرستى كه بهترين بندگان خدا كسى است كه با تقوا، پاك و گمنام باشد

و بدترين بندگان خدا كسى است كه انگشت نما باشد.

بحارالأنوار، ج 70، ص 111، ح 12

قال رسول الله صلى الله عليه و آله :

تَمامُ التَّقوى اَن تَتَعَلَّمَ ما جَهِلتَ وَتَعمَلَ بِما عَلِمتَ؛

تمام و كمال تقوا اين است كه آنچه را نمى دانى بياموزى و بدانچه مى دانى عمل كنى .

نهج البلاغه، خطبه 91

مستجاب نشدن دعاى سه شخص

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ وليد بن صبيح مىگويد: بين راه مكه و مدينه، همراه امام صادق عليه السلام بودم، سائلى آمد و درخواست كمك كرد، امام صادق عليه السلام دستور داد به او چيزى دادند، چيزى نگذشت سائل ديگرى آمد و درخواست كمك كرد، باز آن حضرت، دستور داد چيزى به او دادند، بعد از ساعتى، باز سائلى آمد و تقاضاى كمك كرد، آن حضرت، دستور داد به او نيز چيزى دادند. تا اينكه سائل چهارم آمد و تقاضاى كمك كرد، امام صادق عليه السلام درباره او دستور كمك نداد، فقط دعا كرد و فرمود:«خدا سيرت كند». سپس امام صادق عليه السلام به ما رو كرد و فرمود: «آگاه باشيد كه در نزدم چيزى وجود دارد كه به او (سائل چهارم) كمك كنم، ولى مىترسم مانند يكى از سه شخص شويم كه دعاى آنها به استجابت نمى رسد، آن سه شخص عبارتند از: 1- شخصى كه خداوند مالى به او بدهد، و او آن را در مورد ناشايسته اش مصرف كند، سپس بگويد:«خدايا به من بده»، دعايش مستجاب نگردد. 2- مردى كه درباره همسرش دعا كند كه: «خدايا مرا از او راحت كن»، با اينكه خداوند اختيار (طلاق) او را بدست آن مرد داده است، چنين فردى نيز دعايش مستجاب نمى شود. 3- مردى كه در مورد همسايه اش نفرين مىكند(و مىگويد: «خدايا اين همسايه ام را نابود كن»)با اينكه راه خلاصى براى او وجود دارد، و آن اينكه خانه خود را بفروشد و بجاى ديگر برود، چنين كسى نيز دعايش به استجابت نمى رسد. (و من سائل چهارم كمك نكردم، تا مبادا مثل اولى (مصرف كننده مال در غير مورد شايسته اش) شوم و دعايم به استجابت نرسد). (اصول کافی)

امام سجّاد عليه السلام :لاحَسَبَ لِقُرَشيًّ و لاعَرَبِيٍّ إلاّبِتواضُعِ و لاكَرَمَ إلاّ بِتَّقوى ؛ امام سجّاد عليه السلام :قريشى و عرب را افتخارى نيست مگر به فروتنى ، و هيچ كرامتى نيست مگر به تقوا .

امام سجّاد عليه السلام :ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَى اللّه ِ مَن يَقتَدي بِسُنَّةِ إمامٍ و لا يَقتَدِي بِأعمالِهِ ؛ امام سجّاد عليه السلام :هشدار كه منفورترين مردم نزد خداوند كسى است كه سيره امامى را برگزيند ولى از كارهاى او پيروى نكند .

امام حسین علیه السلام می فرمایند:لا یُکمَلُ العَقلُ اِلّا بِاتِّباعِ الحَق اَلاتَرَونَ اَنَّ الحَق لا یُعمَلُ بِه وَ الباطِل لا یُتَناهی عَنه
عقل جز به پیروی از «حق» کمال نمی یابد آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود؟

(اعلام الدین، ص 298)(بحار الانوار، ج 75، ص 127)

امام حسین علیه السلام می فرمایند:ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی ألسنتهم یحوطونه ما درّت معائشهم فإذا محصّوآ بالبلاء قلّ الدیّانون
همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان [به وسيله دين ]بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندكند.

(تحف العقول/ 245)
[h=5][/h]

رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله : مَهْدىُّ اُمَّتِى الَّذى يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما؛
مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل خواهد كرد. [=Traditional Arabic][=Traditional Arabic]

حضرت مهدی سلام الله علیه : فإنّا یُحیطُ عِلمُنا بِأنبائِکُم وَ لا یَغرُبُ عَنَا شَیءُ مِن أخبارکُم

علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست

امام حسین علیه السلام می فرمایند:اَلبَخیلُ مَن بَخِلَ بِالسَّلامِ ؛
بخیل کسی است که از سلام کردن بخل ورزد (سلام نکند).

(تحف العقول/ 248)

رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :
اَلمَهدِيُّ طاووسُ أهلِ الجَنَّةِ.

مهدى طاووس بهشتيان است.


بهجه النظر فی اثبات الوصایه و الامامه ص 183 -بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 51 ، ص 91

امام سجاد علیه السلام :اَلمُنتَظِرونَ لِظُهورِهِ أفضَلُ أهلِ كُلِّ زَمانٍمنتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.

کمال الدین و تمام نعمه ج1 ، ص320 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج52 ، ص 122

امام محمد باقر علیه السلام:

«لا تُنالُ وِلایَتُنا الّا بِالعَمَلِ و َ الوَرَع»

کسی به ولایت ما نمی رسد مگر با عمل شایسته و خودداری از گناه.

جهاد النفس،ص112

زشت‌ترین راستگویی !

امام علی علیه السلام :

اَقْبَحُ الصِّدقِ ثَناءُ الرَجُلِ عَلى نَفْسِهِ؛

زشت ترين راستگويى، تعريف انسان از خودش مى باشد.

غررالحكم: ج2، ص388، ح2942

امام حسین علیه ‏السلام فرمودند:

در قائم ما سنّتها و ویژگیهایى از پیامبران وجود دارد: از نوح علیه ‏السلام عمر طولانى، از ابراهیم علیه ‏السلام

مخفى بودن ولادت و دورى گزینى از مردم، از موسى علیه ‏السلام ترس و غیبت، از عیسى علیه ‏السلام اختلاف

مردم درباره او، از ایوب علیه ‏السلام گشایش پس از گرفتاریها، و از محمّد علیه ‏السلام قیام با شمشیر.

امام سجاد علیه ‏السلام فرمودند:

اگر تمام کسانى که در میان مشرق و مغرب هسـتند از دنیا بروند (و من تنها بمانم) و قرآن با من باشد

وحشت مرا نمى‏گیرد (و نمى‏ترسم).
ا

قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : مُلاقاهُ الاْخوانِ نَشْرَهٌ، وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إنْ كانَ نَزْراً قَلیلا.
«امالی شیخ مفید، ص 328، ح 13»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: ملاقات و دیدار با دوستان و برادران - خوب -، موجب صفای دل و نورانیّت آن می گردد و سبب شكوفائی عقل و درایت خواهد گشت، گرچه در مدّت زمانی كوتاه انجام پذیرد.

قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : مَنْ عَتَبَ مِنْ غَیْرِارْتِیاب أعْتَبَ مِنْ غَیْرِاسْتِعْتاب.
«بحارالأنوار، ج 71، ص 181»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: سرزنش كردن دیگران بدون علّت و دلیل سبب ناراحتی و خشم خواهد گشت، در حالی كه رضایت آنان نیز كسب نخواهد كرد.

«كَفاكَ أَدَبًا تَجَنُّبُكَ ما تَكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ.»:
در مقام ادب براى تو همين بس كه آنچه براى ديگران نميپسندى، خود، از آن دورى كنى. امام حسن عسکری(ع)

«إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا يُدْرَكُ إِلاّ بِامْتِطاءِ اللَّيْلِ.»:
وصول به خداوند عزّوجلّ، سفرى است كه جز با عبادت در شب حاصل نگردد.امام حسن عسکری(ع)


« أَحْبِبْ حَبيبَكَ هَوْنًا ما عَسى أَنْ يَعْصِيَكَ يَوْمًا ما. وَ أَبْغِضْ بَغيضَكَ هَوْنًا ما عَسى أَنْ يَكُونَ حَبيبَكَ يَوْمًا ما.»
با دوستت آرام بيا، بسا كه روزى دشمنت شود، و با دشمنت آرام بيا، بسا كه روزى دوستت شود. امام علی(ع)

قيمَةُ كُلِّ امْرِء ما يُحْسِنُ.
ارزش هر كسى آن چيزى است كه نيكو انجام دهد.امام علی(ع)

[="Tahoma"]بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوستان عزیز

با اجازه

"امام صادق )علیه السلام( می فرمودند:علم و دانش آدمیان را در چهار چیز یافتم.
١.پروردگار خود را بشناسی.
٢.بدانی تو را چگونه آفریده است.
٣.بدانی که خداوند از تو چه خواسته است.
٤.اینکه بدانی چه چیز تو را از دینت خارج می کند."

اصول کافی،ج١،ص٦٣

_____________________________________________

http://www.askdin.com/showthread.php?t=28470

تقرب الهی_-_-_دوستی با خدا_-_-_راه های جلب محبت خداوند طبق احادیث

http://www.askdin.com/showthread.php?t=28476

خواص سوره های قرآن
دانستنی های قرآنی

[=arial,helvetica,sans-serif]مردی که شیطان بر پیشانی‌اش بوسه می‌زند[=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif] - از امام صادقعلیه السلام روایت شده که فرمودند: هر بنده تا چهل سال در گشایش است چون سنش به چهل رسید پروردگار به آن دو فرشته ای که نگهبانش هستند وحی کند :«من بنده ی خود را عمری دادم براو سخت بگیرید واعمالش را به دقت ثبت کنید و زیاد و کوچک و بزرگ عملش را بنویسید». نصایح ص383 [=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif]سید نعمت الله جزایری می گوید : شاید مراد از این سخت گیری چنین باشد چون پیش از چهل سالگی اگر بنده گناهی کند تا هفت ساعت او را مهلت میدهد واگر توبه نکرد آنگاه براو می نویسند ولی پس از چهل سالگی این مهلت نخواهد بود.[=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif] - رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: چون مردی به چهل سال رسید و خیر او بر شرّش غالب نشد شیطان میان دو چشمش را می بوسد و می گوید این چهره ای است که دیگر رستگار نخواهدشد. میزان الحکمه ج6ص544[=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif]- امام صادقعلیه اسلام فرمودند: هنگامی که بنده به سی وسه سال رسید به حدّ کمال خود رسیده و چون به چهل سال رسید به حدّ اعلای کمال خود رسیده وچون به چهل ویک سالگی رسید رو به نقصان می رود و برای کسی که به پنجاه رسید سزاوار است که خود را مانند کسی به حساب آورد که در حال جان کندن است. بحارالانوارج6ص120

اساس حکمت مدارا کردن با مردم است . [امام علی علیه السلام]

ليلة القدر;360866 نوشت:
اساس حکمت مدارا کردن با مردم است . [امام علی علیه السلام]

لطفا سند حدیث هم قرار بدید .
متشکرم

دوستان لطفا سند احادیث هم قرار بدید.اکثر دوستان احادیثشون سند نداره .

[=arial,helvetica,sans-serif]اين عابد را نيز با ديگران هلاك كن

[=arial,helvetica,sans-serif] خداوند در گذشته ، دو فرشته فرستاد تا اهل شهرى را هلاك كنند، هنگامى كه دو ملك براى انجام ماءموريت به آن شهر رسيدند، به مرد عابدى برخوردند كه در دل شب ايستاده و با گريه و زارى عبادت مى كند.
يكى از فرشته ها به ديگرى گفت :
اين مرد را مى بينى ! كه چگونه گريه و زارى مى كند؟ آيا او را نيز هلاك كنيم ؟
فرشته ديگرى گفت :
آرى ، من ماءموريت خويش را انجام مى دهم !
ملك گفت :
من درباره اين مرد بايد دوباره با خداوند مذاكره كنم . پس از بيان حال عابد، خداوند به او وحى فرستاد، اين عابد را نيز با ديگران هلاك كن كه تاكنون به خاطر من ، خشم ، چهره او را در مقابل گناهكاران دگرگون نساخته است .
بحارالانوار جلد 100، ص 83.

ارزش شاد كردن مؤمنان

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ عبادالله بن وليد مىگويد: از امام باقر عليه السلام شنيدم كه فرمود: حضرت موسى عليه السلام با خدا مناجات مىكرد، خداوند به موسى عليه السلام وحى كرد: «من داراى بندگانى هستم كه بهشتم را براى آنها مباح و روا داشته ام، و آنها را فرمانرواى بهشت نموده ام.» موسى: آنها با اين ويژگى كيانند؟ خداوند: آنها هر بنده اى است كه مؤمنى را شاد كند. سپس امام صادق عليه السلام فرمود: مؤمنى در كشور يكى از طاغوتهاى ستمگر بود، و آن طاغوت او را تكذيب و سرزنش مىكرد، آن مؤمن از آن كشور، به كشورى كه مشركان در آن كشور زندگى مىكردند گريخت و بر يكى از آنها وارد گرديد، آن مشرك از او پذيرائى كرد و به او جا و منزل داد و او را شادمان كرد، هنگامى كه آن مشرك مرد، خداوند به آن مشرك الهام كرد: «به عزت و جلالم سوگند، اگر در بهشت جاى داشتى، تو را در آن ساكن مىكردم، بهشت بر كسى كه مشرك بميرد، حرام است، اما اى آتش او را بترسان ولى نسوزان، و روزى چنين شخصى در آغاز و پايان روز، به او مىرسد». عبيدالله مىگويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: «آيا غذاى او از بهشت مىآيد؟» فرمود: «از هر كجا كه خدا بخواهد»(اصول کافی)

چهار دستور العمل جامع و فراگير

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
خداوند به حضرت آدم عليه السلام وحى كرد كه: «من همه سخن را در چهار كلمه براى تو جمع مىكنم» (كه همين چهار دستور، جامع و فراگيرنده همه وظايف انسانى، و در بر گيرنده همه كمالات بشر است).
آدم: آن چهار كلمه چيست
خداوند: يكى از آنها از آن من است، و يكى از آنها، از آن تو است، و سومى از آن ميان من و تو است، و چهارمى ميان تو و مردم است.
آدم: خدايا! برايم شرح بده تا بفهمم.
خداوند، چهار موضوع فوق را چنين شرح داد:
1 - آن كه از آن من است، اين است كه تنها مرا پرستش كنى، و كسى را شريك من نسازى.
2 - آن كه از آن تو است، اين است كه پاداش عمل نيك تو را بدهم، در آن هنگام كه از همه وقت، به آن نيازمندتر هستى.
3 - آن كه بين من و تو است، اين است كه تو دعا كنى، و من دعايت را به اجابت برسانم.
4 - و آن كه بين تو و مردم است، آن است كه: آنچه را براى خود مىپسندى براى ديگران بپسندى، و آنچه را كه براى خود نمى پسندى براى ديگران نيز نپسندى.(اصول کافی)


قال علی علیه السلام:

اِعجبوا لهذا الإنسان ینظر بِشَحمٍ ، و یتکلّم بِلَحمٍ، و یسمع بِعَسمٍ ،و یَتَنَفَّس مِن خَرمٍ

از ویژگی های انسان در شگفتی مانید: که با پاره ای (پی) مینگرد،و با(گوشت) سخن می گوید،و با (استخوان) سخن می گوید و از (شکافی) نفس می کشد.

نهج البلاغه/حکمت 7


همنشینی با هوسرانان موجب فراموشی ایمان و حاضر شدن شیطان است.
نهج البلاغه خطبه 86

فرصت زود گذر است و دیریاب

مستدرک الوسائل جلد 12 صفحه 9

چرا تارك الصلوة، كافر است

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ يكى از شيعيان به نام «مسعدة» به حضور امام صادق عليه السلام آمد و پرسيد: «چرا شما زناكار را به عنوان كافر معرفى نمى كنيد، ولى ترك كننده نماز را كافر (معنوى) مىناميد؟، و دليل اين تفاوت چيست امام صادق عليه السلام: زيرا زناكار و امثال او (مثل شرابخوار)، اين كار را به خاطر چيره شدن شهوت جنسى بر او، انجام مىدهد، ولى ترك كننده نماز، آن را ترك نمى كند مگر به خاطر «استخفاف» (سبك شمردن نماز) مرد زناكار به طرف زن نمى رود مگر به جهت اميال شديدى كه به او دارد، و لذتى كه مىبرد، ولى كسى كه نماز را ترك مىكند، در ترك نماز هيچ گونه لذتى نيست، وقتى لذت نبود، معلوم مىشود كه «سبك شمردن نماز»، باعث ترك آن شده است، «و اذا وقع الاستخفاف وقع الكفر: وقتى كه سبك شمردن نماز حاصل شود، به دنبال آن، نوعى از كفر (كه غالبا از انكار و بى اعتنائى سرچشمه مىگيرد) حاصل مىگردد.(اصول کافی)

:fireworks:[=arial black]امام علی (ع):[=arial black] هر کس نتواند چهار صفت را از خود دور کند سزاوار است که نا ملایمی

نبیند.شتاب زدگی . لجاجت . خود پسندی . تنبلی

هيچ چيز مانند نماز بينی شيطان را به خاک نمی مالد ، پس نماز بگزار و بيني شيطان را به خاک بمال

حضرت مهدی (ع)

:Gol:[=arial black]قال امیرالمومنین علیه السلام:

فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب كرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

ویژگیهای برادر و دوست علی (ع)
روزی امام علی ـ علیه السلام ـ درباره برادر و دوست خود (به عنوان مثال) سخن می گفت و می خواست به یاران بگوید که برادر و دوست من کسی است که با من پیوند مکتبی داشته باشد و چنین فردی باید دارای ویژگیهایی باشد. یاران گوش فراداده بودند تا بنگرند آن ویژگیها چیست آیا آن ویژگیها در آنها وجود دارد تا برادر و دوست علی ـ علیه السلام ـ به شمار آیند یا نه؟! به هر حال، در این زمان نیز علاقمندان به علی ـ علیه السلام ـ باید با دقت در این تابلو بیاندیشند که آیا برادر و دوست علی ـ علیه السلام ـ هستند یا نه؟ آنحضرت «سیزده ویژگی» برای برادر و دوست حقیقی خود به این ترتیب برشمرد: من در گذشته، برادری داشتم. برادر دینی که دارای این ویژگیها بود:
1. دنیا در نظرش حقیر و کوچک بود. 2. به خوردن و آشامیدن دل نبسته بود و اسیر شکم خویش نبود. 3. خاموش بود و پرچانگی نمی کرد. 4. اگر سخن می گفت، سخن او حق و مفید بود و عطش پرسش کنندگان را فرو می نشاند. 5. در ظاهرانسانی ضعیف و مستضعف (فروتن) بود. 6. هنگام پیکار و جهاد یکّه تاز میدان بود و چون شیر می خروشید و چون مار بیابانی حرکت می کرد. 7. قبل از حضور در دادگاه ، اقامه دلیل نمی کرد. 8. هیچکس را در مورد کارش (در صورت امکان پذیرفتن عذر) قبل از شنیدن عذرش، ملامت نمی کرد. 9. از هیچ دردی جز هنگام بهبودی، گله نمی کرد. 10. آنچه می گفت، به آن عمل می کرد و چیزی را که عمل نمی کرد، نمی گفت. 11. وقتی با شخص دیگری سخن می گفت همین که از او سخن حق می شنوید، سکوت می کرد (و تسلیم حق می شد). 12. بر شنیدن، حریصتر بود تا گفتن و نظر دیگران را در توجه به گفتار واعظان جلب می نمود. 13. هر گاه دو کار برایش پیش می آمد، می اندیشید که کدام به هوسهای نفسانی نزدیکتر است آن را که از هوی و هوس دورتر و به عقل و هدایت نزدیکتر بود، انتخاب می نمود[1] سپس فرمود: فعلیکم بهذه الخلائق فالزموها و تنافسوا فیها، فان لم تستطیعوها فاعلموا انّ اخذ القلیل خیرٌ من ترک الکثیر : بر شما باد به داشتن این گونه اخلاق نیک و در داشتن این ویژگیها از همدیگر سبقت بگیرید و اگر قدرت اجرای همه آنها را ندارید، بدانید که انجام اندکی از آنها بهتر از ترک بسیار است[2] به قول مولوی: آب دریا را اگر نتوان کشید پس به قدر تشنگی باید چشید ________________________________________ [1] . بعضی می گویند: منظور امام از این برادر، پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ یا ابوذر یا مقداد بوده است ولی علامه خوئی در شرح خود بر نهج البلاغه این قول را به «عنوان مثال» پسندیده است. (شرح خوئی، ج 21، ص 379) [2] . نهج البلاغه ، حکمت 289.

نفوذ شیطان
1. ديده نشدن توسط انسان ها در حالي كه او آدميان را مي بيند، كه اين حقيقت در آية شريفة 27 از سورة اعراف مورد اشاره قرار گرفته است كه مي فرمايد: «او و قبيله اش شما را مي بينند.» 2. در مقابل هر فرزندي كه براي بني آدم به دنيا مي آيد، به شياطين و فرزندان ايشان دو تن افزوده مي شود. بر همين اساس در روايات آمده است كه تعداد شياطيني كه مؤمن را محاصره كرده اند بيش از تعداد حشراتي است كه يك قطعه گوشت را در بر مي گيرند.[ . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1983، ج 65، ص 222، باب 23] 3. شياطين به هر شكلي كه بخواهند براي انسان ظاهر مي شوند. كه نمونه هايي از آن در زمان پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نقل شده است كه شيطان به صورت پيرمردي ظاهر شده است.[ بحار. مجلسي، محمد باقر، همان، ج 60، ص 245 و ج 39، ص 178] 4. شيطان هم چون خون در درون انسان ها جاري است.[ بحار. مجلسي، محمد باقر، همان، ج 60، ص 268 ] 5. سينه و قلب انسان، وطن شياطين قرار داده شده است. كه در سورة مباركه ناس به صراحت بيان شده است.[ الذي يوسوس في صدور الناس. (ناس/5)] 6. شيطان به تصريح قرآن كريم شريك مال و حتي اولاد انسان ها مي شود.[ اسراء/ 64.] 7. در قرآن كريم براي شيطان، پياده نظام و سواره نظام تصوير شده است.[ اسراء/ 64] 8. شيطان از هر چهار جهت (رو به رو، پشت سر، سمت راست، سمت چپ) مي تواند به انسان حمله كند.[ اعراف/ 17] 9. شيطان تا آخرين لحظه مرگ مي تواند انسان را وسوسه كند.[ بحار. مجلسي، محمد باقر، همان، ج 60، ص257]

رسول خداى صلى اله عليه و آله چنين فرمود:

«اى عمار اگر ديدى که على از راهى رفت و همه مردم از راه ديگر


تو با على برو و ساير مردم را رها کن.


يقين بدان على هرگز ترا به راه هلاکت نمى‏برد


و از شاهراه رستگارى خارج نمى‏سازد».

امام حسن(ع):

گناه و اشتباه ديگران را به زودي سرزنش مکن و ميان او و اشتباهش

راهي براي عذرخواهي قرار بده.


امام حسن مجتبی علیه السلام :

اَنَا الضّامِنُ لِمَنْ لَمْ‏ يَهْجُسْ فى قَلْبِهِ اِلاَّ الرِّضا اَنْ يَدْعُوَ اللّه‏َ فَيُسْتَجابَ لَهُ؛

كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند.

كافى : ج 2، ص 62، ح 11

برگرفته از HadithLib.com

امام صادق سلام الله علیه :
مدت زندگی مردم بیشتر با احسان و نیکوکاریشان تعیین می شود تا با عمر مقدر ، و پیش از آنکه به سبب فرا رسیدن اجل خود بمیرند بر اثر گناهان خویش می میرند .
بحار الانوار ج5 ص 140


برگرفته از نرم افزار 810 حدیث

امام حسن سلام الله علیه :
شما را به تقوای الهی و تداوم اندیشه سفارش می کنم زیرا که تفکر پدر و مادر همه خوبیهاست .
مجموعه ورام ج1 ص52

برگرفته از نرم افزار 810 حدیث

امام علی سلام الله علیه :
از جمله کفاره گناهان بزرگ ، به داد ستمدیده رسیدن و زدودن غم ماتم زده است .
وسائل الشیعه ج 16 ص 372

برگرفته از نرم افزار 810 حدیث