کدوم اینا نماز رو باطل میکنه؟
تبهای اولیه
به نام خدا سلام
ایام تبریک و تسلیت باد
1- وضو میگیریم نماز رو میبندیم آب وضو بر اثر قرائت وارد دهان میشه باید چیکار کرد میشه فرو برد؟
2- میگن این الله اکبر های نماز مستحبه ولی اگه در حین نشستن و سجود رفتن و .. انجام بشه نماز رو باطل میکنه: حالا مثلا من بر اثر سرعت در نماز از سجده اول میخوام برم سجده دوم و هنوز نرفته متوجه میشم که اله اکبر رو در حین خم شدن برای سجده گفتم باید چیکار کنم؟ نرم سجده و بدن رو صاف کنم و کمی مکث و دوباره برم به سمت سجده؟
3- این نماز باطله: به رکعت اول نمیرسیم امام جماعت رکعت دوم من رکعت اول امام جماعت رکعت سوم من حمد رو میخونم امام از حالت رکوع خارج میشن و میرن به سجده من تازه میرم به رکوع ولی سده اول امام رو میرسم.. من در حال تشهد امام جماعت رکعت چهارم امام جماعت میرن رکوع و در اون حال کمی مانده تا کامل بایستم تا ذکر تسبیحات رو شروع کنم. یکبار تسبیحات رو میگم امام جماعت از رکوع خارج و به سده رفته اند من میرم رکوع و باز هم به سده اول میرسم و درک میکنم...
پرسیدم از مام جماعت بعدا گفتن قضا کنی بهتره..ولی یه جا خوندم که به سجده اول برسیم مشکلی نداره.
4- این قیام قبل و بعد رکوع رو آیا بعد از گفتن الله اکبر باید مکث کنیم یا اینکه همون الله اکبر گفتن مکث حساب میشه و میشه بلافاصله رفت به رکوع تا سجده؟
مرجع: آیت الله بهجت رحمه الله علیه
ممنون
با سلام و عرض ادب
وضو میگیریم نماز رو میبندیم آب وضو بر اثر قرائت وارد دهان میشه باید چیکار کرد میشه فرو برد؟
فروبردن آب وضو هنگام نماز اشکال ندارد و نماز صحیح است.
میگن این الله اکبر های نماز مستحبه ولی اگه در حین نشستن و سجود رفتن و .. انجام بشه نماز رو باطل میکنه: حالا مثلا من بر اثر سرعت در نماز از سجده اول میخوام برم سجده دوم و هنوز نرفته متوجه میشم که اله اکبر رو در حین خم شدن برای سجده گفتم باید چیکار کنم؟ نرم سجده و بدن رو صاف کنم و کمی مکث و دوباره برم به سمت سجده؟
اگر الله اکبر(غیر از تکبیر اول نماز)به نیت استحباب گفته نشود و فقط به قصد مطلق ذکر بیان شود درحال حرکت اشکال ندارد و مبطل نماز نیست درهمان حال بقیه نماز را ادامه دهید.
این نماز باطله: به رکعت اول نمیرسیم امام جماعت رکعت دوم من رکعت اول امام جماعت رکعت سوم من حمد رو میخونم امام از حالت رکوع خارج میشن و میرن به سجده من تازه میرم به رکوع ولی سده اول امام رو میرسم.. من در حال تشهد امام جماعت رکعت چهارم امام جماعت میرن رکوع و در اون حال کمی مانده تا کامل بایستم تا ذکر تسبیحات رو شروع کنم. یکبار تسبیحات رو میگم امام جماعت از رکوع خارج و به سده رفته اند من میرم رکوع و باز هم به سده اول میرسم و درک میکنم... پرسیدم از مام جماعت بعدا گفتن قضا کنی بهتره..ولی یه جا خوندم که به سجده اول برسیم مشکلی نداره.
اگر به سجده اول برسید نماز به جماعت صحیح است.
این قیام قبل و بعد رکوع رو آیا بعد از گفتن الله اکبر باید مکث کنیم یا اینکه همون الله اکبر گفتن مکث حساب میشه و میشه بلافاصله رفت به رکوع تا سجده؟
اگر بعد از گفتن الله اکبر مکث کرده و سپس به رکوع بروید نماز صحیح است.
رساله مراجع،م1470(مطابق با نظر آیه الله بهجت ره)
ممنونم
فقط این آب وضو در موقع بستن نماز داخل فضای دهان نبود ه ها و از خارج وارد میشه بر اثر صحبت کردن. بازم اشکالی نداره؟
با سلام و عرض ادبفروبردن آب وضو هنگام نماز اشکال ندارد و نماز صحیح است.
اگر الله اکبر(غیر از تکبیر اول نماز)به نیت استحباب گفته نشود و فقط به قصد مطلق ذکر بیان شود درحال حرکت اشکال ندارد و مبطل نماز نیست درهمان حال بقیه نماز را ادامه دهید.
اگر به سجده اول برسید نماز به جماعت صحیح است.
اگر بعد از گفتن الله اکبر مکث کرده و سپس به رکوع بروید نماز صحیح است.
رساله مراجع،م1470(مطابق با نظر آیه الله بهجت ره)
فقط این آب وضو در موقع بستن نماز داخل فضای دهان نبود ه ها و از خارج وارد میشه بر اثر صحبت کردن. بازم اشکالی نداره؟
با سلام و احترام
قطعا درفرض مذکور صدق آشامیدن نمی کند و اشکال ندارد و نماز صحیح است.
موفق و موید باشید
سلام مجدد
مرجع آیت الله بهجت رض هستن
موارد جدید: از وضو تا آخر نماز
1-موقع شستن صورت موها میاد رو پیشانی بعد دست را رو به بالا میکشیم تا مو بره بالا و بعد میاریم پایین .باید قبل از بردن دست به سمت بالا در جهت بالا بردن موها نیت رو غیر وضویی کنیم یا اینکه چون میدونیم برای این هست مشکلی نداره؟
2-در نماز جماعت باید وایسیم تا صفهای جلویی تکبیر رو بگن.قبلا یه بار روحانی مسجدمون گفت که همین که همه وایساده باشن و آماده بستن نماز کافیه سر همین دیگه من منتظر تکبیر صفهای جلویی نمیموندم ولی چند وقت پیش حکمی دیدم که فکر کنم گفته بود باید بقیه ببندن نماز رو و من سر همین مقداری از حمد رو همیشه از دست میدم ..نماز جمعه که جای خود داره
3- میریم رکوع یا سجده شک میکنیم که در هنگام گفتن ذکر بدن در سکون بوده (بدلیل عجله) تکلیف نماز چیه.اگر یقین گنیم چطور؟ سهوی حساب میشه؟
4- قبل از امام جماعت نماز رو تموم کنیم نماز چه حکمی داره مثلا امام جماعت سلام آخر رو آروم بگه و ما قبل از اون سلام رو تموم کنیم...حالا چه 1 ثانیه جلوتر یا بیشتر....
5- نداشتن آرامش در نماز.مثلا برای رسیدن به نماز راهی رو دویدیم نفس نفس میزنیم حالا امام جماعت در رکوع هستن ما بیایم نماز رو ببندیم با اون حال نفس زنان که هیچ آرامشی نیست و بیشتر استرس رسیدن به نماز هست..
6- میخوایم به رکوع امام برسیم تکبیر میگیم در حال رفتن به رکوع امام جماعت از رکوع خارج میشن.. باید بریم رکوع یا برگردیم و( یا به نیت فردی حمد رو شروع کنیم یا اینکه وایسیم واسه رکعت دوم) یا بریم رکوع و وایسیم واسه رکعت دوم یا خواندن فردی.. یعنی این وسط باشیم چطوری میشه..
7- طی صحبت های شده در قسمت بلند و آهسته خواندن نماز من موقع نماز ظهر و عصر آخر بعضی کلمات رو خودم هم نمیفهمم یعنی مثلا نستعین رو میدونم که نستعی تلفظ نکردم ولی نون خاصی هم نمیشنوم یه صدای خاصی متوجه میشم که به نون نمیخوره همینطور میم های آخر کلمات و ...
8- تلفظ احد صمد و ... دال آخرش در نماز ظهر و عصر یه حالتی بین ت و د میشه وقتی میخوام قطب جدی بخونم ..ت نیست ولی دال هم نیست مشکلی داره؟
9- قبلا موقع وضو چون پوست دستم مخصوصا بعد از حموم خیلی خشکه تست میکردم که آیا آب به همه جای دست میرسه (در شستن دستها باید خود دست هم دوباره شسته بشه دیگه ) و میدیدم که بعضی قسمتها به صورتی که میکشیدم خشک میمونده (جدای از اینکه در موقع وضو چون دستها قبلش خیس شده شاید آب راحتتر برسه به نواحی مختلف) حالا آیا این موضوع از یقین شسته شدن تمام عضو میکاهه یعنی من با توجه به اینکه در اون تست دیدم همه جا خیس نشده (موقع تست دست و انگشتان خشک بوده) آیا در موقع وضو میتونم بگم که رطوبت قبلی باعث تسهیل در شستن نواحی شده....(یکی این شماره 9 رو ترجمه کنه:Gig:)
10-در تمام موارد به چشم یه وسواسی نگاه کنین حکمی ندین که من رو به زحمت بندازینا!!!!!:khandeh!:
11- فعلا همینا تا ببینم شیطون دیگه چه تزی میخواد سر ما در بیاره
-موقع شستن صورت موها میاد رو پیشانی بعد دست را رو به بالا میکشیم تا مو بره بالا و بعد میاریم پایین .باید قبل از بردن دست به سمت بالا در جهت بالا بردن موها نیت رو غیر وضویی کنیم یا اینکه چون میدونیم برای این هست مشکلی نداره؟
به نام خدا و سلام و تشکر به خاطر پاسختون
به ترتیب:
1-حساب کنین توی نماز جمعه که نمیشه وایسیم تا جلوییها همه ببندن آیا یکی بسته یا نسبته
با توجه به حرفی که امام جماعت در مسجد گفتن من مدتی تا امام تکبیر میگفتن و میدیدم که بقیه هم آماده تکبیرن تکبیر میگفتم صحت این نمازها چگونه است؟
2-مگه گفتن ذکر در حال حرکت نماز رو باطل نمیکنه؟ پس دوباره گفتن برای نمازی که باطله؟
3- سوال من اینه که بین رکوع و ایستادن هستیم باید چیکار کنیم.اگه نیت فردی کنیم و بریم رکوع حمد و سوره ای خونده نشد که.
4-منظور من در نماز ظهر و عصر بود که کلمات آهسته خونده میشن و حرف آخر کلمات مثلا نستعین دیگه محو میشه تقریبا موقع تلفظ آیا این درسته؟ همچنین توی نماز جهری هم اگه بخوام اظهار کنم مثل قطب جد مشدد و کسره داری میشه
5-تا نمیگم ولی دال هم نمیگم بین این دو حالته
بازم ممنون
[="Tahoma"][="Black"]سلام مجدد مرجع آیت الله بهجت رض هستن موارد جدید: از وضو تا آخر نماز 1-موقع شستن صورت موها میاد رو پیشانی بعد دست را رو به بالا میکشیم تا مو بره بالا و بعد میاریم پایین .باید قبل از بردن دست به سمت بالا در جهت بالا بردن موها نیت رو غیر وضویی کنیم یا اینکه چون میدونیم برای این هست مشکلی نداره؟ 2-در نماز جماعت باید وایسیم تا صفهای جلویی تکبیر رو بگن.قبلا یه بار روحانی مسجدمون گفت که همین که همه وایساده باشن و آماده بستن نماز کافیه سر همین دیگه من منتظر تکبیر صفهای جلویی نمیموندم ولی چند وقت پیش حکمی دیدم که فکر کنم گفته بود باید بقیه ببندن نماز رو و من سر همین مقداری از حمد رو همیشه از دست میدم ..نماز جمعه که جای خود داره 3- میریم رکوع یا سجده شک میکنیم که در هنگام گفتن ذکر بدن در سکون بوده (بدلیل عجله) تکلیف نماز چیه.اگر یقین گنیم چطور؟ سهوی حساب میشه؟ 4- قبل از امام جماعت نماز رو تموم کنیم نماز چه حکمی داره مثلا امام جماعت سلام آخر رو آروم بگه و ما قبل از اون سلام رو تموم کنیم...حالا چه 1 ثانیه جلوتر یا بیشتر.... 5- نداشتن آرامش در نماز.مثلا برای رسیدن به نماز راهی رو دویدیم نفس نفس میزنیم حالا امام جماعت در رکوع هستن ما بیایم نماز رو ببندیم با اون حال نفس زنان که هیچ آرامشی نیست و بیشتر استرس رسیدن به نماز هست.. 6- میخوایم به رکوع امام برسیم تکبیر میگیم در حال رفتن به رکوع امام جماعت از رکوع خارج میشن.. باید بریم رکوع یا برگردیم و( یا به نیت فردی حمد رو شروع کنیم یا اینکه وایسیم واسه رکعت دوم) یا بریم رکوع و وایسیم واسه رکعت دوم یا خواندن فردی.. یعنی این وسط باشیم چطوری میشه.. 7- طی صحبت های شده در قسمت بلند و آهسته خواندن نماز من موقع نماز ظهر و عصر آخر بعضی کلمات رو خودم هم نمیفهمم یعنی مثلا نستعین رو میدونم که نستعی تلفظ نکردم ولی نون خاصی هم نمیشنوم یه صدای خاصی متوجه میشم که به نون نمیخوره همینطور میم های آخر کلمات و ... 8- تلفظ احد صمد و ... دال آخرش در نماز ظهر و عصر یه حالتی بین ت و د میشه وقتی میخوام قطب جدی بخونم ..ت نیست ولی دال هم نیست مشکلی داره؟ 9- قبلا موقع وضو چون پوست دستم مخصوصا بعد از حموم خیلی خشکه تست میکردم که آیا آب به همه جای دست میرسه (در شستن دستها باید خود دست هم دوباره شسته بشه دیگه ) و میدیدم که بعضی قسمتها به صورتی که میکشیدم خشک میمونده (جدای از اینکه در موقع وضو چون دستها قبلش خیس شده شاید آب راحتتر برسه به نواحی مختلف) حالا آیا این موضوع از یقین شسته شدن تمام عضو میکاهه یعنی من با توجه به اینکه در اون تست دیدم همه جا خیس نشده (موقع تست دست و انگشتان خشک بوده) آیا در موقع وضو میتونم بگم که رطوبت قبلی باعث تسهیل در شستن نواحی شده....(یکی این شماره 9 رو ترجمه کنه) 10-در تمام موارد به چشم یه وسواسی نگاه کنین حکمی ندین که من رو به زحمت بندازینا!!!!! 11- فعلا همینا تا ببینم شیطون دیگه چه تزی میخواد سر ما در بیاره
با سلام و عرض ادب
ضمن تشکر از کاربر بزرگوار غدیر،پاسخ های ارائه شده توسط ایشان صحیح و کامل است لذا از بیان مجدد پاسخ اجتناب میکنیم.
موفق و موید باشید.[/]
[="Tahoma"][="Black"]به نام خدا و سلام و تشکر به خاطر پاسختون به ترتیب: 1-حساب کنین توی نماز جمعه که نمیشه وایسیم تا جلوییها همه ببندن آیا یکی بسته یا نسبته با توجه به حرفی که امام جماعت در مسجد گفتن من مدتی تا امام تکبیر میگفتن و میدیدم که بقیه هم آماده تکبیرن تکبیر میگفتم صحت این نمازها چگونه است؟
با سلام و عرض ادب
با فرض عدم اطلاع،نمازهای قبلی صحیح است.
2-مگه گفتن ذکر در حال حرکت نماز رو باطل نمیکنه؟ پس دوباره گفتن برای نمازی که باطله؟
درصورتی که عمدا نباشد نماز باطل نیست همان ذکر را درحال آرامش تکرار کرده نمازش صحیح است.
3- سوال من اینه که بین رکوع و ایستادن هستیم باید چیکار کنیم.اگه نیت فردی کنیم و بریم رکوع حمد و سوره ای خونده نشد که.
اگر به مقدار رکوع خم شود و نرسد و نیت فرادا کند نماز صحیح است.
4-منظور من در نماز ظهر و عصر بود که کلمات آهسته خونده میشن و حرف آخر کلمات مثلا نستعین دیگه محو میشه تقریبا موقع تلفظ آیا این درسته؟ همچنین توی نماز جهری هم اگه بخوام اظهار کنم مثل قطب جد مشدد و کسره داری میشه 5-تا نمیگم ولی دال هم نمیگم بین این دو حالته
باتوجه به حساسیت بیش از اندازه ای که در این موارد پیداکرده اید اعتنا نکرده و بطور معمول ادانمایید و نماز صحیح است.
استفتا از دفتر آیه الله بهجت در قم[/]
-حساب کنین توی نماز جمعه که نمیشه وایسیم تا جلوییها همه ببندن آیا یکی بسته یا نسبته با توجه به حرفی که امام جماعت در مسجد گفتن من مدتی تا امام تکبیر میگفتن و میدیدم که بقیه هم آماده تکبیرن تکبیر میگفتم صحت این نمازها چگونه است؟
بسم الله با سلام مجدد
ا گر افرادي كه صف جلوتر از شما قرار دارند و اتصال شما از طريق آنهاست قامت ببندند، شما نيز مي توانيد اقتدا كنيد و لازم نيست كه يقين كنيد همه صفوف قامت بسته اند.
نمازهايي هم كه قبلا به اين شكل خوانده ايد صحيح است.
مگه گفتن ذکر در حال حرکت نماز رو باطل نمیکنه؟ پس دوباره گفتن برای نمازی که باطله؟
چون عمدي نبوده نماز باطل نيست.
سوال من اینه که بین رکوع و ایستادن هستیم باید چیکار کنیم.اگه نیت فردی کنیم و بریم رکوع حمد و سوره ای خونده نشد که.
اينكه شما مي فرماييد بين ايستادن و ركوع هستيد بايد مشخص كنيد كه آيا به مقداري خم شده ايد كه دستتان به زانو برسد يا خير؟ اگر به زانو ها مي رسد يعني شما به ركوع رفته ايد و بايد نمازتان را از آنجا به بعد فرادي بخوانيد ، اما گر به مقداري خم نشده ايد كه دستتان به زانو برسد مى توانيد نيت فرادى كنيد يعني در همان حالت ايستاده و صاف حمد و سوره را بخوانيد و نماز را ادامه دهيد و يا مى توانيد صبر كنيد (درحال ايستاده) تا در ركعت بعد به امام ملحق شويد.
منظور من در نماز ظهر و عصر بود که کلمات آهسته خونده میشن و حرف آخر کلمات مثلا نستعین دیگه محو میشه تقریبا موقع تلفظ آیا این درسته؟ همچنین توی نماز جهری هم اگه بخوام اظهار کنم مثل قطب جد مشدد و کسره داری میشه
اگر مطمئنيد كه حرف نون محو ميشه بايد كلمه رو تكرار كنيد و اگر مطمئن نيستيد اعتنا نكنيد و نماز را ادامه دهيد.
در نماز جهري نيز تلفظ معمولي به طوري كه اظهار شود كافي است و اينكه مشدد و كسره دار شنيده ميشه خطاي شنيداري است و به خاطر وقف روي حرف نونه كه كسره دار شنيده ميشه.
تا نمیگم ولی دال هم نمیگم بین این دو حالته
سعي كنيد درست تلفظ كنيد اونوقت اگه شبيه دال شد اشكال نداره
بسم الله با سلام مجدداگر مطمئنيد كه حرف نون محو ميشه بايد كلمه رو تكرار كنيد و اگر مطمئن نيستيد اعتنا نكنيد و نماز را ادامه دهيد.
در نماز جهري نيز تلفظ معمولي به طوري كه اظهار شود كافي است و اينكه مشدد و كسره دار شنيده ميشه خطاي شنيداري است و به خاطر وقف روي حرف نونه كه كسره دار شنيده ميشه.
سعي كنيد درست تلفظ كنيد اونوقت اگه شبيه دال شد اشكال نداره
محو نمیشه خیلی آروم تلقظ میشه
نماز جهری اظهار باید بشه؟ اظهار بشه که شبیه همون دال مشدد میشه
من پیش ند تا روحانی رفتم سر همین
برای یکیشون خوندم گفت من طلبه میگم خوبه و تجوید لازم نیست همش رعایت شه همین که حروف مختلف از هم تشخیص داده بشه خوبه... اظهار بخوام بکنم میشه همون قضیه ای که توی تاپیک بلند وآهسته خواندن نماز باعث شد نزدیک یکماه نمازهام مشکل دار بشه چون مشدد و کسره دار میشد.
کلا راه رفتن خودم هم یادم رفته
شما الان بگین مثلا دین...نون آخرش چجوری شد؟ حالا بگین حق...قاف آخرش چجوری شد؟ این فرق بین اظهار و حالتی که من میگم محو میشه هست. شاید همون قطب جد منظور باشه.اینکه میگین اظهار بشه میشه شبیه همون حق و قطب جدی که....
محو نمیشه خیلی آروم تلقظ میشه نماز جهری اظهار باید بشه؟ اظهار بشه که شبیه همون دال مشدد میشه من پیش ند تا روحانی رفتم سر همین برای یکیشون خوندم گفت من طلبه میگم خوبه و تجوید لازم نیست همش رعایت شه همین که حروف مختلف از هم تشخیص داده بشه خوبه... اظهار بخوام بکنم میشه همون قضیه ای که توی تاپیک بلند وآهسته خواندن نماز باعث شد نزدیک یکماه نمازهام مشکل دار بشه چون مشدد و کسره دار میشد. کلا راه رفتن خودم هم یادم رفته شما الان بگین مثلا دین...نون آخرش چجوری شد؟ حالا بگین حق...قاف آخرش چجوری شد؟ این فرق بین اظهار و حالتی که من میگم محو میشه هست. شاید همون قطب جد منظور باشه.اینکه میگین اظهار بشه میشه شبیه همون حق و قطب جدی که....
با سلام
همانطور كه كارشناس محترم جناب نور فرمودند باتوجه به حساسیت بیش از اندازه ای که در این موارد پیداکرده اید اعتنا نکرده و بطور معمول ادانمایید و نماز صحیح است.
با سلام
همانطور كه كارشناس محترم جناب نور فرمودند باتوجه به حساسیت بیش از اندازه ای که در این موارد پیداکرده اید اعتنا نکرده و بطور معمول ادانمایید و نماز صحیح است.
باورتون میشه
ظهر و عصر و عشا رو امروز دوبار خوندم چرا؟
ظهر:سجده بودم که یه لحظه احساس کردم زیر دستم یه چیزی هست.. با خودم گفتم بذارمش کنار و دوباره ذکر رو بگم ولی گفتم ولش کن + شاید نمیرسیدم به امام جماعت چون ماشالله تند میخونن یا من آروم ذکرهارو میگم..هیچی بعدش شروع شد که تمام اعضا باید روی زمین باشه و چرا اون شی رو نذاشتی کنار..حکمش رو نمیدونستم چیه ..عصر رو هم نمیدونم چی شد یا اتفاقی افتاد یا چون ظهرم مشکل داشت سر همین دوباره خوندم.
عشا هم که همین الان از مسجد اومدم دوباره خوندم چرا؟ چون صالحین رو نون رو یه حالتی مثل کسره دار خوندم. این مسئله توی ضالین هم هست یا نستعین
دیوونه شدیم رفت!!! میدونم شیطونه ولی خب نمیدونم این نون باید کسره بخوره یا یه حالتی که اخفا میشه باید باشه...جالبه که تو نمازهای مستحبی خیلی راحتتر نماز میخونم ولی واجب نمیتونم... یا مثلا صل علی محمد تشدید روی لام صل... میم محمد... و ...
سلام من این پستو اینجا میذارم اگه جاش مناسب نیست ببخشید من الان این تصویر رو دیدملطفا یکم توضیح بدید این قضیه صحت داره؟ممنون
سلام من این پستو اینجا میذارم اگه جاش مناسب نیست ببخشید من الان این تصویر رو دید
با سلام و عرض ادب
نمازخواندن روی جانماز مذکور به دلیل عکسی که دارد کراهت دارد ولی باطل نیست.
امام خمینی،تحریرالوسیله،احکام مکروهات نماز
سلام علیکم
عکسی که گذاشته اند واقعا عکس خوک نیست، بلکه قسمتی از مجموعه گل ها و تزئیناتی که روی سجاده است جدا شده و به سر حیوان شبیه شده است. آیا لازم است در موارد مشابه دقت کنیم که آیا این تصویر شبیه تصویر حیوان و یا تصاویر ممنوعه خواهد شد یا خیر؟
[
با سلام
1. خوردن وآشامیدن در نماز باعث ابطلال نمازه است.پس می بایست به صورتی که صورت نماز بهم نخوره بیرون ریخته شود.
2. ما در نماز دو نوع ذکر داریم اذکاری که در نماز در مواقع خواص وارد شده است و اذکاری که وارد نشده است لذا اگر اذکاری که وارد نشده است را در حال حرکت نیز بگویم نماز باطل نمی شود و همچنین اذکاری که وارد شده است را اگر به نیت اذکار مستحبی بگویم (نه به نیت اینکه این اذکار در نماز وارد شده)اگر در حال حرکت بگوییم باز هم نماز باطل نمی شود. و فقط موردی که گویند ذکر، اذکار وارد شده را به نیت اذکار وارد شده بگوید می بایست در حالت سکون باشد نه در حالت حرکت.
4. بله اگه هنگام قیام و گفتن الله اکبر بدن سکون داشته باشه نیاز به مکث دیگر ی نیست.
سلام علیکم
عکسی که گذاشته اند واقعا عکس خوک نیست، بلکه قسمتی از مجموعه گل ها و تزئیناتی که روی سجاده است جدا شده و به سر حیوان شبیه شده است. آیا لازم است در موارد مشابه دقت کنیم که آیا این تصویر شبیه تصویر حیوان و یا تصاویر ممنوعه خواهد شد یا خیر؟
با سلام و عرض ادب
در این موارد دقتهای بیش از اندازه لازم نیست بلکه دقت عرفی ملاک است و اینکه آیا عرف به عکس پی می برد یا خیر.
استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم