مداح یعنی مشرک (مدح غیر خدا)

تب‌های اولیه

210 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

عماد;270938 نوشت:
حکایت بحث ما شما به این مثل می ماند که یک روز بنده در دوران دبیرستان جواب سوالهای درس جبر را ننوشته بودم ، دبیر مربوطه از پرسید چرا ننوشته ای ؟ گفتم شما گفتید که بنوسیم دیروز بنده برای فردا که شما گفته بودید بنوسید و شب گدشته که شما برای پس فردای آن گفته بودید ننوسید بنده آماد کرده بودم که دیروز که شما گفته بودید فردا و من هم که دیروز و ...... بنده خدا یه نگاهی کرد شکه شد و نفمید من چه می گویم و رفت من هم که به هدفم رسیده بودم با بچه ها کلی خندیدیم
برادر شما فکر می کنید اگر آسمان وریسمان را به هم ببافید جواب طرف مقابل را داده اید وقتی جوابهای شما را خواندم یاد این خاطره افتادم بگذریم
هر جا ودر هر حال ،عمر می گوید یا علی تو عباس من و ابابکررا دروغگو کاذب وخائن و حیله گر می دانید ، حال سر تقیسم مال بوده یا هر چیز دیگر چنین حرفی عمر زده است باید این را علاج کنید نه اینکه این دراین جا بوده بعد انجا رفته و بعد ووووو اینکه جواب نشد برادر
از انجا که از جواب طفره می روید در هر پستتان چند شبهه دیگر مطرح می کنید و به قول معروف ما را دنبال نخود سیاه می فرستید تا با پهن شدن بحث خواندگان گرامی متوجه نشوند چی به چی است از این ستون تا آن ستون یا فرج ببینید

بر فرض حکم مذی را درجوانی ندانستن یا قبل از (امامت وعلم غیب ) قابل قیاس است با حکم تیمم را دردوران خلافت نداستن اگر چه حدیث حکم مذی به جعل است برای سر پوش گذاشتن بر ندانستن حکم تیمم توسط خلیفه دوم ، ای کاش جعل کننده کمی تبحر به خرج می داد و آن را به جوانی حضرت علی وصل نمی کرد التبه شاید فکر کرده که به دوران خلافت حضرت نمی شود چنین جعلی چسباند چون باعلم حضرت علی که همگان بدان معترفتند چنین جعلی لایتچسبک است !!!
موضوع ازدواج با دختر ابوجهل هم از این نوع است که بر حدیث پیامبر صلی الله علیه واله وسلم که می فرمایید فاطمه بضعه منی ، غباری انداخته شود ، ولی باز جاعل ناشیگری کرده
به قول مردم گیرم که و به قول علما سلمنا که چنین حدیثی بوده باشد ایا خوب این حدیث دامن چه کسانی را می گیرد الف : العیاذ بالله حضرت علی ، ب: چون حدیث اطلاق دارد می گوید هر کس فاطمه را اذیت کرد خواه علی باشد ، خواه ابابکر ، اگر چه درداستان دختر ابوجهل باشد ولی دامن تمام کسانی که حضرت را اذیت کردند می گیرد ، خوب به قول شما حضرت علی علیه السلام که عقب نشینی کرد و دختر ابوجهل را نگرفت و در حضرت زهرا علیها سلام هم آخر عمری از ایشان راضی بود پس خود خود این من اذاها فقد آذانی ... دامن حضرت علی علیه السلام را نمی گیرد ولی دامن ابابکر وعمر را می گیرد چون آنان حضرت را اذیت کردند ، این حدیث اطلاق دارد ، وحضرت زهرا سلام الله علیها نیز تا آخر عمر از آندو راضی نبودند پس پیامبر صلی الله علیه واله وسلم و خدا را اذیت کردند(1)
ای کاش جاعل این حدیث کمی درایت و زیرکی به خرج می دادو فکر نمی کرد که با بسط اذیت نه تنها عمر وابابکر را از حیطه اذیت خارج نمی کند بلکه علی علیه السلام را خارج و آنان را وارد می کند
ما یک مثلی داریم که می گوید خوشه جمع کن که نبود توبره را هم گم کرد
فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّيَتْ.
فاطمه دختر رسول خدا از ابوبكر ناراحت و از وى روى گردان شد و اين ناراحتى ادامه داشت تا از دنيا رفت.
1.البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3،‌ ص 1126، ح2926، باب فَرْضِ الْخُمُسِ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.


بسم الله
متن کامل حدیث جواب شماست.ایا احتمال اشتباه از علی ع نبوده این ها همه به خاطر معصوم دانستن امام است
ان دو اذیتی نکردند در مورد فدک حکم پیامبر ص را گفتند
حتی زید بن علی فرزند ایشان گفته من اگر به جای ابوبکربودم همان کار را میکردم
حضرت زهرا نیز راضی شدند الان به منابع دسترسی ندارم بعدا خواهم نوشت
همسر ابوبکر از او پرستاری کرد و ایشان با رضایت از دنیا رفتند
از مراجع شیعه نیز قضیه حمله را رد کردند و یک دلیل بسیار ابتدایی این را رد می کند سوره نور وحجرات را بخوانید می فهمید که ان موقع دری نبوده پرده بوده و بعد اگر ان جا را اتش می زدند مسجد نبوی هم سرایت می شد
والسلام

بسم الله
در اخر چون گفتید حرف اخرتان را بنویسید :
هیچ وقت تعصب نداشته باشد و دلایل دیگران را با چشم باز ببینید و وقتی با کسی بحث می کنیدحالت تازه مسلمان داشته باشید تا عقاید قبلی مانع قبول نشود
در اخر اگر جویای تغییر هستید خود را تغییر دهید
والسلام

الحمد;271312 نوشت:
متن کامل حدیث جواب شماست.ایا احتمال اشتباه از علی ع نبوده این ها همه به خاطر معصوم دانستن امام است ان دو اذیتی نکردند در مورد فدک حکم پیامبر ص را گفتند

اذیت کردن آندو مثل خورشید است انکار ناپذیر است اما شما بنا را گذاشته اید بر عدم قبول حقایق کاری نمی شود کرد ، حکم خدا و پیامبر قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی بود نه اینکه بگویند پیامبر ارث نمی گذارد ای کاش قران خوانده بودند و می دانستند سلیمان از داود ارث برد
از آن گذشته چرا عمر وابابکر را در ملک پیامبر صلی الله دفن کرده اند مگر با اجازه عایشه نبوده ؟ عایشه چطور مالک زمین پیامبر صلی الله علیه واله وسلم شده ؟ پیامبران که ارث نداشته اند؟ ایا جای دفن ان دونفر غصبی است؟

الحمد;271312 نوشت:
حتی زید بن علی فرزند ایشان گفته من اگر به جای ابوبکربودم همان کار را میکردم

شما درباره زید بن علی لااله را شنیده اید ولی الاالله را نشنیده اید
در مجموع کتب و رسائل زید بن علی(ع) روایتی از فضیل رسّان در شرح زیر آمده است:
«فضیل رسان نقل می‌کند؛ در کناسه کوفه همراه زید بودم، مردی از زید در مورد شیخین(خلیفه‌ی اول و دوم) سؤال نمود، زید از پاسخ دادن به سؤال وی خودداری کرد، اما شب هنگام وقتیکه تیری به زید اصابت کرده وی سراغ همان مسائل را گرفت وقتی آن مسائل را آوردند زید در پاسخ به سؤال او گفت: آندو(شیخین) بودند که به من تیر زدند.
آن دو نفر بودند که مرا کشتند، آنها مرا به این وضعیت دچار کردند و آنها اولین کسانی بودند که در حق ما ظلم روا داشتند و مردم را بر ما شوراندند پس خونهای ما تا روز قیامت بر گردن آن دو نفر می‌باشد.[1]
همچنین این روایت را صاحب کتاب تبصره العوام به نقل از کتاب الفاظ عبدالرحمن همدانی آورده است و آنرا مسلّم دانسته است.[1]
[1] . روی الامام ابوطالب علیه السلام با سناوه عن فضیل الرّسان قال: کنت مع زید بن علی علیهما السلام بالکناسه، فسأله رجل عن شیخین، فاعرض عنه، فلما دخل اللیل و وقع به السّهم قال: این السائل؟ فاحضروه فقال له زید بن علی علیه السلام هما رمیانی، هما؟؟؟؟؟؟ هما اقامانی هذا المقام و هما اول من ظلمنا حقنا حملا الناس علی اکتافنا فدماء نا فی رقابهم الی ان تقوم القیامه. همان، ص 382.

[2] . رازی، سید مرتضی، تبصره العوام فی معرفه مقالات الانام تصحیح عباس اقبال انتشارات اساطیر، تهران، چاپ دوم 1364 هـ ش، ص 35.

الحمد;271312 نوشت:
حضرت زهرا نیز راضی شدند الان به منابع دسترسی ندارم بعدا خواهم نوشت

کمی دقت بفرمایید شما دو سطر قبل نوشته بودید که اذیت نکردند ، پس حضرت زهرا سلام الله علیها از چه راضی شدند ، فدک هم که به دستور پیامبر صلی الله علیه واله وسلم بود

الحمد;271312 نوشت:
از مراجع شیعه نیز قضیه حمله را رد کردند و یک دلیل بسیار ابتدایی این را رد می کند

یک عالم شیعی رد کرد ودوباره تایید کرد صد عالم اهل سنت این قضیه را قبول کرده اند

الحمد;271312 نوشت:
سوره نور وحجرات را بخوانید می فهمید که ان موقع دری نبوده پرده بوده

و سدالابواب الا بابه نه وسدالپرده ها الا پرده خانه علی

حضرت علی علیه السلام پرده قلعه خیبر را بلند کرد

الحمد;271312 نوشت:
اگر ان جا را اتش می زدند مسجد نبوی هم سرایت می شد والسلام

خانه دو در داشت یکی به مسجد باز می شد ودیگری به کوچه ، درب طرف کوچه را آتش زدند

الحمد;271320 نوشت:
بسم الله در اخر چون گفتید حرف اخرتان را بنویسید : هیچ وقت تعصب نداشته باشد و دلایل دیگران را با چشم باز ببینید و وقتی با کسی بحث می کنیدحالت تازه مسلمان داشته باشید تا عقاید قبلی مانع قبول نشود در اخر اگر جویای تغییر هستید خود را تغییر دهید والسلام

اگر همین فرماش را شما خودتان عمل کنید بحث ما همین جا تمام می شودولی متاسفانه تعصبات اجازه نمی دهد

عماد;271389 نوشت:

اذیت کردن آندو مثل خورشید است انکار ناپذیر است اما شما بنا را گذاشته اید بر عدم قبول حقایق کاری نمی شود کرد ، حکم خدا و پیامبر قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی بود نه اینکه بگویند پیامبر ارث نمی گذارد ای کاش قران خوانده بودند و می دانستند سلیمان از داود ارث برد


از آن گذشته چرا عمر وابابکر را در ملک پیامبر صلی الله دفن کرده اند مگر با اجازه عایشه نبوده ؟ عایشه چطور مالک زمین پیامبر صلی الله علیه واله وسلم شده ؟ پیامبران که ارث نداشته اند؟ ایا جای دفن ان دونفر غصبی است؟

شما درباره زید بن علی لااله را شنیده اید ولی الاالله را نشنیده اید

در مجموع کتب و رسائل زید بن علی(ع) روایتی از فضیل رسّان در شرح زیر آمده است:
«فضیل رسان نقل می‌کند؛ در کناسه کوفه همراه زید بودم، مردی از زید در مورد شیخین(خلیفه‌ی اول و دوم) سؤال نمود، زید از پاسخ دادن به سؤال وی خودداری کرد، اما شب هنگام وقتیکه تیری به زید اصابت کرده وی سراغ همان مسائل را گرفت وقتی آن مسائل را آوردند زید در پاسخ به سؤال او گفت: آندو(شیخین) بودند که به من تیر زدند.
آن دو نفر بودند که مرا کشتند، آنها مرا به این وضعیت دچار کردند و آنها اولین کسانی بودند که در حق ما ظلم روا داشتند و مردم را بر ما شوراندند پس خونهای ما تا روز قیامت بر گردن آن دو نفر می‌باشد.[1]
همچنین این روایت را صاحب کتاب تبصره العوام به نقل از کتاب الفاظ عبدالرحمن همدانی آورده است و آنرا مسلّم دانسته است.[1]
[1]
. روی الامام ابوطالب علیه السلام با سناوه عن فضیل الرّسان قال: کنت مع زید بن علی علیهما السلام بالکناسه، فسأله رجل عن شیخین، فاعرض عنه، فلما دخل اللیل و وقع به السّهم قال: این السائل؟ فاحضروه فقال له زید بن علی علیه السلام هما رمیانی، هما؟؟؟؟؟؟ هما اقامانی هذا المقام و هما اول من ظلمنا حقنا حملا الناس علی اکتافنا فدماء نا فی رقابهم الی ان تقوم القیامه. همان، ص 382.

[2]

. رازی، سید مرتضی، تبصره العوام فی معرفه مقالات الانام تصحیح عباس اقبال انتشارات اساطیر، تهران، چاپ دوم 1364 هـ ش، ص 35.

کمی دقت بفرمایید شما دو سطر قبل نوشته بودید که اذیت نکردند ، پس حضرت زهرا سلام الله علیها از چه راضی شدند ، فدک هم که به دستور پیامبر صلی الله علیه واله وسلم بود

یک عالم شیعی رد کرد ودوباره تایید کرد صد عالم اهل سنت این قضیه را قبول کرده اند


و سدالابواب الا بابه نه وسدالپرده ها الا پرده خانه علی

حضرت علی علیه السلام پرده قلعه خیبر را بلند کرد

خانه دو در داشت یکی به مسجد باز می شد ودیگری به کوچه ، درب طرف کوچه را آتش زدند

اگر همین فرماش را شما خودتان عمل کنید بحث ما همین جا تمام می شودولی متاسفانه تعصبات اجازه نمی دهد


بسم الله
1.شیعیان در مغالطه استادند
سلیمان چه از داود ارث برد آن نبوت و پادشاهی بود شما هرچه زور بزنید حدیث ارث نگذاشتن پیغمبران را نمی توانید رد کنید پس ادعای حضرت(اگر بوده) جوابی متقن داشته که چون حضرت در خانه بیشتر بوده اند ودر اجتماع حضور نداشتند از این حدیث اطلاع نداشتند
اتفاقا بر عکس ان مثل خورشید است بنده کتب مربوط به این واقعه را بررسی کردم اکثریت قریب باتفاق آن از شیعیان یا کتب منتسب به شیعیان بوده در کتب اهل سنت نهایت نهایت نهایت تهدید بوده که آن هم باید از لحاظ سند بررسی شود
موضوع دفن چه ربطی به مالک شدن وبهره برداری دارد اولا دفن تصرف در ملک نیست ثانیا بشاراتی در این مورد داده شده بود ثالثا بحث منطقی بکنید دفن چه ربطی به استفاده شخصی دارد
2.حرف تبصره مهم نیست سند ان را بگذارید احتمال 99 درصد خراب است
فضیل رسان هم که مجهول الهویه است(در جایی خواندم از زیدیه بوده)
3. در مورد سوء تفاهمی که در مورد فدک پیش آمده بود
4.یک عالم نبوده شیخ محمد حسین کاشف الغطاء-محمد حسین فضل الله-و... الان به خاطر ندارم
نه خیر رد کرده اند
حال سند این را باید بررسی کرد بنویسید تا بررسی کنیم
ربطی ندارد هر جا را اتش می زدند کل خانه وسپس کل مسجد می سوخت
اتفاقا در شما خیلی ریشه دار است
والسلام

[="Teal"]:khaneh:[/]

الحمد;273347 نوشت:
بسم الله
1.شیعیان در مغالطه استادند
سلیمان چه از داود ارث برد آن نبوت و پادشاهی بود شما هرچه زور بزنید حدیث ارث نگذاشتن پیغمبران را نمی توانید رد کنید پس ادعای حضرت(اگر بوده) جوابی متقن داشته که چون حضرت در خانه بیشتر بوده اند ودر اجتماع حضور نداشتند از این حدیث اطلاع نداشتند
اتفاقا بر عکس ان مثل خورشید است بنده کتب مربوط به این واقعه را بررسی کردم اکثریت قریب باتفاق آن از شیعیان یا کتب منتسب به شیعیان بوده در کتب اهل سنت نهایت نهایت نهایت تهدید بوده که آن هم باید از لحاظ سند بررسی شود
موضوع دفن چه ربطی به مالک شدن وبهره برداری دارد اولا دفن تصرف در ملک نیست ثانیا بشاراتی در این مورد داده شده بود ثالثا بحث منطقی بکنید دفن چه ربطی به استفاده شخصی دارد
2.حرف تبصره مهم نیست سند ان را بگذارید احتمال 99 درصد خراب است
فضیل رسان هم که مجهول الهویه است(در جایی خواندم از زیدیه بوده)
3. در مورد سوء تفاهمی که در مورد فدک پیش آمده بود
4.یک عالم نبوده شیخ محمد حسین کاشف الغطاء-محمد حسین فضل الله-و... الان به خاطر ندارم
نه خیر رد کرده اند
حال سند این را باید بررسی کرد بنویسید تا بررسی کنیم
ربطی ندارد هر جا را اتش می زدند کل خانه وسپس کل مسجد می سوخت
اتفاقا در شما خیلی ریشه دار است
والسلام

الحمد;273347 نوشت:
شیعیان در مغالطه استادند

و تو و همکیشانت محمد بن بعد الوهاب و ابن تیمیه لعنه استاذ والساتذه و مغالطه
الحمد;273347 نوشت:
سلیمان چه از داود ارث برد آن نبوت و پادشاهی بود شما هرچه زور بزنید حدیث ارث نگذاشتن پیغمبران را نمی توانید رد کنید پس ادعای حضرت(اگر بوده) جوابی متقن داشته که چون حضرت در خانه بیشتر بوده اند ودر اجتماع حضور نداشتند از این حدیث اطلاع نداشتند

بلکه کسانی که بزرگ زنانشان عایشه باشد که برعلیه امام اول شیعیان و خلیفه چهارم گمراهان قیام کرد و باعث کشته شدن 19000نفر مسلمان شد باید در موردحضرت زهرا سلام الله علیها چنین تصوری داشته باشد
ظاهرا شما نمی دانید که درباره إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً صحبت می کنید نه درباره کسی که 19000نفر مسلمان را به کشتن داده
جسارت تا کجا که برای توجیه عمل ابابکر غاصب حضرت زهرا سلام الله علیها را به نادانی متهم می کنید اف بر شما و این همه نادانی و مغالطه کاری شما
الحمد;273347 نوشت:
اتفاقا بر عکس ان مثل خورشید است بنده کتب مربوط به این واقعه را بررسی کردم اکثریت قریب باتفاق آن از شیعیان یا کتب منتسب به شیعیان بوده در کتب اهل سنت نهایت نهایت نهایت تهدید بوده که آن هم باید از لحاظ سند بررسی شود

اگر چه می دانی که دروغ می گویی ولی همین تهدید که اعتراف هم کردی ، چرا باید خانه ای که هر روز پیامبر صلی الله علیه واله وسلم به ان اهل به عنوان اهلبیت سلام می داده تهدید به آتش زدن شود
راستی تو که گفتی در نداشته تهدید کرد پرده را آتش می زند

الحمد;273347 نوشت:
موضوع دفن چه ربطی به مالک شدن وبهره برداری دارد اولا دفن تصرف در ملک نیست ثانیا بشاراتی در این مورد داده شده بود ثالثا بحث منطقی بکنید دفن چه ربطی به استفاده شخصی دارد

اولا :با این حساب می توان به خانه کسی رفت و گفت می خواهم در خانه تو کسی را دفن کنم چون تصرف در ملک نیست ، یعنی اینقدر باید با بدیهیات بجننگی تا هر ناحقت را اثبات کنی ، این را نمی دانی که محل دفن میت باید غصبی نباشد
ثانیا : بلکه بشارت داده شده که عمر وابابکر می ایند و دختر پیامبر را می زنند و ملک پیامبر را تصرف می کنند و ..... راستی درباره اینکه ال سعود کعبه را تسلیم خواسته ایه اسرائیل و امریکا می کنند بشارت نیامده ؟
ثالثا: دوست عزیمان جناب عماد بحث منطقی می کردند ولی تو بحث را به چرند وپرند گویی می کشانی ، دفن میت در خانه کسی غصب نیست و با تصرف در ملک محسوب نمی شود !!!!!!!!!!!! این منطق کدام انسانی است
الحمد;273347 نوشت:
ربطی ندارد هر جا را اتش می زدند کل خانه وسپس کل مسجد می سوخت

تو که به تهدید اعتراف کردی؟ اگر تهدید را می خواستند عملی کنند همین اشکال وارد بود اگر نمی خواستند علمی کنند ، بچه می ترساندند ، اسدالله الغالب پهلوان بدر واحد وخیبر وخندق و... بچه بودکه بترسد
ضمنا حضرت زهرا به صورت قهر از خانه کنار مسجد بیرون رفته بود و در خانه ای در حوالی مدینه سکنی گزیده بود از دست دشمنان اسلام ابابکر وعمر و عایشه

الحمد;273347 نوشت:
اتفاقا در شما خیلی ریشه دار است

در ما ریشه دار است در تو و امثال تو از ابابکر گرفته تا ........ عبدالله بن سعود بی ریشه و است

جناب الحمد متاسفانه اگر بحث غیر منطقی پیش برود کار به اینگونه جوابها می کشد ، اگر کار به حرفهای غیر منطقی بکشد و همراه توهین و فحش قطعا منطقی پیش نمی رود و کسی که باد بکارد طوفان درو می کند

الحمد;273347 نوشت:
س ادعای حضرت(اگر بوده) جوابی متقن داشته که چون حضرت در خانه بیشتر بوده اند ودر اجتماع حضور نداشتند از این حدیث اطلاع نداشتند

الحمد;273347 نوشت:
شیعیان در مغالطه استادند

آیا اینها سزاوار بحث منطقی است
پایان سخن : این تاپیک باعنوان مداح یعنی مشرک (مدح غیر خدا) ایجادشده که از مسیر بحث اصلی منحرف شد و گاه با توهین هایی همراه بود که باعث تاسف است که در بحث علمی چنین اتفاقاتی می افتد

این مطلب را جناب اسد بزرگوار فرستاده است که به علت قفل شدن موضوع به بنده پیام خصوصی دادند بنده برای استفاده دوستان مطلب را در تاپیک قرار دادم

این هم پایان سخن من:

جناب الحمد من با شما بر سر آیه انا انزلنا مبارزه و مناظره کردم و شما سکوت کردی و جواب ندادی و این روایت جعلی را تعبیر کردی:
امام محمد باقر علیه السلام فرمودند :عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ تَفْلُجُوا فَوَ اللَّهِ إِنَّهَا لَحُجَّةُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِنَّهَا لَسَيِّدَةُ دِينِكُمْ إِنَّهَا لَغَايَةُ عِلْمِنَا ) بحارالأنوار ج : 25 ص : 72 ) . بر دشمنان ما به سوره قدر احتجاج کنید پیروز می شوید ، به خدا قسم این سوره دلیل و حجه خداوند بر مردم بعد از رسول خدا میباشد و آن نهایت علم ماست

« لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ * تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ » (10).
از ظاهر این آیات برداشت می شود که علت این که شب قدر از هزار ماه یا همان تقریباً 80 سال برتر و بهتر است این وقایعی است که در آن شب رخ می دهد و آن نزول ملائکه و روح است!
اما باز سوال پیش می آید که این ملائکه و روح بر کجا فرود می آیند؟ آیا نزول آن ها نزول مادی و به شکل ظاهری بر همین کره خاکی است؟!
باز به قرآن مراجعه می نماییم: « وَإِنَّهُ لَتَنزِیلُ رَبِّ الْعَالَمِینَ * نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ * عَلَى قَلْبِكَ...»(11) و یا «من کان عدوا لجبریل فإنه نزّله علی قلبک... »(12)

از این آیات فهمیده می شود که محل نزول ملائکه و روح یا همان جبرئیل، قلب ولی الله است قلب انسان کامل است! نه فلان مسجد یا فلان دیر و کنیسه، همان قلبی که ظرف علم خداست، همان قلبی که ملائکه، تقدیرات امور را بر آن عرضه می کنند و رحمت الهی را تقسیم می نمایند: « بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ »(13) یا « فِیهَا یُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ * أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِینَ * رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ...»(14)
همان قلبی که معدن علم الله است «عیبة علمه» (15) معدن حکمت الهی است «معادن حکمة الله»(16)
محفظه سرّ خداست: «حفظة سر الله»(17)
شاید به همین دلیل باشد که در شب قدر دعای فرج یا همان «اللهم کن لولیک» زیاد خوانده شود!(18)
پس عظمت شب قدر به خاطر عظمت حوادثی است که در آن واقع می شود. یکی از عظیم ترین این حوادث که بی نظیر و بی مانند بوده حادثه ایست که جبرئیل یا همان روح اعظم را که در شب قدر نازل می شود به زیاد در آورده است: «تهدّمت و الله ارکان الهدی...» (19) قسم به خدا که ارکان هدایت نابود شد!
بله محل نزول ملائکة الله یعنی همان ولی الله، فرق وی منشق گشت و قدر صاحب شب قدر دانسته نشد!
پس *تمام اهمیت شب قدر به خاطر صاحب آن شب است که در هر زمان، امامِ آن زمان یا امام زمانِ آن زمان، صاحب آن شب است! ظاهراً در شب قدر تمام ملائکة الله به رهبری روح اعظم به خدمت ولی الله مشرف می شوند تا تقدیرات امور رقم بخورد،* به همین دلیل است که درخواست حج و روزی و سایر امور در این ماه بسیار سفارش شده و تقریباً در 15 مورد در ادعیه این ماه به ما سفارش شده که از خداوند بخواهیم که اسم ما را جزء حجاج بنویسد یا جزء شهدا و سعداء نه جزء اشقیاء!

ازمنه ذاتی نیست بلکه به خاطر حادثه نحسی است که در این ایام واقع شده که همان عذاب الهی می باشد. پس با این وجود ماه مبارک رمضان نیز ارزش ذاتی نخواهد داشت، برکت و رحمت آن ناشی از امر دیگری است که باید به دنبال آن بگردیم!

و شاید به همین دلیل است که به ما سفارش شده که برای مسئله امامت به سوره قدر احتجاج کنید! (20)
و نزول آن ها همه به یک محور بازگشت می نماید و آن ولی کامل خداوند در هر زمان است!
به همین دلیل بود که امیرالمومنین علیه السلام به حسب نقل می فرمود: «سلونی قبل أن تفقدونی فإنی بطرق السماء أعلم منّی بطرق الارض» (21)؛ از من سۆال کنید قبل از آن که مرا از دست بدهید چرا که من به راه های آسمان داناترم تا به راه های زمین!
اما آیا قدر صاحب لیلة القدر را شناختند؟! هرگز فلذا فرمود: « وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ». (22)

در همان مجلسی که حضرت امیر علیه السلام آن جملات را فرمود شخصی جاهلی که همان سعد بن ابی وقاص بود برخواست و گفت: یا علی اگر راست می گویی، تعداد موهای سر من را بیان کن!
اما جواب حکیمانه آن اول مظلوم این بود که: ای بنده خدا اگر من جواب را بگویم تو از کجا خواهی فهمید که من جواب صحیح به تو داده ام؟!
از این جا بود که با آه و درد، سر به سینه چاه فرو می برد! با اینکه آهی می کشید و به سینه مبارک اشاره می کرد و می فرمود: «ان هاهنا علما جماً لو أصبت له حمله» (23)
«او در اینجا برای تمنّی و آرزو است، آرزوی محال؛ یعنی دریای علم در سینه من موج می زند و سنگینی می کند ای کاش حاملانی پیدا می کردم تا علم خود را به آنان منتقل می کردم»!
« وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا » (24)

پی نوشت ها :

10- سوره قدر، آیات 3 و 4 و 5. و توحید صدوق، ص 305 و 306 و 307.
11- سوره شعراء، آیات 192 و 193 و 194. 22- سوره قدر، آیه 2.
12- سوره بقره، آیه 97. 23- ارشاد شیخ مفید، ج1، ص 228 و شرح ابن ابی
الحدید، ج 18، ص 346.
24- سوره مریم، آیه 15.


موضوع قفل شده است