جمع بندی تناقضات قرآن

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تناقضات قرآن

سلام خسته نباشید...
من ۲۳ سالمه و همیشه ارتباط نزدیکی با قرآن داشتم تا اینکه به سایتی برخوردم که از قرآن ایراداتی میگرفت
این ایرادات رو از روی آدرس های قرآتی که خوده سایت داده بود بررسی کردم و دیدم صحت داره و حالا شک کردم که اصلا این قرآنی که دارای این تناقضات هست اصلا از طرف پروردگار نازل شده یا خیر مثلا:

در سوره بقره آیه ۲۹ اول زمین آفریده شده‌است سپس آسمان اما در سوره النازعات آیه ۲۷ تا ۳۰ اول آسمان آفریده شده‌است سپس زمین.
در سوره فصلت آیه ۱۱ می‌گوید زمین و آسمان از هم جدا بودند و بعد به هم گرویدند اما در سوره الانبیا آیه ۳۰ می‌گوید که آنها ابتدا یکی بودند و بعداً از یکدیگر جدا شدند.

و امثال اینها که بسیار هم زیاد هست
لطفا اگر جواب قانع کننده ای هست من رو راهنمایی کنین ممنون میشم

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد میقات

[TD][/TD]

Delaram_kr;1011505 نوشت:
به سایتی برخوردم که از قرآن ایراداتی میگرفت

Delaram_kr;1011505 نوشت:
و امثال اینها که بسیار هم زیاد هست

با سلام و درود

در تاپیک مشابهی در انجمن و کانون گفتگوی قرآنی، در باره این تناقضات، پاسخ هایی داده شده است.

کاربر گرامی در آن تاپیک، 40 شبهه را مطرح کرده اند که به هر کدام بطور مختصر و مفید پاسخدهی شده است.

با توجه به این که ظاهرا شبهات یک منشا دارند و حتی بیانشان هم یکی است، بهتر است تاپیک ذیل نیز مطالعه شود، چه بسا همان شبهات، باشند.


تناقضات قرآن

Delaram_kr;1011505 نوشت:
در سوره بقره آیه ۲۹ اول زمین آفریده شده‌است سپس آسمان اما در سوره النازعات آیه ۲۷ تا ۳۰ اول آسمان آفریده شده‌است سپس زمین.

«هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليم‏»؛ او خدايى است كه همه آن چه را (از نعمت ها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد سپس به آسمان پرداخت و آن ها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است. (بقره: 2/ 29)

در قرآن آیه ای که بطور صریح و قطعی تقدم خلقت یکی از زمین و آسمان بر دیگری را بیان کرده باشد نداریم.

در این آیه سخن از خلقت زمین نیست، بلکه خلقت "ما فی الارض" (آن چه در زمین است) را اشاره دارد، و این دو با یکدیگر فرق می کنند.

از طرفی «ثم» همه جا براى تأخير و ترتيب زمانى نيست (همان طورى كه در ادبيات عرب نظاير فراوان دارد)، لذا ممکن است در اينجا فقط براى تذكر و يادآورى نعمت هاى خدا باشد و نظرى به تقدم و تأخّر خلقت زمين يا آسمان ندارد. (ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 173؛ تفسير نمونه، ج ‏1، ص 164)

به بیان دیگر؛ اگر «ثم» به معنای تاخیر بیانی باشد هيچ مانعى ندارد كه آفرينش آسمان ها قبلا صورت گرفته، و زمين بعد از آن، ولى به هنگام بيان كردن، ابتدا از زمين شروع كرده، سپس به شرح آفرينش آسمان پرداخته است. این تفسیر علاوه بر مطابقت با ادبیات عرب، و نیز هماهنگ بودن با اكتشافات علمى، با آيات ديگر قرآن ـ مانند (نازعات: 79/ 27 ـ 30) نيز توافق دارد.

افزون بر این که آیات سوره نازعات به موضوع دحو و گسترش زمین اشاره دارد نه اصل خلقت و پیدایش زمین: «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها»؛ و زمين را بعد از آن گسترش داد.(نازعات: 79/ 30)

نکته:
تا موقعی که بتوان حمل صحیح برای آیات داشت و آیات با یکدیگر قابل جمع باشند، ادعای تناقض باطل و بی مورد است.

Delaram_kr;1011505 نوشت:
در سوره فصلت آیه ۱۱ می‌گوید زمین و آسمان از هم جدا بودند و بعد به هم گرویدند اما در سوره الانبیا آیه ۳۰ می‌گوید که آنها ابتدا یکی بودند و بعداً از یکدیگر جدا شدند.

«فَقَالَ لها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائعِينَ»؛ به آن (آسمان) و به زمين دستور داد: «به وجود آييد (و شكل گيريد)، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه!» آن ها گفتند: «ما از روى طاعت مى‏ آييم (و شكل مى‏ گيريم)!» (فصلت، 11)

«أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما»؛ آسمان ها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آن ها را از يكديگر باز كرديم‏.(انبیاء، 30)

ابتدا باید ببینیم این آیات تناقض دارند یا برخی با ترجمه نادرست می خواهند تناقض بسازند؟!!

آیه 11 سوره فصلت، کجا سخن از به هم پیوستن دارد؟!! کجای آیه آمده که آن ها به هم گرویدند؟!!

ترجمه غلط و یا اضافه کردن به ترجمه آیه به قصد ایجاد تناقض، کاری غیرعلمی و غیرمنصفانه است.

آیه 11 سوره فصلت، اشاره به فرمان و دستور الهی برای اصل ایجاد و به وجود آمدن آسمان و زمین است، و این اصلا به معنای به چسبیدن و به هم گرویدن نیست.

آیه 30 سوره انبیاء نیز به قبل از آفرینش آسمان و زمین اشاره دارد که به هم پیوسته بوده و سپس از یکدیگر جدا و باز شدند.

بنابر این:
موضوع این دو آیه یکی نیست و هر کدام در باره موضوعی مستقل سخن می گویند، و در تناقض، قدم اول این است که موضوع مشترک و واحد باشد؛ لذا اصلا جایی برای تناقض نیست.

Delaram_kr;1011505 نوشت:
در سوره بقره آیه ۲۹ اول زمین آفریده شده‌است سپس آسمان اما در سوره النازعات آیه ۲۷ تا ۳۰ اول آسمان آفریده شده‌است سپس زمین.
در سوره فصلت آیه ۱۱ می‌گوید زمین و آسمان از هم جدا بودند و بعد به هم گرویدند اما در سوره الانبیا آیه ۳۰ می‌گوید که آنها ابتدا یکی بودند و بعداً از یکدیگر جدا شدند.

ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِی دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَینَا طَائِعِینَ«11»
سپس به آفرینش آسمان پرداخت، در حالی که بصورت دود بود؛ به آن و به زمین دستور داد: «به وجود آیید (و شکل گیرید)، خواه از روی اطاعت و خواه اکراه!» آنها گفتند: «ما از روی طاعت می‌آییم (و شکل می‌گیریم)!»

باسلام

عرب به هرانچه در بالای سر قرار گیرد سما میگوید لذا هم اسمان زمین و هم کل اسمانهای جهان سماست البته اسمان زمین اسمان خاصی است که دارای اکسیژن است که طبق اخرین نظریات دانشمندان زمین در بدو امر گلوله ای اتشین بوده که بمرور سرد شده سپس در اثر برخورد کره ای از یخ اب در ان بوجود امده ودر اب گیاهانی رشد کرده اند که اکسیژن زمین را بوجود اورده اند لذا در این ایه منظور از سما اسمان زمین است که در بدو امر وجود نداشته و بعداً بوجود امده است .

پرسشپر بزرگوار در این باره می توانند به کتاب

سلامت قرآن از تناقض

نوشته آقای طوسی مراجعه کنند که مرکز مطالعات و پاسخ گوئی به شبهات حوزه علمیه قم این کتاب را چاپ کرده است

سلام.شما وقتی با معنی واژگان عربی آشنا نیستید نباید به این سایتهای شبهه افکن و خداستیز توجهی کنی.آنها برای ستیز با خدا از هرچیزی و هر شبهه ای که ممکنه از نبود دانش منشا بگیره استفاده میکنند.
مثلا اسْتَوَى رو شما باید معنای دقیقش رو بدونی.معنای دقیقش تدبیر کردن و پرداختن امور هست مثل پادشاهی که بر تخت پادشاهی تدبیر امور میکنه.
از این جور سفسطه های خداستیزها بسیار هست.مثلا در تعداد ایام خلقت شبهه وارد میکنند درحالیکه اگر دانشش وجود داشت هیچ تناقضی دیده نمیشد.مثلا شبهه وارد میکنند خداوند جایی گفته خلقت زمین و آسمانها شش روزه جایی دیگه روزها رو جمع میبندند که هشت روز گفته! درحالیکه مشکل از جمع بستن خودشون هست.اگر خداوند فرموده در شش روز آفریده در دو روز زمین و آسمان دنیا و دو روز پرداختن به هفت آسمان و چهار روزبه پرداختن امور زمین این رو نباید جمع کرد و گفت هشت روز! مثل کسی که خانه ای میسازه در سه سال.اگر دو سال طول کشید خونه رو ساخته و دو سال هم به خونه اش پرداخته این جمعش چهار سال نمیشه! در دوسالی که بنا رو پی میریزه پس از ساختن بنای اصلی در یکسال، شروع کرده به پرداختن ساختمان و اطرافش مثل نقاشی و نرده کشی و غیره.و وقتی میگه سه سال طول کشید کل خانه را ساختم کسی نمیتونه بگه چهار سال چون دو سال هم به خونه ات پرداختی.
بنابراین چنین سفسطه هایی فقط برای خداستیزی است تا کل دین و هدف از زندگی رو رد کنند و به حیوانیت و گناه و غفلت سرکنند در حالیکه از حکم خدا نمیتونند خارج بشوند بخواهند یا نخواهند.

[="Tahoma"]پرسش:
به سایتی برخوردم که از قرآن ایراداتی گرفته و مدعی است آیات قرآن با هم تناقض دارند. مثلا:
در سوره (بقره/۲۹) می گوید اول زمین آفریده شده ‌است سپس آسمان، اما در سوره (نازعات/۲۷تا۳۰) می گوید اول آسمان آفریده شده‌ است سپس زمین.
در سوره (فصلت/۱۱) می ‌گوید زمین و آسمان از هم جدا بودند و بعد به هم گرویدند اما در سوره (الانبیاء/۳۰) می‌ گوید که آن ها ابتدا یکی بودند و بعداً از یکدیگر جدا شدند.
و امثال این ها که بسیار هم زیاد هست. لطفا اگر جواب قانع کننده ای هست من را راهنمایی کنید.

پاسخ:
در تاپیک مشابهی در انجمن کانون قرآنی، در باره این تناقضات، پاسخ هایی داده شده است. در آن تاپیک، 40 شبهه را مطرح شده که به هر کدام بطور مختصر و مفید پاسخدهی شده است. با توجه به این که ظاهرا شبهات یک منشا دارند و حتی بیانشان هم یکی است، بهتر است تاپیک ذیل نیز مطالعه شود، چه بسا همان شبهات، باشند.
تناقضات قرآن

اما در مورد ادعای تناقض در آیات سوره بقره و سوره نازعات، در باره خلقت آسمان و زمین و این که کدام مقدم است باید گفت:
«هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليم‏»؛ او خدايى است كه همه آن چه را (از نعمت ها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد سپس به آسمان پرداخت و آن ها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است. (1)
در قرآن آیه ای که بطور صریح و قطعی تقدم خلقت یکی از زمین و آسمان بر دیگری را بیان کرده باشد نداریم.
در این آیه سخن از خلقت زمین نیست، بلکه خلقت "ما فی الارض" (آن چه در زمین است) را اشاره دارد، و این دو با یکدیگر فرق می کنند.
از طرفی «ثم» همه جا براى تأخير و ترتيب زمانى نيست (همان طورى كه در ادبيات عرب نظاير فراوان دارد)، لذا ممکن است در اينجا فقط براى تذكر و يادآورى نعمت هاى خدا باشد و نظرى به تقدم و تأخّر خلقت زمين يا آسمان ندارد.(2)
به بیان دیگر؛ اگر «ثم» به معنای تاخیر بیانی باشد هيچ مانعى ندارد كه آفرينش آسمان ها قبلا صورت گرفته، و زمين بعد از آن، ولى به هنگام بيان كردن، ابتدا از زمين شروع كرده، سپس به شرح آفرينش آسمان پرداخته است. این تفسیر علاوه بر مطابقت با ادبیات عرب، و نیز هماهنگ بودن با اكتشافات علمى، با آيات ديگر قرآن(3) نيز توافق دارد.
افزون بر این که آیات سوره نازعات به موضوع دحو و گسترش زمین اشاره دارد نه اصل خلقت و پیدایش زمین: «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها»؛ و زمين را بعد از آن گسترش داد.(4)
نکته: تا موقعی که بتوان حمل صحیح برای آیات داشت و آیات با یکدیگر قابل جمع باشند، ادعای تناقض باطل و بی مورد است.

اما در مورد ادعای تناقض در سوره فصلت و سوره انبیاء، که ادعا شده «در سوره فصلت می ‌گوید زمین و آسمان از هم جدا بودند و بعد به هم گرویدند، اما در سوره الانبیاء می ‌گوید آن ها ابتدا یکی بودند و بعداً از یکدیگر جدا شدند»، باید ابتدا به آیات مراجعه کنیم تا روشن شود تناقضی در کار نیست:
«فَقَالَ لها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائعِينَ»؛ به آن (آسمان) و به زمين دستور داد: «به وجود آييد (و شكل گيريد)، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه!» آن ها گفتند: «ما از روى طاعت مى‏ آييم (و شكل مى‏ گيريم)!» (5)
«أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما»؛ آسمان ها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آن ها را از يكديگر باز كرديم‏.(6)
ابتدا باید ببینیم این آیات تناقض دارند یا برخی با ترجمه نادرست می خواهند تناقض بسازند؟! آیه 11 سوره فصلت، کجا سخن از به هم پیوستن دارد؟! کجای آیه آمده که آن ها به هم گرویدند؟!
ترجمه غلط و یا اضافه کردن به ترجمه آیه به قصد ایجاد تناقض، کاری غیرعلمی و غیرمنصفانه است.
آیه 11 سوره فصلت، اشاره به فرمان و دستور الهی برای اصل ایجاد و به وجود آمدن آسمان و زمین است، و این اصلا به معنای به چسبیدن و به هم گرویدن نیست.
آیه 30 سوره انبیاء نیز به قبل از آفرینش آسمان و زمین اشاره دارد که به هم پیوسته بوده و سپس از یکدیگر جدا و باز شدند.
بنابر این: موضوع این دو آیه یکی نیست و هر کدام در باره موضوعی مستقل سخن می گویند، و در تناقض، قدم اول این است که موضوع مشترک و واحد باشد؛ لذا اصلا جایی برای تناقض نیست.

پی نوشت ها:
1. بقره: 2/ 29.
2. ر.ک: طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات: ناصر خسرو ـ تهران، ج ‏1، ص 173؛ مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏1، ص 164.
3. مانند: نازعات: 79/ 27 ـ 30.
4. نازعات: 79/ 30.
5. فصلت: 41/ 11.
6. انبیاء: 21/ 30.

موضوع قفل شده است