کمالات

برنامه ای رسیدن به کمالات در تعطیلات

بسم الله الرحمان الرحیم . سلام علیکم

مدرسه و امتحاناتم تاره تموم شده و تقریبا 3 ماه تعطیلی دارم . می خواهم توی این 3ماه به بالاترین درجه کمال برسم و معصوم و پاک ترین انسان دنیا بشم . اراده هم دارم .

4 تا 5 ساعت از 12 ساعت بی کارم . می خا هم بهترین استفاده رو بکنم

می دونم برای این کار بهترین راه شناخت عمیق و کامل اصل توحید و ایمان به آخرت و معاد و سیره پیامبران و امامان و ... است .

که این حرفها فقط در حوزه های علمیه می تونه تحقق پیدا کنه . که وقتش رو ندارم . چون می خوام خودم برای کنکور آماده کنم .

1 ) چه کتاب هایی در زمینه اخلاق و تربیت اسلامی می تونم استفاده کنم ( + اسم نویسنده )

2) لطفا چند کتاب به زبان عربی در همین زمینه هم معرفی کنید با اسم نویسنده

3) من وقت رفتن به مسجد ندارم . چطور می تونم نرقتن به مسجد رو جبران کنم .

4 ) برنامه تلوریونی در همین موضوع معرفی کنید

5 ) من وقت خوندن نمازهای نافله هم ( به جز نافله شب و صبح) ندارم . یعنی می تونم بدون نمازه هایی نافله به هدفم برسم

6 ) از طریق درس چطور یه یاد خدا باشیم . یعنی از طریق رشته خودمون خدا رو اثبات کنیم ( رشته من ریاوفیزی است )

7 ) برنامه زندگی مراجه تقلید یا امامان چگونه بود

این سو ال های هم مرتبط به هم هستند لطفا این تایپک رو به خاطر زیاد بودن سوالات حذف نکنید .

واحدیت خداوند متعال

با سلام به همه دوستان


دلیلی ساده بر واحدیت خداوند متعال

بايد توجه داشت كه يعضي حرفها را نمي شود بدون اصطلاحات آن بيان نمود يه قول استاد مطهري ناچاراً بايد كمي فيلسوف شويم، البته سعي شده تا به حد توان ساده بيان شود

قبل از ورود به برهان لازم است يك نكته را متذكر شوم و آن اينكه در عالم اشيايي است كه قبلاً نبوده و بعد بوجود آمده اند مثل خود ما انسانها كهد عمر مشخصي داريم كه مثلاً صد سال پيش نبوديم، خود اين نشانگر اين است كه ما در موجود شدنمان نيازمند يك موجود ديگري هستيم( كه در اصطلاح به ما ممكن الوجود مي گويند)، و آن موجودي كه ما بدان محتاجيم نبايد خود محتاج به موجود ديگري باشد يعني بايد هميشگي و ازلي باشد(واجب الوجود).

و ديگر اينكه اگر شيئي مركب باشد به اجزائش نيازمند است و همينكه يك شيء محتاج شد به حكم مقدمه اول نمي تواند خدا باشد. (براي اطلاع بيشتر به برهان امكان و وجوب مراجعه شود)

با حفظ اين دو مقدّمه مى‏گوئيم:

اگر در هستى دو و يا چند خدا باشد لازم مى‏آيد كه همه آنها نيازمند باشند كه اين همانطور كه در مقدمه اشاره شد محال است.

اما دليل محال بودن: اگر دو خدا در عالم باشد هر دو در صفت هميشگي و ازلي و (واجب الوجود) بودن مشترك خواهند بود و اين يعني كه آن دو خدا در اين صفت با هم مشترك هستند كه در اينصورت از دو حال خارج نيست:

1- يا اين دو خدا كه فرض شده از هيچ جهتى از جهات با يكديگر اختلاف و تفاوتى ندارند بنابراين دوئيت باطل مى‏شود و اثنينيت در كار نخواهد بود و آن يك حقيقت بيشتر نيست چون اين دو يكي هستند و ما خيال كرديم دو تا هستند، چون وقتي دو شيء بوجود مي آيد كه حداقل در يك چيز با هم اختلاف داشته باشند، و اين در حالي است كه ما بين اين دو خدا هيچ اختلاف و امتيازي قايل نشديم. پس يكي بودن خداوند ثابت مي شود.

2- و يا اين دو حقيقت از جهتى از جهات با يكديگر امتياز پيدا مى‏كنند در اين صورت لازم مى‏آيد كه خدا مركب باشد از يك جزء مشترك و يك جزء مختص (و بقول اهل منطق از جنس و فصل و بقول فلاسفه از وجود و ماهيت كه حدّ الوجود است) و به حكم مقدمه دوم، هر مركبى محتاج به غير است و هر جا احتياج باشد امكان هم هست، و همينكه احتياج آمد محالاست آن شيء خدا باشد.