معادشناسی

تناقض در عدل خداوند، عذاب نامحدود برای گناه محدود

در ادیان بیان شده که خداوند عادل است. قطعا عدالت بر این اساس است که افراد به خاطر کارهای خوبشان پاداش بگیرند و به خاطر گناهانشان مجازات شوند.

اما در اسلام بیان شده به دلیل بعضی از گناهان افراد میتوانند تا ابدیت در جهنم باشند.

مدت زمانی که فرد روی زمین است محدود بوده. بطور مثال فردی که شرک می ورزد برای مدت خاصی برای خداوند اسلام شریک قائل شده است و بعد هم این شخص مرده. بر چه اساسی این عدالت است که این شخص برای گناهی در زمان محدود، به مدت نامحدود و تا ابدیت مجازات شود؟

آیا اینکه افراد بصورت دائم به جهنم می روند در تناقض با صفت کمال خداوند در عادل بودنش نیست؟

صور اسرافیل

انجمن: 

منظور از صور و دمیده شدن در صور توسط اسرافیل چیست؟ ایا دمیده شدن در صور پایان عمر این دنیا است کلمه صور به یک شی اشاره میکند یا منظور پدیده ای است مثل انفجار که یک صدا ایجاد میکند و در این صورت چه ارتباطی به اسرافیل دارد؟

نقد معاد شناسی فلسفی

انجمن: 

سلام

در معاد شناسی فلسفی بویژه معادشناسی مرحوم ملاصدرا تاکید شده است که وجود بهشت و دوزخ به یک وجود وجود دارند و قاءم به نفس اند و هرکسی در ملک وجودی خویش است

سوال:
1- در چنین دیدگاهی از آخرت ..اعضای غیر از ما مثل خانواده و امامان چگونه رویت میشوند چراکه آنان نفوسی مستقل دارند و خارج از ذات ما هستند

2-مرز چنین آخرتی که در واقع تبلور ملکات و اعمال است با واقعیت کجاست؟ یعنی از اونجایی که مانند ماده دنیا بین نفوس مشترک نیست چه تفاوتی با وهم و خیال دارد؟

خواهشا سوال به کارشناس مربوط به معاد شناسی فلسفی ارجاع داده شود
باتشکر