مصداق

تقلید در مصادیق از منظر عقلی ( کلامی )

با سلام و احترام

تقلید در مصادیق احکام از منظر عقلی چه حکمی دارد؟

پیش از طرح سوال مقدمه ای لازم است گفته شود.
همانطور که میدانید تقلید در احکام جایز است.
و میگویند تقلید در احکام، از منظر عقلی ایرادی ندارد.
بلکه عقل حکم میکند در احکام شرعی و غیر شرعی به متخصص رجوع کنیم.
اما عده ای با این مطلب مخالف هستند و میگویند تقلید در احکام به صورت مطلق جایز نیست و شرط و شروطی دارد. اگر با عقل ما جور در نیامد نباید از متخصص تقلید کنیم.عقا گریزی یا عقل ستیزی اهمیت ندارد مهم این است که ما اشکالی در ذهنمان آمده است.
مثلا اگر دکتر کاری خواست انجام بدهد که با عقل ما جور در نیامد ما نباید از امر دکتر پیروی کنیم و باید دکتر بتواند ما را قانع کند. یعنی اهمیتی ندارد که دکتر بگوید من از تو داناترم و باید گوش کنی. البته در مواردی که عقل، مخالفتی ندارد یا اشکالی در فرمان دکتر نمی بیند، از فرمان دکتر تبعیت میکند.

سوال اصلی بنده در واقع درباره تقلید در احکام نیست بلکه درباره تقلید در مصادیق احکام است. اما از آنجا که این دو مسئله در ارتباط هستند میخواهم درباره هر دو صحبت کنیم. البته بنده تمرکزم را روی تقلید مصداقی میگذارم و هر جا که لازم بود درباره تقلید در احکام صحبت خواهیم کرد.

طرح سوال : تقلید در مصادیق

گفته میشود تشخیص مصادیق بر عهده مکلف است.
مجتهد ها و مراجع ، احکام شرعی را بیان میکنند و تشخیص مصداق بر عهده مکلف قرار دارد.
مثلا مرجع تقلید میگوید موسیقی لهوی حرام است.
اما تشخیص لهوی بودن بر عهده مکلف است.
اکنون سوال در این است که تقلید کردن در تشخیص مصداق، از منظر عقلی چگونه است؟
البته من نمی دانم حکم شرعی این مسئله چیست. که اگر کارشناس لازم دانستند به این سوال نیز پاسخ بدهند.

حالا من دو فرض کلی برای تقلید در مصادیق بیان میکنم تا سوال، گویا تر باشد.

فرض اول ( تقلید در می دانم ها یا بگوییم تقلید عالم از اعلم )

( که البته دانسته های ما اقسامی دارد برخی موارد مربوط به درون ما است مثل حس حسادت،گرسنگی و شهوت و برخی نمود خارجی دارد و برخی به عوامل خارجی بستگی دارد و برخی ترکیبی از اینها است. )

مثلا من با علم خودم میدانم فلان کار حرام است یا برای من حرام است . بعد آقای عمرو میگوید آن کار حرام نیست یا برای تو حرام نیست.
مثلا من میدانم فلان کار، ظلم است بعد آقای عمرو میگوید آن کار ظلم نیست.
و من از آقای عمرو تقلید میکنم. اگر گفت ظلم است، انجام نمیدهم. اگر گفت ظلم نیست انجام میدهم.
در این فرض از منظر عقلی ، تقلید کردن در مصادیق ایرادی دارد؟

فرض دوم ( تقلید در نمی دانم ها یا بگوییم تقلید جاهل از عالم )

مثلا من نمیدانم فلان کار حرام است یا حلال است؟ بعد از آقای عمرو تقلید میکنم. اگر او گفت حلال است انجام میدهم. اگر گفت حرام است انجام نمیدهم.
مثلا من نمیدانم فلان کار ظلم است یا ظلم نیست.
از آقای عمرو تقلید میکنم. هر مصداقی که او تشخیص داد ظلم است، ترک میکنم. و هر مصداقی که تشخیص داد ظلم نیست انجام میدهم.

عقل چه می گوید ؟

لطفا به کارشناس کلام ارجاع دهید.

امام خمینی, منتظر واقعی

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا صاحب الزمان
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

با سلام و عرض تبریک به مناسبت ولادت با سرسعادت حضرت بقیة الله الاعظم و عرض تسلیت به مناسبت روز رحلت بنیانگذار منتظر واقعی حضرت, امام خمینی(ره) ...

در این پست سعی داریم به صورت خلاصه چهره ای از یک منتظر واقعی را به مناسبت تقارن این دو روز با هم بیان کنیم

مسلما همه با این شخصیت بزرگ اشنا هستید , نائب عام امام عصر که شخصیتی بسیار بسیار بالا و عظیم داشت که نشون میده یک منتظر با فرهنگ انتظار چجوری می تونه ابرقدرتهای پوشالی جهان را به وحشت بیندازه ...

امام خمینی(ره) به عنوان یک الگوی کامل از یک فرد منتظر بود . ایشان انتظاری به معنای درست داشت به این صورت که برای ظهور حضرت ولی عصر زمینه سازی کرد با تشکیل حکومت اسلامی یعنی به عنوان یک فرد منتظر, هم دارای تلاش و کوشش بود, هم دارای صلابت استحکام در برابر دشمنان بود و هم با دوستان داخلی پر مهر و خوش برخورد بود...
و البته در مواقعی که لازم بود با مخالفان با ملایمت و با معاندان با صلابت و هیبت برخورد می کرد..

یک منتظر باید در تمام بخش ها مهارت داشته باشد که امام خمینی به عنوان یک منتظر اینگونه بود یعنی در عرفان,فلسفه, سیاست, اقتصاد, فقیه,فرهنگ, ظلم ستیزی و همه این عناصر به قدر کفایت مهارت داشت ...

وقتی در سیره امام خمینی نگاه می کنیم, متوجه می شیم که ایشون در خانه به عنوان یک الگوی کامل برای هر انسان منتظری هستش که میتونه با الگو برداری از ایشون, یک منتظر واقعی در زمینه خانواده بشود ... همچنین در زمینه های دیگه نیز میتونه برای یاری حضرت مهدی از امام خمینی(ره) که الگویی کامل در مسیر یک منتظر واقعی هستن, استفاده کنند.

انشاالله که همه از منتظران واقعی حضرت مهدی باشیم

جهت فرج اقا امام عصر و شادی روح اموات خصوصا امام راحل (ره) صلوات

اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم