علت غایی

علت غایی و اختیار

درود
آیا علت غایی برای وقوع فعل لازم است؟ فلاسفه پاسخ مثبت دادند غافل از این که علت غایی یعنی نفی اختیار. بگذریم از این که بسیاری از کارهای ما به نتیجه نمی رسد و بدون غایت است. در طبیعت هم غایت نداریم. البته نمیدانم این حرف با غایتمندی جهان سازگار هست یا نه.
متمایلم نظر شما را بدانم.
سپاس

ترجیح بدون مرجح؛ فعل بدون علت غایی

درود

یک بحثی با جناب سدید داشتم درباره علت غایی و اختیار و این که بعضی معتقدند که علت غایی لازم نیست تا فعل انجام شود. حرف قابل تاملی است.

اما یک سوال برام پیش اومده که در این صورت با ترجیح بدون مرجح چه میکنند؟!! یعنی این که فاعل خودش علت اراده است بدون این که علتی برای ترجیحش باشد؟ این خلاف اصل علیت نیست که ترجیح بدون مرجح را محال می داند؟!

سپاس

علت ثابت ولی معلول متغیر

سلام، چطور ممکن است علت ثابتی باشد ولی معلول متغیری حاصل شود ؟

یا به قول دیگر، چگونه خداوندی وجود دارد که جدا از مخلوق است! بعد این خداوند ثابت (قدیم و باقی) است، اما مخلوق همواره تغییر میکنند .

لطفا به زبان ساده توضیح دهید ! اگر اصطلاحی در آن به کار بردید لطفا معنیش را بگویید .

لطفا مثال هم بزنین.