عقد ازدواج

چند همسری ، غیرت ، حسادت و مسأله مالکیت در عقد ازدواج


سلام

چند همسری، غیرت ، حسادت و مسئله مالکیت در عقد ازدواج ؟

غیرت ، یعنی تلاش در نگهداری آنچه كه حفظش ضروری است و یک مصداق ضرورت، می تواند حفاظت از ملک و دارایی باشد.
حسد یعنی مانع شدن از به دست آوردن یک نعمت یا تمنای زوال یک نعمت از دیگران.

غیرت :
زن : من نسبت به چند همسری شوهرم، غیرت می ورزم. و میخواهم او را در مقابل سایر زن ها حفاظت کنم.
مرد : من نسبت به چند شوهری زنم، غیرت می ورزم. و میخواهم او را در مقابل سایر مرد ها حفاظت کنم.

حسادت:
زن : مرد حسود است چون میخواهد مانع شود من از نعمت مردان دیگر برخوردار شوم.
مرد : زن حسود است چون میخواهد مانع شود من از نعمت زنان دیگر برخودار شوم.

چرا حسادتِ مرد، غیرت است و غیرتِ زن ، حسادت ؟
چرا هر دو غیرت و یا هر دو حسادت نیستند ؟
آیا تنها یک مسئله تعبدی است و ملاک آن را نمیدانیم ؟

مالکیت مبنای تعریف غیرت و حسادت است.

در ازدواج ، شما منافع جنسی و منافع رحم ( نه خود زن یا خود رحم ) را از زن می خرید که به آن حق بضع گفته میشود.
و به همین دلیل است که می توانید نسبت به چند شوهری، اعتراض کنید. چون کس دیگری حق ندارد در منافع شما دست ببرد. و به همین دلیل به این کار غیرت می گویند.
اما کار زن، حسادت است چون حقی نسبت به افعال مرد ندارد. و مالک منافع مرد نیست تا نسبت به چند همسری او، اعتراضی بکند.
بر مبنای مالکیت است که مرد ، ولی و سرپرست کودک است. چون منافع حاصل از رحم را مالک می شود.
و به دلیل همین مالکیت است که مرد، موظف به تامین معاش کودک است.
و به همین دلیل است که مرد باید نفقه ی زن و فرزند را تامین کند.
و به همین دلیل است که زن، حق دارد در مقابل شیری که به فرزند میدهد اجرت دریافت کند.

و به همین دلیل است که زن، می تواند برای کاری که در منزل انجام میدهد اجرت بخواهد.
چون مرد تنها مالک منافع جنسی و منافع رحم شده است و نه چیز دیگر. و در هر موردی غیر از منافع جنسی و منافع رحم، زن می تواند بابت کاری که انجام میدهد ، اجرتی دریافت کند.
شاید اگر زن اجازه داشت منافع جنسی خودش را نفروشد و بر عکس منافع جنسی مرد را بخرد، میتوانست چند شوهری اختیار کند.

اما چرا مرد می تواند مالک بشود ولی زن نمی تواند ؟ باز سوال دیگری مطرح میشود.

شاید پاسخ آن ، وجودصفت قوام برای مرد و صفت قانت برای زن است.
شاید یک دلیل این منع برای زن ، وجود این صفات در این دو جنسیت است که مورد اشاره قرآن قرار گرفته است.

یعنی اگر قرار باشد زن مانند مرد بتواند منافع جنسی مرد را بخرد، در تضاد با صفت قوامیت مرد خواهد بود.
البته سوال دیگری مطرح میشود که فرضا، این امور موافق طبع و فطرت باشد ایا هر امر فطری لزوما، الزام اور خواهد بود ؟
اما اگر این حق مالکیت برای زن وجود داشته باشد. می توان گفت زن حق نفقه شوهر و فرزند و سرپرستی فرزند را به دوش می کشد. و حسادت او حسادت نیست بلکه غیرت خواهد بود.

سوال اصلی : غیرت و حسادت را تعریف کنید و بر مبنای آن توضیح بدهید که
چرا غیرت مرد ( خصوصا در مورد چند شوهری زن)، غیرت است اما غیرت زن ( خصوصا در مورد تعدد زوجات مرد)، حسادت است ؟
( مبنا و ملاک چیست ؟)

ملاک رضایت دختر در عقد ازدواج

با نام و یاد دوست

عرض سلام و ادب

این سوال ،‌ سوال یکی از کاربران سایت هست که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

چندی پیش یه خانومی در بین حرفاش گفت در سن پایین به زور تن به ازدواج داد
موقعی که خطبه ی عقد موقت (10 ساله) رو خوندن ،به دلیل ناراضی بودن و ازدواج تحمیلی اشک میریزه و سکوت میکنه
پدر شوهرش بلند به عاقد میگه عروس گفت بله و در پی اون دست و کل و جیغ و هورا
کسی هم جیکش در نیومد که این عروس ناراضیه ،اصلا بله نگفت
بعد از یک سال که فرزند اولشون به دنیا میان ، میرن محضر و عقد دائم میشن
سوال من اینه
وقتی خانوم ناراضی بوده ؟ عقد باطله ؟ تکلیف فرزند شون چیه ؟ حلال زاده محسوب میشه ؟
فرزندان دیگه چی؟
چون عقد موقت باطل نشده ...عقد دئم شدن
ایا این طوری خطبه ی عقد صحیحه ؟؟

مقد اقا هستن
با تشکر


با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید :Gol:

بازگرداندن بكارت دختران، اختفاء روسپيگري يا اماره هدايت

انجمن: 

متأسفانه پديده بازگرداندن بكارت دختران از طريق عمل جراحي امروزه به عملي نه چندان كم در برخي كشورهاي اسلامي تبديل شده و اين مسأله موجب مورد مطالعه قرار گرفتن آن توسط علماي ديني و صدور برخي فتواها شده است.

به گزارش شيعه آنلاين، در همين راستا اخيرا آيت الله شيخ اسحاق فياض از مراجع تقليد نجف اشرف با صدور فتوايي انجام چنين عمل جراحي براي زنان روسپي تنها با هدف بازگرداندن شرافت و نجابت وي را حلال اعلام كرده است.

صدور چنين فتوايي موجب به وجود آمدن جنجال و اختلاف نظر ميان برخي مراجع و علما شده و برخي شكوك در مورد صحت صدور چنين فتوايي را به وجود آورد.

در همين راستا شيخ علي ربيعي سخنگوي دفتر مرجعيت آيت الله فياض طي گفتگويي صحت صدور اين فتوا را صادر كرد و گفت: اين حكم در صورتي جايز است كه زندگي و آينده اين فرد به انجام چنين عمل جراحي بستگي داشته باشد و انجام آن موجب دوري وي از فساد و گناه شود.

گفتني است پيش از اين شيخ علي جمعه، مفتي اعظم مصر طي فتوايي مشابه، انجام چنين عمل جراحي با هر دليلي را جايز و حلال دانسته بود كه به شدت مورد انتقاد علماي ديني عربستان سعودي قرار گرفت و آنرا عامل نشر، گسترش و افزايش فحشا دانستند.

وي در دفاع از فتواي خود كه در سال 2007 ميلادي صادر شد گفت: دين اسلام به استرار و پوشاندن فحشا دعوت كرده است.

از سوي ديگر شيخ حسام الدين بن موسي عفانه، استاد فقه و اصول در دانشگاه بيت المقدس فلسطين طي اظهاراتي گفت: چنين مسأله‌اي به دليل جديد بودن، حديثي يا روايتي ديني در مورد آن در كتب ديني يافت نمي‌شود و فقهاي گذشته نيز به آن نپرداخته‌اند اما بررسي هايي كه شخصا بر روي نظر برخي از علماي معاصر در اين مورد انجام دادم نشان مي‌دهد كه اين كار غيرجايز و حرام به شمار مي‌رود، به هر دليل هم كه باشد.

حسن السفر، استاد حقوق در دانشگاه ملك عبدالعزيز عربستان نيز گفت:‌ اين كار حتي براي دختران مورد تجاوز قرار گرفته و آنانيكه بر اثر يك حادثه قرباني شده اند نيز غيرجايز است.

در پايان گفتني است آخرين نظرسنجي انجام شده ميان 500 تن از مسلماناني كه در اروپا زندگي مي‌كنند نشان ميدهد كه بيش از 70% آنان نيز مخالف چنين كاري هستند و تنها 20% آن را تأييد مي‌كنند.

http://www.seemorgh.com/news/default.aspx?tabid=2054&conid=16252