دعا ( خواستن از خدا ) = هدف از خلقت

طلب کمک از دیگران در کنار کمک خواستن از خدا

انجمن: 

با سلام
بنده یک سوال دارم اینکه ایا میشه در کنار درخواست از خدا برای براورده شدن یک حاجتی از شخص دیگری که شاید بتواند کمک کرد درخواست کمک کرد یا خیر؟
با تشکر

دعا ( خواستن از خدا ) = هدف از خلقت


دعای فرج = تشکیل حکومت الهی = بندگی = هدف از خلقت


هدف از خلقت انسان کار و پول و دنیا و ماشین و ازدواج و خوردن و خوابیدن و ساختن دنیا و صنعت و ... نیست که این کارها را حیوانات نیز به نوعی انجام میدهند بلکه اینها وسائل زودگذر دنیویی هستند برای رسیدن به هدف ، که هدف طبق آیات و روایات شناخت و معرفت به خداوند و اهل بیت و بندگی و اطاعت اونهاست ( اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم) هدف رسیدن به قله ی کمال و انسانیت است در زیر سایه ی توحید و ولایت یعنی بندگی و اطاعت

اما متاسفانه مردمان امروز اکثرا غرق در وسیله شده اند به غیر از حیوانات دشمنان نیز از این ساخت و ساز ها میکنند و اینها ملاک خداوند نیست وگرنه امریکا و انگلیس برترین ها بودند در حالی که در همین کشورها و همه کشورهای جهان پر است از ظلم و بی عدالتی و فقر و بیکاری و تظاهرات و فساد و مشکلات و ... و این 2 کشور از ظالم ترین و فاسد ترین کشور ها هستند ادعای حقوق بشر و عدالت میکنند اما در همه جا ظلم و جنگ و فتنه و ترور و ... به راه می اندازند

برای همین مومنان و بندگان صالح الهی باید از این افکار خود را خارج سازند و از این وسائل فقط برای رسیدن به کمال و عبودیت و انسانیت و ... استفاده کنند آن هم در حد نیازی که خداوند تبیین نموده است در آیات و روایات


و اما هدف از خلقت انسان (دعای عاجزانه)

ما خلقت الجنّ و الإنس إلّا لیعبدون
هدف از خلقت انسان ، عبادت خداوند متعال است / سوره الذاریات ایه 56

در سوره غافر آيه 60 كه مربوط به اهميت دعاست خداى تعالى فرموده دعا همان عبادت است :

«و قال ربُّكم ادعونى استجب لكم انَّ الَّذین یستكبرون عن عبادتى سید خلون جهنَّم داخرین»
بخوانید مرا (دعا کنید) تا اجابت كنم شما را همانا کسانی که تکبر می ورزند از عبادت من (دعا) با خوارى به دوزخ در افتند

امام باقرعليه السلام در تفسير این آیه فرموده اند : عبادت همان دعا است در همین آیه خود خداوند هم دعا را عبادت خوانده است ادعونی ، عبادتی / اصول كافى، بايب فضل الدعاء،

بنابر آیات فوق بندگی و عبادت هم اطاعت محض از همه ی دستورات خدا و حجت های خداست و هم خواستن از خدا ( دعا )

اهميت دعا و فضيلت آن به حدى است كه خداى تعالى در قرآن كريم در جای دیگری آن را هدف خلقت و آفرينش انسان قرار داده و فرموده:
»قل ما يغبؤبكمْ ربّى لوْلا دُعاؤكُمْ«
بگو اگر دعاى شما نبود پرودگار من به شما هیچ توجهى نداشت / سوره فرقان، آيه 77
حضرت رسول اکرم :
ان الدعا هو العبادة ; یقینا دعا همان عبادت است / بحارالانوار، ج 93، ص 300
بنا بر آیات و روایات الهیِ فوق ، هدف بندگی و عبودیت است و این هم یعنی دعا یعنی خدا را دیدن و خود را ندیدن یعنی از خدا خواستن از ولی خدا خواستن و پی به عجز خود بردن
دعای عاجزانه یعنی عبودیت بر خلاف ادعای بشر بر برقراری عدالت جهانی است آن هم به بدون ولی خدا ! ادعای متکی بودن به خویش و نیازی نداشتن به خدا و ولی خدا ادعائی پوچ و کذب است که نتیجه اش را امروزه میبینیم مارکسیسم و کمونیسیم و نظام سرمایه داری و سوسیالیسم و ... همه ی این ادعا های بشر به بن بست خورده تا اینکه بشر بفهمد باید حجت خدا بیاید تا کار درست شود البته بشر این موضوع آمدن حجت خدا برای اصلاح امور را قبلا تجربه کرده و در تاریخ دیده ، مثل حکومت حضرت یوسف و حضرت سلیمان اما هنوز کاملا نفهمیده است

حال افضل عبادت (بندگی ، دعا )
رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و اله میفرمایند :
أفضل العبادة انتظار الفرج /
بهترين عبادت، انتظار فرج است

با توجه به اینکه دانستیم عبادت همان دعا میباشد بنابراین افضل الدعاء ، دعاء الفرج
بهترین دعا ، دعا برای فرج می باشد
کمال الدين، ص644 ، بحارالأنوار، ج 52، ص 125، ح 11
به فرمان امام عصر عجل الله فرجه برای تعجیل فرج چه باید بکنیم ؟
واجب است بسیار دعا کنیم / اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج



ناتوانی بشر مدعی از اجرای عدالت

خلاصه باید بفهمیم عبدیم ، بنده ایم نه خدا ، اینکه بفهمیم عاجزیم یعنی پی به عجز خویشتن ببریم ، همه چیز به دست خداوند و قدرت خداوند و اراده ی خداوند بستگی دارد لا حول و لا قوة الا بالله

برای همین فرمود : ای موسی ! حتی نمک سفره ات را نیز از من بخواه برای همین در قرآن فرموده : برگی از درخت نمی افتد مگر به اذن الهی ...

سرانجام میفهمد که از خدا باید همه چیز را بخواهد این یعنی دعا و دعا و دعا ، همین عبودیت و بندگی و عجز نسبت به مولاست همین هدف خلقت است

از وسیله استفاده کنی طبق امر خودشان اما وسیله را خدا ندانی ، وسیله را هدف ندانی و ...

البته سعی و کوشش نیز باید باشد اما باید بفهمد که اگر سعی و کوشش هم کند اما خدا نخواهد ، نخواهد شد که نخواهد شد

گر چه وصالش نه به کوشش دهند ... هر قدر ای دل که توانی بکوش

درباره حکومت و عدل جهانی نیز بشر باید بفهمد هر چه قدر هم تلاش و جهاد و سازندگی و ... کند باز هم نمیتواند همینطور که همینک نیز وضع جهان بیانگر این موضوع است چرا که علم بشر ، عقل بشر ، قدرت بشر و ... اندک و محدود است

بشر باید بفهمد بدون خدا و ولی خدا نمیتواند بسازد نمیتواند موفق شود نمیتواند عدالت را برقرار کند

جهان را میبینیم با این همه تکلونوژی و ادعا و ... پر از ظلم و فساد و فقر و جنگ و بی عدالتی و ... است و طبق روایات هر روز بدتر و بدتر میشود (و همه ی ما این بدتر شدن روز به روز وضع سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و ... همه جوامع را میبینیم ) تا بالاخره یک روزی بشر این موضوع را بفمهد و ولی خدا را بخواهد اون زمان است که خدا حجت و ولیش را برای هدایت و سعادت و نجات بشریت میفرستد البته الان هم تا حدود زیادی بشر متوجه شده و عده ای از مردمان و همه ی ادیان و ... حتی بوادائیان منتظر منجی هستند و ... میگویند ظهورش نزدیک است و ...

حتی دشمنان نیز این موضوع را متوجه شده اند برای همین برای نجات خویش در کوه ها و دریاها پناهگاه می سازند و در خاور میانه وارد شده اند و ... مثل یهودیان که متوجه ظهور حضرت محمد ص شده بودند و قبل از ظهور و بعثت ایشان اطراف مکه و مدینه سکنی گزیده بودند و ...

شیعیان نیز باید متوجه این موضوع شوند و همه با هم از خدا ، ولی خدا را بخواهند و دعا کنند و ...

شیعه هم باید بفهمت که فقط ولی خدا ، حجت خدا میتواند جهان را اصلاح کند مشکلات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و ... را برطرف کند البته باز هم تاکیید میکنیم باید تمام سعی و تلاشمان را بکنیم اما باید هم بفهمیم که نمیتوانیم این کاملا روشن و منطقی و عقلانی است و به عینه میبینیم در وضع جهان

هشام بن سالم از امام صادق (ع) در خصوص تأخیر ظهور امام زمان(ع) سؤال می کند ، امام فرمود : " تا همه اصناف مردم به حکومت نرسند، صاحب الامر قیام نمی کند . برای این که وقتی حکومتش را تشکیل داد ، کسی نگوید : اگر ما هم به حکومت می رسیدیم ، با عدالت رفتار می کردیم

بحارالانوار ، ج 52 ، ص 297
امام باقر(ع) فرمود : "دولت ما آخرین دولت ها است . و هيچ خانداني که براي آنان حکومت و دولتي است باقي نخواهد ماند مگر اين که پيش از دولت ما به حکومت مي رسند تا زماني که سيره ما را ديدند نگويند: اگر ما به حکومت مي رسيديم مثل سیره آل محمد عمل می کردیم و این است معنای آیه : " والعاقبة للمتقین

بحارالانوار ، ج 52 ، ص332