حفظ آبرو

توبه و حفظ آبرو

سلام من چند وقت پیش کار بدی کردم ولی بعدش توبه کردم واقعا  اما امروز اون شخص اومده بود و ابرو من جلو همه برد الان کل آبروم جلو همه و خانوادم رفته  انتظار داشتم خدا از عیبم چشم پوشی کنه  اما الان همه چی تموم شده چکار کنم ؟

بردن آبروی مومن جنگ با خدا...آیا دوست دارید آبروی شما حفظ شود؟

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

اسلام دین مهربانی و عطوفت ،دین انسانیت و عزت است ،دینی که به پیروانش اجازه نمیدهد حتی در حین نماز سلامی را بی جواب بگذارند،دینی که عالی ترین ملاک های رفتار اجتماعی را ببان میکند..
یکی از این موارد اخلاقی- اجتماعی حفظ آبرو است که دین به انسان اجازه نمیدهد نه آبروی خود را ببرد و نه آبروی دیگری را..
برای این که بیشتر با اهمیت موضوع آشنا شویم حدیثی از امام صادق علیه السلام ذکر می نماییم.

امام صادق عليه‌السلام فرمود كه رسول خدا فرمودند: خداوند تبارك و تعالي فرموده است: هر كس دوستي از دوستان مرا خوار كند، در كمين جنگ با من نشسته است.

ما در مساله آبرو سه محور را بررسی میکنیم:
1-وظیفه ما در قبال حفظ آبروی خود و راهکار های آن
2-وظیفه ما در قبال حفظ آبروی دیگران
3-ما مجاز به ریختن آبروی چه کسانی هستیم
؟

انشالله در ادامه به تشریح کامل این موارد خواهیم پرداخت و از سخن های حکیمانه اساتید و کاربران گرامی بهرمند خواهیم شد.

قصه هایی از آبرو داری

يسع بن حمزه گفت خدمت حضرت رضا عليه السلام بودم ، با ايشان صحبت مى كردم عده زيادى هم حضور داشتند كه از مسائل دينى حلال و حرام سؤ ال مى نمودند در اين هنگام مردى بلند قد و گندمگون وارد شد پس از سلام عرض كرد يابن رسول الله صلى الله عليه و آله مردى از دوستداران شما و پدران و اجدادتان هستم از سفر حج برمى گردم مقدارى پول براى بازگشت بوطنم داشتم گم شد. اينك تقاضا دارم مرا كمكى فرمائيد تا به شهر خود برگردم چون خداوند نعمت را به من ارزانى داشته (و ثروتمندم ) صدقه به من نمى رسد آن مبلغ را از طرف شما در آنجا صدقه مى دهم .

فرمود بنشين خدا ترا بيامرزد، آنگاه با مردم شروع به صحبت نمود تا متفرق شدند من و سليمان جعفرى و خثيمه با آن مرد باقى مانديم على ابن موسى الرضا عليه السلام فرمود اجازه مى دهيد وارد (اندرون ) شوم سليمان عرض ‍ كرد بفرمائيد حضرت داخل شد پس از ساعتى تشريف آورده ، درب اطاق را بست از بالاى درب دست مبارك خود را بيرون آورده فرمود خراسانى كجا است ؟ عرض كرد در خدمتم فرمود اين دويست دينار را بگير برايمخارجت به اين پول تبرك جو از طرف من نيز صدقه مده هم اكنون خارج شو كه نه من تراببينم و نه تو مرا.
خراسانى رفت حضرت رضا عليه السلام خارج شد. سليمان عرض كرد فدايت شوم به او ترحم نموده بذل و بخشش زيادى نيز فرموديد علت اينكه پشت درب پنهان شديد چه بود؟ فرمود نخواستم انكسار و خوارى درخواست را در صورتش مشاهده كنم چون خواسته او را برآوردم :

نشنيده اى گفتار پيغمبر صلى الله عليه و آله را (المستتر بالحسنة يعدل بعين حجة والمذيع باسيئة مخذول و المستتر بها مغفور له ) كسيكه كار نيك را پنهانى انجام دهد پاداشش برابرى با هفتاد حج دارد و شخصى كه آشكارا گناه بكند در پيشگاه خداوند خوار و مطرود است اما آنكه در پنهان گناهى از او سر زند آمرزيده مى شود نشنيده اى پيشينيان گفته اند:

منى آته يوما لا طلب حاجة

رجعت الى اهلى و وجهى بمائه

هر گاه پيش او براى درخواست مى روم بسوى خانواده خود برمى گردم با اينكه آبرويم حفظ شده .

تعریف تقيه و اقسام آن

تقيه در لغت به معناي سپرگيري است و نوعي دستور حفاظتي و به عبارت ديگر رعايت اصل استتار حركت در برابر دشمنان است.
كتمان واقعيت يا حتي اظهار خلاف واقع به دليل مصلحت هايي كه در اين امر وجود دارد و يا به دليل مفسده هايي كه در اظهار واقعيت وجود دارد
و از جهت شرعي ما مأمور هستيم در برخي موارد نه همه جا و به بهانه وجود مصلحت تقيه كنيم.
تقيه اقسامي دارد:
1) تقيه مداراتي:
اين قسم از تقيه در واقع نوعي حركت اجتماعي و براي حفظ وحدت و مصالح امت اسلامي است.
در تقيه مداراتي خوف و خطر وجود ندارد، بلكه به خاطر نرمش و مدارا نمودن با ديگران، آن گونه كه واقعيت امر است كارها را انجام ندهيم مثلا شيعيان در مسجد الحرام يا مسجد النبي بدون مهر نماز بخوانند.
لازم نيست اگر احساس خطر كردند كه اگر مهر بگذارند آنان با ما برخورد بدي مي كنند يا ما را مي زنند و ... بلكه فقها از جمله حضرت امام، مقام معظم رهبري و آيت الله فاضل، فتوا داده اند كه به جهت همراهي با آنها و مدارا و مماشات با آنها مي توانيم بلكه در مواردي بايد بدون مهر و يا طبق شرايطي كه اهل سنت نماز مي خوانند، نماز بخوانيم.
2) تقيه در برابر خطرات فردي
مانند از دست رفتن جان و... ليكن نكته مهم آن است كه موارد تقيه تحت قاعده اهم و مهم مي‏باشد.
يعني آن جا كه حفظ جان اهم است بايد تقيه نمود و آن جا كه رعايت مصلحت اهم ديگري مانند حفظ كيان اسلام در بين باشد تقيه حرام است.
مي‏توان گفت در رابطه با حفظ آبرو و حيثيت نيز مسأله همين طور است.
يعني آن جا كه حفظ حيثيت اهم باشد تقيه رواست ولي در صورتي كه خلاف تقيه اهم از حفظ آبرو باشد تقيه جايز نيست.