حسابرسی
تحلیل یک سخنرانی در مورد مهدویت
ارسال شده توسط erfan.71 در یکشنبه, ۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۱۹:۲۲با سلام و خسته نباشید
لطفا این سخنرانی استاد شجاعی را بررسی کنید: البته چند سئوال داشتم
https://www.aparat.com/v/LlaI9
1. چطور انسان این همه عبادت کنه : نماز و روزه و.. ولی اگر در ضمینه مهدویت کاری نکنه : باید بره جهنم !!؟؟ ایا این خواب را میشه تایید کرد؟
2.وظیفه افراد عادی در قبال امام زمان چی هست؟ یعنی چکار میتوانند بکنند؟ که مثلا کاری انجام داده باشند!؟ صدقه یا..........
سپاس
زندگی اجتماعی و بازخواست تنهایی
ارسال شده توسط دلسوخته در یکشنبه, ۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۲۲:۵۸سلام.
چرا خداوند انسان را در بستر خانواده قرار می دهد برادران و خواهران در کودکی با هم زندگی می کنند و شادی می کنند بزرگ می شوند هر کس به فکر منفعت خود خواهد بوددر اجتماع تحت تاثیر هر گونه افکار و رفتار قرار می گیرند در آخر تنها می میرند تنها بارخواست می شوند درحالی در اجتماع وابسته شدند به طوری خداوند می گوید مادر از فرزند و فرزند از مادر گریزان است؟ انسان که معتاد به اجتماع است و افکار و کردار دیگران روی تاثیر دارد چرا تنها بازخواست می شود؟
حسابرسی عجیب الله در ارث
ارسال شده توسط به من بیاموز در چهارشنبه, ۱۳۹۵/۰۶/۱۰ - ۱۶:۰۲با سلام، مطلبی رو در سایتی مطرح کرده بودن که منو گیج کرده لطفا در این مورد جواب بدید .
(سوره 4 آیه 11-12) و (سوره 4 آیه 176) در مورد قوانین وراثت صحبت میکند. اگر یک مرد فوت شود، و از او سه دختر و دو والد و یک همسر باقی بماند؛ دختران 2/3 سهم، والد ها 1/3 سهم (هردو بر اساس سوره 4 آیه 11) و همسر 1/8 سهم (بر اساس سوره 4 آیه 12) از ارث را دریافت میکند که از میزان ارث بیشتر میشود.
مثال دوم، مردی فوت میشود و از او یک مادر و یک همسر و دو خواهر باقی میماند، مادر 1/3 سهم (سوره 4 آیه 11) همسر 1/4 (سوره 4 آیه 12) و خواهران 2/3 (سوره 4 آیه 176) که مجموع آنها 15/12 کل ارث است.
چطور چنین چیزی ممکن است ؟
داشتن حق کافر بر مسلمان
ارسال شده توسط aaty در پنجشنبه, ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ - ۲۲:۴۴سلام: ببخشید ، سوالی داشتم در مورد اینکه اگر کافری حقی در پیش مسلمانی داشته باشد با توجه به قران و روایات در قیامت چگونه ادا می شود ؟ و همین طور بالعکس؟... با تشکر...
سخت ترین مرحله حسابرسی درقیامت !
ارسال شده توسط سادات در پنجشنبه, ۱۳۹۱/۰۶/۳۰ - ۱۴:۵۶اول ظلمی كه بخشیده نخواهد شد،
دوم ظلمی كه بدون دادستانی رها نمیشود،
سوم ظلمی كه مورد بخشش قرار خواهد گرفت.
ظلمی كه بخشیده نخواهد شد عبارت است از شرك به خدا، قرآن میفرماید:
«إِنَّ اللّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِـهِ» اما ظلمی كه بخشیده میشود ستم كوچكی است كه هر انسانی نسبت به خودش روا داشته است،
اما ظلمی كه بدون حساب رها نمیشود عبارت است از ظلم بندگان نسبت به یکدیگر، قصاص در آنجا بسیار دشوار خواهد بود، سختی آن در حد زخم كارد و زدن تازیانه نیست بلكه بسیار سختتر است.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «هر كس از قصاص میترسد از ستم به مردم خودداری كند.»
مشكل حسابرسی به حق الناس در قیامت این است كه در آنجا چیزی ندارد تا به طلبكاران بدهند؛
مثلاً كسی كه اموال مردم را در دنیا غصب كرده یا نفقه زن و فرزندانش را نداده یا شخصی را كشته و دیهاش را نپرداخته یا ضربهای به مظلومی زده و دیهاش را نداده یا زیان مالی به كسی زده و جبرانش نكرده یا از كسی غیبت كرده یا به او توهین و هتك حرمت كرده و راضیاش نساخته است، در قیامت و به هنگام دادرسی چیزی ندارد تا به طلبكاران بپردازد.
حل این مشكل به یكی از دو وجه امكان دارد:
وجه اول این كه به مقدار طلب بستانكار از حسنات بدهكار برداشته میشود و به طلبكار داده میشود.
وجه دوم این كه اگر حسناتی نداشت به همان مقدار از سیئات شاكی برداشته و در نامه عمل بدهكار ثبت میشود.
از امام باقر یا صادق علیه السلام روایت كرده كه فرمودند: بدهكار را در قیامت حاضر میكنند در حالی كه شدیداً وحشت زده و نگران است، اگر حسناتی دارد از او میگیرند و به طلبكارش میدهند و اگر حسناتی نداشت از گناهان طلبكار میگیرند و به بدهكار میدهند.
رسول خدا(ص)فرمود: «شخصی را در قیامت برای حساب در محضر خدای متعال حاضر میسازند و نامه اعمالش را به دستش میدهند، وقتی در آن نگاه میكند حسناتش را در آن مشاهده نمیكند، میگوید: خدایا! این نامه عمل من نیست، چون عملهای صالح خود را در آن نمییابم. در جواب گفته میشود:
پروردگارت اشتباه و فراموشی ندارد. حسنات تو به واسطه غیبتی كه از مردم كردهای به آنان داده شده است.
سپس شخص دیگری را برای حساب حاضر میسازند و نامه عملش را به دستش میدهند. هنگامی كه در آن مینگرد عبادتهای فراوانی در آن مشاهده میكند كه آنها را انجام نداده است، میگوید: خدایا! این نامه عمل من نیست چون بعضی كارهایی كه انجام ندادهام در آن ثبت شده است.
در جواب گفته میشود: چون فلان كس از تو غیبت كرده بود، در عوض حسنات او را به نامه عمل تو منتقل كردیم.»
دعای چهاردهم ا ز صحیفه سجادیه شكایتی است بر درگاه حضرت ایزدی كه حضرت سیدالساجدین علیه السلام طی آن نگرانی نهایی خود را با خدای سبحان در میان گذارده، از او طلب یاری می كند. نكته ای كه امام سجاد علیه السلام در این دعا بر آن اصرار دارد، نه تنها انتقام گرفتن از شخص ظالم و ستمگر است، بلكه آموزههای بسیار بدیع و دل نشین توحیدی را به خواننده می آموزد كه در صورت توجه به آن، غیظ و خشم او كاملا فرو می نشیند و تمام توجه خود را به رحمت و تفضل خدا و پاداش اخروی دوخته و اهمیت بیشتری به تهذیب خود از رذایل اخلاقی می دهد. یا من لا یخفی علیه أنباء المتظلمین، و یا من لا یحتاج فی قصصهم الی شهادات الشاهدین؛
ای خدایی كه اخبار ستم كشیدگان بر او پوشیده نیست و در دادرسی به سرگذشت مظلومان، به گواهی شاهدان نیازمند نیست!
بمیر پیش از آنکه بمیرانندت
ارسال شده توسط اویس در پنجشنبه, ۱۳۹۱/۰۶/۰۲ - ۰۷:۱۵در روایت شریفی از امیر مومنان است که فرمودند:
موتوا قبل ان تموتوا یعنی بمیرید پیس از آنکه شما را بمیرانند.
در این روایت موت ارادی، در مقابل موت غیر ارادی به عنوان یکی از فضائل نفس انسانی شمرده شده است برای موت ارادی که غرض اصلی از این دستور العمل انسان ساز، خروج از عادات و مشاهده حقایق عالم است راهکارهای متعددی وجود دارد اما بی شک یکی از بهترین راههای حصول آن، تفکر در شئون خلقت خویشتن و جهان پیرامونمان است.
در این باره مطالبی به قلم آمده است که به نظر میرسد بحث و تبادل نظر پیرامون آنها و رد یا تایید آنها میتواند برای خوانندگان محترم مفید واقع شود لذا همه دوستان خوب و وبزرگوارم را برای ادامه این بحث مفید و چکش کاری آن به این ادرس زیر دعوت میکنم.
http://www.askdin.com/thread21314.html