بورس و خمس

خمس سهام بورس

با سلام و احنرام می‌خواهم خمس سرمایه گذاری بورس در سال خمسی قبلی (که آن را نداده بودم) پرداخت کنم. سوالم این است آیا برای پرداخت خمس می‌توانم قیمت 1/5 کل سهامم را در سر سال خمسی قبل محاسبه کنم و پرداخت کنم؟ (یا این که باید حتما 1/5 کل سهام را به قیمت فعلی بفروشم و پرداخت کنم؟ آیا این سود بعد از سال خمسی قبل تا الآن، مشمول سود همین سال نمی‌شود؟) مقلد آیت الله سیستانی هستم. باتشکر 

معامله گوشت حیوانات حلال گوشت در کشور های غیرمسلمان

با سلام و عرض ادب خدمت کارشناس محترم سایت.  سوال من کمی تخصصی و پیچیده است و چون پاسخی از دفاتر مراجع تقلید و سایت ها دریافت نکردم تصمیم به پرسیدن این سوال در این سایت کردم.  من در بورس یک کشور غیر مسلمان فعالیت می کنم. در آنجا علاوه بر اوراق بهادار و برگه های سهام، کالاهای فیزیکی مانند قهوه، شکر و گوشت نیز به صورت مجازی معامله می شود. من در این بورس خرید و فروش گوشت گاو و دیگر حیوانات حلال گوشت نیز انجام می دهم. نمی دانم که این گوشت ها ذبح اسلامی می شوند یا خیر اما به احتمال زیاد با توجه به غیرمسلمان بودن کشور، این کار انجام نمی شود. سوال من این است که آیا سود حاصل از این معاملات حرام است یا حلال؟ در صورت حرام بودن و دانستن مقدار ریالی این سود چه کاری باید انجام دهم؟ من 21 ساله هستم و این کار شغل و حرفه ی من است. اگر جایی ابهامی بود لطفا سوال بپرسید که به پاسخی دقیق از مراجع مختلف برسم.  پیشاپیش متشکرم. 

سرمایه گذاری در بورس و خمس

  سلام دختری 32 ساله هستم در یک خانواده پرجمعیت که پدری کشاورز و مسن دارم ، خرج زندگی با خودم هست و شاغل هستم با حقوق پایه سال خمسی من شهریور ماه بود 4 تومان پس انداز داشتم و وامی دریافت کردم برای خرید یخچال ولی متاسفانه موفق به خریدش نشدم و اون پول رو برای اینکه ارزشش کم نشه در بورس سرمایه گزاری کردم با توجه به شرایط اقتصادی و اینکه خانواده امکان خرید جهیزیه ندارند آیا به پولی که من پس انداز و در بورس سرمایه گزاری میکنم خمس تعلق میگیرد؟