برزخ در قرآن

آیا برزخ(عالم قبر) واقعاً وجود دارد؟!

انجمن: 

  • آیا حیات برزخی و عالم قبر منشأ قرآنی دارد یا اینکه از احادیث و روایات اخذ شده است

برزخ در قرآن

انجمن: 

سلام

کارشناس محترم در تاپیک:

سیاحت غرب چقدر واقعیت دارد؟

این مطلب را بیان نموده اند:


عمار;993608 نوشت:

اما در مورد این نظر شما باید عرض کنم دلیل بر وجود چنین جهانى که گاهى از آن تعبیر به «عالم قبر» و یا «عالم ارواح» مى شود، از طریق ادله نقلیه است، آیات متعددى از قرآن مجید داریم که بعضى ظهور و بعضى صراحت در این معنى دارد.
آیه 100 سوره«مومنون» مى فرماید: (و پشت سر آنها برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند)؛ «وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ اِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» ظاهر در وجود چنین عالمى است، ـ هر چند بعضى خواسته اند کلمه برزخ را در این آیه به معنى مانعى براى بازگشت به این دنیا معرفى کنند و گفته اند: مفهوم آیهاین است که پشت سر انسان مانعى است که او را از بازگشت به این جهان منع مى کند ـ .
ولى این معنى بسیار بعید به نظر مى رسد؛ زیرا تعبیر به «اِلى یَوْمِ یُبْعَثُون»؛ (تا روز رستاخیز) دلیل بر این است که: این برزخدر میان دنیا و آخرت قرار گرفته، نه میان انسان و دنیا.

ایشان برای اثبات وجود برزخ، به عنوان جهان قبر یا جهان ارواح، به چند آیه از قرآن اشاره فرموده اند.
اگر اجازه دهید می خواهم از اولین مورد شروع کنم و بعد بترتیب به موارد دیگر بپردازم.
همانگونه که اطلاع دارید، کلمه برزخ کلاً سه بار در قرآن بکار رفته که از این میان دوتای آن به یک حایل و فاصله بین آب شور و شیرین اشاره دارد. بطوری که در تصویر دیده می شود ، فاصله و حایل مذکور نسبت به پهنای دو دریا بسیار بسیار اندک است .


حالا می خواهم بگویم برزخی هم که در آیه 100 مومنون آمده از همین دست است و کنایه از یک فاصله کم و اندک می باشد. کسانی که بعد از مرگ( یا بهتر است بگویم در آستانه مرگ) از خداوند تقاضای بازگشت به دنیا می کنند در پاسخشان گفته می شود فقط در روز رستاخیز می توانند به دنیا باز گردند و تا آن روز تنها به اندازه برزخی ( زمان اندکی) باقی مانده است.

آیا این تفسیر خوبی است؟
اگر پاسختان منفی است اشکالش چیست؟