اکثریت

رابطه صلح امام حسن(ع) و احترام به رای اکثریت

سلام  می خواستم ببنیم امام حسن علیه السلام برای احترام به رای اکثریت صلح کرد. و به طرفداران جنگ فرمود جامعه اسلامی که شما ده نفر نیستید؟ قضیه چی بود

میانه روی در احادیث

با سلام خدمت اساتید و کاربران محترم در صفحه 593 و 594 کتاب احتجاج که به زبان فارسی من مشاهده کردم حدیثی دیدم به شرح زیر: 145- از حضرت امیر علیه السلام نقل است که به رأس الیهود فرمود: شما در دینتان چند فرقه شدید؟ گفت: بر چند و چند فرقه. حضرت علیه السلام فرمود: کذب بافتی! سپس روی به مردم نموده و فرمود: بخدا قسم اگر مسند برایم بیندازند وبر آن نشینم به اهل تورات و اهل انجیل و اهل زبور و اهل قرآن به کتاب خودشان قضاء و داوری نمایم. یهود هفتاد و یک فرقه شد، که هفتاد فرقه اش جهنّمی و تنها یک فرقه اش اهل بهشت است. و آن همان فرقه ای است که از یوشع بن نون وصی موسی علیه السلام پیروی کردند. و نصاری هفتاد و دو فرقه شدند، هفتاد و یک فرقه اش دوزخ و تنها یک فرقه ایشان اهل بهشت شدند، و آن مان گروهند که از شمعون وصی عیسی پیروی کردند. و این امّت نیز هفتاد و سه فرقه خواهند شد، که هفتاد و دوتای آنها در آتشند و تنها یک فرقه اش اهل بهشتند، و آن فرقه ای است که از وصی محمد صلی الله علیه و آله پیروی خواهند کرد - در اینحال دست مبارک خود را بر سینه اش زد - سپس فرمود: سیزده فرقه از آن هفتاد و سه فرقه تماما دوستی و مودت مرا می پذیرند، که تنها یکی از این سیزده فرقه اهل بهشتند، و ایشان گروه میانه رو هستند، و دوازده فرقه الباقی همه اهل آتشند.   مشابه این حدیث در کتب دیگر آمده با کمی تغییر یا کم و کاستی یا بخش های اضافه تر. البته اضافه کنم که ممکن است فرقه های دیگر یا وارد بهشت شوند یا وارد جهنم؛ بنا بر دلایل عقلی و هم چنین تفسیر البرهان آیات 70 تا 74 غافر   اما سوالم اینجاست منظور از گروه میان رو چی می باشد دقیقا؟ که در خطبه 127 نهج البلاغه هم آمده:   وَ خَيْرُ النّاسِ فِىَّ حالاً النَّمَطُ الاَْوْسَطُ، فَالْزَمُوهُ وَالْزَمُوا السَّوادَ بهترین مردم در باره من مردم معتدل هستند، پس ملازم راه وسط باشید و با اکثریت الاَْعْظَمَ فَاِنَّ يَدَاللّهِ عَلَى الْجَماعَةِ، وَ اِيّاكُمْ وَالْفُرْقَةَ فَاِنَّ الشّاذَّ مِنَ همراه شوید، که دست خدا بر سر جماعت است، و از تفرقه و جدایى بپرهیزید، که یکسو شده از النّاسِ لِلشَّيْطانِ، كَما اَنَّ الشّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ . مردم بهره شیطان است، چنان که گوسپند دورمانده از گله نصیب گرگ است.   ملازم راه وسط یعنی چی؟ در چه چیز باید به افراط و تفریط کشیده نشویم؟ منظور این است که به چپ و راست نریم و منحرف نشویم؟ اگر توضیح بفرمایید ممنون میشوم و اینکه چرا باید با جماعت بود ممکن است در بلادی باشیم که فرقه یا دین اش فرقه کند یا اصلا کافر و مشرک باشند. و اینکه اگر سوال طولانی است برای پاسخ دادن می تواند سوال را کوتاه نمایید.

اعتبار رأی اکثریت در دیدگاه اسلامی

انجمن: 

چندي لست كه برخي از كاربران در تاپيك هاي متفاوت و از جمله تاپيكي كه مطالب ذيل از آن نقل مي شود، نظر اكثريت ملاك قرار مي گيرد و برخي معتقدند كه همه جا ملاك بايد نظر اكثريت باشد :

NaKayama;550610 نوشت:
صادقانه میگم:
1-حجاب باید رعایت بشه اما حدودش اونی باشه که اکثریت قبولش دارن...مثلا مانتو نه چادر, شال و روسری نه مقنعه...
2-فرهنگ اسلامی اینی نیست که ما داریم...فرهنگ اسلامی 1400ساله منقرض شده...
3-روابط اجتماعی باید حد و حدودی داشته باشه, اما نه افراط نه تفریط...یعنی حدودش باید بر اساس اسلام توسط اکثریت تعیین بشه نه اینکه با زور بیایم.......

NaKayama;550613 نوشت:
همیشه چیزی که اکثریت میگه میشه حالت نرمال و طبیعی و طبیعت اون رو انتخاب میکنه و فراوانیش زیاد میشه,و چیزی که اقلیت میگن میشه آن نرمال و غیر طبیعی و طبیعت میزان اون رو کم میکنه...خیلی ساده گفتم تا شما هم متوجه شید...

NaKayama;551050 نوشت:
من گفتم نظر اکثریت همیشه تعیین کنندس,

NaKayama;550950 نوشت:
الانم اکثریت دینو یه مساله شخصی میدونن که به کسی ربطی نداره و به خاطر ناهماهنگیا و سخت گیریایی که ما به دین تزریق کردیم از دین فرارین

و .....

از اساتيد بخش كلام خواهشمندم درباره جایگاه و اعتبار رای اکثریت در دیدگاه اسلامی توضيحاتي بفرمايند.

از لطف همه عزيزان سپاسگزارم.