استدلال

آيا منطق قابل اثبات است؟

سلام،
سوالى درباره منطق داشتم . ما تمامى استدلالات خود را بر اساس يك سرى قوانين بنام منطق انجام مى دهيم. خوب سوال من در اينجاست كه درست بودن منطق را از كجا ثابت كنيم. آيا مى توانيم با استفاده از منطق ، درستى منطق را ثابت كنيم. اگر نه پس همه استدلال هاى خداشناسى كه داريم چى ميشن؟

استدلالی در باب تعریف کردن طبقات بهشت!!!

بسم الله الرحمن الرحیم
--------------------------------------------------------
امام صادق(ع): «لما ابیت فانه أمر بین الأمرین. لا جبر و لا تفویض.»
بنا بر حدیث ارزشمند امام صادق (ع) ، نه جبر است و نه اختیار.
--------------------------------------------------------
روز قیامت است و شخصی قرار شده که به جهنم برود چرا که گناهانی کرده و باید پاک گردد. او این ادعا را مطرح میکند که

ادعا:

من اگر جای حضرت آدم بودم هیچگاه آن میوه ی ممنوعه را نمیخوردم.
--------------------------------------------------------
با توجه به ادعای فوق دو حالت داریم.
یا مدّعی همچون حضرت آدم سیب را میخورد. یا نمیخورد!

اگر بخورد، با استقراء میگوییم که پس هر کسی در شرایط حضرت آدم بود، و تفکرات او را داشت و در کل، همان شرایط را داشت که در واقع شروط لازم برای برقراری ادعاست، آن سیب را میخورد پس جبر بود که حضرت آدم سیب را بخورد!

اگر نخورد، پس ادعا ی فرد درست بوده و شخص نباید به جهنم برود!

پس نتیجه میگیریم در صورت مطرح کردن این ادعا، مشکلی پیش می آید.
اگر فرد راست میگوید و واقعا ادعایش صحت دارد، پس این عدالت نیست چون شرایط منجر به گناه کردن فرد میشود که این دخالت جبر در اختیار است. پس فرد نباید راست بگوید(ادعای فرد از روی بیچارگیست و فرد دنبال فرار از عذاب است پس این ادعای دروغ را مطرح میکند).

پس به اجبار به حالت دوم میرویم یعنی فرد سیب را میخورد!

در آن صورت با استقراء اثبات میشود که هر کسی جای حضرت آدم بود آن سیب را میخورد که این هم باز خلاف عدالت است چون حضرت آدم بخاطر این کارش مجازات میشود در صورتی که مجبور بوده که آن سیب را بخورد(البته داریم این گونه فرض میکنیم که وقتی یک گناه را همه ی احتمالاتمان انجام میدهند، پس آن گناه جبر بوده و باید در آن شرایط، مکان یا زمان انجام میشده)

پس به یک بن بست رسیدیم.
حدیث امام صادق(ع) با این استدلال صحتش اثبات میشود چرا که در صورتی که جبر و یا اختیار باشد در قضاوت اعمال، عدالت رعایت نمیشود.
اما این که چیزی بینشان باشد در مسئله ای همچون مسئله ی حضرت آدم که بین ای ندارد، امکان پذیر نیست. یعنی چیزی بین جبر و اختیار وجود ندارد.
گویی نه جبر است و نه اختیار و نه هیچ چیز دیگر. که دوباره هم این جمله منطقی نیست و امکان پذیر نیست، در صورتی که نتیجه گیری هایش درست بوده است.
:Gig:

مسابقه مفاهیم و جلوه های عزاداری

به نام خدا

مسابقه مفاهیم و جلوه های عزاداری

با توجه به حملات روز افزون به عقايد شيعه، تصميم گرفتيم در برخي سايت هاي اجتماعي مسابقه اي براي رشد فكري خودمون و جامعه اطرافمون برگزار كنيم در بخش هاي مختلف و با موضوع عزاداري.

طي نظرخواهي از مدير محترم فرهنگي سايت اسك دين، بنا شد در اين جا هم مسابقه رو طرح كنيم تا از پاسخ هاي خوب دوستان، يا تصاوير و دلنوشته هاي مرتبط دوستان بهره مند بشيم و در سطح فضاي مجازي قابل استفاده باشه. جايزه ناقابلي هم تقديم دوستان ميشه.

لطفا آثار خود را تا تاريخ 4 آذر ماه در هر یك از موضوعات مورد علاقه تان در: عكس، طراحی، دل نوشته، اثبات عقلی یا اثبات نقلی ضرورت یا فایده عزاداری، به آيدي بنده يا در همين تاپيك ارائه كنيد.

.................................

جایزه مسابقه:

مجموعا لااقل 50 هزار تومن یا معادل آن محصولات فرهنگی از فروشگاه سایت ولی عصر (عج) و یا شارژ تلفن همراه برای 4 نفر هديه ناقابل مسابقه می باشد.
به ازای هر ده نفر مازاد بر 20 نفر شركت كننده اول(مجموع دوستان اينجا و سايت هاي اجتماعي ديگر)، بیست درصد به جایزه اضافه خواهد شد.

.................................

موضوع عكس:

حداكثر دو عكس از تصاویر عزاداری با اولویت عكس هایی كه به دست خود شما گرفته شده باشد، می تواند در مسابقه شركت داده شود(عكسهایی كه در اینترنت یا خبرگزاری ها منتشر نشده باشد، امتیاز بیشتری دارد).

.................................

موضوع طراحی:

طرح های مرتبط با مفاهیم عزاداری كه به دست خود شما كشیده شده باشد.

.................................

موضوع دل نوشته:

دل نوشته های شما در موضوعات مرتبط با عزاداری یا محرم، عاشورا، امام حسین یا اربعین.

.................................

موضوع اثبات فایده یا ضرورت یا وجود عزاداری در اسلام با دلایل عقلی یا نقلی:

در هر یك از موارد بالا، اثبات می تواند فقط از منابع شیعه، یا فقط از منابع اهل سنت، یا فقط دلیل عقلی ارائه شود. در صورتی كه بیش از یك روش اثبات وجود داشته باشد، مثلا یك دلیل عقلی و یك دلیل قطعی از منابع اهل سنت، در هر دو بخش داوری به صورت مجزا شركت داده خواهد شد.

.................................

"فطرس" از عزیزانی كه مایل به همكاری در بخش داوری یا جوایز هستند و یا علاقمند به كمك در نشر مطلب می باشند، دعوت به عمل می آورد.

بدیهی است جوایزی كه دوستان دیگر تقبل كنند، فقط در صورت افزایش شركت كننده، به جوایز ذكر شده، افزوده می شود.

هر گونه سوال يا ابهام پيرامون اين مسابقه و يا ارسال نظر و پيشنهاد تكميلي رو ميتونين ذيل همين فروم و يا در ارتباط با ايدي بنده ارائه كنيد.

با تشكر :Gol:

استدلال زیبای آلبرت انیشتین در مورد خدا

بازم سلام به همه
این کلیپو احتمالا دیده باشین اما خوب دوباره دیدنش خالی از لطف نیس !!!
به جمله پایانی آلبرت انیشتین که اوج کلیپه خوب دقت کنین !!!!