ارتباط در فضای مجازی

ارتباط مجازی خواهرم با یک مرد متاهل

سلام. آدرس کانال شما را از اینترنت برداشتم. تو کانال گفته بودند مشاوره هم میدهید. مدتی متوجه شدم خواهر کوچک ترم که 22ساله است. با یک آقای متاهل که 40ساله است در ارتباط مجازیه. پیام هاشون را خوندم متوجه شدم بهش پیشنهاد ازدواج داده و اونم رد کرده ولی بازم با هم صحبت میکنن. نمیدونم چی باید بهش بگم! اصلا بهش بگم؟ اگر بفهمه پیام های تلفن شو خوندم خیلی ناراحت میشه.

آسیب های فضای مجازی برای افراد مذهبی

انجمن: 
سلام برای افراد مذهبی و متدین در فضای حقیقی و واقعی خط قرمزها و حد و مرزهایی وجود دارد که به آن اهمیت می دهند و پایبند هستند اما همین افراد وقتی که به فضای مجازی وارد می شوند و فعالیت می کنند چه بسا این خط قرمزها و حدودها یا برای شان مهم نیست یا به هر دلیلی راعایت نمی کنند. من فرد خیلی مذهبی نیستم ولی برای خودم حد و حدودی دارم در فضای حقیقی هیچ مردی نمی تواند به من درخواست های نا متعارف بدهد  اما متاسفانه در فضای مجازی از همین افرادی که ادعای دینداری داشتند ضربه ها خوردم از کارشناس محترم درخواست دارم راهکارهایی برای رعایت این حد و حدود و خط قرمزها در فضای مجازی داشته باشند تا باعتث هوشیاری و آگاهی ما و سایر دختران و خانمهایی که در این زمینه دغدغه دارند شود. با تشکر

ارتباط عادی با نامحرم در فضای مجازی

انجمن: 

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که طرح آن با آیدی خودشون ممکن نبود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

سلام، دختری بیست ساله هستم.
با ورودم به دانشگاه، و دیدن بقیه دوستان و کنجکاوی ذاتی ام تشویق به رفتن به فیس بوک شدم، مدتها فعالیت عادی ای داشتم، کم کم وارد فضاهای مذهبی شدم و فعالیت مذهبی کردم و همزمان با این فعالیت ها بود ک باران ارتباط های با نامحرم ها ریخته شد سرم، دلایل مختلف خواستگاری، یا بعضا خودم سر کنجکاوی یا رفع مشکل اقایون بهشون پیام میدادم، واقعا بدون هیچ غرضی،به ذهنم هم خطور نمی کرد تو این فضاها میشه ارتباط گرفت
چند مورد به اسم رابطه خواهر و برادری یا رفع مشکل، در حد حرفای عادی صحبت میکردیم، اما اکثرا تهش به درخواست ازدواج و وابستگی میکشید. . . .
تو اون فضاها ، یک گروه مذهبی هم بود که با چند اقا و خانوم شبیه یک اکیپ شده بودیم، و حرفا و شوخی های عادی در کامنتها میکردیم... یک تفریح و پر کردن وقت صرفا. . .
به هرحال بخاطر افزایش ارتباطات و این حسها از فیس بوک خارج شدم
اما بعد مدتها از اون بچه های گروه تو تلگرام ی گروه زد و اعضای قدیمی رو باز اد کرد. و حالا دوباره حرفای کاملا عادی و بعضا شوخی ها هست...
من یکی دیگه از دوستانمو اد کردم به اون گروه، که حالا حس میکنم اون ب یکی از اقایون کمی علاقمند شده.
یک کمی عذاب وجدان باز به سراغم اومده، هم برای ارتباط بی مورد، هم برای حس دوستم گرچه میدونم بروز بیرونی نخواهد داشت اما ته تهش وابستگی میشه....
در مورد ارتباط بی مورد هم توجیه پیش خودمون اینه ک ارتباطات اجتماعی اجتناب ناپذیره...
خارج شدن از گروه هم تقریبا غیر ممکنه، چون دوباره اد میکنند و همه میریزن سرم و سوال میپرسند و من نمیتونم توضیح بدم، از طرفی خودم هم حس میکنم نیاز به همچین گروهی در این بازه زندگیم مخصوصا و تو این تنهایی دارم و حس میکنم اگر با این دوستان قدیمی نباشم باعث میشه ب ارتباط با غریبه تر ها روی بیارم چون الان به این ارتباطات نیاز دارم
ببخشید مباحث طولانی و در هم شد
حس سردرگمی بدی دارم
این رو هم بگم که فردی مذهبی و مقید هستم و
تا حالا هیچ گونه ارتباطی با نامحرم در دنیای واقعی نداشتم

ممنون میشم کمکم کنید.


با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید :Gol:

قابل توجه دختر خانم ها ===» @@ چت @@

چگونه با پیشنهاد دوستی سطحی و زودگر جواب نه بدهیم:

خیلی ار افراد مخصوصاً دخترانی که به دلایلی احتیاج به حمایت دارند اگر یک درخواست دوستی با هدف های مختلف به آنها پیشنهاد شود بدون در نظر گرفتن عواقب آن ممکن است خودشان را به دردسر بیاندازند در این جا راهکارهایی برای دادن پاسخ منفی به دوستی های احساسی و غیر منطقی پیشنهاد می شود:

1- اگر با کسی چت یا ارتباطی در زمینه ای غیر عاطفی دارید سعی کنید که در صورت خارج شدن از مسیر (علمی و...) توسط طرف مقابل به ایشان گوش زد کنید و سعی کنید که هدفتان را این ارتباط به ایشان بفهمانید.

2- همیشه به این مطلب آگاهی داشته باشید که اگر فردی در یک زمینه به شما کمک می کند دلیل بر بی عیب و نقص بودن ایشان نیست و ممکن است در بخش های دیگر شخصیت ایشان اشکالاتی وجود داشته باشد پس شما فقط و فقط ایشان را در همان زمینه قبول کنید و فکر نکنید چون ایشان در این بعد از شخصیت متعادل و با تدبیر هستن در بخش های عاطفی هم می توان به ایشان اعتماد داشت بلکه بالعکس شاید لغزش هایی در آن بخش باشد که شما را به درد سر بیاندازد.

3- هرگز به درخواست هایی که موضوع آن دیدن عکس واقعی یا قرار در بیرون و... پاسخ ندهید زیرا شما می خواهید از مطالب و گفته های ایشان استفاده کنید و کاری به ظاهر ایشان ندارید و طرف مقابلتان نیز به شما در یک زمینه کمک می کند. پس این در خواست را مبهم و تاریک تلقی کنید زیرا ممکن است آسیب زا بوده و شما را به دردسر بیاندازد پس این درخواست را رد کرده و سعی کنید علت درخواستان را اینطور مطرح کنید : هدف ما روش شدن بحث است (سیاسی و.....) و دیدن ظاهر همدیگر به نظر من هیچ کمکی به بحث و گفتگو نمی کند.

4- اگر احساس کردید که در کنار گفتگو ها و ارتباط های سالم غیر عاشانه و عاطفی احساس آرامش می کنید در صورتی که هدف ایجاد آگاهی در زمینه ای خاص بود ولی شما احساس وابستگی و دلبستگی با طرفتان دارید سعی کنید که این رابطه را کمتر کنید و در این زمینه با فرد دیگر مشورت کنید.

5- سعی کنید اطلاعات شخصی و خانوادگی که هیچ کمکی به بحث نمی کند را در اختیار طرف مقابلتان قرار ندهید.

6- اگر فردی هستید که از نظر شخصیتی کمرو و یا با دیگران در موقعیت رودر بایستی و یا تعارف قرار می گیرید کتابهایی با موضوع جرأت ورزی و توان گفتن نه را مطالعه کنید.

7- خواهش ها یا تهدید های طرف مقابل با کمال وقار و سنگینی اهمیت ندهید و با اعتماد به نفس کامل ارتباط را قطع کنید.

8-سعی کنید اگر نیازها یا کمبودی از ناحیه خانواده به خصوص پدر دارید با دعا و نیایش ، حضور در اماکن مذهبی، دوست شدن با دوست همجنس و مناسب با شخصیت شما و یا مطالعه ایجاد علاقه به پیشرفت تحصیلی این کمبود ها را تا ازدواج با همسر به تأخیر بیاندازید.

9 - اگر گفتگوی را انجام می دهید از واژه هایی که بار احساسی دارند پرهیز کنید زیرا ممکن است طرف مقابل با زیرکی متوجه کمبود های عاطفی شما شده و به تدریج شما را وابسته خود کند.

10 - مراقب افکار و احساساتتان نسبت به طرف ماقبل باشید اگر احساس دلتنگی و .... داشتید نقطه آغاز یک دردسر بدانید که عواقب آسیب زایی را برای شما در پی خواهد داشت.

11- به افرادی که خود را مشاور ازدواج معرفی میکنند و یا مشاوره تحصیلی ، شعلی و..یا معلم اخلاق و عرفان ، و.... معرفی می کنند اعتماد نکنید و سعی کنید که با مشاورین معتبر صحبت داشته باشید.