جمع بندی ارتباط مجازی خواهرم با یک مرد متاهل

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ارتباط مجازی خواهرم با یک مرد متاهل
سلام. آدرس کانال شما را از اینترنت برداشتم. تو کانال گفته بودند مشاوره هم میدهید. مدتی متوجه شدم خواهر کوچک ترم که 22ساله است. با یک آقای متاهل که 40ساله است در ارتباط مجازیه. پیام هاشون را خوندم متوجه شدم بهش پیشنهاد ازدواج داده و اونم رد کرده ولی بازم با هم صحبت میکنن. نمیدونم چی باید بهش بگم! اصلا بهش بگم؟ اگر بفهمه پیام های تلفن شو خوندم خیلی ناراحت میشه.
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد شفیق
مدتی متوجه شدم خواهر کوچک ترم که 22ساله است. با یک آقای متاهل که 40ساله است در ارتباط مجازیه. پیام هاشون را خوندم متوجه شدم بهش پیشنهاد ازدواج داده و اونم رد کرده ولی بازم با هم صحبت میکنن. نمیدونم چی باید بهش بگم! اصلا بهش بگم؟
  هوالمحبوب با سلام و احترام به شما پرسشگر محترم بسیار خرسندیم از اینکه به انجمن دینی پیوستید و سپاسگزاریم از اعتمادی که نموده اید و مسأله خود را مطرح کرده اید. به شما تبریک میگم به جهت احساس مسئولیتی که نسبت به خواهرتان دارید و مسأله ایشان را مسأله خودتان می دانید و به دنبال راه حل برای آن هستید. متاسفانه موضوع دوستی با مردان متاهل به عنوان یک پدیده اجتماعی گریبان گیر بعضی از خانم‌های مجرد و مطلقه شده و در حقیقت یک آسیب اجتماعی است.  
  دلایل گرایش دختران مجرد به مردان متأهل عامل اصلی این پدیده تنهایی و کمبود محبت دختران در محیط خانه و رعایت نکردن بعضی اصول اخلاقی توسط زنان در ارتباط‌های اجتماعی شان، بالا رفتن سن ازدواج، سختگیری‌های افراطی و غیر اخلاقی بعضی والدین با قرار دادن شرایط غیر ارزشی برای خواستگاران، از جمله عوامل برجسته و تاثیرگذار در این باره است. از سوی دیگر، نیاز شدید برخی دختران مجرد و زنان مطلقه به تکیه‌گاه و حامی از میان مردان باعث می‌شود که در مقابل جنس مخالف، قاطعیت خود را از دست بدهند.  
  اما شما خواهر گرامی: به نظر بنده لازم است برای بیان موضوع با خواهرتان کمی بیندیشید که اگر خواهر شما فردی است که متوجه بشود از حریم شخصی اش اطلاع پیدا کرده اید؛ برافروخته می شود و نسبت به این مسئله فوق العاده حساس است و رابطه اش با شما خراب می شود، بنابراین باید گزینه به طور مستقیم بیان کردن مسأله را فراموش کنید؛ که به نظر می رسد همین گونه است. برای غیرمستقیم بیان کردن این موضوع با خواهرتان، بهتر است اینگونه مطرح نمایید که فردی با شما مشورت کرده که متوجه شده؛ دخترش که هم سن و سال خواهر شماست اینگونه عمل می کند و شما از خواهر خود بخواهید که به نظرت، چه چیزی باعث شود که یک دختر در سن تو ، در فضای مجازی اینگونه ارتباط برقرار می کند. باب گفتگو و بحث را در  این مورد باز کنید.    
در ابتدا از توهم عشق به جای علاقه سخن بگویید. که اینگونه علاقه ها حقیقی نیست. بلکه در بیشتر موارد شکل گیری چنین علاقه هایی در دختران به دلیل نیاز به همدل، وابستگی شدید و توهم است که به خاطر عواملی از جمله کمبود محبت، و احساس تنهایی ایجاد میگردد و به طور طبیعی باعث وارد شدن خسارت‌های فراوانی هم به خود شخص و هم به خانواده مردان متاهل خواهد شد. اینکه خواهرتان به پیشنهاد ازدواج ایشان، پاسخ منفی داده اند؛ نشان از این موضوع دارد که به خیلی از مسائل واقف است ولی احتمالا وابسته شده است.  اینکه خواهرتان نمی‌تواند به این رابطه در فضای مجازی، پایان بدهد. این است که خودشان را کم می‌بینند و به خودشان تلقین کرده‌اند که بدون طرف مقابل زندگیشان نابود می‌شود در حالی که نمی‌دانند سخت در اشتباه هستند و اتفاقا با وجود چنین مردانی است که زندگیشان تباه می‌شود.  
فقط کافی است کمی به این مسئله واقع بینانه دقت کنند و توجه داشته باشند که در چنین رابطه‌ای، ممکن است خانم‌ها دچار مشکلات بیشتر و غیر قابل حلی شوند اول کار نمی‌خواستند که به طور جدی با او رابطه داشته باشند و در خیالبافی های خود همسری با او را تصویر کنند . مخصوصاً در مواردی که این رابطه از دوستی خیلی ساده و زیبایی که بین آن دو نفر بوده شکل گرفته باشد  کم کم حرفهایشان جنبه‌های شخصی تر و حتی جنسی تر به خود می‌گیرند. مداوم از هم سوال می‌پرسند و درگیر هم هستند و نمی دانند که چرا دارند دزدکی با هم وقت می گذرانند. انگیزه خیلی از مردان برای خیانت تنها رابطه جنسی است: خیانت زن به مرد می تواند به دلایل مختلفی باشد. اما زمانی که مردان خیانت می کنند، اغلب برای روابط جنسی است. بنابراین حتی اگر خانم عاشق مرد باشد این بدان معنا نیست که طرف مقابلش هم همین حس را دارد. او ممکن است فقط برای لذت جنسی ارتباط برقرار می کند.    
خیانتکار همیشه خیانت می کند: اگر او در حال حاضر همسر خود را فریب می دهد، از کجا معلوم چند نمونه دیگر مثل خواهر شما را هم فریب ندهد. حتی اگر به خاطر یک دختر، زن و زندگی خود را نابود کرده و پیشنهاد ازدواج به دیگری می دهد؛ از کجا معلوم، در حق خواهر شما هم این کار را نکند. آیا این فرد قابل اعتماد است؟ توجه کنید که چگونه درباره همسرش صحبت می کند: اگر ایشان درباره همسرشان محترمانه و صادقانه صحبت می کنند و علت اینکه چرا نمی خواهد با او باشد را واقعا صادقانه گفته است؛ می شود گفت فردی است که برای زنان احترام قائل است. ولی معمول این مردها اتهامات زیادی به همسرشان می زنند و ادعا دارند که مدت هاست رابطه جنسی با او نداشته و مجبور به زندگی با او شده اند؛ اینها می تواند نشانه ای از این باشد که برای زنش ارزش قائل نیست.  
  به این مسأله نیز هشدار داده شود که اگر همسر این آقا، از موضوع پی ببرد؛ ممکن است آبروریزی کند و مسائلی برای خواهرتان ایجاد نماید. از طرفی خوب است خودشان را جای، همسر آن آقا در نظر بگیرند. چرا که بزرگان ما فرموده اند: هرآنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند. به لحاظ اخلاقی درست نیست که ایشان با مردی ارتباط داشته باشند که دارای زن و فرزند هستند و موظفند وقتشان را برای خانواده شان بگذارند. ولی خواهر شما رباینده این زمانها از این آقاست. معمولا در این رابطه ها؛ افراد اقرار می کنند که هیچ رابطه نامشروعی شکل نگرفته و فقط دوستی است. اما باید بیان کرد که نمی شود لذتی نباشد و این رابطه ادامه دار شود. حتما لذاتی هر چند اندک، اما خوشایندشان وجود دارد که به این رابطه پایان نمی دهند و آن را بر همه ارتباط های دیگر مثل رابطه با دوستان و خانواده ترجیح می دهند. یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود. بروز و ظهور و غلبه غریزه شهوانی در انسان به صورت پلکانی و تدریجی است، و به تعبیر قرآن کریم شیطان از طریق سیاست گام به گام به هدف خود می رسد به همین جهت جلوگیری از وسوسه های شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان تر است. (  وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ). (1)
  1. سوره بقره، آیه 168.
 
  چگونه این رابطه تمام شود؟ نیاز است که به اصولی و به دور از احساسات عمل شود. اتمام این رابطه معمولا می تواند سخت باشد. در ادامه راهکارهایی را ارائه داده ایم که می تواند سختی های آن را راحت تر کند. صحبت و گفتگو را پایان دهند. با خود بیندیشد که چرا تصمیم گرفته تا این رابطه را تمام کند؟ حتی اگر نمی داند با او گفتگو نکند چراکه آقا اگر نخواهد از خانم جدا شود حتما خانم را مجاب می کند که با وی ادامه دهد. وقتشان را با خانواده و دوستان بیشتر بگذرانند. هنگامی که تصمیم به دل کندن از مرد متاهل گرفته شد، سعی شود تنها نمانند. با دوستان و خانواده زمان بیشتری را سپری کنند. اگر شخص مورد اعتمادی در اطرافشان دارند، در این مورد با او حرف بزنند و احساستشان را بیان کنند. اگر با کسی احساس راحتی ندارند می توانند افکار خود را بنویسند. ابراز و یا نوشتن احساسات کمک می کند که زودتر از این رابطه خارج شوند. بر نیازها و اولویت هایشان تمرکز کنند. فعالیت خودشان را افزایش دهند. یک رژیم متعادل، ورزش و هشت تا نه ساعت خواب شبانه بسیار سودمند است. همچنین می توانند با یوگا یا مدیتیشن استرس خود را مدیریت کنند. با مراقبت خوب از خودشان از لحاظ جسمی و ذهنی، این بحران را زودتر طی خواهند کرد. به جای صرف زمان برای فکر کردن به رابطه ای که گذشته، تمرکز خود را بر یک سرگرمی یا شور و شوق جدید و یا یادگیری یک مهارت بگذارند. به او توجه و محبت بیشتری کنید. بخصوص از طرف جنس مخالف محرمی که در اطرافتان هستند مثل پدر، برادر و ... سعی شود شرایط ازدواج ایشان فراهم گردد. امید است راهکارهای بیان شده، تا حدودی راهگشای مسأله شما باشد. 
سلام عذرخواهی میکنم دوباره مزاحم شما شدم.  چند تا سوال برام پیش اومد: قبل از این باید بگم اون آقا ظاهرا یک روحانیه. و البته خواهر من هم یک دختر با عقاید مذهبیه حتی زمان انتخاب رشته دانشگاه علی رغم میل ما الیهات را انتخاب کرد. 1_مدام بهش اصرار میکنه که بیا ببینمت. اگر این ارتباط در حد تلفن یا پیام بمونه نگرانی من کمتره اما الان نمیدونم غیر مستقیم صحبت کردن من فایده ای دارد یا نه! 2_تو خانواده ما همه تحصیلات خوبی دارند و موفق شدن اما ایشون چون دچار بیماری شد نتونست خوب درس بخونه و موفق نشد. خیلی روی روحیه اش تاثیر بدی گذاشت و خودش شکست خورده میدونه! از اون زمان تا الان هیچ تلاشی برای زندگیش نکرده. و همیشه تو اتاقشه. 3_افکار مذهبی زیادی داشت و اغلب مورد تمسخر واقع میشد مثلا بیشتر اردوهای جهاد سازندگی را شرکت میکرد یا خادم شدن در جاهای مختلف با این فکر که باید برای تشکیل جامعه مهدوی و زمینه های ظهور تلاش کنیم تو خانواده مسخره میشد که این کارهاش فایده ای براش ندارد و الان کاملا گذاشته کنار همه این عوامل باعث شد خیلی از ما فاصله بگیرد و حرف هاش را بهمون نزنه! برای جبران کمبود محبت و این احساس تنهایی اون چکار باید کرد؟ وقتی غیر مستقیم نظرش را درباره علت مساله پرسیدم جوابش برام تعجب آور بود که:  اگر تنهایی برای عده ای نباید تو جامعه باشد بذار همه این طعم تلخ احساس کنند. و. اینکه مدام بهش اصرار میکند بیا ببینمت برای من نگران کننده است. من میدونم خیلی کوتاهی کردم در قبالش! اما دلم نمیخاد اتفاق بدی براش بیفتد. از طرفی دلم نمیخاد بفهمه پیام هاش را خوندم و بی اعتماد تر از قبل بشه. اما چیزی که من متوجه شدم این بود که اغلب با بی محلی و خیلی کوتاه بهش پیام میده. و مدام براش بهانه می اورد که مریض هستم، سر کار هستم، و....   به خاطر همین موضوع خواهرم چند بار بهش گفته بود که دلیلی نمیبینه برای ادامه دادن ارتباطی که هیچ وقتی براش گذاشته نمیشه و ارزشی ندارد اما اون آقا شروع به اصرار میکنه که دلم نمیخاد تموم بشه! من خودم تجربه تحصیل و کار تو محیط های مختلط را داشتم. آقایون برای زنان غریبه واقعا هیچ ارزشی قایل نیستند. نمیدونم چطور اینو بهش بفهمونم. ببخشید اون هم مدام تو اتاقشه بیشتر شبها گریه میکنه و شاید در روز یک وعده غذا بخوره. وقتی شرایطش میبینم خیلی ناراحت میشم. ممنونم
هوالمحبوب با سلام و احترام خدمت شما: خواهر شما سالهاست که تنهاست و احساس بی محبتی و تنهایی در میان خانواده دارد؛ آنگاه که به خاطر عقایدش مورد تمسخر واقع شده بود تنهایی هایش شروع شد و با شکست هایش آنها تثبیت شدند. برای نزدیک شدن به او و محبت بیشتر به او، بهتر است از چیزهایی شروع کنید که با شما درباره آن موضوع هم عقیده است. احساس نزدیکی با شما می تواند کمی از احساس تنهایی هایش بکاهد. سعی کنید با او همدلی کنید و به او بفهمانید که شرایطش را درک می کنید و نگرانش هستید. بهترین تکنیک برای اینکه با کسی همدلی کنیم این است که از خود بپرسیم اگر من در شرایط کنونی وی بودم، دوست داشتم چطور با من رفتار شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با پیامک های محبت آمیز شروع کنید و کم کم به صورت حضوری، با کلام محبت آمیز و حتی در آغوش گرفتنش و با وقت گذاشتن برایش، محبت تان را به ایشان نشان دهید. بگذارید احساس کند که فرد مهمی برای شماست و اوضاع و احوال او برای شما اهمیت دارد. با شرایطی که از خواهرتان توصیف کرده اید احتمال افسردگی در ایشان می رود. خوب است با او صحبت کرده تا با روان شناس بالینی ملاقاتی داشته باشد. آن فردی که در فضای مجازی با ایشان رابطه پیدا کرده است؛ احتمالا فهمیده ایشان به مسائل مذهبی علاقه مندند از همین راه وارد شده است و ممکن است روحانی بودنش هم یک ادعای کذبی باشد تا جذب بیشتری صورت گیرد. شما هم سعی کنید ایشان را با انجمن گفتگوی دینی، آشنا کنید تا شاید بتواند مسأله اش را مطرح کند. موفق باشید.  
جمع بندی پرسش: مدتی است متوجه شده ام که خواهر کوچکم که 22 ساله است با یک آقای متأهل 40 ساله در فضای مجازی در ارتباط است. پیام هایشان را خواندم؛ متوجه شدم که به ایشان پیشنهاد ازدواج داده اند ولی خواهرم قبول نکرده ولی باز باهم صحبت می کنند، نمی دانم چگونه با خواهرم صحبت کنم اگر بفهمد پیام هایش را خوانده ام ناراحت می شود.   پاسخ:متاسفانه موضوع دوستی با مردان متاهل به عنوان یک پدیده اجتماعی گریبان گیر بعضی از خانم‌های مجرد و مطلقه شده و در حقیقت یک آسیب اجتماعی است. دلایل گرایش دختران مجرد به مردان متأهل عامل اصلی این پدیده تنهایی و کمبود محبت دختران در محیط خانه و رعایت نکردن بعضی اصول اخلاقی توسط زنان در ارتباط‌های اجتماعی شان، بالا رفتن سن ازدواج، سختگیری‌های افراطی و غیر اخلاقی بعضی والدین با قرار دادن شرایط غیر ارزشی برای خواستگاران، از جمله عوامل برجسته و تاثیرگذار در این باره است. اگر خواهر شما فردی است که متوجه بشود از حریم شخصی اش اطلاع پیدا کرده اید؛ برافروخته می شود و نسبت به این مسئله فوق العاده حساس است و رابطه اش با شما خراب می شود، بنابراین باید گزینه به طور مستقیم بیان کردن مسأله را فراموش کنید؛ که به نظر می رسد همین گونه است. برای غیرمستقیم بیان کردن این موضوع با خواهرتان، بهتر است اینگونه مطرح نمایید که فردی با شما مشورت کرده که متوجه شده؛ دخترش که هم سن و سال خواهر شماست اینگونه عمل می کند و شما از خواهر خود بخواهید که به نظرت، چه چیزی باعث شود که یک دختر در سن تو ، در فضای مجازی اینگونه ارتباط برقرار می کند. باب گفتگو و بحث را در  این مورد باز کنید. در ابتدا از توهم عشق به جای علاقه سخن بگویید. که اینگونه علاقه ها حقیقی نیست. بلکه در بیشتر موارد شکل گیری چنین علاقه هایی در دختران به دلیل نیاز به همدل، وابستگی شدید و توهم است که به خاطر عواملی از جمله کمبود محبت، و احساس تنهایی ایجاد میگردد و به طور طبیعی باعث وارد شدن خسارت‌های فراوانی هم به خود شخص و هم به خانواده مردان متاهل خواهد شد. اینکه خواهرتان به پیشنهاد ازدواج ایشان، پاسخ منفی داده اند؛ نشان از این موضوع دارد که به خیلی از مسائل واقف است ولی احتمالا وابسته شده است.  فقط کافی است کمی به این مسئله واقع بینانه دقت کنند و توجه داشته باشند که در چنین رابطه‌ای، ممکن است خانم‌ها دچار مشکلات بیشتر و غیر قابل حلی شوند اول کار نمی‌خواستند که به طور جدی با او رابطه داشته باشند و در خیالبافی های خود همسری با او را تصویر کنند . مخصوصاً در مواردی که این رابطه از دوستی خیلی ساده و زیبایی که بین آن دو نفر بوده شکل گرفته باشد  کم کم حرفهایشان جنبه‌های شخصی تر و حتی جنسی تر به خود می‌گیرند. مداوم از هم سوال می‌پرسند و درگیر هم هستند و نمی دانند که چرا دارند دزدکی با هم وقت می گذرانند. انگیزه خیلی از مردان برای خیانت تنها رابطه جنسی است. به این مسأله نیز هشدار داده شود که اگر خانم آن آقا، از موضوع پی ببرد؛ ممکن است آبروریزی کند و مسائلی برای خواهرتان ایجاد نماید. از طرفی خوب است خودشان را جای، همسر آن آقا در نظر بگیرند. چرا که بزرگان ما فرموده اند: هرآنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند. به لحاظ اخلاقی درست نیست که ایشان با مردی ارتباط داشته باشند که دارای زن و فرزند هستند و موظفند وقتشان را برای خانواده شان بگذارند. ولی خواهر شما رباینده این زمانها از این آقاست. معمولا در این رابطه ها؛ افراد اقرار می کنند که هیچ رابطه نامشروعی شکل نگرفته و فقط دوستی است. اما باید بیان کرد که نمی شود لذتی نباشد و این رابطه ادامه دار شود. حتما لذاتی هر چند اندک، اما خوشایندشان وجود دارد که به این رابطه پایان نمی دهند و آن را بر همه ارتباط های دیگر مثل رابطه با دوستان و خانواده ترجیح می دهند. چگونه این رابطه تمام شود؟ نیاز است که به اصولی و به دور از احساسات عمل شود. اتمام این رابطه معمولا می تواند سخت باشد. در ادامه راهکارهایی را ارائه داده ام که می تواند سختی های آن را راحت تر کند. صحبت و گفتگو را پایان دهند. با خود بیندیشد که چرا تصمیم گرفته تا این رابطه را تمام کند؟ حتی اگر نمی داند با او گفتگو نکند چراکه آقا اگر نخواهد از خانم جدا شود حتما خانم را مجاب می کند که با وی ادامه دهد. وقتشان را با خانواده و دوستان بیشتر بگذرانند. هنگامی که تصمیم به دل کندن از مرد متاهل گرفته شد، سعی شود تنها نمانند. با دوستان و خانواده زمان بیشتری را سپری کنند. اگر شخص مورد اعتمادی در اطرافشان دارند، در این مورد با او حرف بزنند و احساستشان را بیان کنند. اگر با کسی احساس راحتی ندارند می توانند افکار خود را بنویسند. ابراز و یا نوشتن احساسات کمک می کند که زودتر از این رابطه خارج شوند. بر نیازها و اولویت هایشان تمرکز کنند. فعالیت خودشان را افزایش دهند. یک رژیم متعادل، ورزش و هشت تا نه ساعت خواب شبانه بسیار سودمند است. همچنین می توانند با یوگا یا مدیتیشن استرس خود را مدیریت کنند. با مراقبت خوب از خودشان از لحاظ جسمی و ذهنی، این بحران را زودتر طی خواهند کرد. به جای صرف زمان برای فکر کردن به رابطه ای که گذشته، تمرکز خود را بر یک سرگرمی یا شور و شوق جدید و یا یادگیری یک مهارت بگذارند. سعی شود شرایط ازدواج ایشان فراهم گردد. به او توجه و محبت بیشتری کنید. بخصوص از طرف جنس مخالف محرمی که در اطرافتان هستند مثل پدر، برادر و ... برای نزدیک شدن به او و محبت بیشتر به او، بهتر است از چیزهایی شروع کنید که با شما درباره آن موضوع هم عقیده است. احساس نزدیکی با شما می تواند کمی از احساس تنهایی هایش بکاهد. سعی کنید با او همدلی کنید و به او بفهمانید که شرایطش را درک می کنید و نگرانش هستید. بهترین تکنیک برای اینکه با کسی همدلی کنیم این است که از خود بپرسیم اگر من در شرایط کنونی وی بودم، دوست داشتم چطور با من رفتار شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با پیامک های محبت آمیز شروع کنید و کم کم به صورت حضوری، با کلام محبت آمیز و حتی در آغوش گرفتنش و با وقت گذاشتن برایش، محبت تان را به ایشان نشان دهید. بگذارید احساس کند که فرد مهمی برای شماست و اوضاع و احوال او برای شما اهمیت دارد.            
موضوع قفل شده است