جمع بندی کسب توفیق توسط افراد غیر متدین

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کسب توفیق توسط افراد غیر متدین

سلام

چرا کسانی که اهل نماز و روزه نیستند و اصلا کاری به دین ندارند یا خیلی در این موارد کاهل هستند توفیق اعمال صالح را دارند؟

و برعکس اشخاصی که اهل نماز و روزه هستند به چنین توفقیاتی دست نمیابند؟

مثل پیاده روی اربعین و یا مکه و امثال آن.

و ما می بینیم این اشخاص بعد از بازگشت از این امور معنوی باز هم کاری به نماز و .. ندارند.

با تشکر

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد بدیع

[TD][/TD]

سبحان ا;1001646 نوشت:
سلام

چرا کسانی که اهل نماز و روزه نیستند و اصلا کاری به دین ندارند یا خیلی در این موارد کاهل هستند توفیق اعمال صالح را دارند؟

و برعکس اشخاصی که اهل نماز و روزه هستند به چنین توفقیاتی دست نمیابند؟

مثل پیاده روی اربعین و یا مکه و امثال آن.

و ما می بینیم این اشخاص بعد از بازگشت از این امور معنوی باز هم کاری به نماز و .. ندارند.

با تشکر

سلام به شما و همه اعضای محترم
پیاده روی اربعین را مثال زدید. در همین مثال میتوان رابطه مستقیمی میان عمل به وظایف شرعی و توفیقات معنوی مشاهده کرد. چراکه استقبال از مراسم پیاده روی اربعین همچنان در میان افراد نمازخوان و متدین نمود بیشتری دارد. البته حضور تعداد زیادی از متدینین فصلی هم قابل انکار نیست. اما این را دلیل بر جاذبه حضرت سید الشهدا (علیه السلام) و عمومیت مکتب انسان ساز حضرت بدانید و چه بسیار افرادی که در این مراسم متنبه میشوند و مسیر زندگی خود را عوض میکنند.

سبحان ا;1001646 نوشت:
چرا کسانی که اهل نماز و روزه نیستند و اصلا کاری به دین ندارند یا خیلی در این موارد کاهل هستند توفیق اعمال صالح را دارند؟

و برعکس اشخاصی که اهل نماز و روزه هستند به چنین توفقیاتی دست نمیابند؟


سلام
قبولی عمل شرط است، نه انجام عمل.
انما یتقبل الله من المتقین.
عمل انجام بشود اما قبول نشود، چه فایده؟

سبحان ا;1001646 نوشت:
چرا کسانی که اهل نماز و روزه نیستند و اصلا کاری به دین ندارند یا خیلی در این موارد کاهل هستند توفیق اعمال صالح را دارند؟
و برعکس اشخاصی که اهل نماز و روزه هستند به چنین توفقیاتی دست نمیابند؟

سلام
دوست عزیز، هیچ انسانی به اندازهء ابلیس نماز نخوانده است
شمر و ابن ملجم هم اهل نماز و روزه بودند

شما هم مثل بیشتر افراد جامعه فرد مذهبی را اشتباه دارید تعریف می‌کنید. نماز و روزه از نشانه‌های مذهبی بودن است، اما تمام مذهب نماز و روزه نیست
چه بسا آن افرادی که از نظر شما متدین نیستند (چون اهل نماز و روزه نیستند) از خیلی افرادی که شما مذهبی می‌دانید، مذهبی‌تر باشند
منتهی به واسطهء اعمالی که با کمال تاسف ماها آن اعمال را جزء مذهبی نمی‌دانیم!

بین این همه زن در دنیای اسلام که اهل نماز و روزه بودند، خانمی مسیحی بنام ملیکا شایستگی پیدا می‌کند که مادر امام زمان شود!
شمری که جانباز سپاه امام علی بود می‌شود قاتل امام حسین، و حـُرّی که راه بر امام حسین بست، می‌شود اولین شهید راه او!
آسیه که در کاخ فرعون بود می‌شود جزء چهار زن برتر جهان، و پسر حضرت نوح می‌شود اهل دوزخ!

دین که به تسبیح و سر و ریش نیست
هر که "علی" گفت، که درویش نیست


سبحان ا;1001646 نوشت:
توفیق اعمال صالح را دارند؟
مثل پیاده روی اربعین و یا مکه و امثال آن
نمی‌خواهم بگویم که فرائض کم ارزش هستند، خیر
اما....

شخصی پدرش بیمار شد. آن شخص نزد بزرگی رفت و به او گفت شما که پیش خدا عزیز هستید برای شفای پدرم نذر کنید. آن روحانی هم پذیرفت
وقتی پدر آن شخص شفا پیدا کرد، نزد آن مرد روحانی آمد و گفت نذری که کردید را بگوئید تا من ادا کنم
روحانی پاسخ داد خودم ادا می‌کنم! شخص گفت نه! من راضی نیستم توی خرج بیفتید! خودم ادا می‌کنم!
روحانی پاسخ داد خرج چیست برادر؟ من فقط 3 تا صلوات نذر کردم!

نمی‌دانم جملاتی مثل "توفیق حاصل شد" یا " امام رضا طلبیده" از کجا آمده! اما همه‌اش اشتباه است
اگر اینطور باشد باید بگوئیم تمام کسانی که به پیاده‌روی اربعین، کربلا، حج، زیارت امام رضا و..... می‌روند، قطعاً بهشتی هستند!
و آنهایی هم که نمی‌روند قطعاً جهنمی هستند! چون گروه اول توفیق داشتند که امام آنها را بطلبد و گروه دوم توفیق نداشتند!!!

Reza-D;1002174 نوشت:
بین این همه زن در دنیای اسلام که اهل نماز و روزه بودند، خانمی مسیحی بنام ملیکا شایستگی پیدا می‌کند که مادر امام زمان شود!

با سلام
این زن پاک سرشت نیز تا زمانی که به اسلام تشرف پیدا نکرد توفیق دیدار امام عسکری(علیه السلام) را در خواب هم پیدا نکرد چه رسد به بیداری.

Reza-D;1002174 نوشت:
نمی‌دانم جملاتی مثل "توفیق حاصل شد" یا " امام رضا طلبیده" از کجا آمده! اما همه‌اش اشتباه است
اگر اینطور باشد باید بگوئیم تمام کسانی که به پیاده‌روی اربعین، کربلا، حج، زیارت امام رضا و..... می‌روند، قطعاً بهشتی هستند!
و آنهایی هم که نمی‌روند قطعاً جهنمی هستند! چون گروه اول توفیق داشتند که امام آنها را بطلبد و گروه دوم توفیق نداشتند!!!

نیازی نیست صفر و صدی نگاه کنیم. هر عملی جایگاه و اجر و پاداش خود را دارد. تنها یک عمل، بهشتی و جهنمی بودن را مشخص نمی کند. بلکه برآیند ایمان و عمل صالح تعیین کننده است. احیا و اجرای شعائر به شهادت قرآن از اعمال صالح است و هر عمل صالحی توفیق میخواهد. اگرچه مقدمات دیگری نیز میطلبد.

امام صادق(علیه السلام) میفرمایند:

«مَا كُلُّ مَنْ‏ نَوَى شَيْئاً قَدَرَ عَلَيْهِ وَ لَا كُلُّ مَنْ قدَرَ عَلَى شَيْ‏ءٍ وُفِّقَ لَهُ وَ لَا كُلُّ مَنْ وُفِّقَ أَصَابَ لَهُ مَوْضِعاً فَإِذَا اجْتَمَعَتِ النِّيَّةُ وَ الْقُدْرَةُ وَ التَّوْفِيقُ‏ وَ الْإِصَابَةُ فَهُنَالِكَ تَمَّتِ السَّعَادَةُ؛ اين گونه نيست كه هر كس قصد چيزى را كرد توانائى بر آن پيدا كند، و نه هر كه توانائى بر انجام كارى پيدا كرد موفق بدان شود، و نه هر كس موفق شد آن را درست به دست آرد، پس هر گاه قصد و توانائى و رسيدن به هدف همه با هم فراهم شد آنگاه سعادت به پايان رسيده و آماده میشود.(1)

پی نوشت:
1. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 204.

بدیع;1002197 نوشت:
تنها یک عمل، بهشتی و جهنمی بودن را مشخص نمی کند. بلکه برآیند ایمان و عمل صالح تعیین کننده است
من هم که همین را گفتم!
عرض شد صرف اینکه کسی نماز خواند و روزه گرفت نمی‌شود گفت که او فردی مذهبی است و با تعجب از خود پرسید که چرا توفیق ندارد!

بدیع;1002197 نوشت:
احیا و اجرای شعائر به شهادت قرآن از اعمال صالح است و هر عمل صالحی توفیق میخواهد
درمورد ارزش شعائر دینی باز هم من حرفی خلاف گفته شما نزدم!
گفتم که:
Reza-D;1002174 نوشت:
نمی‌خواهم بگویم که فرائض کم ارزش هستند، خیر
اما....

اما اینکه فرمودید هر عمل صالحی توفیق می‌خواهد، دو سؤال دارم:

1 - این توفیق حاصل چه چیزی است؟ اگر بگوئیم توفیق عمل صالح، حاصل پارتی بازی خداوند است، که آن وقت بحث جبر به میان خواهد آمد
اگر بگوئیم توفیق عمل صالح، حاصل اعمال نیک دیگر است، این پرسش پیش میاید که همان اعمال صالح قبلی که مقدمه توفیق اعمال بعدی شدند، توفیقشان از کجا حاصل شده؟ و اگر یکی یکی پیش برویم بالاخره به اولین عمل صالحی خواهیم رسید که قبل از آن عمل صالحی واقع نشده، پس توفیق این عمل صالحِ اول از کجا حاصل شده است؟

2 - آیا نمازها و روزه‌ها و عباداتی که شمر، عمر سعد و امثال آنها پس از به شهادت رساندن امام حسین خواندند و گرفتند و به عمل آوردند، از توفیق الهی بوده؟

Reza-D;1002212 نوشت:
تنها یک عمل، بهشتی و جهنمی بودن را مشخص نمی کند. بلکه برآیند ایمان و عمل صالح تعیین کننده است
من هم که همین را گفتم!
عرض شد صرف اینکه کسی نماز خواند و روزه گرفت نمی‌شود گفت که او فردی مذهبی است و با تعجب از خود پرسید که چرا توفیق ندارد!

Reza-D;1002174 نوشت:
اگر اینطور باشد باید بگوئیم تمام کسانی که به پیاده‌روی اربعین، کربلا، حج، زیارت امام رضا و..... می‌روند، قطعاً بهشتی هستند!
و آنهایی هم که نمی‌روند قطعاً جهنمی هستند! چون گروه اول توفیق داشتند که امام آنها را بطلبد و گروه دوم توفیق نداشتند!!!

قضاوت با شما!

Reza-D;1002212 نوشت:
آیا نمازها و روزه‌ها و عباداتی که شمر، عمر سعد و امثال آنها پس از به شهادت رساندن امام حسین خواندند و گرفتند و به عمل آوردند، از توفیق الهی بوده؟

توفیق الهی میتواند حداقل در ضمن این امر تحقق یابد که خداوند هنوز امکان توبه از فرد گرفته نشده است. چیزی که تا لحظه مرگ از هیچ کسی گرفته نمی شود. پس شامل شمر هم میشود. بنابراین نماز شمر (اگر بتوان آن را مصداق عمل صالح دانست) میتواند زمینه ای برای امکان توبه او محسوب شود که نمونه ای از توفیق است.

Reza-D;1002212 نوشت:
این توفیق حاصل چه چیزی است؟ اگر بگوئیم توفیق عمل صالح، حاصل پارتی بازی خداوند است، که آن وقت بحث جبر به میان خواهد آمد

همانطوری که در روایت نیز آمده بود توفیق جزء العلة محسوب میشود.(علت ناقصه و مقتضی است). پس جبر پیش نمی آید.

موضوع قفل شده است