کافر شدم؟؟؟؟!!!!

تب‌های اولیه

81 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کافر شدم؟؟؟؟!!!!

سلام دوستان:Gol:

فرض کنید شما یه پفک یا اصلا یه خونه ای دارید که خیلییییییی دوسش دارید

بعد یه روز یکی بیاد بگه بیا با من تقسیمش کن
امروز ماله تو فردا ماله من!!!

خوشحال میشید؟؟؟؟ :Gig::Gig:

حالا این مثال چه ربطی به کافر شدن داشت الان میگم خدمتتون

حالا فرض کنید عاشق کسی هستید و نمیخواهید با کسی تقسیمش کنید .....

غیرة الرجل توحید و غیرة المرء کفر

غيرت مرد از ايمان او نشات ميگيرد
ولي غيرت زن از كفر وي ............

طبق سخن امام علی در اینده کافر میشم!!!:grye:
خب چه کاریه؟؟
به خاطر تکمیل نصفه دین کافر بشم؟؟؟

خب اصلا بی خیال
نه کفر و خواستم نه نصف دین را

نمیدونم قبلا اینو پرسیدن یا نه ولی من در اینده دارم کافر میشم نه کس دیگه!!!

سلام ، ای بابا ، خیلی مرتبط بود ، منظورش اینه که اگر من به عنوان زن به همسرم غیرت داشته باشم کافر می شم، از این می ترسه ، برای همین بیخیال ازدواج می شه :Cheshmak::Nishkhand:تا کافر نشه!

الإمامُ الباقرُ عليه‏السلام :
غَيرَةُ النِّساءِ الحَسَدُ ، والحَسَدُ هو أصلُ الكُفرِ ، إنّ النِّساءَ إذا غِرْنَ غَضِبنَ ، وإذا غَضِبنَ كَفَرنَ إلاّ المُسلِماتِ مِنهُنَّ .

امام باقر عليه‏السلام :
غيرت زنان (از) حـسـادت است و حسادت ريشه كفر است . زنان هرگاه غيرت و رشك ورزند ، خشم گيرند و چون خشم گيرند به كفر گرايند ، مگر زنان مسلمان .
الكافي : 5 / 505 / 4 منتخب ميزان الحكمة : 438

سلام بر شما :Gol:

به نظر من باید به چند مساله توجه کرد اول اینکه منظور از کفر در این حدیث کفر عملی است یعنی ایستادن در برابر حکم خدا نه کفری که ما برای فرد بی اعتقاد به دین و خدا استفاده میکنیم .

مساله دیگه اینه که منظور از حدیث این نیست (البته به نظر من ) که صرف مخالف بودن زن با ازدواج مجدد مرد و هر غیرتی از سوی زن نشانه کفر است بلکه منظور حدی از مخالفت است که به انکار حکم الهی منجر بشه حتی در شرایطی که نیاز و ضرورت ازدواج مجدد وجود داره .زنانی هستند که به خاطر غیرت بسیار زیاد حتی ادعا میکنن این حکم خدا نیست و به ایات مربوطه هم هم شک میکنند .

در ضن شرایط ازدواج مجدد شرایط آسانی نیست که یک مرد بتونه به راحتی از پس اون بربیاد متاسفانه ما شاهدیم که اغلب کسانی که ازدواج مجدد داشتن دیگه به همسر اولشون محبت نمیکنن حتی در مواردی نفقه پرداخت نمیکنن و ....

شاید مشاهده همین برخورد ها و رفتارها پس از ازدواج دوم مرد و در مقابل از خودگذشتگی زنان در فرهنگ ما و زحماتی که یه زن در طول زندگی در خانواده میکشه بدون اینکه شرع اون وظیفرو بر دوشش گذاشته باشه و وقف تمام عمرش برای خانواده بیشتر باعث میشه که زنان با ازدواج مجدد همسرشون مخالفت کنن و در موارد بساری با ازدواج مجدد او دچار ناراحتی روحی و یا افسردگی بشن .

سلام علیکم.....

وَ قَالَ علی [عليه السلام] غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ .

درود خدا بر او ، فرمود : غيرت زن ، كفر آور ، و غيرت مرد نشانة ايمان اوست .

حکمت 124 نهج البلاغه.

خوب این فرموده مولایم علی یک ظاهری دارد و یک باطنی....
ظاهر آن است که می تواند کسی را طمع اندازد که می تواند از ان استفاده نا درست بکند....
و باطنش همانی است که مولایم علی در آن روح حکمت دمیده....

من با گفته های دوست گرامی نازنین مریم موافقم که این حکمت بسیار حساس است و بسیار هم معانی می تواند در خود جای داده باشد....
اینکه سوال کننده از این مسئله این چنین پنداشته اند که منظور کفر به معنی پوشاندن حقیقت خداوندی خداست به نظرم اینگونه نیست دوست گرامی.........
(تفسیر نمی کنم و تنها نظر بنده است)
در این زمینه امیدوارم استادان علم کلام و همچنین استادان علم حدیث و حکمت و تفسیر این موضوع را باز کنند.....
امااینکه هر زنی با ازدواج شوهرش مخالف باشد با دلیل منطقی و درست و قابل استناد در محکمه افکار خود و دیگران و شرع کافر می شود امریست کمی غیر منطقی....
ما همگان می دانیم غیرت یک نوع نیست....
یک غیرت بی جا داریم و یک غیرت به جا.....
که شاید بتوان آن نا به جا را تعصب نا به جا گذاشت ...البته به طوری که غیرت را مساوی تعصب بدانیم....
پس غیرت بی جا که هیچ دلیل محکمی در پشت آن نیست می تواند زن را کافر کند....
و در همان معنی است که غیرت به جای مرد است که می تواند نشانه ایمان باشد و نا به جایش نشانه تعصب بی جا و شکاکیت.....
پس با دانستن این موضوع کفر را نشانه مخالفت با امر الهی باید دانست....
و ایمان را عمل به دستور الهی در حدود درستش......
و کسانی که از این گونه حکمت به نفع منافع خودشان استفاده می کنند همان تحریف کنندگان هستند که از یک جمله انواع اقسام معانی را که هیچ یک شباهتی به اصل مفهوم کلام ندارد نسبت می دهند.....
امیدوارم توانسته باشم اندکی به سوال این دوست گرامی جواب داده باشم.....
یا علی...


ممنون از پاسخ گویی شما :Gol:

یه جمله رو در نظر بگیرید که با یه ویرگول به دو قسمت تقسیم شده
یه قسمت موافق ,یه قسمت مخالف نظر شما

معمولا انسانها جمله موافق رو میبینن

مردها هم در ازدواج مجدد همینن
فقط رفع نیاز خودشونو میبینن

اون طرفه قضیه که اصلا وسع مالی برا تامین دو خانواده رو داره یا نه
میتونه عدالتو رعایت کنه یا نه
یا...
نمیبینه

به خاطره همین اکثر ازدواج های مجدد دچار مشکل میشه

افسردگیه خانم اول , ضربه خوردن بچه ها و...

بازیچه قرار دادن و صدمات روحی زن دوم


دوستان گرامی
حالا حس تملک نسبت به معشوق به جاس یا بی جا؟؟؟؟

یعنی دلیل قانع کننده ای است که خانمی فقط به خاطره این حس تملک شوهرش را از ازدواج مجدد منع کنه؟؟؟

سلام:Gol:

نازنين مريم;70941 نوشت:
در ضن شرایط ازدواج مجدد شرایط آسانی نیست که یک مرد بتونه به راحتی از پس اون بربیاد متاسفانه ما شاهدیم که اغلب کسانی که ازدواج مجدد داشتن دیگه به همسر اولشون محبت نمیکنن حتی در مواردی نفقه پرداخت نمیکنن و ....

من که هر چی فکر میکنم میبینم حتی اگه مردی بتونه عدالت رو رعایت کنه بازم برای هر دو زن ، مخصوصا اولی خیلی سخته و زن اول فکر کنه محبتای همسرش به خاطر راضی نگه داشتن و اعتراض نکردن او باشه!شایدم تو عرف ما اینجوریه ، چون همین الانم عربها داشتن چند تا زن رو افتخار میدونن و همسراشونم با این موضوع مشکل چندانی ندارن!!!( شایدم به ظاهر!!!!)

po0neh;70925 نوشت:
غیرة الرجل توحید و غیرة المرء کفر
غيرت مرد از ايمان او نشات ميگيرد
ولي غيرت زن از كفر وي ............

یادمه دبیر بینش پیش دانشگاهیم گفتن: سخنان حضرت علی (علیه السلام) مثل شکر هستش ، باید حل بشه تا شیرینی اون حس بشه!
حالا اساتید محترم میشه لطفا این شکر رو برامون حل کنید؟ تا شیرینی کلام امام بزرگوارمون رو حس کنیم؟:Gol:

زینب سادات;70973 نوشت:
چون همین الانم عربها داشتن چند تا زن رو افتخار میدونن و همسراشونم با این موضوع مشکل چندانی ندارن!!!( شایدم به ظاهر!!!!)

خودم با یکی از اون ها صحبت کردم گفت خوشحال هم میشم بره زن بگیره
از دستش راحت میشم!!!!

سلامی مجدد...
حس تملک....و منع از ازدواج مجدد به همین دلیل...
خوب حس تملک همیشه در انسان وجود دارد و این را از منیتهای زیاد انسان به راحتی می توان متوجه شد....
استثناهایی هم وجود دارد که در این بحث لازم به گفتنش نیستیم....
اما اینکه این حس تملک در این زمینه حس تملک خوب است و درست و منطقی است باید بگذاریم به بررسی....
من عشق را ملاک این تملک نمی دانم چون تعریف عشق را در ان مورد جایز نمی دانم و در کل عشق را فراتر از این می دانم که در چنین روابطی که فرعیات بر حسب نیت درست رسیدن به اصل است بازگو کنم اصلا اسم معشوق را چیزی جز خداوند بگذارم....
اما با گنجاندن این مفهوم در علاقه قلبی باید باز هم نوع علاقه را مورد بررسی قرار بدهیم....
خیلی وقتها علاقه ما انسانها چیزی بر خلاف مصلحت ماست و ما را از هدف متعالی تر انسایتمان باز می دارد....
این جا علاقه را به عمل تبدیل کردن همان قدم در مسیر بی راه برداشتن است....
اینگونه سوال و جوابها را باید بگذاریم به وجدانمان ....
حال انسانی که را فریب دهد امریست که اول اصلاح آن واجب است و بعد تحلیل شرایط...
حس تملک خانمها در برابر آقایان را نیز می توان از همین روش بررسی کرد...
اگر کسی نسبت به کس دیگری اینقدر علاقه دارد که حتی توان دیدن آن را با شخص دیگر ندارد باید ابتدا خود را مورد جستجوی افکاری و رفتاری و بررسی قرار دهد....
که آیا این عمل من برای چیست....و چرا به اینگونه رفتار رسیده....
بعضی چیزها را اگر بدست بیاوریم از دستشان داده ایم....

باید این را بپذیریم نمی شود هر چیزی و هر کسی را فقط برای خودمان بخواهیم....
اما در مورد این موضوع به خصوص یعنی کسانی که زن و شوهرند و زن اجازه ازدواج مجدد را به آقا نمی دهد...
من نوشته قبلی هم این موضوع را بررسی کردم که باید دلیل مرد را برای اینکار دانست....
شرع اجازه این کار را داده در صورت رضایت همسر....
اما باز هم اینگونه بحثهای فردی و این گونه نتیجه گیری های گروهی را نمی توان نسخه حداکثری دانست در این زمینه....
باید قبول کرد این موضوعات به صورت سلیقه ای عمل می شود ......
اما به شخصه از اینکه مردی بخواهد در صورت زندگی خوب و شیرین وداشتن فرزندان خوب و به قول معروف همه چیز تمام به چنین کاری دست بزند مخالفم....
اما باز هم می گویم حس تملک به تنهایی و به دونه دلیل های محکم جاری در زندگی 2 نفر به معنی خوب و آرام بودن زندگیشان نمی تواند دلیل جلوگیری از ازدواج مجدد آقایان باشد...
یا علی...


تشکر
اول تاپیک یه مثال زدم دقت کنید
خونه هااااااا

مهمون اشکال نداره بیاد و بره اما اگه بخواد ازتون بگیره...

من شکاکی که خودش ناراحتیه رو نگفتم که اگه دیدیم اون اقا داره با یه خانم میحرفه روزگارشو سیاه کنیم !!!!

اگه زندگی تلخه برای هر دو تلخه اگرم شیرینه برای هر دو
دلیل نمیشه چون تو زندگی مشکل هست اقا بره زن بگیره


یه داستان مستند:

یه اقایی بوده وضعیت مادیش بد بوده
ازدواج میکنه ,خانم اون اقا کمکش میکنه از خانوادش قرض میگیره طلا هاشو میفروشه و....
تا این که با یکم شانس اقا از لحاظ مالی توپ میشه
دیگه اون خانم به کلاسش نمیخوره
خونشو ماشینشو عوض کرده حالا نوبت خانمشه...



بعضیا جنبه ندارن
یه تذکر به خانما انقدررر از خود گذشتگی نکنید که یه روز پشیمون بشید

سلامی مجدد....
معذرت می خواهم این امر که اگر شیرین است برای هر 2 شیرینو اگر تلخ است برای هر 2 تلخ امریست حتمی و کاملا قابل قبول....
صحبتهای من در مورد منشاء و سر چشمه این تلخی هاست....
و مرد و زن را هم نمی شناسد....
اگر زن باعث این تلخی ها شد و قابل درست شدن هم نبود یا طلاق و ازدواج یا اگر نشد ازدواج مجدد....
و اگر مرد باعث این تلخی بود برای زن طلاق و ازدواج مجدد....
اما میزان این تلخی بسیار مهم است ...
ما هر تلخی را بد نمی دانیم....
تلخی جزی از طعم است....
ولی طعامی که همیشه مزه تلخی دهد انسان را مریض می کند و باید از آن طعام دوری کند....
زندگی باید متشکل از شیرینی ...تلخی...شادی...غم....خوشی ...نا خوشی....و در کل یک رنگین کمان احساسی باشد....و همچین زندگی را می توان محکم وقابل قبول دانست....
من حتی زندگی سراسر شیرینی را هم زیاد دوست ندارم...چون اگر روزی یک تلخی وارد شد قدرت دفاعی در برابرش کم است....
2 نفر باید مکمل و پوشاننده همدیگر باشند....
همه چیز در حد اعتدال....
اما در مورد مستند...
من قبول دارم این یک حقیقت است که چنین اتفاقاتی می افتد....
و به قول شما جنبه ندارند....و هم خانم ها و هم آقایان باید در انتخاب همسر دقت کنند....
این بحث سلیقه ای است....
و وارد شدن در برداشت جمعی آن کمی دور کننده از موضوع اصلی است....
پس هر شخص باید این موضوع را در خود بررسی کند و به نتیجه برسد ....
یا علی...


وقتی به یک زندگی میگن تلخ که در مجموع تلخه و اگه شیرین در مجموع....

کسی پیدا میشه بگه زندگیه من عسل ه بی هیچ تنشی؟؟؟

حتی اون زندگی ه تلخ هم لحظاتی شیرین داره اما مثل شمعی در طوفانه زود خاموش میشه

شما طوری از طلاق صحبت میکنید.......
در صورتی که شاید که برای یک مرد زندگی بعد از طلاق راحت باشه اما برای اون خانم....
اینها همه بحث هایی جداس که ما رو از سوال اصلی دور میکنه

من اگه نخوام خانه ام را با یکی شریک بشم کفره؟؟؟
من اگه نخوام خانه ام را با یکی شریک بشم کفره؟؟؟
من اگه نخوام خانه ام را با یکی شریک بشم کفره؟؟؟

خواهشا کارشناسهای گرامی هم پاسخگو باشند

سپاسگزارم:Gol:

:Moshtagh: :grye: :Moshtagh: :jangjoo: :Moshtagh:

سلام
توحید در اینجا یعنی فطری بودن همچنانکه روایت پیامبر آمد : کل مولود علی الفطره و بعد فرمود ابا اینکه پدر و مادر اورا یهودی یا نصرانی می کنند . که فهمیده می شود فطرت یعنی توحید . پس کفر هم یعنی خروج از فطرت و ساختار طبیعی . این تعابیر با تعابیر مصطلح توحید و کفر فرق دارد . موفق باشی

باسمه تعالی
با سلام و عرض ادب
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند ایمان بر چهار رکن استوار است: توكل بر خداوند، رضايت به خواسته‏ هاى او و تسليم در برابر اوامر او، و واگذارى امور به او.
بنابراین اگر کسی تسلیم امر خدای متعال نباشد و یا به خواسته های او خشنود نباشد لذت ایمان را نخواهد چشید. خدای متعال از شدت عشق زن به شوهرش بی خبر نیست و می داند که تحمل هوو برای زن چه دشوار است و از طرفی خدای حکیم به مصلحت بشر حکم می کند و هیچگاه به کسی ظلم نمی کند «ان الله لا یظلم مثقال ذره » بلکه این ماییم که به خودمان و خدایمان ظلم میکنیم. پس اگر خداوند حکیم تعدد همسر را جایز دانسته بنابر مصلحت است. تعدد زوجات راه درست و مشروعی است که خدای متعال ما را به آن راهنمایی کرده حال اگر رهرویی این مسیر را درست نرفت نمی توان گفت راه بد است بلکه آن رهرو بد عمل کرده است.
هر کس با حکمی از احکام الهی مقابله کند این همان شرک در طاعت است و مخالف با هدف آفرینش ما.
تشکر:Gol:


سلام و تشکر :Gol:
ببینید من این و میدونم که باید در برابر فرمان خدا تسلیم بود

این هم که من دارم میگم شاید هیچ وقت در زندگی ام اتفاق نیوفته
ولی خب میخوام بدوم که فقط به خاطره اینکه دوست دارم کسی که دوستش دارم ماله من باشه

میشود کفر ؟؟؟

سلام:Gol:
اساتید محترم خوشحال میشم اگه در این زمینه توضیح بفرمایید ؛

زینب سادات;70973 نوشت:
غیرة الرجل توحید و غیرة المرء کفر
یادمه دبیر بینش پیش دانشگاهیم گفتن: سخنان حضرت علی (علیه السلام) مثل شکر هستش ، باید حل بشه تا شیرینی اون حس بشه!
حالا اساتید محترم میشه لطفا این شکر رو برامون حل کنید؟ تا شیرینی کلام امام بزرگوارمون رو حس کنیم؟

و در مورد صحبت کارشناس قرآنی محترم ؛
سعید;71360 نوشت:
خدای متعال از شدت عشق زن به شوهرش بی خبر نیست و می داند که تحمل هوو برای زن چه دشوار است و از طرفی خدای حکیم به مصلحت بشر حکم می کند و هیچگاه به کسی ظلم نمی کند

با اینکه ازدواج نکردم ، اما بازم حتی فکر هوو برام غیر قابل هضمه!! پس مشمول شرک در طاعت میشم؟!
خب حس تملک برای خانوما یه حس خدادادیه همونطور که حس غیرت در آقایون.
وقتی خدای متعال این حس رو در خانوما قرار داده ، با این حال به ازدواج مجدد همسر نباید اعتراضی کنیم؟!
پس اگه کسی دچارش بشه ، امتحان سختیه!
در این شکی نیست که خداوند در احکامش به کسی ظلم نمیکنه ، پس
راه درست این رهرو (چه مرد و چه زن) چیست؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن می­فرماید:
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (216) بقره
جهاد بر شما مقرّر و لازم شده، و حال آنكه برايتان ناخوشايند است. و بسا چيزى را خوش نداريد و آن براى شما خير است، وبسا چيزى را دوست داريد و آن براى شما بد است وخدا [مصلحت شما را در همه امور] مى‏داند و شما نمى‏دانيد. (216)

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ كَتَبَ عَلَى الرِّجَالِ الْجِهَادَ وَ عَلَى النِّسَاءِ الْجِهَادَ فَجِهَادُ الرَّجُلِ أَنْ يَبْذُلَ مَالَهُ وَ دَمَهُ حَتَّى يُقْتَلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ أَنْ تَصْبِرَ عَلَى مَا تَرَى مِنْ أَذَى زَوْجِهَا وَ غَيْرَتِه‏
مكارم الأخلاق، ص: 215


از امام باقر (ع): خداوند بر مردان و بر زنان هر دو جهاد نوشته است جهاد مرد بذل مال و جان است تا كشته شود و جهاد زن آنست كه بر غيرت و ناراحتى‏هاى شوهر صبر كند.
قطعا خداوند به مردها اجازه نداده به زنان خود ظلم کرده ایشان را آزار دهند بلکه گاه این ناراحتی ها به جهت همان تعدد زوجات است که برای بسیاری از زنان رنج آور است.

بسم الله الرحمن الرحیم
من فکر می­کنم با توجه به واقعیت های موجود اگر فرهنگ اسلامی ازدواج، ازدواج موقت، و تعدد زوجات در جامعه ما پذیرفته شده بود امروز با مشکلات فرهنگی کمتری مواجه بودیم.
باید تأسف خورد به حال کسانی که با انتقاد از فرهنگ ازدواج موقت (متعه) دوستی با جنس مخالف را تبلیغ می­کنند.با زیر سوال بردن فرهنگ زیبای ازدواج، همجنس­گرایی را ترویج می­کنند. با انتقاد از تعدد زوجات اختلاط زنان و مردان نامحرم را تجویز می­کنند.
امیر مومنان علی علیه­السلام می­فرمایند:
وَ مَا أُحْدِثَتْ بِدْعَةٌ إِلَّا تُرِكَ بِهَا سُنَّةٌ فَاتَّقُوا الْبِدَعَ وَ الْزَمُوا الْمَهْيَعَ إِنَّ عَوَازِمَ الْأُمُورِ أَفْضَلُهَا وَ إِنَّ [مُحْدَثَاتِهَا مُحْدِثَاتِهَا شِرَارُهَا (نهج البلاغه- خطبه 145)
هيچ بدعتى در دين ايجاد نمى‏شود مگر آن كه سنّتى ترك گردد، پس از بدعت‏ها بپرهيزيد، و با راه راست و جادّه آشكار حق باشيد، نيكوترين كارها سنّتى است كه ساليانى بر آن گذشته و درستى آن ثابت شده باشد، و بدترين كارها آنچه كه تازه پيدا شده و آينده آن روشن نيست.
پس با این حساب تکلیف ما روشن است که تا وقتی از فرهنگ اسلام فاصله بگیریم روز به روز بر مشکلات افزوده خواهد شد.
کاهش ازدواج، بالا رفتن آمار تجرد، افزایش فساد
لذا باید گفت: خواجه این ره که تو می­روی ......

باسلام خدمت دوستای گلم خوبین

بنده که نامزدم واقعا میتونم احساس کنم اگه بخوام شوهرمو با یکی دیگه از جنسه خودم تقسیم کنم بدجور قاطی میکنم بعضی وقتا باید حق هم داد به مرد ولی بعضی زنا واقعا حقشون نیست که مردا باهاشون چنین کاری کنن،ولی زن جماعت همه حسودن مخصوصا روی زن دوم یا دوست دختر شوهرشون وخیلی چیزای دیگه (بنده دوستم ازدواج کرده شوهرش به سبک اروپایی زندگی میکنه یعنی دوست دختر هم داره ولی این دختر اصلا انگاری غیرت نداره)چی بگم اینم یه جورشه:Labkhand:
ولی من شخصا با این موضوع نمیتونم کنار بیام.چون روی این قضیه فوق العاده حسودم .چون فکر میکنم لابد وظایفمو درست انجام ندادم وگرنه چه دلیلی داشت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:Gig:

نی نوا;71636 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
من فکر می­کنم با توجه به واقعیت های موجود اگر فرهنگ اسلامی ازدواج، ازدواج موقت، و تعدد زوجات در جامعه ما پذیرفته شده بود امروز با مشکلات فرهنگی کمتری مواجه بودیم.
باید تأسف خورد به حال کسانی که با انتقاد از فرهنگ ازدواج موقت (متعه) دوستی با جنس مخالف را تبلیغ می­کنند.با زیر سوال بردن فرهنگ زیبای ازدواج، همجنس­گرایی را ترویج می­کنند. با انتقاد از تعدد زوجات اختلاط زنان و مردان نامحرم را تجویز می­کنند.
ا

با سلام
اصل در اسلام بر تک همسری است و این مواردی که شما نام بردین و تجویزات بعدی که به ظن شما به دلیل عدم پذیرش تعدد زوجات و امثالهم میباشد باید عرض کنم اینطور که شما میفرمایید هم نیست این اختلاط ها و بی بند باری ها قسمت بزرگی از ان به دلیل ان است که هنوز بسیاری همان یک زوجه را هم ندارند !!!!!!!!11پس بهتره به جای پرداختن به این تبصره های شرایط خاص برای عام کردنشون زمینه ازدواج رو جامعه فراهم کنه.
تشکر موفق باشین

باسمه تعالی
با سلام به همه دوستان گرامی
جنابpo0neh بزرگوار، اسلام و ایمان تنها در زبان نیست بلکه باید در عمل خود را نشان دهد اینکه ما فقط در مواردی که سازگار با میل ما باشد تسلیم قوانین الهی باشیم ولی در آن قانونی که بر خلاف میل و خواسته ما باشد مخالفت کنیم این همان شرک در طاعت است اگر قرار شد ما مسلمان باشیم باید در همه اوامر الهی تسلیم باشیم. خدای متعال در مذمت منافقان می فرماید:« افتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض» یعنی آیا به بعضی از کتاب آسمانی ایمان می آورید و به بعضی دیگر از این کتاب کفر می ورزید. البته منظور بنده از این آیه شما نبودید اما باید دانست که سرانجام مخالفت با حکمی از احکام الهی کفر و نفاق است که باید به خدای متعال پناه برد. انسانی که ایمان آورده یکدفعه کافر نمی شود. بلکه کافر شدن نستجیر بالله قدم به قدم است.شاید داستان برصیصای عابد را شنیده باشید که او از عابدان بنی اسرائیل بود و مستجاب الدعوه روزی چند برادر خواهر بیمارشان را به نزد او می آورند. عابد به وسوسه شیطان به آن دختر خیانت می کند و از ترس رسوایی او را می کشد. شیطان در شکل پیرمردی ظاهر می شود و برادران را از کار عابد آگاه می سازد و برادران از او به حاکم شکایت می کنند و حاکم دستور قتل او را صادر می کند. شیطان در لحظات آخر عمر عابد به او می گوید اگر به من سجده کنی تو را نجات می دهم عابد می گوید من که دست و پایم بسته است . شیطان گفت با اشاره چشمت به من سجده کن و عابد چنین می کند و او کافر از دنیا میرود.
به امید حسن عاقبت برای شما:Gol:


سعید;71360 نوشت:
تعدد زوجات راه درست و مشروعی است که خدای متعال ما را به آن راهنمایی کرده حال اگر رهرویی این مسیر را درست نرفت نمی توان گفت راه بد است بلکه آن رهرو بد عمل کرده است. هر کس با حکمی از احکام الهی مقابله کند این همان شرک در طاعت است و مخالف با هدف آفرینش ما

استاد سعید سلام:Gol:
میشه لطفا بفرمایید که؛
آیا هر مردی میتونه این کار رو انجام بده؟ رهروی درستکار در این موضوع چگونه است؟!
آیا وقتی که مرد هنوز وظایف شرعی خودشو در مورد همین همسر فعلیش به درستی انجام نداده ، درآنصورت باز هم اعتراض زن شرک در طاعت است؟
پست قبلیم هم بی جواب مونده:Ghamgin:

نی نوا;71636 نوشت:
کاهش ازدواج، بالا رفتن آمار تجرد، افزایش فساد

سلام و سپاس از همه ی دوستان :Gol:

جناب نی نوا من ترویج فساد یا دوستی و دختر و پسر کردم؟؟؟
یا جوانان را به وادی ه نابودی کشیدم؟؟؟!!!

احتمالا خودم هم معتادشون کردم متوجه نشدم!!!!!!!

من فقط گفتم نمی خوام خانه ام را شریک بشم !!!

سعید;71684 نوشت:
اینکه ما فقط در مواردی که سازگار با میل ما باشد تسلیم قوانین الهی باشیم ولی در آن قانونی که بر خلاف میل و خواسته ما باشد مخالفت کنیم این همان شرک در طاعت است

باور کنید استاد گرامی من بیش از 80٪ از اتفاقات زندگی ام باب میل ام نبوده ولی هیچ وقت شکایت نکردم
ناراحت شدمااا
اما...
اصلا هم دلم نمیخواد مثل برصیصای عابد بشم دست خود ادم که نیست حسودی میکنه!!!!

البته یک داستان مستند بگم

یک اقایی بوده دو تا زن داشته

این دو تا خانم اولاش برای هم هوو بازی در می اوردن
بعد دیدن اینجوری نمی شه
شدن مثل خواهر
:Kaf:دست به یکی کردن مرد را به خاک سیاه نشاندن شدن مثل خواهر:Kaf::khandeh!:

فرزانه;71649 نوشت:
باسلام خدمت دوستای گلم خوبین

بنده که نامزدم واقعا میتونم احساس کنم اگه بخوام شوهرمو با یکی دیگه از جنسه خودم تقسیم کنم بدجور قاطی میکنم بعضی وقتا باید حق هم داد به مرد ولی بعضی زنا واقعا حقشون نیست که مردا باهاشون چنین کاری کنن،ولی زن جماعت همه حسودن مخصوصا روی زن دوم یا دوست دختر شوهرشون وخیلی چیزای دیگه (بنده دوستم ازدواج کرده شوهرش به سبک اروپایی زندگی میکنه یعنی دوست دختر هم داره ولی این دختر اصلا انگاری غیرت نداره)چی بگم اینم یه جورشه:labkhand:
ولی من شخصا با این موضوع نمیتونم کنار بیام.چون روی این قضیه فوق العاده حسودم .چون فکر میکنم لابد وظایفمو درست انجام ندادم وگرنه چه دلیلی داشت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:gig:

سلام

چرا به اين موضوع ميگين حسادت ؟؟؟

طبق رواياتي كه من ديدم اين نوع غيرت زن به خاطر عشقش به شوهرش هست نه حسادت !!!

ماه بانو;71794 نوشت:
طبق رواياتي كه من ديدم اين نوع غيرت زن به خاطر عشقش به شوهرش هست نه حسادت !!!

سلام خوبان :Gol:
حسادت که گناهش کمتر از کفر است !!!
بعد هم به نظر من این نوع حسادت از همان عشق سرچشمه میگیرد:Gol:

خب اگر ما میگوییم مخالفت زن با ازدواج مجدد به کفر می انجامد
پس چرا برای ازدواج مجدد قانونی اقایون ,اجازه ی همسر اول شرط است????




po0neh;71805 نوشت:
خب اگر ما میگوییم مخالفت زن با ازدواج مجدد به کفر می انجامد پس چرا برای ازدواج مجدد قانونی اقایون ,اجازه ی همسر اول شرط است????

شرط بود! !!!

po0neh;71805 نوشت:

پس چرا برای ازدواج مجدد قانونی اقایون ,اجازه ی همسر اول شرط است????

سلام

تا اونجا كه اطلاع دارم اگه همسر اول در ضمن عقد شرط كنه كه مرد بدون اجازه ي او نبايد زن ديگه بگيره مرد هم نميتونه ازدواج مجدد بدون اذن همسرش داشته باشه

اميدوارم كارشناسان محترم نظريه ي دقيق رو بدن

خانمهايي كه از هوو خيلي هراس دارند اين شرط ضمن عقد رو يادشون نره :Cheshmak:

موفق و سربلند باشيد :Gol:

یک مرد امروزی که حداقل یکم انصاف داشته باشه هیچ وقت با توجه به اوضای این زمونه که یه زن پا به پای مرد کار می کنه ( حتی بیشتر ) نمیره یه زن دیگه بگیره
زنی که تمام عشق و محبت و تلاششو می کنه که زندکیشو حفظ کنه نباید بش گفت که کفر کردی .
من خودم به شخصه برای احترام به زن آیندم خودم می گم این شرط یک زنه بودن رو حتما پای عقدنامه بنویسن و یادشون نره:Gol:تقدیم به همه کسایی که به زندگیشون اهمیت میدن و نمی زارن راحت زندگیشون خراب شه

اگر ازدواج مجدد ناموفق بوده واينقدر شرايط سخت ودشوارونشدني دارد پس
1 - چرا خداوند حكيم ودانا آن را تجويز نموده است ؛ آيا اين به معناي نبودن حكمت ودرايت خدا ونداشتن دور انديشي حقتعالست نيست !!!!!!!!!!
2 - مگر پيامبر اكرم وائمه اطهار عليهم السلام بعنوان الگو واسوه ما نيستند ..............كه هستند
بدون استثنا همگي آنان ازدواج مجدد وهمزمان كردند ؛ آيا انان دنبال چه بودند؟............

خوب اين معصومين ميدانستند كه اين كار سرانجام ناميمون وغالباً ناموفقي دارد؛ پس چرا ايشان ؛ مسلمانان ر ا ار اين كار منع و بر حذر نمي ساختند ................
مشكل در اينجا (در ايران ) ما مسلمان ايراني هستيم ونه مسلمان محمدي :Kaf:

در طول تاريخ اسلام پيامبر واهل بيتش و يا در طول دوران زندگي ائمه اطهار عليهم السلام ؛ هرگز دغدغه ومشكلي بعنوان ازدواج مجدد .............مطرح نبود ...........چون ارزش مطرح كردن نداشت ويك مسئله حل شده ومورد قبول همگي بود ( يا شرعي يا قلبي )
3 - منظور شرع درمراعات عدالت ميان زنان ............عدالت عملي ونه عدالت قلبي است .......:Sokhan:

مرد هرگز در عمل ؛ تفاوت محبت ميان زنانش را نبايد اظهار وعلني كند وخداوندمتعال هرگز مردي را به خاطر همين تفاوتي محبت قلبي ( نه عملي وظاهري) كه در ميان زنانش برايش ايجاد شده است ؛ مؤاخذه وكيفر نمي دهد ............هرگز
قران مي فرمايد :
شما هرگز نمى‏توانيد ميان زنان عدالت كنيد هر چند [بر عدالت] حريص باشيد پس به يك طرف يكسره تمايل نورزيد تا آن [زن ديگر] را سرگشته [=بلا تكليف] رها كنيد و اگر سازش نماييد و پرهيزگارى كنيد يقينا خدا آمرزنده مهربان است (۱۲۹)
مشكل حسادتزن وضعف ايمان او در اين مورد است :Ealam:

خداوند متعال در آيه 4 سوره نساء ازدواج با 4 زن را جايز شمرده است و در آيه 123 از همين سوره فرموده است: «شما هرگز نمى توانيد ميان همسرانتان به عدالت رفتار كنيد»
در سومين آيه از آيات سوره ى نساء مى خوانيم:
(وَ اِن خفتم اَلا تقسطوا فى اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى و ثلث و رباع فان خفتم اَلا تعدلوا فواحدة او ما ملكت ايمانكم ذلك ادنى الاّ تعولُوا); «و اگر مى ترسيد از اين كه (به هنگام ازدواج با دختران يتيم) رعايت عدالت درباره ى آن ها نكنيد (از ازدواج با آنان صرف نظر نماييد) و با زنان پاك (ديگر) ازدواج كنيد. دو يا سه يا چهار همسر و اگر مى ترسيد عدالت را (درباره ى همسران متعدد) رعايت نكنيد، تنها به يك همسر قناعت نماييد و يا از زنانى كه مالك آن ها هستيد استفاده كنيد. اين كار بهتر از ظلم و ستم جلوگيرى مى كند».

حالا اگر کسی فکر می کنه که می تونه عدالت رو رعایت کنه بسم الله
ولی طبق همین آیه توصیه شده چون نمی توانید عدالت را رعایت کنید به یک زن قناعت کنید

ماه بانو;71911 نوشت:
سلام تا اونجا كه اطلاع دارم اگه همسر اول در ضمن عقد شرط كنه كه مرد بدون اجازه ي او نبايد زن ديگه بگيره مرد هم نميتونه ازدواج مجدد بدون اذن همسرش داشته باشه اميدوارم كارشناسان محترم نظريه ي دقيق رو بدن خانمهايي كه از هوو خيلي هراس دارند اين شرط ضمن عقد رو يادشون نره موفق و سربلند باشيد

با سلام و تشكر از سئوال شما

آيات عظام امام ، بهجت ، خامنه اي ، فاضل ، مكارم ، نوري:‌

اين شرط صحيح و نافذ نيست ولي اگر شرط كند كه زن وكيل شوهر باشد چنانچه شوهر ازدواج مجدد كند خود را طلاق دهد ، صحيح است .(همانطور كه در عقدنامه هاي فعلي آمده است)

آيات عظام تبريزي ، سيستاني ، صافي :‌

اين شرط صحيح و نافذ است و اگر شوهر به بعد از ازدواج به اين شرط عمل نكرد و ازدواج مجدد نمود ، گناه كرده است .

آيت الله وحيد خراساني :‌

بنا بر احتياط واجب ، اين شرط صحيح و نافذ نيست. ولي اگر شرط كند كه زن وكيل شوهر باشد چنانچه شوهر ازدواج مجدد كند خود را طلاق دهد ، صحيح است . (1)

پي نوشت:‌
1. سيد مجتبي حسيني ، پرسش ها و پاسخ هاي دانشجويي ، احكام ازدواج ص 101

shela;72154 نوشت:
خداوند متعال در آيه 4 سوره نساء ازدواج با 4 زن را جايز شمرده است و در آيه 123 از همين سوره فرموده است: «شما هرگز نمى توانيد ميان همسرانتان به عدالت رفتار كنيد»
در سومين آيه از آيات سوره ى نساء مى خوانيم:
(وَ اِن خفتم اَلا تقسطوا فى اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى و ثلث و رباع فان خفتم اَلا تعدلوا فواحدة او ما ملكت ايمانكم ذلك ادنى الاّ تعولُوا); «و اگر مى ترسيد از اين كه (به هنگام ازدواج با دختران يتيم) رعايت عدالت درباره ى آن ها نكنيد (از ازدواج با آنان صرف نظر نماييد) و با زنان پاك (ديگر) ازدواج كنيد. دو يا سه يا چهار همسر و اگر مى ترسيد عدالت را (درباره ى همسران متعدد) رعايت نكنيد، تنها به يك همسر قناعت نماييد و يا از زنانى كه مالك آن ها هستيد استفاده كنيد. اين كار بهتر از ظلم و ستم جلوگيرى مى كند».

حالا اگر کسی فکر می کنه که می تونه عدالت رو رعایت کنه بسم الله
ولی طبق همین آیه توصیه شده چون نمی توانید عدالت را رعایت کنید به یک زن قناعت کنید

منظور شرع درمراعات عدالت ميان زنان ............عدالت عملي ونه عدالت قلبي است .......:Sokhan:

مرد هرگز در عمل ؛ تفاوت محبت ميان زنانش را نبايد اظهار وعلني كند وخداوندمتعال هرگز مردي را به خاطر همين تفاوتي محبت قلبي ( نه عملي وظاهري) كه در ميان زنانش برايش ايجاد شده است ؛ مؤاخذه وكيفر نمي دهد ............هرگز
قران مي فرمايد :
شما هرگز نمى‏توانيد ميان زنان عدالت كنيد هر چند [بر عدالت] حريص باشيد پس به يك طرف يكسره تمايل نورزيد تا آن [زن ديگر] را سرگشته [=بلا تكليف] رها كنيد و اگر سازش نماييد و پرهيزگارى كنيد يقينا خدا آمرزنده مهربان است (۱۲۹)
مشكل حسادتزن وضعف ايمان او در اين مورد است :Ealam:

یاس من;72271 نوشت:
مشكل حسادتزن وضعف ايمان او در اين مورد است

سلام دوستان :Gol:
جناب یاس من خیلی ممنون که این جمله را همش یاد اور میشوید!!!!!

من اول تاپیک مثال زدم تا برای اقایون هم این موضوع ملموس شود

یکی به شما میگوید خانه ات را به نام من کن
شما هم پاسخ میدهید نه!!!
بعد طرف میگوید گدای پول پرست تو بالاخره یک روز میمیری و این خانه میماند چرا دل نمیکنی از مال دنیا???!!!
این دل نکندن از مال دنیا نشانه ی ضعف ايمان توست!!!

po0neh;72285 نوشت:
سلام دوستان :Gol:
جناب یاس من خیلی ممنون که این جمله را همش یاد اور میشوید!!!!!

من اول تاپیک مثال زدم تا برای اقایون هم این موضوع ملموس شود

یکی به شما میگوید خانه ات را به نام من کن
شما هم پاسخ میدهید نه!!!
بعد طرف میگوید گدای پول پرست تو بالاخره یک روز میمیری و این خانه میماند چرا دل نمیکنی از مال دنیا???!!!
این دل نکندن از مال دنیا نشانه ی ضعف ايمان توست!!!

.
.
حضر ت علي عليه السلام مي فر مايد :
غيرت زن ناشي از كفر اوست وغيرت مرد ناشي از ايمان اوست ............
خدا وولي معصومش مي فرمايند ...........مرد مي تواند
وتو اي زن مي فرمايي ...........خير مرد نمي تواند ...........
حرف تورا قبول كنم يا حرف خدا وولي معصومش را................كدام صحيح تر است:Gig:

من نگفتم نمیشود
شرایط داره تازه اگر هم باعث از هم گسستن خانواده شود نباید صورت بگیرد

po0neh;72295 نوشت:
من نگفتم نمیشود
شرایط داره تازه اگر هم باعث از هم گسستن خانواده شود نباید صورت بگیرد

شرايط آن : بر قراري عدالت ظاهري وعملي ميان زنان ميباشد ..........كه قابل اجرا است
بر قراري عدالت باطني و محبت قلبي پنهان بين زنان كار بسيار مشكل است وخدا نيز چنين فرموده است
در نتيجه حاكميت عدالت ظاهري وعملي براي خيلي از مردان مقدور است واگر مردي چنين عدالت ظاهري ( ونه باطني ) نه مي تواند اجرا كند بايد به يك زن اكتفا كند ............
وعلت گسستن خانواده از هم خود زن است ونه مرد مي باشد
.
.
.
.
ساره همسر پيامبر حضرت ابراهيم عليه سلام ................خودش براي ابراهيم زن دوم آورد ولي بعد از مدتي ؛ زن دوم ابراهيم وبچه اش را بعلت حسد زنانه از منزلش بيرون كرد ............چرا؟
زن پيامبر خدا نيز حسود است ............

سلام بر بقیةالله الاعظم ومتظرانش
از لحاظ قانونی اجازه ی همسر اول برای ازدواج مجدد آقا لازم است
وبرای ازدواج مجدد آقایان قانون 10 شرط را لازم دانسته تا بتواند اقدام به ازدواج مجدد بنماید

ماده 23 جامع الاطراف دیده شده است
آرین منش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سابقه ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده به خراسان گفت: به دلیل بحث برانگیزبودن این ماده و واکنش هایی که در گذشته به دلیل حذف شرط رضایت همسر برای ازدواج مجدد مردان داشت، ماده ۲۳ در کمیسیون های مختلف مجلس رد شد و در نهایت جمع بندی ها به حذف این ماده انجامید. در حالی که با حذف آن خلاء قانونی در این بحث به وجود می آمد و قضات دادگاه در مواجهه با چنین مواردی باید به قوانین گذشته رجوع می کردند.وی افزود: این کار به نوعی پاک کردن صورت مسئله بود در حالی که نه حذف آن از سوی کارشناسان پذیرفتنی بود و نه بودن آن ماده به شکل قبل به همین دلیل حدود یک سال این لایحه مسکوت ماند.

وی تصریح کرد: بنابراین دوباره کار کارشناسی در این مورد آغاز و قرار شد این ماده به شکلی تدوین شود که تمامی نظرات کارشناسی را پوشش دهد و در نهایت ماده ۲۳ با ۱۰ شرط که مهم ترین آن ها رضایت همسر و تمکن مالی مرد است، در کمیسیون قضایی به تصویب رسید. وی افزود: به نظر می رسد این ماده لایحه حمایت از خانواده جامع الاطراف تصویب شده است به طوری که دادگاه در صورتی اجازه ازدواج دوم را به مرد می دهد که خانواده در معرض فروپاشی قرارگرفته است و با ملاحظاتی مرد این اجازه را می یابد بنابراین به نظر می رسد که این ماده در صورت نهایی شدن در لایحه منجر به تقویت بنیان خانواده می شود و راهی برای جلوگیری از فروپاشی خانواده است.به گفته وی اگر بخواهیم تمام راه ها را بر ازدواج مجدد ببندیم آن وقت با سوء استفاده و ازدواج های پنهانی مواجه می شویم که آسیب های چندبرابری دارد.آرین منش گفت: اما این ماده در چارچوب شرع به مرد اجازه می دهد در صورت ناباروری زن، ترک خانه از سوی زن و سایر شروط آن هم با اجازه همسر اول، ازدواج مجدد داشته باشد.

مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه افزود: اگر همسر مردی هیچکدام از این مشکلات را نداشته باشد و مرد اقدام به ازدواج مجدد کند مجازات زندان برایش تعیین شده است، ضمن اینکه نمی‌تواند ازدواجش را ثبت کند به تعبیر بهتر آثار حقوقی بسیاری برای اینگونه افراد وجود دارد علاوه بر اینکه مرتکب جرم شده‌اند.

................................................................................. حق یارتان :roz:.........................................................................................

••ostad••;72334 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومتظرانش
از لحاظ قانونی اجازه ی همسر اول برای ازدواج مجدد آقا لازم است
وبرای ازدواج مجدد آقایان قانون 10 شرط را لازم دانسته تا بتواند بدون اجازه ی همسر اول اقدام به ازدواج مجدد بنماید

ماده 23 جامع الاطراف دیده شده است
آرین منش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سابقه ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده به خراسان گفت: به دلیل بحث برانگیزبودن این ماده و واکنش هایی که در گذشته به دلیل حذف شرط رضایت همسر برای ازدواج مجدد مردان داشت، ماده ۲۳ در کمیسیون های مختلف مجلس رد شد و در نهایت جمع بندی ها به حذف این ماده انجامید. در حالی که با حذف آن خلاء قانونی در این بحث به وجود می آمد و قضات دادگاه در مواجهه با چنین مواردی باید به قوانین گذشته رجوع می کردند.وی افزود: این کار به نوعی پاک کردن صورت مسئله بود در حالی که نه حذف آن از سوی کارشناسان پذیرفتنی بود و نه بودن آن ماده به شکل قبل به همین دلیل حدود یک سال این لایحه مسکوت ماند.

وی تصریح کرد: بنابراین دوباره کار کارشناسی در این مورد آغاز و قرار شد این ماده به شکلی تدوین شود که تمامی نظرات کارشناسی را پوشش دهد و در نهایت ماده ۲۳ با ۱۰ شرط که مهم ترین آن ها رضایت همسر و تمکن مالی مرد است، در کمیسیون قضایی به تصویب رسید. وی افزود: به نظر می رسد این ماده لایحه حمایت از خانواده جامع الاطراف تصویب شده است به طوری که دادگاه در صورتی اجازه ازدواج دوم را به مرد می دهد که خانواده در معرض فروپاشی قرارگرفته است و با ملاحظاتی مرد این اجازه را می یابد بنابراین به نظر می رسد که این ماده در صورت نهایی شدن در لایحه منجر به تقویت بنیان خانواده می شود و راهی برای جلوگیری از فروپاشی خانواده است.به گفته وی اگر بخواهیم تمام راه ها را بر ازدواج مجدد ببندیم آن وقت با سوء استفاده و ازدواج های پنهانی مواجه می شویم که آسیب های چندبرابری دارد.آرین منش گفت: اما این ماده در چارچوب شرع به مرد اجازه می دهد در صورت ناباروری زن، ترک خانه از سوی زن و سایر شروط آن هم با اجازه همسر اول، ازدواج مجدد داشته باشد.

مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه افزود: اگر همسر مردی هیچکدام از این مشکلات را نداشته باشد و مرد اقدام به ازدواج مجدد کند مجازات زندان برایش تعیین شده است، ضمن اینکه نمی‌تواند ازدواجش را ثبت کند به تعبیر بهتر آثار حقوقی بسیاری برای اینگونه افراد وجود دارد علاوه بر اینکه مرتکب جرم شده‌اند.

................................................................................. حق یارتان :roz:.........................................................................................


ما يك اصلي داريم كه به آن تا آخر عمر پايبنديم :
.
.
.
بشكنيد قانون را ..................
گر بخواهد بشكند ايمـــــــــــــــان را

ما براي قانون كه در مقابل شرع مي ايستد ...............
پشيزي ارزش قايل نيستيم :Kaf:

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

بزرگوار کدام قانون در مقابل شرع ایستاده؟ آن هم در مجلس شورای اسلامی !!!!!

برای احساسی شدن کمی تأمل کنید !!!

قطعا" اگر در مقابل شرع ایستاده بود شورای نگهبان و شخص رهبر معظم وفرزانه مان سکوت نمی کردند که امثال ما مجبور به غیر شرعی اعلام کردن آن بشویم

......................................................................................... حق یارتان :roz:.........................................................................................

••ostad••;72339 نوشت:
برای احساسی شدن کمی تأمل کنید !!! قطعا" اگر در مقابل شرع ایستاده بود شورای نگهبان و شخص رهبر معظم وفرزانه مان سکوت نمی کردند که امثال ما مجبور به غیر شرعی اعلام کردن آن بشویم

:yes::yes::yes:

یاس من;72337 نوشت:
ما براي قانون كه در مقابل شرع مي ايستد ...............
پشيزي ارزش قايل نيستيم :Kaf:

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

بزرگوار کدام قانون در مقابل شرع ایستاده؟ آن هم در مجلس شورای اسلامی !!!!!

برای احساسی شدن کمی تأمل کنید !!!

قطعا" اگر در مقابل شرع ایستاده بود شورای نگهبان و شخص رهبر معظم وفرزانه مان سکوت نمی کردند که امثال ما مجبور به غیر شرعی اعلام کردن آن بشویم

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

این هم حکم فقها ما که قرار نیست کاسه ی داع تر از اش شویم

هرکس دوست دارد شرع را کاملا" اجرا کند زمان عقد شرط کند که همسر گرامی خودم برایت 3 همسر دیگر اختیار میکنم!!!! اگر کسی اعتراض کرد!!!!؟؟؟

ازدواج مجدد آقایان بدون رضایت همسر اولشان چند سالی است که ذهن‌ها را درگیر کرده است تا آنجا که مجلس شورای اسلامي‌نیز وارد عمل شد و درباره آن تصمیماتی گرفت.

به نوشته برنا‌، حکم این مسأله را از مراجع عظام تقلید سوال نمودیم که می‌توانید آن را بخوانيد:

سوال: ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر اول چه حکمی ‌دارد؟

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی: ازدواج دوم مشروط به اجازه همسر اول نیست؛ ولی دادگاه‌ها معمولا به خاطر مسائلی که بر اثر ازدواج دوم بدون قید و شرط حاصل می‌شود، محدودیت‌هایی برای آن قائل هستند و بنابراين احتیاط آن است که تا ضرورتی نباشد اقدام به ازدواج مجدد نشود.

پاسخ آیت‌الله وحید خراسانی: در فرض سوال به خودی خود اشکال ندارد؛ مگر اینکه در ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری زن شرط کند که مرد همسر دیگری اختیار نکند که در این صورت بنابر احتیاط واجب برای مرد ازدواج مجدد جایز نیست؛ ولی اگر ازدواج مجدد انجام داد عقدشان از این جهت اشکالی ندارد.

پاسخ آیت‌الله علوی گرگانی: شرعا مانعی ندارد و ازدواج باطل نیست.

پاسخ آیت‌الله محقق کابلی: اشکال ندارد.

پاسخ آیت‌الله روحانی: همسر اول در حین عقد می‌تواند در صورتی که با ازدواج مجدد مخالف است شرط کند که مرد بدون رضایت او نمی‌تواند همسر دیگری بگیرد و در این حالت چنانچه مرد اقدام به این کار نماید خلاف شرع مرتکب شده است و همچنین همسر اول در صورت اینکه با ازدواج مجدد همسرش مشکلی نداشته باشد، می‌تواند در حین عقد اول هیچ شرطی را مطرح نسازد و مرد را محدود به اجازه خودش نکند، نتیجه آنکه در مورد ازدواج مجدد، شارع مقدس رعایت رضایت همسر اول را نموده است.

.................................................................................... حق یارتان :roz:......................................................................................

باسمه تعالی
با سلام و سپاس از دوستان
میشه لطفا بفرمایید که؛
آیا هر مردی میتونه این کار رو انجام بده؟ رهروی درستکار در این موضوع چگونه است؟!
آیا وقتی که مرد هنوز وظایف شرعی خودشو در مورد همین همسر فعلیش به درستی انجام نداده ، درآنصورت باز هم اعتراض زن شرک در طاعت است؟

اگه اجازه بدهید بنده از شما یک سوالی بپرسم و آن اینکه اگه کسی محرز شد اگر ازدواج کنه به زن و بچه های خود ظلم میکنه و وظایفش را نسبت به زن و همسرش انجام نمیده شرعا میتونه ازدواج کند یا نه؟
تشکر:Gol:

سلام:Gol:
خواهش میکنم استاد:Gol:
خب تا اونجایی که بنده میدونم شرعا نباید این کار رو انجام بده! وقتی میدونه که نمیتونه عدالت رو رعایت کنه.
البته استاد متوجه نمیشم منظورتان ازدواج برای بار اوله یا ازدواج مجدد؟
اگه ازدواج برای بار اول باشه که فکر میکنم شرعا مانعی نداشته باشه!

باسمه تعالی
با سلام و تشکر از جنابعالی
منظور بنده همان ازدواج اول است و جواب شما درست است شرعا منعی از ازدواج او وجود ندارد و ازدواج دوم هم همینطور است یعنی اگر مرد نسبت به زن اول خود بطور صحیح رفتار نکند این مورد شرعا مانع از ازدواج دوم نیست. آنچه در ازدواج مجدد شرط است عدالت در نفقه است كه بايد مرد در مورد زنهای خود بطور عادلانه نفقه بدهد و اگر نميتواند يا نميكند به يكى قناعت كند «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا» (و اگر مى‏ترسيد از اينكه (به هنگام ازدواج با دختران يتيم) رعايت عدالت در باره آنها نكنيد (از ازدواج با آنان صرف نظر نمائيد و) با زنان پاك (ديگر) ازدواج كنيد، دو يا سه يا چهار همسر، و اگر مى‏ترسيد عدالت را (در باره همسران متعدد) رعايت نكنيد تنها به يك همسر قناعت نمائيد و يا از زنانى كه مالك آنها هستيد استفاده كنيد. اين نزديكتر به عدالت و ترك ستمكارى است‏) سوره نساء آیه 3.
عدالت در محبت کردن به زنان و رعایت حقوق آنها از شرایط اخلاقی است یعنی اگر کسی با ازدواج مجدد حقوق همسر اول خود را نادیده بگیرد و به او ظلم کند مستحق عقوبت است. حال اگر مردی پیدا شد (مانند حضرت آیت الله قاضی که چند همسر داشتند) و عدالت را بین همسران رعایت کند آیا زن اول می تواند بگوید چون حسادت من عشق به همسرم هست با این ازدواج مخالفم؟ آیا با این کار با فرمان خداوند متعال مخالفت نکرده است؟
تشکر :Gol:


سعید;72973 نوشت:
حال اگر مردی پیدا شد (مانند حضرت آیت الله قاضی که چند همسر داشتند) و عدالت را بین همسران رعایت کند آیا زن اول می تواند بگوید چون حسادت من عشق به همسرم هست با این ازدواج مخالفم؟ آیا با این کار با فرمان خداوند متعال مخالفت نکرده است؟

سلام :Gol:
ممنون
پس رهروی درستکار در این موضوع مشخص شد ، البته رهروی مرد درستکار!
اما در مرد سؤال دیگرم ؛ آیا وقتی که مرد هنوز وظایف شرعی خودشو در مورد همین همسر فعلیش به درستی انجام نداده ، درآنصورت باز هم اعتراض زن شرک در طاعت است؟
یعنی اگه عدالت رو رعایت نکرد چی؟ بازم زن نمیتونه اعتراض کنه؟
با تشکر:Gol:

سعید;72973 نوشت:
حال اگر مردی پیدا شد (مانند حضرت آیت الله قاضی که چند همسر داشتند) و عدالت را بین همسران رعایت کند آیا زن اول می تواند بگوید چون حسادت من عشق به همسرم هست با این ازدواج مخالفم؟ آیا با این کار با فرمان خداوند متعال مخالفت نکرده است؟

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

بزرگوار هر وقت همسری مانند آیت الله قاضی پیدا شد که:
اول تمام واجبات ومستحبات خود را کامل رعایت فرمود این واجب الهی را مثل ایشان بگذارد برای تکمیل واکمل واجباتش !!!
حالا شما چرا از بین این همه واجبات اصرار بر انجام این امر نه چندان واجب!!! آن هم از نوع مشروطش رادارید ؟؟؟
چرا به امام ورهبر بزرگوارمان اشاره نمی کنید که در انجام واجبات ایشان را الگوی خود قرار دهید ؟قطعا" اگر این امر واجب بود ویا فرمان مؤکد قطعا" امام بزرگوار ورهبر معظم اقدام به این امر را در رأس امور خود قرار میدادند . اینقدر اذهان را معطوف به یک امر مشروط الهی نفرمایید .فعلا" که بنده های خدا فرزندان ما برای گرفتن یک همسر هم معطلند !!! انوقت شما تبلیغ چند همسری میفرمایید این طفلکی ها داغ دلشان تازه میشود .البته در چند پست قبل هم عرض کردم خدمتتان که قانون جمهوری اسلامی! برای همسر دوم شروطی را مقرر کرده که اگر رعایت نشود اختیار همسر دوم جرم محسوب میشود !!! و همچنین عرض کردم اگر این قانون مخالف شرع بود شورای نگهبان و شخص رهبر معظم اجازه ی اجرای این حکم را نمیدادند .
خدا میداند این موضوع چقدر مهم است که بنده از وقت امتحان فردایم برای تایپ آن زده ام !!!

..................................................................................... حق یارتان :roz:...........................................................................................

باسمه تعالی
با سلام به شما عزیز برادر
هدف روشن شدن حکم تعدد زوجات است و اینکه مخالفت با این حکم الهی موجب شرک در طاعت است.
تبلیغ این موضوع هدف این بحث نیست (هر چند خلاف هم نیست بلکه در بعضی موارد لازم است).من و شما نمی توانیم به جای خداوند حکیم تصمیم بگیریم.احکام الهی چه واجب و چه مستحب و چه مشروط و چه غیر مشروط منسوب به حضرت رب العالمین است . وظیفه بنده به عنوان یک طلبه تبیین حکم الهی بر اساس آیات و روایات است.
تشکر:Gol:


باسمه تعالی
اما در مرد سؤال دیگرم ؛ آیا وقتی که مرد هنوز وظایف شرعی خودشو در مورد همین همسر فعلیش به درستی انجام نداده ، درآنصورت باز هم اعتراض زن شرک در طاعت است؟
یعنی اگه عدالت رو رعایت نکرد چی؟ بازم زن نمیتونه اعتراض کنه؟

خدمت شما بزرگوار عرض می شود همانطوری که دوستان هم اشاره کردند برای حفظ قوام خانواده، نظام مقدس جمهوری اسلامی قوانینی را وضع کرده تا خیال شما و خیلی از بانوان محترم تا حدی راحت باشد. ولی همانطور که گفته شد از لحاظ شرعی و حکم اولیه منعی برای ازدواج چنین فردی وجود ندارد. زن درمورد معصیت بودن یا نبودن مخالفت با ازدواج مجدد شوهرش باید از مرجع تقلید خود استفتا نماید.
تشکر:Gol:


سعید;73368 نوشت:
زن درمورد معصیت بودن یا نبودن مخالفت با ازدواج مجدد شوهرش باید از مرجع تقلید خود استفتا نماید.

سلام و درود :Gol:

ممنون از اساتید پاسخ گو :Gol::Gol::Gol:


لطف می کنید چند تا از حکم مراجع را در این مورد بگذارید؟؟

یک سوال دیگه

اینکه اگر خانم شرط كنه كه مرد بدون اجازه ي او نبايد زن ديگه بگيره مرد هم نميتونه ازدواج مجدد بدون اذن همسرش داشته باشه

اون وقت اون خانم کافر حساب نمی شود؟؟؟!!! :Gig:

حتما نمیشود که این اجازه را به خانم میدهند!!!!!

اما آیا با سخن امام علی متناقض نمی شود؟؟!!:Gig:


موضوع قفل شده است