چرا خداوند به پيامبر اسلام مي گويد،تو مي ترسيدي ؟
تبهای اولیه
همه مي دانيم كه در آيه اي كه داستان پيامبر شدن حضرت موسي يعني (آيه 21 شعراء ) آمده است كه خداوند به او وقتي كه عصايش مار شد و ترسيد و فرار كرد ،فرمود :اني لا يخاف لدي المرسلين . يعني پيامبران نزد من نمي ترسند. اما همين خداوند در سوره كهف آيه 18 به پيامبر اسلام مي گويد اگر تو اصحاب كهف را مي ديدي دلت پر از ترس مي شد و فرار مي كردي ؟ چرا بايد پيامبر بترسد در حالي كه خداوند فرمود پيامبران نزد من نمي ترسند. ظاهر آيه كاملا اشاره دارد كه منظور از شخصي كه مي ترسد پيامبر است پس نمي توان گفت مربوط به ديگران است. ا گر مربوط به ديگران بود مي فرمود اگر آنها مي ديدند اصحاب كهف را، فرار مي كردند در حالي كه مي گويد اگر تو مي ديدي فرار مي كردي . از سوي ديگر در آيه 21 شعرا هم مي گويد پيامبران نزد من نمي ترسند. اينها را چگونه مي توان جمع كرد؟
(....اما همين خداوند در سوره كهف آيه 18 به پيامبر اسلام مي گويد اگر تو اصحاب كهف را مي ديدي دلت پر از ترس مي شد و فرار مي كردي ؟ چرا بايد پيامبر بترسد در حالي كه خداوند فرمود پيامبران نزد من نمي ترسند)
- سلام عليكم
- سوالي از شما دارم پيامبر اسلام (ص) در چند سالگي پدر و مادر گراميش را از دست داد ؟
- حتما در جواب خواهي گفت :
- در كودكي
- پس يقينا در زمان نزول قرآن پدر و مادر بزرگوارش در قيد حيات نبوده اند
- سوال ؟
- پس چرا خداوند در سوره مباركه اسراء ايه 23 پيامبر اكرم (ص) را مورد خطاب قرار ميدهد ومي فرمايد :
إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً (23)
هر گاه يكى از آن دو، يا هر دوى آنها، نزد تو به سن پيرى رسند، كمترين اهانتى به آنها روا مدار! و بر آنها فرياد مزن! و گفتار لطيف و سنجيده و بزرگوارانه به آنها بگو! (23)
جواب :
بايد بين مخاطب و مراد تفاوت قائل شد
گاهي مواقع هم مخاطب ما و هم مراد ما يك نفر است
گاهي مواقع مخاطب يك نفر مراد چندين نفرند
فرض كنيد شما به يكي از بازي كنان تيم فوتبال مي گويي خوب بازي نكردي اما مراد شما همه تيم هستند
اما گاهي مواقع مخاطب شما غير از مراد شماست
فرض كنيد در همين مثال بالا
به مربي تيم فوتبال ميگويي شما خوب بازي نكردي مربي كه در زمين فوتبال بازي نكرده پس مراد شما بازي كنان است
از اين قبيل مثالها در زبان فارسي و عربي بسيار زيادند و خلاف فصاحت وبلاغت هم نيستند
خلاصه : در اين قبيل آيات مخاطب پيامبر(ص) است نه مراد مانند آيه 23 اسراء