جمع بندی پایان کار ؛ خدا یا بهشت و جهنم؟

تب‌های اولیه

41 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پایان کار ؛ خدا یا بهشت و جهنم؟

وَ أَنَّ إِلي‏ رَبِّکَ الْمُنْتَهي‏42
و اینکه پایان [ کار ] به سوی پروردگار توست.
-------------------------------------------------
سلام خدمت اساتید
ابن عربی در فصوص الحکم گفته است که عذاب جهنمیان بر آنها منقطع است
ملا صدرا هم مدت مدیدی خلود در جهنم رو به شکل ظاهری باور نداشت که بعد پذیرفت
سوالی که هست آیا صرف بهشت و جهنم پایان کار است؟یعنی سکون مرتبی رو شاهد هستیم؟یا خیر نزدیک و نزدیک تر و بهتر و بهتر میشویم؟
یعنی ابلیس در ذات اگر زمان باشد همیشه و اگر زمان هم نباشد بدون تغییر همانقد پلید خواهد بود؟در سکون مطلق؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد صدیق

hessam78;916614 نوشت:
سوالی که هست آیا صرف بهشت و جهنم پایان کار است؟یعنی سکون مرتبی رو شاهد هستیم؟یا خیر نزدیک و نزدیک تر و بهتر و بهتر میشویم؟

باسلام و عرض ادب

بهتر شدن وضعیت، در دو ساحت باید دیده شود.
ساحت اول مربوط به وضعیت جهنمیان است و ساحت دوم در مورد بهشتیان.
لازم است هر کدام از این دو ساحت به صورت مجزا مورد بررسی قرار بگیرد.

در مورد جهنمیان، شایان ذکر است که بر اساس ظاهر متون دینی جز کسانی که خلود در عذاب دارند، با گذراندن مجازات اعمال خود، وضعشان بهتر میشود و میتوانند وارد بهشت شوند.

اما در مورد بهشتیان، در این مورد دو نظر عمده میان اندیشمندان وجود دارد.
ادله نقلی که بیان میکند جهنمیان(غیر از مخلدان) از جهنم و عذاب رهایی می یابند و واردبهشت میشوند و آنچنان تغییر میکنند که کسی متوجه نشود آنان قبلا جهنمی بوده اند، از جمله دلایلی است که نشان از تکامل وضعیت این افراد دارد.

برخی از علما معتقدند که در بهشت، وضعیت افراد تغییری نمیکند و به عبارت فنی، تکاملی در بهشت وجود ندارد.
عالم قیامت و ورود در بهشت نهایت سیر تکامل انسان است؛ در نتیجه ورود به بهشت معنای کامل شدن است، نه برای کامل شدن.
در توضیح این نظریه می‌توان گفت: تکامل و ارتقای درجات در بهشت مرهون و معلول درجات ایمان و عمل صالح انسان در دنیا است:
«وَ لِکُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمَّا یعْمَلُون»(انعام، 132)
هر کس از بندگان به عملی که کرده رتبه خواهد یافت.

بدین صورت که:
م1. در آخرت پرونده اعمال و کارهای نیک بسته می‌شود
م2. تکامل معلول عمل صالح است،
در نتیجه در بهشت تکاملی نیست، مگر آنچه در این دنیا فراهم نموده باشیم.
بنابر این در آخرت، تکامل-یعنی ارتقا از درجه به درجه‌ی دیگر بهشت بدون این‌که قبلاً در دنیا مقدمات و شرایط آن‌را فراهم کنیم- وجود ندارد.

اما برخی دیگر از اندیشمندان اسلامی معتقدند که در بهشت اخروی نیز تکامل وجود دارد و افراد بهشتی نیز درحال سکون نیستند و درجات انان میتواند بالا و بالاتر برود.
توضیح اینکه:
پس از ورود روح به عالم اوّل از عوالم قیامت و پیوند آن با بدن، منازل، مواقف و سرفصل‌‏هایى در پیش روى انسان قرار مى‌‏گیرد که هر یک به جاى خود، یک رویداد بزرگ تکاملى در بازگشت انسان به سوى خداوند است؛ چرا که با هر انتقالى، انسان به صورت اصلى خود، نزدیک‌‏تر شده و به کمالات از دست ‏رفته خود هنگام سیر نزولى، نایل مى‏‌گردد و به تدریج سعه وجودى خود را یافته و متناسب عالم قرب مى‌‏شود. علاوه بر آن‌که بعد از ورود به آن، به مقتضاى نظام خاص حاکم بر آن، حرکت و تکامل داشته و در هر عالمى پس از ورود به آن، کمالات جدیدى را کسب مى‏‌کند.
برخی از آیات و روایات نیز بر این مسئله دلالت دارد که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَیْمانِهِمْ ثَمَناً قَلِیلاً أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ. (آل‏ عمران، آیه 77.)
2. «إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ یُحَلَّوْنَ فِیها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فِیها حَرِیرٌ وَ هُدُوا إِلَى الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى‏ صِراطِ الْحَمِیدِ». (حج، آیه 23 و 24)(1)

ـــــــ
1. برای توضیح بیشتر ر.ک: اینجا

البته مطالبی که گفته شد در مورد بهشت و جهنم اخروی است.
اما در بهشت و جهنم برزخی که در عالم برزخ برای همه یا برخی انسانها وجود دارد، هم تکامل وجود دارد و هم تناقص.
انسان به تناسب کارهایی که انجام داده است،مستقیم و غیر مستقیم درجاتش افزون میشود یا کاسته میشود.
برخی به واسطه صدقات جاریه خود، وضعشان بهتر میشود و برخی دیگر به واسطه سیئات جاریه ای که منشأ فساد و تباهی دیگران میشود وضعشان بدتر میشود.
برخی به واسطه شفاعت و دعای دیگران وضعشان بهتر میشود و برخی دیگر به واسطه نفرین به حق مظلومان وضعشان بدتر میشود.
بسته به اعمال انسان که مستقیم و غیر مستقیم در سعادت و شقاوت برزخی و اخروی او تاثیر دارد، درجه انسان همواره در برزخ در حال تغییر است. گاه افزون میشود گاه کاسته میشود.

hessam78;916614 نوشت:
یعنی سکون مرتبی رو شاهد هستیم؟یا خیر نزدیک و نزدیک تر و بهتر و بهتر میشویم؟

با قطع نظر از داوری در میان این دو قول و سنجیدن آنها، نسبت به سکونی که به نظر میرسد در قول اول وجود دارد:
اگر این سکون مربوط به درجه انسان باشد، بله سکون و ایستایی وجود دارد ولی این سکون نتیجه عمل خود انسان است و امری لامحال است.
اما اگر این سکون ناظر به لذتها و بهجتهای نفس باشد، خیر سکونی در کار نیست و نعمتهای بهشتی آنقدر وسیع و متنوع است از مادی و معنوی که هیچ تکرار و ملالتی در کار نیست و انسان بهشتی پیوسته در لذت و خوشی است.

موفق باشید.

صدیق;917538 نوشت:
با قطع نظر از داوری در میان این دو قول و سنجیدن آنها، نسبت به سکونی که به نظر میرسد در قول اول وجود دارد:
اگر این سکون مربوط به درجه انسان باشد، بله سکون و ایستایی وجود دارد ولی این سکون نتیجه عمل خود انسان است و امری لامحال است.
اما اگر این سکون ناظر به لذتها و بهجتهای نفس باشد، خیر سکونی در کار نیست و نعمتهای بهشتی آنقدر وسیع و متنوع است از مادی و معنوی که هیچ تکرار و ملالتی در کار نیست و انسان بهشتی پیوسته در لذت و خوشی است.

موفق باشید.


سلام ممنون از توضیحتون
بار معنایی سوالم بیشتر رو اون افرادی که به خلود جهنم دچار شدند هستش
پس در این افراد به نظر قاطع اکثریت بزرگان هیچگونه پیشرفت و تکاملی رو شاهد نیستیم؟
مثلا خود ابلیس یا شقی ترین افراد رو در نظر بگیریم
بازگشت خدایی برای این افراد نمیشود تصور کرد مع الوصف و وضعیتشون بهبودی نداره؟

hessam78;916614 نوشت:
وَ أَنَّ إِلي‏ رَبِّکَ الْمُنْتَهي‏42
و اینکه پایان [ کار ] به سوی پروردگار توست.
-------------------------------------------------
سلام خدمت اساتید
ابن عربی در فصوص الحکم گفته است که عذاب جهنمیان بر آنها منقطع است
ملا صدرا هم مدت مدیدی خلود در جهنم رو به شکل ظاهری باور نداشت که بعد پذیرفت
سوالی که هست آیا صرف بهشت و جهنم پایان کار است؟یعنی سکون مرتبی رو شاهد هستیم؟یا خیر نزدیک و نزدیک تر و بهتر و بهتر میشویم؟
یعنی ابلیس در ذات اگر زمان باشد همیشه و اگر زمان هم نباشد بدون تغییر همانقد پلید خواهد بود؟در سکون مطلق؟

سلام،
در مورد عنوان تاپیکتان، پایان کار که حتماً خدا نیست، بحثی اگر باشد بر روی این است که پایان کار «بهشت و جهنم» باشد و یا «فقط بهشت» ... اتحاد خالق و مخلوق بی‌معناست، اتحاد خدا و بندگان خدا الی‌الابد بی‌معناست ...
اما در مورد صورت سؤالتان ... چیزی که قطعی است و شک و شبهه‌ای در آن نیست این است که لذت بهشتیان همیشگی است ... ولی در مورد ابدی بودن عذاب جهنم (ولو برای عده‌ای از خواص سپاه جهل که اصل جهل هستد) عده‌ای تردید کرده‌اند که من جزئشان نیستم و معتقدم که نه تنها خود جهنم که بلکه عذاب جهنم هم ابدی است و آن‌ها که در آن شک کرده‌اند به این دلیل بوده است که نتواسته‌اند آن را با عدل و رحمت الهی جمع کنند ... حالا اینکه کیفیت لذت بردن بهشتیان و رنجش جهنمیان چگونه است و افزایش یا کاهش آن چگونه است قابل بحث است و احتمالات در آ افزایش می‌یابد، گرچه اجمالاً می‌توان نتایجی را با احتیاط بیان نمود،‌ مثل اینکه بهشتیان همه رشد می‌کنند و یا لااقل در ابتدای کار رشد می‌کنند، عده‌ای از جهنمیان هم پاک شده و وارد بهشت می‌شوند، پاره‌ای از جهنمیان که عذاب جهم برایشان پاک‌کننده نیست و قرار است در جهنم ابدی باشند هم بر عذابشان افزوده می‌شود تا اینکه یا در جایی متوقف شود و یا همچنان و بدون مرز همیشه بیش از پیش شود ... آخرت هم بی‌گمان زمان دارد و زمان‌مند است، گرچه مفهوم زمان می‌تواند متفاوت از برداشت امروز ما از زمان باشد ...
راستی یک نکته‌ی مهم که کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد این است که الی ربک المنتهی را در جهنم نیز می‌توان معنا کرد و اینطور نیست که معنایش را فقط بتوان در بهشت و آن هم مراتب بالای بهشت جستجو نمود ... اگر تمایل و حوصله داشتید روی این مورد بیشتر فکر کنید ... برای ای کار لازم است ابتدا مکانیزمی را بیابید که بتواند عذاب ابدی را با عدل و رحمت خدا جمع نماید، اگر جواب آن را یافتید توضیح این مطلب هم دیگر ساده خواهد بود ...

[=&quot]

hessam78;917542 نوشت:
ار معنایی سوالم بیشتر رو اون افرادی که به خلود جهنم دچار شدند هستش[/]
[=&quot]پس در این افراد به نظر قاطع اکثریت بزرگان هیچگونه پیشرفت و تکاملی رو شاهد نیستیم؟[/]
[=&quot]مثلا خود ابلیس یا شقی ترین افراد رو در نظر بگیریم[/]
[=&quot]بازگشت خدایی برای این افراد نمیشود تصور کرد مع الوصف و وضعیتشون بهبودی نداره؟
[/]
[=&quot]باسلام[/]
[=&quot]بله بر اساس ظاهر ادله نقلی و نظر اکثریت قریب به اتفاق اندیشمندان اسلامی کسانی که به خلود در جهنم محکوم میشوند تغییر و بهبودی در وضعیتشان ندارند.[/]

hessam78;917542 نوشت:
بار معنایی سوالم بیشتر رو اون افرادی که به خلود جهنم دچار شدند هستش
پس در این افراد به نظر قاطع اکثریت بزرگان هیچگونه پیشرفت و تکاملی رو شاهد نیستیم؟
مثلا خود ابلیس یا شقی ترین افراد رو در نظر بگیریم
بازگشت خدایی برای این افراد نمیشود تصور کرد مع الوصف و وضعیتشون بهبودی نداره؟

سلام این نظر منه .کلمه خلد بستگی داره معنایش در مورد بهشت و جهنم چه باشه:

در قرآن در اکثر آیات هر جا سخن از عذاب آمده خلد عذاب هم بدنبال آن امده.حال معنای خلد چیست؟
کلمه خلد یا به معنای همیشگی بودن و یا مکث طویل می باشد.راغب در مورد معنای خلو می گوید هر آنچه تغییر و فساد دیر عارضش گردد عرب ان را با خلود توصیف می کند.بنابراین مانعی ندارد که عذاب خلد جهنم را به معنای طولانی مدت در نظر بگیریم.نه لزوما عذاب همیشگی و بی نهایت.
ولی از انجا که بهشت جایگاه رحمت خدا می باشد و هدف خلقت انسان طبق ایات قران رحمت می باشد خلد در بهشت همیشگی است.
در آیه 107 تا 105 سوره هود به طور صریح خلد در آتش جهنم ذکر شده اما عبارت الا ما شاء ربک انرا از قوت میندازد.یعنی انها در آتش مخلد هستند(شاید بصورت بالقوه) مگر وقتی که خدا بیرون شدن انها را خود بخواهد (که مسلما خدا ارده هر کاری رو دارد)
در ایه 128 سوره انعام هم عذاب خلد را صریحا عنوان میکند اما پس از ان امده الا ما شاء الله ان ربک حکیم علیم که عدم خلد در اتش رو منوط به خواسته خدا می داند که براساس حکمت اوست.
همچنین در آیه 21 سوره نبا مراد از الطاغین افراد کفار و تکذیب کنندگان معاد هستند و در واقع همان هایی که شما خلد در اتش را همیگش دانسته اید.اما کلمه احقابا به معنی مدت زیاد و زمان دراز است نه زمان ابدی و بی نهایت.

موضوع قفل شده است