جمع بندی وسواس در مسیر تهیب نفس

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وسواس در مسیر تهیب نفس
سلام وقت بخیر من یه مدت کوتاهیه که شروع کردم به پاکسازی نفسم.. البته نمیدونم بشه اسمشو این گذاشت یا نه ولی خب با نماز هام شروع کردم، که سعی کنم با دقت بیشتر و اول وقت بخونم بعدش احترام بیشتری به پدر و مادرم بذارم و سعی کنم بیشتر در خدمتشون باشم از بعضی گناهان مث گوش دادن به موسیقی خودداری میکنم (که به این مورد واقعا معتاد بودم!!!) ​و یک سری کارای دیگه مث پرهیز از غیبت و... بجاش کتاب خوندن رو جایگزین کردم تقریبا از ابتدای ماه رمضان شروع کردم، اما احساس میکنم دچار وسواس شدم یعنی کوچیک ترین خطایی که ازم سر بزنه حس میکنم تمام این کارام بر باد رفته یا اینکه دیگه خیلی به خودم سخت میگیرم تو بعضی موارد حتی ندا های شیطانی توی ذهنم شنیده میشه که میخواد منو نا امید یا از مسیرم منحرف کنه یا اینکه حتی اعتقاداتمو زیر سوال ببره (که خیلی نگران این موردم)  میخواستم کمکم کنید که بتونم در میسرم بمونم و چطور بتونم افکارم رو کنترل کنم که دوباره برنگردم سر خونه ی اول و این وسواس ها سراغم نیاد ممنون
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد بدیع
با سلام و احترام کاربر محترم از تغییراتی که در سبک زندگی و رفتارهای خود ایجاد نموده اید بسیار خوشحال هستیم. ان شا الله رضایت و عنایت خداوند نیز شامل حالتان باشد. هر تصمیم و رفتار خوبی از طرف شیطان و جنود ابلیس مورد طمع و دشمنی قرار می گیرد. بنابراین وسواس هایی که شما را به ناامیدی نزدیک میکند در حقیقت وسوسه هایی از طرف شیطان است تا با ایجاد ترس شما را از ادامه مسیر بندگی خدا ناامید کند. در این شرایط شما بیش از هر چیز به ثبات قدم و عزم راسخ و تداوم در سلوک الی الله دارید. تا به تدریج از امدادهای الهی بهره مند گردید. «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُون‏؛ به يقين كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداوند يگانه است!» سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنان نازل مى شوند كه: «نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به آن بهشتى كه به شما وعده داده شده است.»(1) پی نوشت:
  1. فصلت، 30.
  همیشه به توبه به عنوان درگاه رحمت الهی توجه داشته باشید و از آن استفاده کنید. اینکه از خود انتظار داشته باشید هیچ گناه و لغزشی از شما سر نزد انتظار بجایی نیست. اما اینکه هیچ گناهی را بدون توبه پشت سر نگذارید انتظار معقول و ممکنی است. بنابراین بعد از هر خطا بلافاصله توبه کنید و به آمرزش الهی اطمینان داشته باشید. اصلاح نفس یک امر تدریجی و زمانبر است. نیت اصلاح و توبه واقعی و دائمی را داشته باشید اما در صورت شکست امید خود را ازدست ندهید. هر بار که خطایی مرتکب شدید دوباره توبه کنید و سعی کنید مدت بیشتری خود را حفظ کنید تا بالاخره بر نفس غلبه کنید. از اذکار برای دفع وسوسه شیطان و دور ماندن از گناه کمک بگیرید. خداوند در سوره مبارکه اعراف میفرماید: و هر گاه وسوسه ‏اى از شيطان به تو رسد، به خدا پناه بر كه او شنونده و داناست! پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه ‏هاى شيطان شوند، به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) می افتند و (در پرتو ياد او، راه حق را می بينند و) ناگهان بينا می گردند. (1) به این منظور اذکار اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، لا حول و لا قوه الا بالله و صلوات توصیه میشود. در روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است که شیطان جنی با گفتن لا حول و لا قوه الا بالله و شیطان انسی با صلوات دور میشود.(2)   پی نوشت ها: 1. اعراف،200 و 201. 2. ابراهیم بن علی عاملی(905ق)، کفعمی، المصباح، قم، دارالرضی، ص 170.
جمع بندی پرسش: من مدتی است که شروع به پاکسازی نفس نموده ام. نمازهایم را اول وقت می خوانم. احترام بیشتری به پدر و مادر می گذارم. از موسیقی که به آن معتاد شده بودم فاصله گرفتم. اما احساس میکنم دچار وسواس شدم. با کوچیک ترین خطا حس میکنم تمام کارهای خوبم بر باد رفته است. حتی ندا های شیطانی در درون خود احساس میکنم که میخواهد من را نا امید کند یا اعتقاداتم را زیر سوال ببرد. میخواستم کمکم کنید که بتوانم در مسیرم ثابت قدم بمانم. پاسخ:  از تغییراتی که در سبک زندگی و رفتارهای خود ایجاد نموده اید بسیار خوشحال هستیم. ان شا الله رضایت و عنایت خداوند نیز شامل حالتان باشد. هر تصمیم و رفتار خوبی از طرف شیطان و جنود ابلیس مورد طمع و دشمنی قرار می گیرد. بنابراین وسواس هایی که شما را به ناامیدی نزدیک میکند در حقیقت وسوسه هایی از طرف شیطان است تا با ایجاد ترس شما را از ادامه مسیر بندگی خدا ناامید کند. در این شرایط شما بیش از هر چیز به ثبات قدم و عزم راسخ و تداوم در سلوک الی الله نیاز دارید. تا به تدریج از امدادهای الهی بهره مند گردید. «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُون‏؛ به يقين كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداوند يگانه است!» سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنان نازل مى شوند كه: «نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به آن بهشتى كه به شما وعده داده شده است.»(1) همیشه به توبه به عنوان درگاه رحمت الهی توجه داشته باشید و از آن استفاده کنید. اینکه از خود انتظار داشته باشید هیچ گناه و لغزشی از شما سر نزد انتظار بجایی نیست. اما اینکه هیچ گناهی را بدون توبه پشت سر نگذارید انتظار معقول و ممکنی است. بنابراین بعد از هر خطا بلافاصله توبه کنید و به آمرزش الهی اطمینان داشته باشید. اصلاح نفس یک امر تدریجی و زمانبر است. نیت اصلاح و توبه واقعی و دائمی را داشته باشید اما در صورت شکست امید خود را ازدست ندهید. هر بار که خطایی مرتکب شدید دوباره توبه کنید و سعی کنید مدت بیشتری خود را حفظ کنید تا بالاخره بر نفس غلبه کنید. از اذکار برای دفع وسوسه شیطان و دور ماندن از گناه کمک بگیرید. خداوند در سوره مبارکه اعراف میفرماید: « وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ؛ إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُون: و هر گاه وسوسه ‏اى از شيطان به تو رسد، به خدا پناه بر كه او شنونده و داناست! پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه ‏هاى شيطان شوند، به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) می افتند و (در پرتو ياد او، راه حق را می بينند و) ناگهان بينا می گردند. (2) به این منظور اذکار «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» ، «لا حول و لا قوه الا بالله» و «صلوات» توصیه میشود. در روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است که: «شیطان جنی با گفتن لا حول و لا قوه الا بالله و شیطان انسی با صلوات دور میشود».(3) پی نوشت ها:
  1. فصلت، 30.
  2. اعراف،200 و 201.
  3. ابراهیم بن علی عاملی(905ق)، کفعمی، المصباح، قم، دارالرضی، ص 170.
موضوع قفل شده است