جمع بندی هم دستی قریش و یهود

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
هم دستی قریش و یهود

با سلام آیا در زمان پیامبر جایی در تاریخ امده که قریش و یهود برای دشمنی با پیامبر و دینش هم دستی و همکاری داشته اند؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عماد

javad_joon;949183 نوشت:
آیا در زمان پیامبر جایی در تاریخ امده که قریش و یهود برای دشمنی با پیامبر و دینش هم دستی و همکاری داشته اند؟


یکی از قبایل یهودی ساکن در یثرب قبیله بنی نضیر بود. پس از جنگ بدر و شکست قریش، ابوسفیان که با کشته شدن ابوجهل و به هلاکت رسیدن ابولهب از بزرگان قریش محسوب می شد مخفیانه نزدشان آمده بود به گرمی پذیرائی کرده و اخبار مسلمانان را به وی رساندند.(1)
در جنگ خندق نیز همکاری یهودیان بنی قریظه و بازماندگان بنی نضیر با مشرکان قریش دیده می شود.در اقدامی دیگر حی بن اخطب به قریش پیغام داد دو هزار نفر نیرو بفرستند تا شبانه مرکز مدینه را هدف قرار دهند(2)
یهودیان خیبر فریب بزرگان بنی نضیر را خورده، اغواء شده و در تحریک مشرکان بر علیه دولت مدینه همکاری داشتند(3)
از این نمونه ها در تاریخ اسلام فراوان است

منابع:
1.ابن اسحاق، محمد، سيرة ابن إسحاق( كتاب السير و المغازي)، دفتر مطالعات تاريخ و معارف اسلامى‏، قم‏1410 ق ،ص:310 ؛ واقدی، المغازى،ج‏1،ص:181، ابن هشام، السيرةالنبوية،ج‏2،ص:44؛ طبری، تاريخ‏ الطبري،ج‏2،ص:484.
2.واقدی، المغازی، ج2، ص460
3.واقدی، ج2، ص441-442، ابن هشام، ج3، ص201-225


آیا قبل از حضور پیامبر در مدینه نیز یهودیان تحرکی علیه پیامبر یا اسلام داشتند

سید معصوم;950714 نوشت:
آیا قبل از حضور پیامبر در مدینه نیز یهودیان تحرکی علیه پیامبر یا اسلام داشتند

برخی علت حضور یهودیان در مکه را مرتبط به بعثت پیامبرصلی الله علیه واله دانسته اند.آنان در كتب مذهبي خود خوانده بودند كه پيامبري از سرزمين يثرب ظهور خواهد كرد؛ از اين رو، به اين سرزمين كوچ كردند و در انتظار اين ظهور بزرگ ماندند(1)
حتي يهوديان به بت پرستان يثرب مي­گفتند: اين پيامبر عربي، آيين يهود را ترويج خواهد کرد و بساط بت پرستي را از جهان بر خواهد چيد. همين گفتگوها در روحية آن­ها آمادگي عجيبي براي پذيرش آييني كه يهود در انتظار آن بودند، پديد آورده بود؛ به­طوري­كه شش تن از خزرجيان در نخستين برخورد، به پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) ايمان آوردند و به يكديگر مي­گفتند: اين همان پيامبري است كه يهود در انتظار اوست و ما بايد در گرويدن به او سبقت بگيريم.(2)
به عقیده برخی یهودیان چون نژاد پرست بودند خیلی دوست داشتند تا این پیامبر از نسل آنان باشد نقل شده است یهودیان، خانمی از کاهنان یهود را فرستادند که همسر عبدالله شود و نطفه پیامبر آخرالزمان به این زن منتقل شود لذا آن زن هر روز سر راه عبدالله را می­گرفت و به او پیشنهاد ازدواج می­داد اما روز بعد از ازدواج عبدالله با آمنه، دیگر آن پیشنهاد را نداد، عبدالله از او پرسید چرا این بار سخن پیشینت را تکرار نکردی؟ گفت نوری که در پیشانی تو بود، دیگر نیست. عبدالله ازدواج کرده بود (3).
به گفته برخی آنان پس از آن به در قصد ترور پیامبر صلی الله علیه واله را داشتند.

1.تفسير نمونه، ج23، ص484؛ مجمع البيان، ج1، ص145
2.فروغ ابديت، ج1، ص409؛ اعلام­الوري (ص56) هم اين مضمون را نقل مي­كند ؛ القصص للراوندي، ص332
3. ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب(ع)، قم: انتشارات علامه، 1379، ج1، 26

جمع بندی

پرسش:

علت آمدن یهودیان به حجاز چه بود؟ ایا قصد ترور پیامبر (صلی الله علیه و آله) را داشتند؟ آیا با مشرکان بر علیه مسلمانان متحد شدند؟
پاسخ:
برخی علت حضور یهودیان در مکه را مرتبط به بعثت پیامبر(صلی الله علیه واله) دانسته اند.آنان در كتب مذهبي خود خوانده بودند كه پيامبري از سرزمين يثرب ظهور خواهد كرد؛ از اين رو، به اين سرزمين كوچ كردند و در انتظار اين ظهور بزرگ ماندند(1)
حتي يهوديان به بت پرستان يثرب مي­گفتند: اين پيامبر عربي، آيين يهود را ترويج خواهد کرد و بساط بت پرستي را از جهان بر خواهد چيد. همين گفتگوها در روحيه آن­ها آمادگي عجيبي براي پذيرش آييني كه يهود در انتظار آن بودند، پديد آورده بود؛ به ­طوري­ كه شش تن از خزرجيان در نخستين برخورد، به پيامبر (صلّي الله عليه وآله ) ايمان آوردند و به يكديگر مي­گفتند: اين همان پيامبري است كه يهود در انتظار اوست و ما بايد در گرويدن به او سبقت بگيريم.(2)

به عقیده برخی، خوی نژاد پرستانه یهودیان باعث شده بود تا تلاش کنند پیامبر خاتم از نسل آنان باشد، آنان زنی از کاهنان یهود را فرستادند که همسر عبدالله شود و نطفه پیامبر آخرالزمان به این زن منتقل شود لذا آن زن هر روز سر راه عبدالله را می­گرفت و به او پیشنهاد ازدواج می­داد اما روز بعد از ازدواج عبدالله با آمنه، دیگر آن پیشنهاد را نداد، عبدالله از او پرسید چرا این بار سخن پیشینت را تکرار نکردی؟ گفت نوری که در پیشانی تو بود، دیگر نیست. عبدالله ازدواج کرده بود (3)
پس از شکست مشرکین در جنگ بدر، ابوسفیان به همراهی دویست سوار از مکه بیرون آمده و شبانه خود را مدینه رساند و به سراغ یهودیان مدینه رفت تا از طریق آنان از اخبار مدینه مطلع گردد و یهودیان با وی همکاری کردند(4)

نیز با پیوند نامشروع یهودیان یثرب و مشرکان مکه جنگ خندق زائیده شد(5). بزرگان بنی نضیر بودند که نزد قریش و دیگر قبایل رفتند و آنان را برای یک حمله تمام عیار به مدینه تحریک کردند و وعده های مالی و نظامی به آنان دادند و حتی دین مشرکان قریش را برتر از دین اسلام دانستند(6). در اثناء جنگ خندق نیز "حی بن اخطب" به قریش پیغام داد: دو هزار نفر نیرو بفرستند تا شبانه مرکز مدینه را هدف قرار دهند(7).
یهودیان خیبر نیز فریب بزرگان "بنی نضیر" را خورده، اغواء شده و در تحریک مشرکان بر علیه دولت مدینه همکاری داشتند(8)

پی نوشت ها:
1.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیرنمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ اول، 1374ش ، ج23، ص484؛
2.فروغ ابديت، ج1، ص409؛
3. ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب(ع)، قم: انتشارات علامه، 1379، ج1، 26
4.واقدی، محمد بن عمر، المغازى، تحقيق مارسدن جونس، بيروت، مؤسسة الأعلمى، چاپ دوم، 1409.،ج‏1،ص:181
5. همان،ج‏2،ص:441
6. همان، ،ص243-242
7. همان، ص460
8. همان ص441-442، ابن هشام، السيرة النبوية، عبد الملك بن هشام الحميرى المعافرى، تحقيق مصطفى السقا و ابراهيم الأبيارى و عبد الحفيظ شلبى، بيروت، دار المعرفة، بى تا ج3، ص201-225 .

 

موضوع قفل شده است