جمع بندی نیامدن کلمه حجاب در اصول و فروع دین ما

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نیامدن کلمه حجاب در اصول و فروع دین ما

سلام چرا حجاب وچادر نه در اصول دین و نه درفروع دین ما نیامده خصوصا خودحجاب منظورمه ما معمولا میگیم توقع ندارید همه چی تو قرآن بیاد پس علت اینکه حتی تو اصول وفروع نیومده چیه؟
میگن نماز شخص قبول باشه همه چی قبوله نمازش قبول نباشه همه چی رده
نماز تو فروع دین اومده بعد چرا حجاب حتی تو فرع هم نیومده؟
چرا نماز وحجاب که ظاهر دین ماهستن نماز شده اولین سوال روزقیامت بعد حجاب ننوشته مگه نه اینکه حجاب باید بعداز نماز میومد؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

nazak;1014248 نوشت:
سلام چرا حجاب وچادر نه در اصول دین و نه درفروع دین ما نیامده خصوصا خودحجاب منظورمه ما معمولا میگیم توقع ندارید همه چی تو قرآن بیاد پس علت اینکه حتی تو اصول وفروع نیومده چیه؟
میگن نماز شخص قبول باشه همه چی قبوله نمازش قبول نباشه همه چی رده
نماز تو فروع دین اومده بعد چرا حجاب حتی تو فرع هم نیومده؟
چرا نماز وحجاب که ظاهر دین ماهستن نماز شده اولین سوال روزقیامت بعد حجاب ننوشته مگه نه اینکه حجاب باید بعداز نماز میومد؟

نمیدانم دقیق متوجه منظورتان شده ام یا خیر، اما آنچه که از سوال برداشت کرده ام را پاسخ می دهم، اگر دیدید که منظورتان چیز دیگری بوده است توضیح بیشتری بفرمایید تا پاسخ بدهم.

ببینید اصول که اصلا از سنخ باورهاست و حجاب در آن نمی گنجد، چون حجاب از سنخ رفتار است، و همچنین اصول و فروع دین، امری نیست که به صورت مشخص و شمرده شده در روایات آمده باشد بلکه امری است که با توجه به شاخصه های تحلیلی به این صورت تبیین شده است؛ یعنی اینگونه نیست که واجبات دین ما در همین فروع هشت گانه یا ده گانه منحصر باشد، بلکه مهمترین واجبات را به عنوان فروع دین طرح کرده اند.
اینکه این همه بر نماز تأکید شده است به منظور بالا بردن جایگاه نماز بوده است، نه پایین آوردن جایگاه سایر عبادات!

بنابراین ضرورت و وجوب حجاب هم در جای خودش بیان شده است، و این برای اهمیت و وجوب آن کفایت می کند، اما اینکه چرا از فروع شمرده نشده، یا اینکه چرا در قرآن پس از امر به نماز، اشاره ای به حجاب نشده سخن دیگری است که لطمه ای به وجوب حجاب نمیزند. این که بلافاصله بعد از نماز باید به چه عبادتی اشاره شود را فقط خداوند می داند، ما باید با تحلیل به چرایی آن پی ببریم، وگرنه نمیتوانمی ابراز نظر کنیم، اینکه مثلا قرآن کریم معمولا به همراه نماز به زکات اشاره می کند خب نشان از یک تفاهم و ارتباطی میان این دو است، شاید اصلا بحث ارزش گذاری در میان نباشد!! این ها را ما به این سادگی نمیتوانیم ابراز نظر کنیم.

خب این که نماز به عنوان اولین سوال روز قیامت مطرح شده است به خاطر اهمیت و تأثیر آن در سایر رفتارهاست، نمیتوانیم سایر عبادت ها را با آن قیاس کنیم اگرچه همگی در جای خود واجب بوده و تأثیراتی هم دارند، اما آنچه انسان را به صورت مجوعی در مسیر درست نگه داشته و ز بدی ها باز میدارد همین نماز است، که در روایات به عنوان عمود و نگهدارنده دین بیان شده طبیعتا چنین جایگاهی برای آن طبیعی خواهد بود اما سایر عبادت ها علی رغم مفید و موثر بودنشان چنین تأثیر عمیقی ندارند.

nazak;1014248 نوشت:
سلام چرا حجاب وچادر نه در اصول دین و نه درفروع دین ما نیامده خصوصا خودحجاب منظورمه ما معمولا میگیم توقع ندارید همه چی تو قرآن بیاد پس علت اینکه حتی تو اصول وفروع نیومده چیه؟
میگن نماز شخص قبول باشه همه چی قبوله نمازش قبول نباشه همه چی رده
نماز تو فروع دین اومده بعد چرا حجاب حتی تو فرع هم نیومده؟
چرا نماز وحجاب که ظاهر دین ماهستن نماز شده اولین سوال روزقیامت بعد حجاب ننوشته مگه نه اینکه حجاب باید بعداز نماز میومد؟

با سلام

البته حجاب در قرآن و روایات مطرح شده است. میتوانید با جستجو به آیات قران درباره حجاب دست یابید

اعتقادات را میتوان به دو دسته تقسیم کرد :

اصول اعتقادی مثل توحید، نبوت، معاد
فروع اعتقادی مثل پل صراط،رجعت

اعمال و رفتار نیز دو دسته است :

اصول رفتاری : نماز و زکات و روزه و حج

فروع رفتاری : حجاب مرد و زن ، احسان به والدین

البته معروف است بین مردم که اصول دین 5 تا است
و فروع دین 10 تا است.
این تقسیم بندی ها تا اندازه ای برگرفته از روایات و اهمیت اینها است.
مثلا در روایات گفته شده به این مضمون که اسلام بر 5 پایه استوار است : نماز و زکات و روزه و حج و ولایت

از یک زاویه دیگر نیز میتوان مسائل مهم را در اسلام تشخیص داد
اینکه موضوعات را به ضروری و غیر ضروری تقسیم کنیم.
مثلا حجاب جزو ضروریات اسلام است اما تعیین بخشی از حدود حجاب میتواند جزو ضروریات نباشد بلکه نیاز به اجتهاد فقهی داشته باشد و مورد اختلاف واقع شود.

از جهت دیگری هم میتوان اهم و مهم کرد.
مثلا ان طور که یادم هست در روایات گفته شده گناهانی که برای آنها عذاب جهنم در نظر گرفته جزو کبائر هستند مثل قتل و زنا
اما کشف حجاب گویا جزو گناهان کبیره نیست.

از حیث دنیوی هم میتوان اهم و مهم کرد.
مثلا برخی گناهان ، حد شرعی دارد.مثلا صد ضربه شلاق برای زنا
اما برخی گناهان تعزیر دارد که کمتر از حد شرعی است. مثلا کشف حجاب میتواند مشمول 50 ضربه شلاق یا جریمه نقدی شود. مثلا در قوانین کشور طرحی بود برای جریمه نقدی برای زنانی که حجاب را رعایت نمیکنند.

پرسش:
سلام چرا حجاب نه از اصول دین است، و نه از فروع دین؟ چرا نماز جزء فروع دین بوده و اولین سوال در قیامت است، و قبولی همه اعمال در گرو آن است اما حجاب حتی از فروع دین نیست؟ مگر نه این است که حجاب باید بعد از نماز می آمد؟


پاسخ:

ببینید اصول دین که اصلا از سنخ باورهاست و هیچ کدام از تکالیف رفتار جزء اصول دین نیست، از جمله حجاب که در اصول دین نمی گنجد، چون حجاب از سنخ رفتار است، و همچنین اصول و فروع دین، امری نیست که به صورت مشخص و شمرده شده در روایات آمده باشد بلکه امری است که با توجه به شاخصه های تحلیلی به این صورت تبیین شده است؛ آنچه که به عنوان فروع آمده مهمترین و شاخص ترین تعالیم است، اما جدای از این فروع، ما واجبات بسیاری داریم؛ یعنی اینگونه نیست که واجبات دین ما در همین فروع ده گانه منحصر باشد، بلکه مهمترین واجبات به عنوان فروع دین طرح شده است.

اما اینکه چرا حجاب در جایگاه نماز تبیین نشده و مانند نماز اینقدر بر آن تأکید نشده است، خب باید توجه کرد که این تأکیدات بر نماز که در دین آمده به منظور بالا بردن جایگاه نماز بوده است، نه پایین آوردن جایگاه سایر واجبات از جمله حجاب! ضرورت و وجوب حجاب هم در جای خودش محفوظ بوده و بیان شده است، مانند اینکه قرآن آن را مایه طهارت قلب انسان می داند: «ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن‏»؛ آن(درخواست از ورای حجاب) برای قلوب شما مردان و قلوب زنان پاکیزه تر است.(1)

این تأثیرات برای روشن شدن اهمیت و وجوب حجاب کفایت می کند، اما اینکه چرا از فروع شمرده نشده، یا اینکه چرا در قرآن پس از امر به نماز، اشاره ای به حجاب نشده سخن دیگری است که لطمه ای به وجوب حجاب نمیزند.

این که قرآن کریم بلافاصله بعد از نماز باید به چه عبادتی اشاره کند را فقط خداوند می داند، ما باید با تحلیل به دنبال چرایی آن باشیم که مثلا چرا عموما بعد از نماز به زکات اشاره شده است، اما نمیتوانیم در خصوص صحت و سقم آن ابراز نظر کنیم، اینکه مثلا قرآن کریم معمولا به همراه نماز به زکات اشاره می کند خب نشان از یک تفاهم و ارتباطی میان این دو است، شاید اصلا بحث ارزش گذاری در میان نباشد!! این ها را ما به این سادگی نمیتوانیم ابراز نظر کنیم.

بنابراین این که نماز به عنوان اولین سوال روز قیامت مطرح شده است به خاطر اهمیت و تأثیر آن در سایر رفتارهاست، لذا ما نمیتوانیم سایر عبادات را با آن قیاس کنیم اگرچه همگی در جای خود واجب بوده و تأثیراتی هم دارند، اما آنچه انسان را به صورت مجموعی در مسیر درست نگه داشته و از بدی ها باز میدارد همین نماز است، که در روایات به عنوان عمود و نگهدارنده دین بیان شده؛ طبیعتا با چنین نقض پررنگی، چنین جایگاهی برای آن طبیعی خواهد بود اما سایر عبادت ها علی رغم مفید و موثر بودنشان چنین تأثیر عمیقی ندارند.

پی نوشت ها:
1. احزاب:53/33.

موضوع قفل شده است