جمع بندی نکات ادبی سوره مسد چیست؟

تب‌های اولیه

117 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نکات ادبی سوره مسد چیست؟

با سلام و احترام خدمت دوستان و پاسخگویان گرامی

چه نکات ادبی در سوره مسد وجود دارد که آن را به یک شاهکار تبدیل می کند؟ چرا آن را می توان از تمام شاهکارهای ادبیات جهان بالاتر دانست؟
ممنون :Gol:

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد تذکره

اين سوره كه تقريبا در اوائل دعوت آشكار پيغمبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله) نازل شده تنها سوره‏ اى است كه در آن حمله شديدى با ذكر نام نسبت به يكى از دشمنان اسلام و پيغمبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله) در آن عصر و زمان- يعنى ابو لهب- شده است، و محتواى آن نشان مى‏ دهد كه او عداوت خاصى نسبت به پيغمبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله داشت، او و همسرش از هيچ گونه كار شكنى و بد زبانى مضايقه نداشتند.
قرآن با صراحت مى‏ گويد: هر دو اهل دوزخند و اين معنى به واقعيت پيوست، سر انجام هر دو بى ‏ايمان از دنيا رفتند و اين يك پيش گوئى صريح قرآن است.
در حديثى از پيغمبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله) آمده است كه فرمود: «كسى كه آن سوره را تلاوت كند من اميدوارم خداوند او و ابو لهب را در خانه واحدى جمع نكند» يعنى او اهل بهشت خواهد بود در حالى كه ابو لهب اهل دوزخ است.
ناگفته پيداست اين فضيلت از آن كسى است كه با خواندن اين سوره خط خود را از خط ابو لهب جدا كند، نه كسانى كه با زبان مى‏خوانند ولى ابو لهب‏وار عمل مى ‏كنند.(1)
شأن نزول سوره:
از «ابن عباس» نقل شده هنگامى كه آيه «و انذر عشيرتك
الاقربين»
نازل شد و پيغمبر مأموريت يافت فاميل نزديك خود را انذار كند و به اسلام دعوت نمايد (دعوت خود را علنى سازد) پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله بر فراز كوه صفا آمد و فرياد زد: «يا صباحاه»! (اين جمله را عرب زمانى مى‏گفت كه مورد هجوم غافلگيرانه دشمن قرار مى ‏گرفت، براى اين كه همه را با خبر سازند و به مقابله برخيزند) هنگامى كه مردم مكّه اين صدا را شنيدند گفتند: كيست كه فرياد مى‏ كشد؟
گفته شد: «محمّد» است، جمعيت به سراغ حضرتش رفتند.
فرمود: به من بگوئيد اگر به شما خبر دهم كه سواران دشمن از كنار اين كوه به شما حمله‏ ور مى ‏شوند، آيا مرا تصديق خواهيد كرد؟
در پاسخ گفتند: ما هرگز از تو دروغى نشنيده ‏ايم.
فرمود: «انّى نذير لكم بين يدى عذاب شديد من شما را در برابر عذاب شديد الهى انذار مى ‏كنم» (شما را به توحيد و ترك بتها دعوت مى ‏نمايم).
هنگامى كه ابو لهب اين سخن را شنيد گفت: «زيان و مرگ بر تو باد! آيا تو فقط براى همين سخن ما را جمع كردى»؟! در اين هنگام بود كه اين سوره نازل شد.
بعضى در اينجا افزوده‏ اند: هنگامى كه همسر ابو لهب (امّ جميل) با خبر شد كه اين سوره در باره او و همسرش نازل شده، به سراغ پيغمبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله) آمد در حالى كه آن حضرت را نمى ‏ديد، سنگى در دست داشت و گفت: من شنيده ‏ام «محمّد» مرا هجو كرده، به خدا سوگند اگر او را بيابم با همين سنگ بر دهانش مى‏زنم! من خودم نيز شاعرم! سپس به اصطلاح اشعارى در مذمت پيغمبر و اسلام بيان كرد.
خطر ابو لهب و همسرش براى اسلام و عداوت آنها منحصر به اين نبود، و اگر مى ‏بينيم قرآن لبه تيز حمله را متوجه آنها كرده و با صراحت از آنها نكوهش مى‏ كند.

پی نوشت:
1-برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص 610

سلام
واقعا حضرت محمد صلوات لله خیلی بدبختی کشید اما اخرشم نفرین نکرد

یه جایی خونده بودم حضرت ادریس (ع) وحی اومد برود انذار کند به حاکم شهر
بعد اون چند بار رفت اما پادشاه نمی دونم گمونم اونو کتک زد چی شد که اون اومد نفرین کرد!
بعدش جبرییل اومد گفت واقغا می خوای نفرین کنی؟ (یعنی تو اگه مصیبت های پیغمبر اخر الزمان ببینی پس چی میگی!)
که ادریس پیامبر هم گفت اره نفرین که بیست سال گمونم بارون نزد تا اینکه پادشاه دستور داد بروند از ادریس عذر خواهی کنن که بعدش قحطی تموم شد

منظورم نسبت صبر و تحمل پیامبر ما بود

با سلام خدمت شما
منظورم از این سوال، بررسی نکات ادبی سوره مسد بود. ممنون میشوم اگر به این موضوع بپردازید.


[/HR]در مورد پیشگویی های قرآن، می توانید تاپیک زیر را مطالعه فرمایید:
پیشگویی درست تا چه اندازه علم غیب را اثبات می کند؟

ممنون :Gol:

بِسْمِ اللَّـهِ (الرَّ‌حْمَـٰنِ)( الرَّ‌حِيمِ)


(تَبَّتْ يَدَا أَبِي (لَهَبٍ) وَتَبَّ) ﴿١

مَا أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا (كَسَبَ) ﴿٢

سَيَصْلَىٰ نَارً‌ا ذَاتَ (لَهَبٍ) ﴿٣

وَامْرَ‌أَتُهُ حَمَّالَةَلْحَطَبِ) ﴿٤

فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن (مَّسَدٍ) ﴿٥

:Kaf:
موضوع جالبيه...
حيف كه من ادبيات عربم خيلي ضعيفه....
ولي پيگير جوابها هستم

سلام
ممنون میشوم اگر پاسخگویان گرامی، نکات ادبی که این سوره را به یک شاهکار تبدیل کرده را بفرمایند.

سلام
در سایت پرسمان آمده است: (لینک)

نقل قول:
اعجاز قرآن در چهار ويژگى و امتياز، تجلى يافته:
1. فصاحت الفاظ و زيبايى عبارات،
2. بلاغت معانى و بلندى مفاهيم،
3. شگفت انگيزى نظم و تأليف موضوعات،
4. بى‏نظيرى اسلوب و سبك.
اجتماع عوامل چهارگانه فوق است كه تأثير در نفوس، لذت تلاوت، نرمى دل و شرح صدر را براى بشر به ارمغان آورده است. و به تعبير استاد مطهرى بشر از خلق اين هندسه بى نظير موجود در قرآن ناتوان است.

ممنون می شوم اگر مصادیق این چهار ویژگی را در سوره مسد بفرمایید. :Gol:

تَبَّتْ » : هلاک شد . نابود گردید . این فعل برای دعا است و به معنی : هلاک باد و نابود باد ! « یَدَا أَبِی لَهَبٍ » : دو دست ابولهب . تسمیه کلّ به اسم جزء است و مراد از دست ، ذات او است ( نگا : جزء عمّ شیخ محمّد عبده ) . « تَبَّ » : هلاک و نابود گردید . فعل ماضی برای تحقّق است و خبر از آینده قطعی می‌دهد . ابولهب عموی پیغمبر بود و سرسخت‌ترین دشمنان آن حضرت بشمار می‌آمد . دائماً او و همسرش أمّ جمیل بر ضدّ اسلام و برای اذیّت و آزار مسلمین در تلاش و تکاپو بودند .‏

سلام مهشید گرامی
ممنونم از مشارکت شما. پس تا اینجا دو تا نکته ادبی ذکر شد:

1- وجود تسمیه کل به اسم جزء در عبارت "یدا ابی لهب".
2- استفاده از فعل ماضی برای خبر دادن قطعی از آینده.

چه نکات ادبی دیگری در این سوره وجود دارد؟
ممنون :Gol:

موضوع قفل شده است