جمع بندی نماز کامل در سفر

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نماز کامل در سفر

سلام به دوستان عزیز
یه سوال داشتم در مورد اینکه زمانی که در سفر هستیم مکانهایی هست که میتونیم نماز رو کامل بخونیم حتی اگه کمتر از 10 روز در آنجا بمونیم حالا میخواستم بدونم که نظر علما در این باره چیه؟؟
ممنون ..

برچسب: 

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد شفا

.:majid:.;646449 نوشت:
سلام به دوستان عزیز
یه سوال داشتم در مورد اینکه زمانی که در سفر هستیم مکانهایی هست که میتونیم نماز رو کامل بخونیم حتی اگه کمتر از 10 روز در آنجا بمونیم حالا میخواستم بدونم که نظر علما در این باره چیه؟؟
ممنون ..

سلام علیکم

طبق نظر امام:

مسافر مى‏تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند. ولى اگر بخواهد در جايى كه اول جزو اين مساجد نبوده و بعد به اين مساجد اضافه شده نماز بخواند احتياط مستحب آن است كه شكسته بخواند اگر چه اقوى، صحت تمام است و نيز مسافر مى‏تواند در حرم و رواق حضرت سيد الشهدا عليه السلام بلكه در مسجد متصل به حرم نماز را تمام بخواند.

پی نوشت:
1- رساله امام،احکام نماز،نماز مسافر ،احکام متفرقه ،مساله1356

http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n404&catid=2&lang=fa

آیت الله اراكى، بهجت: مسافر مى‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند ولى اگر بخواهد در جايى كه اول جزء اين مساجد نبوده و بعد به اين مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتياط واجب آن است كه شكسته بخواند.(ا راكى: مسافر مى‌تواند در حرم و رواق حضرت سيد الشهداء عليه السلام بلكه در تمام روضۀ مقدسه نماز را تمام بخواند.(

آیت الله خوئى، تبريزى: مسأله مسافر مى‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم بلكه در تمام شهر مكّه و مدينه (تبريزى: مكّۀ قديم و مدينۀ قديم) و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند و نيز مسافر مى‌تواند در حرم حضرت سيد الشهداء عليه السلام نماز را تمام بخواند اگر چه دورتر از اطراف ضريح مقدس نماز بخواند.
آیت الله گلپايگانى، صافى، نورى: مسأله مسافر مى‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر اكرم صلى اللّٰه عليه و آله و سلم بلكه در شهر مكّه و مدينه (نورى: در تمام شهر مكّه و مدينه) و مسجد كوفه نماز را تمام بخواند. ولى اگر بخواهد در جايى كه اوّل جزء مسجد كوفه نبوده و بعد به اين مسجد اضافه شده نماز بخواند، احتياط واجب آن است كه شكسته بخواند و نيز مسافر مى‌تواند در حائر حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام نماز را تمام بخواند. ولى احتياط واجب آن است كه اگر دورتر از اطراف ضريح مقدّس نماز بخواند، شكسته به جا آورد.
آیت الله سيستانى: مسأله مسافر مى‌تواند در تمام شهر مكّه و مدينه و كوفه و در حرم حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام تا مقدار (5)/ (11) متر تقريباً از اطراف قبر مقدّس نمازش را تمام بخواند.
آیت الله فاضل لنکرانی: مسأله مسافر مخيّر است در شهر مكّه و شهر مدينه و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند يا شكسته. و در اين سه مكان، فرقى بين بناء اصلى و اوّليّه و آن چه بعد اضافه شده، نمى‌باشد و نيز مسافر مى‌تواند در حرم و رواق حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام، بلكه در مسجد متّصل به حرم، نماز را تمام يا شكسته بخواند.
آیت الله شبیری زنجانى: مسأله در شهرهاى مكه و مدينه و نجف (يا كوفه) و كربلا، تأكيد بسيار شده كه قصد اقامه ده روز كرده و نماز را تمام بخوانند، ولى تا قصد اقامه نكرده، ظاهراً مانند ساير شهرها بايد نماز را شكسته بخواند.
آیت الله مكارم شیرازی: مسأله در چهار محل، مسافر مخيّر است نماز را تمام يا شكسته بخواند: «مسجد الحرام»، «مسجد پيغمبر اكرم صلى اللّٰه عليه و آله و سلم»، «مسجد كوفه» و «حرم حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام». و أفضل در اين موارد، نماز تمام است و فرقى ميان مسجد الحرام در عصر پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و ائمّۀ هدىٰ عليهم السلام و اضافاتى كه بعداً بر آن افزوده شده يا در آينده افزوده مى‌شود نيست، هم چنين در مورد مسجد پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و كوفه و حرم حسينى عليه السلام.

پی نوشت:
1- رساله 13مرجع ،احکام نماز،نماز مسافر ،احکام متفرقه ،مساله1356

موضوع قفل شده است