جمع بندی لوح محفوظ و اختیار

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
لوح محفوظ و اختیار

سلام.
در مطالعاتم به مواردی برخوردم.خداوند دو لوح دارد : لوح محفوظ و لوح محو و اثبات.
در لوح محفوظ خداوند همه اتفاقات را در عالم از ابتدای خلقت ثبت کرده است اصلا قابل تغییر نیست.
در لوح دیگر امکان تغییر سرنوشت وجود دارد.
چطور همچین چیزی امکان پذیر است ؟؟
انسان جهنمی در لوح محفوظ جهنمی است چطور در لوح محو و اثبات می تواند خود را مثلا بهشتی کند؟؟
مگر می شود زیرمجموعه از خود مجموعه بی تاثیر باشد؟
کسی که سرنوشتش در لوح محفوظ مشخص است و غیرقابل تغییر است در لوح دیگر چگونه قابل تغییر است؟

«یَمْحُوا اللّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ»

«خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می‏کند؛ و امّ الکتاب (لوح محفوظ) نزد اوست»

من واقعا یک موجود مختارم ؟؟؟!!

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد صدیق

مضطرب;981620 نوشت:
چطور همچین چیزی امکان پذیر است ؟؟
انسان جهنمی در لوح محفوظ جهنمی است چطور در لوح محو و اثبات می تواند خود را مثلا بهشتی کند؟؟
مگر می شود زیرمجموعه از خود مجموعه بی تاثیر باشد؟
کسی که سرنوشتش در لوح محفوظ مشخص است و غیرقابل تغییر است در لوح دیگر چگونه قابل تغییر است؟

باسلام وعرض ادب

مطلبی که ارسال کردید، در حقیقت دو سوال را در بر دارد.
نخست: رابطه لوح محفوظ با مختار بودن انسان چیست؟
دوم: رابطه لوح محفوظ با لوح محو و اثبات چیست؟
بنابراین لازم است به صورت مجزا به هر دو سوال پرداخته شود.



اما در مورد سوال اول
این سوال در حقیقت به رابطه بین قضا و قدر علمی خداوند و اختیار انسان اشاره دارد.
در این رابطه بحثهای مفصل و طولانی ای بین اندیشمندان دینی(اعم از اسلامی و غیر اسلامی) صورت گرفته است.
در این انجمن نیز بحثهای زیادی در موردش وجود دارد.(1)
خلاصه پاسخی که به این پرسش داده شده است اینچنین است.
در لوح محفوظ اموری قرار دارد که حتما اتفاق خواهد افتاد.
این معلومات، در مواردی که مربوط به کارهای اختیاری انسان است، همراه با قید اختیار است.
توضیح اینکه
اموری که در عالم روی میدهد در پرتو شرایط و مقتضیات و فقدان موانعی روی میدهد.
کاری که انسان به صورت اختیاری و از روی فکر و تامل انجام میدهد، نیز از این قاعده مستنثا نیست.
یکی از قیود این کار، انجام کار به اختیار و قدرت خود است.
بنابراین یک کار مشخص مانند آب خوردن، گرچه در ظاهر همین عمل ساده است ولی در واقع تعداد زیادی از شرایط باید مهیا باشد و اموری نیز مفقود باشد تا آن کار صورت بگیرد.
همین عمل خاص به همراه قیود و شرایطش در لوح محفوظ نیز قرار دارد.
یعنی مثلا در لوح محفوظ مشخص است که انسان همراه با چه شرایطی و از جمله به اختیار خودش چه کاری را انجام میدهد یا ترک میکند.

بنابراین قرار داشتن اعمال انسان در لوح محفوظ منافاتی با اختیاری بودن آن عمل ندارد.
چرا که اختیاری بودن آن عمل نیز جزئی از آن عملی است که از ازل نوشته شده است.

ــــــــــــــــــ
1. به صورت خاص در این تاپیک به این بحث پرداخته شده است.



پاسخ سوال دوم هم وابسته به شناخت این دو لوح است.
«یَمْحُوا اللّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ» (1)
«خدا آنچه را بخواهد محو يا اثبات مى‌کند، و اصل کتاب نزد اوست»

«خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می‏کند؛ و امّ الکتاب (لوح محفوظ) نزد اوست»لوح محفوظ ، صفحه‌ای است که تمام اتفاقات عالم در آن ثبت شده است. این اتفاقات، همراه با جزئیات کامل است و به هیچ وجه قابل تغییر و دگرگونی نیست. جنس این کتاب معلوم نیست، هرچند قطعا از جنس کتاب کاغذی و مادی نیست. گاهی از این لوح با نام‌های ام الکتاب، کتاب مسطور، رق منشور، کتاب مکنون و کتاب حفیظ نیز یاد می‌شود.

علت اینکه لوح محفوظ از تغییر مصون است آن است که این لوح، گنجینه‏ علم الهی و آیینه صفت عالمیت اوست و چون علم خدا عین ذات اوست، سزاوار نیست که در این لوح تغییری حاصل شود و لذا هیچ وقت در آن تغییر و تبدیلی رخ نمی‌‏دهد و محتوای آن همواره ثابت و استوار است.

در مقابل لوح محفوظ، لوح محو و اثبات قرار دارد که مظهر قدرت مطلق خداوند است. محتوای این لوح، برخلاف لوح محفوظ، قابل تغییر و دگرگونی و پاک کردن و نوشتن مجدد است. آنچه در این لوح نوشته شده به صورت مشروط و معلق است و تحقق یا عدم تحقق آن، وابسته به تحقق شرایطی است. مثلا برای یک شخص، پنجاه سال عمر نوشته شده، ولی به این صورت که اگر صله رحم کند، شصت سال خواهد بودو اگر قطع رحم کند، چهل سال خواهد بود. به همین صورت، اگر او صله رحم کرد، در آن کتاب پنجاه سال محو و شصت سال ثبت خواهد شد.(2)
باتوجه به این نکته، پاسخ سوال دوم نیز مشخص میشود.
در حقیقت، ارتباط این دو لوح بدین صورت است:
در لوح محو و اثبات، اعمال انسان به صورت معلق و مشروط نگاشته شده است.
اما در لوح محفوظ، نتیجه عملکرد فرد نگاشته شده است.
بنابراین تغییری در کار نیست و اینطور نیست که آنچه در لوح محفوظ نوشته شده است، تغییر کرده باشد.

پی نوشتها

2. سوره رعد، آیه39
3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت،‌دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چاپ دوم، ج4، ص130

[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

مضطرب;981620 نوشت:
سلام.
در مطالعاتم به مواردی برخوردم.خداوند دو لوح دارد : لوح محفوظ و لوح محو و اثبات.
در لوح محفوظ خداوند همه اتفاقات را در عالم از ابتدای خلقت ثبت کرده است اصلا قابل تغییر نیست.
در لوح دیگر امکان تغییر سرنوشت وجود دارد.
چطور همچین چیزی امکان پذیر است ؟؟
انسان جهنمی در لوح محفوظ جهنمی است چطور در لوح محو و اثبات می تواند خود را مثلا بهشتی کند؟؟
مگر می شود زیرمجموعه از خود مجموعه بی تاثیر باشد؟
کسی که سرنوشتش در لوح محفوظ مشخص است و غیرقابل تغییر است در لوح دیگر چگونه قابل تغییر است؟

«یَمْحُوا اللّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ»

«خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می‏کند؛ و امّ الکتاب (لوح محفوظ) نزد اوست»

من واقعا یک موجود مختارم ؟؟؟!!


سلام
لوح محفوظ محل ظهور ذات موجودات در علم الهی است. آنجا هرچیزی آنطوری که به لحاظ حقیقت ذاتش باید باشد ظهور می کند بدون اینکه کسی در آن دخل و تصرفی داشته باشد. اما لوح محو و اثبات جایگاه جلوه گری همان امور ذاتی با ایجاد الهی است. مانند یک زمینی که طبق نقشه مهندس قرار است تبدیل به یک برج شود. آن کم و زیاد شدنها همه بر اساس نقشه و وضعیت موجود زمین است.
زیبایی قضیه زندگی آن است که ما بدون آنکه بدانیم و بصورت اختیاری در حال نقاشی ذات خود در اینجا هستیم مانند یک نقاش چیره دست که با اختیار بلکه با شوق، منظره ای زیبا (ذات خودمان) را بر تابلو نقاشی (حیات زمینی و مادی) تصویر می کند.
یا علیم[/][/][/]

پرسش: چگونه میشود که سرنوشت انسان در لوح محو و اثبات تغییر پذیر باشد. انسان جهنمی در لوح محفوظ جهنمی است چطور در لوح محو و اثبات می تواند خود را مثلا بهشتی کند؟؟ مگر می شود زیرمجموعه از خود مجموعه بی تاثیر باشد؟ کسی که سرنوشتش در لوح محفوظ مشخص است و غیرقابل تغییر است در لوح دیگر چگونه قابل تغییر است؟ من واقعا یک موجود مختارم ؟؟؟!!

پاسخ:
مطلبی که ارسال کردید، در حقیقت دو سوال را در بر دارد.
نخست: رابطه لوح محفوظ با مختار بودن انسان چیست؟
دوم: رابطه لوح محفوظ با لوح محو و اثبات چیست؟
بنابراین لازم است به صورت مجزا به هر دو سوال پرداخته شود.

اما در مورد سوال اول
این سوال در حقیقت به رابطه بین قضا و قدر علمی خداوند و اختیار انسان اشاره دارد. در این رابطه بحثهای مفصل و طولانی ای بین اندیشمندان دینی(اعم از اسلامی و غیر اسلامی) صورت گرفته است. خلاصه پاسخی که به این پرسش داده شده است اینچنین است.
در لوح محفوظ اموری قرار دارد که حتما اتفاق خواهد افتاد. این معلومات، در مواردی که مربوط به کارهای اختیاری انسان است، همراه با قید اختیار است. توضیح اینکه
اموری که در عالم روی میدهد در پرتو شرایط و مقتضیات و فقدان موانعی روی میدهد. کاری که انسان به صورت اختیاری و از روی فکر و تامل انجام میدهد، نیز از این قاعده مستنثا نیست. یکی از قیود این کار، انجام کار به اختیار و قدرت خود است. بنابراین یک کار مشخص مانند آب خوردن، گرچه در ظاهر همین عمل ساده است ولی در واقع تعداد زیادی از شرایط باید مهیا باشد و اموری نیز مفقود باشد تا آن کار صورت بگیرد. همین عمل خاص به همراه قیود و شرایطش در لوح محفوظ نیز قرار دارد. یعنی مثلا در لوح محفوظ مشخص است که انسان همراه با چه شرایطی و از جمله به اختیار خودش چه کاری را انجام میدهد یا ترک میکند.
بنابراین قرار داشتن اعمال انسان در لوح محفوظ منافاتی با اختیاری بودن آن عمل ندارد. چرا که اختیاری بودن آن عمل نیز جزئی از آن عملی است که از ازل نوشته شده است.

پاسخ سوال دوم هم وابسته به شناخت این دو لوح است.
«یَمْحُوا اللّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ» (1)
«خدا آنچه را بخواهد محو يا اثبات مى‌کند، و اصل کتاب نزد اوست»

«خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می‏کند؛ و امّ الکتاب (لوح محفوظ) نزد اوست»
لوح محفوظ
، صفحه‌ای است که تمام اتفاقات عالم در آن ثبت شده است. این اتفاقات، همراه با جزئیات کامل است و به هیچ وجه قابل تغییر و دگرگونی نیست. جنس این کتاب معلوم نیست، هرچند قطعا از جنس کتاب کاغذی و مادی نیست. گاهی از این لوح با نام‌های ام الکتاب، کتاب مسطور، رق منشور، کتاب مکنون و کتاب حفیظ نیز یاد می‌شود.
علت اینکه لوح محفوظ از تغییر مصون است آن است که این لوح، گنجینه‏ علم الهی و آیینه صفت عالمیت اوست و چون علم خدا عین ذات اوست، سزاوار نیست که در این لوح تغییری حاصل شود و لذا هیچ وقت در آن تغییر و تبدیلی رخ نمی‌‏دهد و محتوای آن همواره ثابت و استوار است.

در مقابل لوح محفوظ، لوح محو و اثبات قرار دارد که مظهر قدرت مطلق خداوند است. محتوای این لوح، برخلاف لوح محفوظ، قابل تغییر و دگرگونی و پاک کردن و نوشتن مجدد است. آنچه در این لوح نوشته شده به صورت مشروط و معلق است و تحقق یا عدم تحقق آن، وابسته به تحقق شرایطی است. مثلا برای یک شخص، پنجاه سال عمر نوشته شده، ولی به این صورت که اگر صله رحم کند، شصت سال خواهد بودو اگر قطع رحم کند، چهل سال خواهد بود. به همین صورت، اگر او صله رحم کرد، در آن کتاب پنجاه سال محو و شصت سال ثبت خواهد شد.(2)
باتوجه به این نکته، پاسخ سوال دوم نیز مشخص میشود. در حقیقت، ارتباط این دو لوح بدین صورت است: در لوح محو و اثبات، اعمال انسان به صورت معلق و مشروط نگاشته شده است. اما در لوح محفوظ، نتیجه عملکرد فرد نگاشته شده است. بنابراین تغییری در کار نیست و اینطور نیست که آنچه در لوح محفوظ نوشته شده است، تغییر کرده باشد.

پی نوشتها:
1. سوره رعد، آیه39
2. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت،‌دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چاپ دوم، ج4، ص130

موضوع قفل شده است