جمع بندی قرآنِ ائمه

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قرآنِ ائمه

باسلام با کمی تردید سوالم رو در این قسمت مطرح کردم.

لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا

اگر اهل بیت علیهم السلام اجمعین یا خود نبی اسلام بخواهند قرآن بنویسند آیا مشمول این اطلاق هستند؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حکیم

محمد132;986390 نوشت:
باسلام با کمی تردید سوالم رو در این قسمت مطرح کردم.

لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا

اگر اهل بیت علیهم السلام اجمعین یا خود نبی اسلام بخواهند قرآن بنویسند آیا مشمول این اطلاق هستند؟

خداوند متعال می فرماید : أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا؛(1) آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند؟! اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‌یافتند».
قرآن کریم کلام وحی و سخنان خداوند بزرگ است و اگر بنا بود که کتابی غیر از قرآن برای مردم تدوین شود و نویسندگان آن پیامبران و امامان باشد باز هم نمی تواند در مرتبه قرآن قرار بگیرد.
خداوند متعال می فرماید غیر الله و این جمله شامل همه بندگانش و هر آنچه غیر خدا هست را شامل می شود .
(2)

پی نوشت ها :
1.سوره نساء ، آیه 82 .
2. برای آگاهی بیشتر ر.ک: قرائتى محسن،تفسير نور، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، تهران، ۱۳۸۳ ش، چاپ يازدهم، ج2، ص 117

محمد132;986390 نوشت:
باسلام با کمی تردید سوالم رو در این قسمت مطرح کردم.

لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا

اگر اهل بیت علیهم السلام اجمعین یا خود نبی اسلام بخواهند قرآن بنویسند آیا مشمول این اطلاق هستند؟

سلام

این آیه بدان معنا نیست که اگر پیامبر یا امام یا عالم یا ادیبی بخواهد کتابی بنویسد در رتبه پایین تری قرار میگیرد...
آیه میفرماید در آن کتاب اختلاف کثیر می یافتید...
و معنا ندارد مثلا نهج البلاغه یا اینها اختلاف کثیر داشته باشند...
ما احتمالات دیگری داریم
آیه می فرماید قران که منتسب به خدای واحد است اگر قرار بود از جانب غیر او یعنی از جانب خدایان باشد قطعا در آن اختلاف کثیر بود...
یا ممکن است مقصود این است که خدا نمیگذارد کتابی دروغین به او نسبت داده شود و اختلاف کثیر نداشته باشد...
پس اگر کتابی به شکل دروغین به خدا نسبت داده شود قطعا یا به خاطر ضعف گوینده اش دارای اختلاف کثیر خواهد بود یا خدا به هر شکلی در آن اختلاف کثیر ایجاد خواهد کرد....

حکیم;986497 نوشت:
[=3][=#000000] اگر بنا بود که کتابی غیر از قرآن برای مردم تدوین شود و نویسندگان آن پیامبران و امامان باشد باز هم نمی تواند در مرتبه قرآن قرار بگیرد.

سلام
ولی مقصود آیه فقط مرتبه قران نیست
بلکه اختلاف کثیر است

خباء;986667 نوشت:
این آیه بدان معنا نیست که اگر پیامبر یا امام یا عالم یا ادیبی بخواهد کتابی بنویسد در رتبه پایین تری قرار میگیرد...

با سلام

خطاب آیه مطلق است و قیدی ندارد هر نوشته و کتابی غیر کلام خداوند و غیر قرآن باشد و وحی نباشد شک نکنید در رتبه بعد از قرآن قرار می گیرد و در رتبه بعد از قرآن قرار گرفتن به معنای بی ارزشی و یا کم ارزشی نیست ، بلکه در جایگاه خودش دارای مجد و عظمت باشد

خباء;986667 نوشت:
آیه می فرماید قران که منتسب به خدای واحد است اگر قرار بود از جانب غیر او یعنی از جانب خدایان باشد قطعا در آن اختلاف کثیر بود...
یا ممکن است مقصود این است که خدا نمیگذارد کتابی دروغین به او نسبت داده شود و اختلاف کثیر نداشته باشد...

کلام و برداشت شما کاملا درست است و من هم با شما هم نظرم

خباء;986667 نوشت:
پس اگر کتابی به شکل دروغین به خدا نسبت داده شود قطعا یا به خاطر ضعف گوینده اش دارای اختلاف کثیر خواهد بود یا خدا به هر شکلی در آن اختلاف کثیر ایجاد خواهد کرد....

کلام و نوشته غیر خداوند مانند کلام پیامبر و یا امامان معصوم (علیهم السلام ) گر چه در جای خود دارای ارزش و اتقان است ولی به نسبت به قرآن در رتبه بعد قرار دارد و باز هم امت می توانند در جزئیات و کلیات آن اختلاف داشته باشند و شاهد این هم وجود اختلافات در میان امت در باره سخنان پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام ) البته نا گفته نماند که کلمات و سخنان پیامبر و یا امامان معصوم (علیهم السلام ) در رتبه بعد از قرآن قرار دارند و جملات این بزرگواران چون از سر چشمه عصمت و وحی جاری می شود، قطعا به دور از هر گونه خطا و کذب و دروغگویی است.

افزون بر این آیه یاد شده در صدد مقایسه قرآن و کلام معصوم نیست، بلکه منظور آیه این است که می فرماید اگر قرآن کلمات بشری بود و از غیر خداوند و از غیر سر چشمه وحی بود بی شک اختلافات زیادی در آن وجود داشت.

حکیم;986795 نوشت:
[=#000000][=tahoma]با سلام

خطاب آیه مطلق است و قیدی ندارد هر نوشته و کتابی غیر کلام خداوند و غیر قرآن باشد و وحی نباشد شک نکنید در رتبه بعد از قرآن قرار می گیرد و در رتبه بعد از قرآن قرار گرفتن به معنای بی ارزشی و یا کم ارزشی نیست ، بلکه در جایگاه خودش دارای مجد و عظمت باشد

سلام

اشتباه میکنید
ایه میخواهد آن کتابها را دارای اختلاف کثیر بداند
و مقصود کتابهایی است که به شکل دروغین به خدا نسبت داده شوند
و کتابهایی مثل نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و مانند آن اختلاف کثیر ندارند و از این خطاب خارج است

حکیم;986795 نوشت:
افزون بر این آیه یاد شده در صدد مقایسه قرآن و کلام معصوم نیست، بلکه منظور آیه این است که می فرماید اگر قرآن کلمات بشری بود و از غیر خداوند و از غیر سر چشمه وحی بود بی شک اختلافات زیادی در آن وجود داشت.

لطفا به این بخش از پاسخ توجه بیشتری فرمایید نهج البلاغه و صحیفه سجادیه متکی به سر چشمه وحی هستند

حکیم;986808 نوشت:
لطفا به این بخش از پاسخ توجه بیشتری فرمایید نهج البلاغه و صحیفه سجادیه متکی به سر چشمه وحی هستند

باز هم اشتباه است
مقصود این کتابها نیست
اصلن برای اینکه مطلب روشن شود برایتان مثال میزنم
من یک کتاب ریاضی و منطقی مینویسم
بدون اینکه اختلاف کثیر داشته باشد...

خطاب با کتابهایی است که آسمانی نیست اما آسمانی خوانده میشود
( البته خطاب فقط مخصوص قرآن است)
نه صحیفه سجادیه ، کتابی آسمانی است
نه کتاب ریاضی و منطق ، کتابی آسمانی است
ولی در هیچ یک اختلاف کثیر نیست...

خباء;986826 نوشت:
باز هم اشتباه است
مقصود این کتابها نیست
اصلن برای اینکه مطلب روشن شود برایتان مثال میزنم
من یک کتاب ریاضی و منطقی مینویسم
بدون اینکه اختلاف کثیر داشته باشد...

خطاب با کتابهایی است که آسمانی نیست اما آسمانی خوانده میشود
( البته خطاب فقط مخصوص قرآن است)
نه صحیفه سجادیه ، کتابی آسمانی است
نه کتاب ریاضی و منطق ، کتابی آسمانی است
ولی در هیچ یک اختلاف کثیر نیست...

اولا توجه فرمایید که اینجا منظور کتاب هدایت و تعلیم و تربیت برای راهنمایی بشر منظور است

دوما من فکر میکنم هر دو تا یک چیز را می گوییم منتها من میگویم انگور شما می فرمایید عنب !

پرسش:

خداوند متعال در باره قرآن می فرماید:« لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا » اگر خود نبی اسلام یا اهل بیت (علیهم السلام) بخواهند قرآن بنویسند آیا مشمول این اطلاق هستند؟

پاسخ:
خداوند متعال می فرماید :« أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا؛(1) آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند؟! اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‌یافتند.»
قرآن کریم کلام وحی و سخن خداوند بزرگ است و اگر بنا بود کتابی غیر از قرآن برای مردم تدوین شود و نویسندگان آن پیامبران و امامان(علیهم السلام ) باشند باز هم نمی توانست در مرتبه قرآن قرار بگیرد.
خداوند متعال می فرماید: «غیر الله» و این جمله شامل همه بندگانش و هر آن چه غیر خدا هست را شامل می شود.

خطاب آیه مطلق است و قیدی ندارد هر نوشته و کتابی غیر کلام خداوند و غیر قرآن باشد و وحی نباشد شک نکنید در رتبه بعد از قرآن قرار می گیرد و در رتبه بعد از قرآن قرار گرفتن به معنای بی ارزشی و یا کم ارزشی آن کلام نیست ، بلکه در جایگاه خودش دارای مجد و عظمت است، همان گونه که سخنان پیشوایان معصوم (علیهم السلام ) دارای جایگاه ویژه ای هستند و به راهنمایی بشر به سوی سعادت بسیار موثر و راهگشا است.
بنا بر این کلام و نوشته غیر خداوند مانند کلام پیامبر و یا امامان معصوم (علیهم السلام ) گر چه در جای خود دارای ارزش و اتقان است ولی نسبت به قرآن در رتبه بعد قرار دارد و باز هم امت می توانند در جزئیات و کلیات آن اختلاف کنند و این اختلاف هم از ناحیه مردم است و در کلام معصوم هیچ خلاف و اختلافی وجود ندارد و شاهد این هم وجود اختلافات در میان امت در باره سخنان پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام ) البته نا گفته نماند که کلمات و سخنان پیامبر و یا امامان معصوم (علیهم السلام ) در رتبه بعد از قرآن قرار دارند و جملات این بزرگواران چون از سر چشمه عصمت و وحی جاری می شود، قطعا به دور از هر گونه خطا و کذب و دروغگویی است.

افزون بر این آیه یاد شده در صدد مقایسه قرآن و کلام معصوم (علیه السلام)نیست، بلکه منظور آیه این است که می فرماید اگر قرآن کلمات بشری بود و از غیر خداوند و از غیر وحی سر چشمه می گرفت، بی شک اختلافات زیادی در آن وجود داشت.(2)

پی نوشت ها :

1. نساء / 82 .
2.برای آگاهی بیشتر ر.ک: قرائتى محسن،تفسير نور، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، تهران، ۱۳۸۳ ش، چاپ يازدهم، ج2، ص 117



موضوع قفل شده است