عقایدی که در آن شیعه و اهل سنت باهم اختلاف دارند

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عقایدی که در آن شیعه و اهل سنت باهم اختلاف دارند

با سلام و قبولی عبادات همه مسلمین در ماه مبارک رمضان

لطفا در این تاپیک
کارشناسان دینی در مورد موارد اختلافی عقیده ای بین شیعه و اهل سنت صحبت بفرمایند.

از همه شرکت کنندگان میخواهم بحث این تاپیک را منحرف نکنند.
از توهین بپرهیزند.

در این تاپیک از کارشناس و یا کارشناسان محترم میخواهم در حد خلاصه و با ذکر نهایتا 2 یا 3 منبع هر عقیده اختلافی را جمع کند
چنانچه بحثی نیاز به تفصیل بیشتر داشته باشد
هر کسی که مایل به بحث در ان رابطه باشد تاپیک جداگانه را بسازد.

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد صدرا

با سلام و عرض ادب

الف: گروه‏هايى كه تحت عنوان اهل‏ سنّت از آنها ياد مى ‏شود، از نظر اعتقادى[1] در سه ويژگى با يكديگر هماهنگ مى‏ باشند:

1. هيچ نصّ آشکاری از پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم درباره امامت و خلافت صادر نشده است. از اين ‏رو آنان امامت را از مصالح عامه ی مسلمانان به شمار می آورند؛ لذا آنان همانند شیعه معترف به ضرورت جایگاه امامت بوده، با این تفاوت که چنین امری را از فروع فقهی و در حیطه ی انتخاب مردم دانسته اند.[2]

2. برترى شيخين يعنى ابوبكر و عمر بر ساير صحابه البته این ويژگى در صدر اسلام مطرح نبوده؛ بلكه از مباحثى است كه اهل ‏حديث به آن باور داشته و آن را پى‏ ريزى نموده ‏اند، چرا كه بخش بسيار زيادى از اهل‏ سنّت را پيش از پيدايى اشاعره، معتزله تشكيل مى‏ دادند و بسيارى از آنان حضرت على علیه السلام را از ساير صحابه برتر مى‏ دانستند.

3. اعتقاد به عدالت همه ی صحابه مشهور اهل سنت قائل به عدالت همه ی صحابی می باشند؛ لذا نزاعها و جنگهای اتفاق افتاده در میان آنان را حمل بر اختلاف اجتهاد نموده و این اختلافات را به گونه ای تفسیر می نمایند که خدشه ای بر عدالت آنان وارد نشود.

دراین مسائل و فروعات مختلف آن همه ی اهل سنت با گرایشات مختلف کلامی در مقابل شیعه قرار دارند؛ بنابراین شبهات امامت وخلافت، عصمت، مرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام، عدالت صحابه و...همگی از شبهات اهل سنت در مقابل شیعه می باشد.

ب) بیان اختلافات وهابیت و اهل سنت در مسائل اعتقادی وفقهی
فرقه ی وهابیت بر خلاف اهل سنت معتقد به دیدگاه هایی است که این فرقه را از سایر فرق اهل سنت جدا ساخته، که رئوس کلی این اعتقادات بدین صورت است:

1) اجتهاد در بدست آوردن فتوی و عدم التزام به فتوای فقهای اربعه؛

2) ظاهر گرائی و مخالفت با تاویل حاصل از حکم عقل در حوزه ی مباحث کلامی و اعتقادی. (سلفیون به واسطه ی چنین اعتقادی درحیطه ی صفات خدا، معتقد به تشبیه و یا گرایش به آن یافته اند)؛

3) شرک دانستن توسل و استغاثه به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم و اولیای الهی و بدعت دانستن تبرک به آثار آنان؛

4) شرک دانستن درخواست شفاعت از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و اولیای الهی در حیات برزخی؛

5) حرام و بدعت دانستن سفر برای زیارت قبور اولیای الهی؛

6) حرمت ساخت بنای بر قبور اولیای دین؛

7) مخالفت با مراسم بزرگداشت ایام ولادت و وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و اولیای دین؛

8) عدم اعتقاد به اطلاع اولیای الهی در حیات برزخی از عالم دنیا؛

9) متهم نمودن تمام فرق اسلامی به خصوص تصوف به بدعت و شرک و تکفیر گسترده ی مسلمانان؛

10) نفی بسیاری از روایات مناقب اهل بیت علیهم السلام وبی اعتبار دانستن بسیاری از کتب مناقب که در شان اهل بیت علیهم السلام نگاشته شده است. لذا در حیطه این مسائل تشابهات زیادی میان شیعه و سنی وجود دارد و هر دو در مقابل وهابیت قرار گرفته اند.

تفصیل هر کدام از مطالب فوق نیاز به تاپیکی مستقل دارد؛ که البته بیشتر مباحث آن در محیط انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

موفق باشید.


[/HR] [1] . از نظر فقهی اختلافات میان شیعه و سنی بسیار زیاد است؛ علاوه بر وجود اختلافی که میان مذاهب فقهی اهل سنت موجود است.

[2] . البته در نحوه ی تعیین امام عده‏ اى از اهل سنت تعيين جانشين از سوى خليفه ی پيش را و برخى ديگر تعيين خليفه توسط شوراى خاص را مطرح نموده اند، و گروهى ديگر مى‏ گويند حتى اگر كسى از راه قهر و غلبه، يعنى به زور اسلحه و قدرت نظامى هم منصب خلافت را اشغال كرده، هر چند كه فاسق و جاهل باشد او خليفه واجب الطّاعه مسلمين خواهد بود. ر. ك. احكام السلطانيه، ابوالحسن ماوردى، ص 6- 9؛ و الهيات، ج 2، ص 522- 524.

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]رییس صدرا ممنون از پاسخی که به اختصار دادید و تا بخشی از بحث را پیش بردید.

برای طبقه بندی بهتر بحث بهتر است به ترتیب پیش رویم.

............

نظر اهل سنت و تشیع
ابتدا در مورد خدا بدهید .

.........

پس از ان در پاسخ دیگر نظر اهل سنت و تشیع را در باب اصول دین بفرمایید

.......

پس از ان در در پاسخ دیگر نظرشان را در مورد حضرت محمد و انبیا(همه انبیا) بفرمایید.

........

و در پاسخ جداگانه دیگر نظرشان را در مورد فروع دین بفرمایید.

............

و در پاسخ دیگر هم نظر تشیع و اهل سنت را در مورد ایات قرانی که در شان حضرت علی , حضرت فاطمه و زنان پیامبر و صحابه پیامبر بفرمایید.

..........

در پاسخ دیگر هم نظر اهل سنت و تشیع را نسبت به منجی و اخرالزمان بدهید.

.............
و در پاسخ پایانی نظر اهل سنت و تشیع را نسبت به حضرت مهدی بفرمایید.

[SPOILER]ممنون از اینکه رعایت اختصار را میفرمایید[/SPOILER][/]

پابوس زوار اربعین;704218 نوشت:

نظر اهل سنت و تشیع
ابتدا در مورد خدا بدهید .
[SPOILER]ممنون از اینکه رعایت اختصار را میفرمایید[/SPOILER]



با سلام و عرض ادب

متكلمان صفات خدا را دو قسم كرده ‏اند:
1. صفات ذاتى كه بر نوعى كمال دلالت دارند و از راه عقل مى‏توان آنها را براى خداوند متعال اثبات كرد، مانند علم، قدرت و حيات. که در این ناحیه مباحث توحید ذاتی و صفاتی و افعالی و عبادی مطرح می گردد؛ که اهل سنت راجع به حقیقت توحید صفاتی نظریات مختلفی را بیان نموده اند که پذیرش آنها مستلزم شرک خفی در مورد خالق خواهد بود.


2.صفات خبرى و آنها صفاتى‏اند كه از را عقل نمى ‏توان آنها را براى خدا اثبات كرد، مانند دست،پا، چشم و صورت و یا داشتن نزول، مجیء، استوی، كه فقط با استناد به الفاظ قرآن و حديث براى خداوند اثبات مى‏ شوند
.

فرق اسلامی در باره ی این اوصاف در دو حد تنزیه مطلق و تشبیه و تجسیم قرار گرفته اند و دیدگاه واحدی ندارند که در این تاپیک مورد بررسی قرار گرفته است.

http://www.askdin.com/thread38578.html

پابوس زوار اربعین;704218 نوشت:

پس از ان در پاسخ دیگر نظر اهل سنت و تشیع را در باب اصول دین بفرمایید

.......

پس از ان در در پاسخ دیگر نظرشان را در مورد حضرت محمد و انبیا(همه انبیا) بفرمایید.

........

و در پاسخ جداگانه دیگر نظرشان را در مورد فروع دین بفرمایید.

............

و در پاسخ دیگر هم نظر تشیع و اهل سنت را در مورد ایات قرانی که در شان حضرت علی , حضرت فاطمه و زنان پیامبر و صحابه پیامبر بفرمایید.

..........

در پاسخ دیگر هم نظر اهل سنت و تشیع را نسبت به منجی و اخرالزمان بدهید.

.............
و در پاسخ پایانی نظر اهل سنت و تشیع را نسبت به حضرت مهدی بفرمایید.

[SPOILER]ممنون از اینکه رعایت اختصار را میفرمایید[/SPOILER]


1) بحث اصول دین‌ آنگونه که در شیعه مطرح است در میان اهل سنت مطرح نمی باشد؛ بلکه مباحث آنان در دو حوزه ی اعتقادات و مباحث فقهی بیان شده است که البته تبعا جایگاه توحید و معاد و نبوت در میان اعتقادات از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و منکرین آن کافر تلقی می گردند.
ما در این تاپیک ها معیار اصول دین را توضیح داده ایم:

http://www.askdin.com/thread13768.html

http://www.askdin.com/thread40412.html

2) در مورد بحث نبوت آنچه مهم است بحث عصمت انبیاء است که در این تاپیک بحث شده است:

http://www.askdin.com/thread19480.html

http://www.askdin.com/thread15452-16.html

3)‌ اهل سنت به فروع دین معتقد بوده؛ اما در کیفیت انجام آن و یا در حیطه ی برخی از مباحث با شیعه اختلاف نظر دارند که بحثی گسترده است و مباحث مختلفی از آن در دو انجمن مطرح شده است.

4) در مورد آیات و روایات وارده در مورد اهل بیت علیهم السلام دیدگاه واحدی در میان اهل سنت یافت نمی گردد(هر چند که در فرقه ی سلفیه اصل تردید در این روایات است). بسیاری از بزرگان حدیثی اهل سنت مصنفات جداگانه ای را در مورد مناقب عترت جمع آوری نموده اند:

http://www.askdin.com/thread27975.html

http://www.askdin.com/thread32163.html

5) در مورد منجی، اعتقاد اهل سنت نیز بر این تعلق یافته که امام مهدی علیه السلام فرزند امیر المومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد که جهان را پر از عدل و داد می کند و نقطه ی اختلافی در تولد و عدم تولد آنحضرت و در اینکه آنحضرت فرزند امام حسین علیه السلام می باشد یا فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام و دیگر آنکه آنحضرت آیا معصومند یا خیر؟

http://www.askquran.ir/thread34709.html

http://www.askdin.com/thread6680.html

http://www.askdin.com/thread12830-3.html

موفق باشید.

بسم رب الحیدر

سلام و ادب

ما در اصل دین باهم اختلاف داریم

یاعلی

اختلاف اصلی بین شیعه و سنی و وهابیت و ...
ریشه در مسائل کلامی و فقهی دارد.
که بخش اعظم و پایه ی آن ، در قرآن ریشه دارد

نمونه ای از آیاتی که در این اختلاف نقش داشته اند :

آیات توحید ( مثل آیه لیس کمثله شیء و ...)


آیات جواز و مشروعیت توسل و شفاعت ( از جمله آیه دوازده چشمه، آیه وسیله، ایه استغفار فرزندان یعقوب،آیه استغفار پیامبر،آیه ی تخت بلقیس و آیه صلوات پیامبر و اعرابی ها و .... )

آیات اختیار ( نه جبر و نه تفویض ) ( مثل آیه ی یشاء و آیه رمی )

آیات اطاعت و تبعیت از رسول

آیه ی نفر

آیه اسوة حسنه

آیات حیات برزخ

آیات ارتباط با برزخیان

آیه جواز زیارت قبور

آیه رجعت

آیه ولایت

آیه تبلیغ

آیه مباهله

آیه مودة ذوی القربی

آیه کوثر
و ...

آیه ی وضو

آیه خمس

آیه متعه

و ...

سلام سني ميگه چي شد ، شيعه ميگه چي بايد ميشد !

وهابيون هم كه از نسل يهود خيبرند !

موضوع قفل شده است