جمع بندی سوال درباره طهارت معصومین (ع)

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوال درباره طهارت معصومین (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

در آیه 33 سوره احزاب خداوند میفرماید که اهل بیت علیهم السلام : 1- از هرگونه رجس به دور هستند 2- طهارت دارند
سوال بنده این هست که این طهارت با طهارتی که برای نماز لازم است چه تفاوتی دارد؟
ایشان برای نماز وضو و غسل و... انجام میداده اند. وضو و غسل هم برای بدست آوردن طهارت است. کسی که طهارت دارد چه نیازی به طهارت دارد؟

چیزی که بنده نظرم هست به این صورت است که ایشان برای مردم در اینکار مداومت داشتند و همچنین برای استحباب آن. یعنی بدون وضو هم میتوانستند نماز بخوانند و نیازی به وضو نبوده ولی همانطور که برای مردم حکومت را بدست میگرفتند و خودشان نیازی به حکومت کردن نداشتند ، یا همانطور که خودشان هدایت یافته بودند و نیازی به گفتن «اهدنا الصراط المستقیم» نداشتند ولی با این حال این کار را انجام میداده اند یا برای مردم یا برای استحباب یا... خلاصه اینکه خودشان نیازی نداشته اند و بدون وضو هم میتوانسته اند نماز بخوانند. درست هست؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد جلیل

Ysp.r.f;792290 نوشت:
در آیه 33 سوره احزاب خداوند میفرماید که اهل بیت علیهم السلام : 1- از هرگونه رجس به دور هستند 2- طهارت دارند
سوال بنده این هست که این طهارت با طهارتی که برای نماز لازم است چه تفاوتی دارد؟
ایشان برای نماز وضو و غسل و... انجام میداده اند. وضو و غسل هم برای بدست آوردن طهارت است. کسی که طهارت دارد چه نیازی به طهارت دارد؟

[=&amp]بسم الله الرحمن الرحیم
[/]
[=&amp]با عرض سلام و خسته نباشید.[/] [=&amp]

کلمه ی [/][=&amp]رجس[/][=&amp]، به معنای پلیدی است و زمانی که نسبت به انسان به کار می رود به معنای حالتی در قلب و روح است که بر اثر یک اعتقاد باطل یا عملی زشت حاصل می شود به عبارت دیگر وقتی می گوئیم: انسان پليد، يعنى انسانى كه به خاطر دل بستگى به عقايد باطل، يا عمل باطل دلش دچار پليدى شده است.(ترجمه ی تفسیر المیزان ج 16 ص 467)[/] [=&amp]معناي آیه نیز -با توجه به عمومیت معنای رجس- اين مى‏ شود كه خدا مى ‏خواهد تمامى انواع پليدي ها، و هيأت هاى خبيثه و رذيله، را از نفس اهل بیت ببرد، هيأت هايى كه اعتقاد حق و عمل حق را از انسان مى ‏گيرد که چنين ازاله‏ اى با عصمت الهى منطبق مى ‏شود. (همان)[/]
[=&amp]در نتیجه باید گفت مراد از طهارتی که در این آیه -که مساوی با عصمت است و مربوط به صفات روحی و نفسی می شود [/][=&amp]–[/][=&amp] ذکر شده است با طهارت حاصله از وضو و غسل که شرطی برای انجام برخی اعمال عبادی از قبیل نماز و به معنای پاک بودن از جنابت و... است متفاوت است. [/]

[="Navy"][="3"]

جلیل;792993 نوشت:
در نتیجه باید گفت مراد از طهارتی که در این آیه -که مساوی با عصمت است و مربوط به صفات روحی و نفسی می شود – ذکر شده است با طهارت حاصله از وضو و غسل که شرطی برای انجام برخی اعمال عبادی از قبیل نماز و به معنای پاک بودن از جنابت و... است متفاوت است

ممنون از پاسخ استاد گرامی
یعنی اهل بیت علیهم السلام هم جنب میشده اند؟ آیا دلیل یا روایتی هم داریم؟ بنظر میرسه با توجه به اطلاق آیه ی تطهیر باید برای این مسئله دلیل بیارید[/][/]

Ysp.r.f;793328 نوشت:
[="Navy"][="3"]

ممنون از پاسخ استاد گرامی
یعنی اهل بیت علیهم السلام هم جنب میشده اند؟ آیا دلیل یا روایتی هم داریم؟ بنظر میرسه با توجه به اطلاق آیه ی تطهیر باید برای این مسئله دلیل بیارید[/][/]


معلومه که جنب هم میشدند مگر اون ها توی خلقت با ما چه تفاوتی دارند؟
آیه تطهیر فقط بحث روحی و معنوی بحث هست که در باطن این ها پاک هستن

muiacir;793354 نوشت:
معلومه که جنب هم میشدند مگر اون ها توی خلقت با ما چه تفاوتی دارند؟
آیه تطهیر فقط بحث روحی و معنوی بحث هست که در باطن این ها پاک هستن

مهم هم همین روح انسان است، چون "انسان روح است نه جسد" (عنوان کتابی از رؤوف عبيد).

اما از جنبه جسمانی، معصومین همانند انسان های عادی و "بشر مثلکم" بودند.

Ysp.r.f;793328 نوشت:
ممنون از پاسخ استاد گرامی
یعنی اهل بیت علیهم السلام هم جنب میشده اند؟ آیا دلیل یا روایتی هم داریم؟ بنظر میرسه با توجه به اطلاق آیه ی تطهیر باید برای این مسئله دلیل بیارید

با عرض سلام

برخی از روایات به این مساله دلالت دارد.

به عنوان نمونه:



حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ التَّمِيمِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ حَدَّثَنِي سَيِّدِي عَلِيُّ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يُجْنِبَ فِي هَذَا الْمَسْجِدِ إِلَّا أَنَا وَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ مَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِي فَإِنَّهُمْ مِنِّي. (الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 334)

امام علی علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: براى احدى روا نيست در اين مسجد جنب شود جز من و علی و...

به نام خدا


سوال

طبق آیه 33 سوره احزاب خداوند «رجس» را از اهل بیت دور کرده است. حال که اینگونه است چرا اهل بیت که طاهر هستند، برای نماز و... وضو می گرفته اند؟

پاسخ

[=&amp]کلمه ی رجس، به معنای پلیدی است و زمانی که نسبت به انسان به کار می رود به معنای حالتی در قلب و روح است که بر اثر یک اعتقاد باطل یا عملی زشت حاصل می شود به عبارت دیگر وقتی می گوئیم: انسان پليد، يعنى انسانى كه به خاطر دل بستگى به عقايد باطل، يا عمل باطل دلش دچار پليدى شده است.[1][/]


[=&amp]لذا [/][=&amp]معناي آیه -با توجه به عمومیت معنای رجس- اين مى‏ شود كه خدا مى ‏خواهد تمامى انواع پليدي ها و هيأت هاى خبيثه و رذيله، را از نفس اهل بیت ببرد، هيأت هايى كه اعتقاد حق و عمل حق را از انسان مى ‏گيرد که چنين ازاله‏ اى با عصمت الهى منطبق مى ‏شود. [2][/] [=&amp]
[/][=&amp]در نتیجه باید گفت مراد از طهارتی که در این آیه -که مساوی با عصمت است و مربوط به صفات روحی و نفسی می شود [/][=&amp]–[/][=&amp]ذکر شده است با طهارت حاصله از وضو و غسل که شرطی برای انجام برخی اعمال عبادی از قبیل نماز و به معنای پاک بودن از جنابت و... است متفاوت است[/][=&amp].[/] [=&amp]به همین جهت می بینیم اهل بیت نیز وضو و غسل انجام می داده اند.[/]
[=&amp]پی نوشت[/]

[=&amp][1] موسوی همدانی، ترجمه تفسیر المیزان،20 جلد، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ 5، 1374، ج 16 ص 467[/]

[=&amp][2] همان[/]


موضوع قفل شده است