جمع بندی سوالاتی درباره عرفان

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوالاتی درباره عرفان

سلام.چند تا سوال درباره عرفان دارم.(البته من خیلی کم از عرفان میدونم.اگه سوالام بچه گونه س ببخشید)
اصن چرا بعضی ها دنبال عرفان میرن؟
از چه سنی میشه وارد این وادی شد؟
چه کارهایی را باید پشت سر بگذاریم؟
من اگه بخوام قدم در راه عرفان بگذارم باید یک استاد داشته باشم.این استاد را از کجا پیدا کنم؟
استاد چه ضرورتی دارد؟
اگر استاد نباشد،نمیشود قدم در راه عرفان گذاشت؟
ببخشید اگه سوالام زیاد شد
باتشکر از شما

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد سمیع

مهدی59;497951 نوشت:
سلام.چند تا سوال درباره عرفان دارم.(البته من خیلی کم از عرفان میدونم.اگه سوالام بچه گونه س ببخشید)
اصن چرا بعضی ها دنبال عرفان میرن؟
از چه سنی میشه وارد این وادی شد؟
چه کارهایی را باید پشت سر بگذاریم؟
من اگه بخوام قدم در راه عرفان بگذارم باید یک استاد داشته باشم.این استاد را از کجا پیدا کنم؟
استاد چه ضرورتی دارد؟
اگر استاد نباشد،نمیشود قدم در راه عرفان گذاشت؟
ببخشید اگه سوالام زیاد شد
باتشکر از شما

باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
به دنبال عرفان بودن ریشه در فطرت انسانها دارد که انسان فطرتا به دنبال معنویت است و لکن در تشخیص این راه گاه دچار اشتباه می شود و به دام عرفان های غیر اسلامی و به اصطلاح نوظهور می افتد و آن شیادان از این امر فطری انسان ها سوء استفاده می کنند و آنها را به دام خود می اندازند. و البته در مسیر عرفان اسلامی بودن هیچ گاه جدای از شریعت اسلامی نیست

بنابراین از همان ابتدای تکلیف تا آخر عمر باید مهم ترین دستور عرفان اسلامی که عمل به واجبات و ترک محرمات باشد را داشته باشیم و مهم ترین استاد برای سیر و سلوک شریعت اسلامی و عمل دقیق به دستورات آن می باشد و البته در کنار عمل به این دستورات اگر کسی بخواهد دستور دیگری را پیاده کند باید زیر نظر یک استاد راه طی کرده ای، آن مراحل را طی کند، چون این مسیر ، مسیر سخت و دشواری است و چه بسا اگر کسی خودش بخواهد آن مراحل را طی کند، ممکن است به گمراهی بیفتد و به قول حافظ :

قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن/ظلمات است بترس از خطر گمراهی

و ضرورت استاد کامل و مکمل با توجه به باطن انسان است. چون هر انسانی باطن منحصر به فرد خود را دارد و باید یک خضر راهی باشد تا آن باطن را بخواند و مطابق آن باطن نسخه بپیچد و دستورالعمل بدهد و اگر در مسیر سیر و سلوک، برای سالک صحنه هایی پیش آمد باید شیطانی بودن با رحمانی بودن آن مکاشفات را در بعضی از موارد استاد تشخیص دهد، و سالک را راهنمایی کند.

بنابراین مهم ترین استاد ، دستورات شریعت است که در کنار عمل به واجبات و ترک محرمات( که واقعا سخت است و نباید دست کم گرفته شود.) به امور مستحبی مانند نماز شب، روزه، قرائت قرآن ...تاکید نموده است، و اگر کسی به همین امور ، آشنا باشد و عمل کند به مدارج بالای معنوی می رسد مخصوصا بحث نماز شب و همین امور مهم ترین دستورات عرفان هستند.
حال اگر کسی بخواهد علاوه بر این امور در مسیر سیر و سلوک قدم بگذارد، حتما باید زیر نظر یک پیر راه و خضر زمانی باشد که اگر واقعا تشنگی در انسان باشد حق تعالی آن استاد را در مسیر زندگی اش قرار می دهد .
و در خاتمه تاکید می کنم که به هر کسی نمی شود اعتنا کرد و سر سپرده شد که شیادان و راهزنان ره فراوانند.
موفق باشید.

سلام جناب سمیع
با توجه به مطالب گفته و ناگفته جنابعالی آیا خط مرزی بین شریعت اسلامی و طریقت عرفانی (عرفان اسلامی) وجود دارد؟
تشکر

عارف";498376 نوشت:
سلام جناب سمیع
با توجه به مطالب گفته و ناگفته جنابعالی آیا خط مرزی بین شریعت اسلامی و طریقت عرفانی (عرفان اسلامی) وجود دارد؟
تشکر


باسمه تعالی
طریقت در عرفان اسلامی جدای از شریعت نمی باشد و اهل معرفت تاکید دارند که بدون اطاعت از شریعت، اساسا گام نهادن در راه طریقت و سیر و سلوک معنایی نخواهد داشت و جز پیروی از هواهای نفسانی نخواهد بود.و رابطه بین شریعت و طریقت رابطه طولی و ظاهر و باطنی است.

پرسش:
چرا بعضی‌ها دنبال عرفان می‌روند؟ از چه سنی می‌شود وارد این وادی شد؟ چه کارهایی را باید پشت سر بگذاریم؟ استاد چه ضرورتی دارد؟

پاسخ:
به دنبال عرفان بودن ریشه در فطرت انسان‌ها دارد که انسان به طور فطری، به دنبال معنویت است؛ ولکن در تشخیص این راه گاه دچار اشتباه می‌شود و به دام عرفان‌های غیر اسلامی و به اصطلاح نوظهور می‌افتد و آن شیادان از این امر فطری انسان‌ها سوء استفاده می‌کنند و آن‌ها را به دام خود می‌اندازند. و البته در مسیر عرفان اسلامی بودن هیچ گاه جدای از شریعت اسلامی نیست.
بنابراین، از همان ابتدای تکلیف تا آخر عمر باید مهم‌ترین دستور عرفان اسلامی که عمل به واجبات و ترک محرمات باشد را داشته باشیم و مهم ترین استاد برای سیر و سلوک شریعت اسلامی و عمل دقیق به دستورات آن می باشد و البته در کنار عمل به این دستورات اگر کسی بخواهد دستور دیگری را پیاده کند، باید زیر نظر یک استاد راه طی کرده‌ای، آن مراحل را طی کند، چون این مسیر، مسیر سخت و دشواری است و چه بسا اگر کسی خودش بخواهد آن مراحل را طی کند، ممکن است به گمراهی بیافتد و به قول حافظ :
قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی
و ضرورت استاد کامل و مکمل با توجه به باطن انسان است. چون هر انسانی باطن منحصر به فرد خود را دارد و باید یک خضر راهی باشد تا آن باطن را بخواند و مطابق آن باطن نسخه بپیچد و دستورالعمل بدهد و اگر در مسیر سیر و سلوک، برای سالک صحنه‌هایی پیش آمد، باید شیطانی بودن با رحمانی بودن آن مکاشفات را در بعضی از موارد استاد تشخیص دهد، و سالک را راهنمایی کند.
بنابراین، مهم‌ترین استاد، دستورات شریعت است که در کنار عمل به واجبات و ترک محرمات (که واقعا سخت است و نباید دست کم گرفته شود)، به امور مستحبی مانند نماز شب، روزه، قرائت قرآن و ... تأکید نموده است، و اگر کسی به همین امور، آشنا باشد و عمل کند به مدارج بالای معنوی می‌رسد، مخصوصا بحث نماز شب و همین امور مهم‌ترین دستورات عرفان هستند.
حال اگر کسی بخواهد علاوه بر این امور در مسیر سیر و سلوک قدم بگذارد، حتما باید زیر نظر یک پیر راه و خضر زمانی باشد که اگر واقعا تشنگی در انسان باشد حق تعالی آن استاد را در مسیر زندگی‌اش قرار می‌دهد.
و در خاتمه تأکید می‌کنم که به هر کسی نمی‌شود اعتنا کرد و سر سپرده شد که شیادان و راهزنان راه فراوانند.

موضوع قفل شده است