زود عصبی می شوم

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زود عصبی می شوم

سلام

من بابت هرموضوعی زود عصبی میشم قبلا بهتر بودم میتونستم خودم رو کنترل کنم ولی الان به حدی شده که خودم بعدش از خودم بدم میاد و احساس بدی نسبت به خودم پیدا میکنم

بارها سعی کردم کنترلش کنم بسختی تونستم ولی از درون بهم میریزم

لطفا راهنماییم کنید باید چیکارکنم

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد نشاط

سلام
پرسشگر گرامی امیدوارم بتوانیم به حل مشکلتون کمک کنیم.
اینکه زود ناراحت شده و سریع عصبانی می شوید و حساسیت بالای به همه امور و اطراف خودتان پیدا کرده اید، چنین رفتارهایی نگران کننده است. البته همین داشتن انگیزه برای درمان و کنترل رفتار پرخاشگرانه، جای امیدواری است و می تواند یک پتانسیل قوی برای اصلاح رفتار شما باشد. معمولا رفتارهای پرخاشگرانه یک زمنیه های فکری و ذهنی و رفتاری و حتی یادگیری های غلط موثر می باشند. بدین شکل که گاهی نگاه خاص، منطق غلط، انتظار خاص و حتی خستگی و ضعف بدن و مشکل کم خونی می تواند رفتار پرخاشگرانه را تقویت کند و هر روز شدیدتر شود.
توصیه درمانی برای حل این مشکل رفتاری؛
1. در صورت امکان با یک مشاور درمانگر رفتار پرخاشگری در ارتباط باشید تا به مرحله درمان کامل برسید.
2. سعی کنید با تغییر باور و  رویکرد سطح توقعات خودتان را تغییر دهید.
محیط اطراف پر از مسائل و رفتارهای ضد و نقیض هستند، رمز موفقیت در این محیط زندگی آرامش و صبوری و گاهی هم بی توجه شدن به رفتارهای غلط دیگران می تواند روحیه کنترل خشم را بالا ببرد. باید باور و رویکرد شما بر مبنای صبر و بردباری قرار بگیرد و این نیاز به تمرین و تلقین دارد.
3. نسبت به کنترل رفتارهای خودتان در مقابل خشم تلاش کنید، تمرین کردن، از قبل آماده کردن خود برای تحمل مسائل و مشکلات و توجه به آثار صبر می تواند انگیزه شما را برای کنترل قوی تر کند.
4.  گاهی عوامل جسمی هم می تواند زمینه ساز بروز رفتار پرخاشگرانه بگردد، برای کسب اطمینان بیشتر با یک پزشک متخصص صحبت کنین، البته دادن یک چکاب کلی هم شاید مفید باشد( گاهی بیماری کم خونی می توان سیستم عصبی را ضعیف تر و در نتیجه به رفتار پرخاشگرانه کمک کند)
کم خوابی، گرسنگی و... عوامل جسمی هستند که می تواند محرک و تقویت کننده رفتار پرخاشگرانه باشد.
5. با خود عهد ببندید که برای چیزهای بی اهمیت و بی ارزش ناراحت نشوید. می توانید هر روز لیستی از آنها را تهیه کرده و با مرور و توجه کردن به آنها از حساسیت رفتاری خودتان بکاهید.
6. از حضور در محیط های که برای شما مضر هست و خشم شما را بیشتر می کند، تا حد امکان و معقول دوری کنید. ( البته بتدریج که درمان شدید، دیگر رفتار دیگران و عوامل تشدید خشم برایتان خیلی مهم نخواهد شد)
7. ورزش کردن و تقویت اراده نیز می تواند در کنترل خشم موثر باشد. حتما در برنامه خودتان برنامه ورزش را داشته باشید.
8. در مورد کنترل خشم حتما مطالعه کنید، آگاهی و بینش قوی می تواند در  انگیزه کنترل و اصلاح رفتارها موثر باشد. کتابها و مقالات مختلفی است، بهتر است آنها را در اولویت برنامه های خودتان قرار بدهید.
9. دغدغه های بیجا و نگرانی ها نیز می توان زمنیه بروز رفتار پرخاشگرانه باشد، حتما آنها را کنترل کنید.