راهکارهای عملی درمان وسواس

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
راهکارهای عملی درمان وسواس

:Mohabbat:
احكام طهارت و نجاست همان است كه در رساله هاي عمليه ذكرشده است. ازنظرشرعي همه اشيامحكوم به طهارت هستند، مگر مواردي كه شارع حكم به نجاست آنها كرده و براي انسان هم يقين به آن حاصل شده است. در اين صورت رهايي از بيماري وسواس احتياج به رؤيا و معجزه ندارد، بلكه بايد مكلف ذوق و سليقه شخصي خود را كنار گذاشته و متعبد و مؤمن به دستورات شرع مقدس باشد و چيزي را كه يقين به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند، زيرا شما از كجا به نجاست در و ديوار و سجاده ساير اشيايي كه استفاده مي‌كنيد يقين پيدا كرده‌ايد؟ چگونه يقين پيدا كرده‌ايد كه پرزهاي سجاده‌اي كه بر روي آن راه مي‌رويد يا مي‌نشنيد نجس هستند و نجاست آنها به جوراب و لباس وبدن شما سرايت مي‌كند؟ لذا در اين صورت اعتنا به وسواس براي شما جايز نيست. مقداري عدم توجه به وسوسه نجاست وتمرين عدم اعتنا به شما كمك خواهد كرد تا به خواست وتوفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد.

:Gol:
[=Times New Roman]ايشان در پاسخ شخصي كه وسواس خويش را مطرح نموده بود فرمودند:1- از نظر شرع مقدس، در طهارت ونجاست، اصل بر طهارت اشيا است؛ يعني در هر موردي كه كمترين ترديدي در نجس شدن آن براي شما حاصل شد، واجب است حكم به عدم نجاست كنيد. 2- كساني كه داراي حساسيت نفساني شديدي در مورد نجاست هستند ... حتي اگر گاهي يقين به نجاست هم پيدا كردند، بايد حكم به عدم نجاست كنند، مگر در مواردي كه نجس شدن يك شيئي را باچشمان خود ببينند، به طوري كه اگر فرد ديگري هم آن را ببيند، يقين به سرايت نجاست پيدا كند، فقط در اين موارند بايد حكم به نجاست كنند. استمرار اجراي اين حكم در مورد افراد مزبور تا زماني است كه اين حساسيت ازبين برود. 3- هر شيئ يا عضوي كه نجس مي‌شود، براي تطهير آن، يكبار شستن با آب لوله‌كشي بعد از زوال عين نجاست كافي است. تكرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شيئ نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج شود. 4- از آنجايي كه شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد كه غبار در نجس در هيچ صورتي نسبت به شما نجس نيست و نيز مراقبت از دست‌هاي كودك چه پاك باشد يا نجس و همچنين دقت در اينكه خون از بدن زايل شده يا خير،‌ لازم نيست. اين حكم در باره شما تا زماني كه اين حساسيت ازبين نرفته، باقي است. 5- دين اسلام داراي احكام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشري است، لذا آن را بر خود مشكل نكنيد ... شكرگزار نعمت دين آسان باشيد و شكر اين نعمت، عمل براساس تعليمات خداوند تبارك و تعالي است. 6- اين حالت يك وضعيت گذرا و قابل علاجي است. افراد بسياري بعد از ابتلا به آن، با روش مذكور از آن نجات يافته‌اند. به خداوند توكل نماييد و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد. (رساله اجوبة الاستفتائات، ص 61)

دیدگاه حضرت آیة الله مظاهری در باره وسواس

تعریف وسوسه و وسواسی
وسوسه، یکی ازاضداد یقین است. در لغت به معنای همهمه است، ودر اصطلاح به خطوراتی گفته می شود که به وسیله نفس و شیاطین جن وانس به قلب انسان وارد می شود. وسواسی نیزبه کسی گفته می شود که این خطورات به طور مستمر برای او پدید می آید واو نیز ترتیب اثر می دهد.
اقسام وسوسه
وسوسه به دو قسم فکری وعملی تقسیم می شود. وسوسه فکری همان خطورتصورات، پندارها وخیالات واهی و بی اساس به ذهن انسان است. وسوسه عملی هم این است که انسان در اعمالش دچار وسواس می شود، مثلا زود یقین به نجاست پیدا می کند اما در مورد طهارت دیر به باور می رسد.این دو وسوسه، لازم وملزوم یکدیگرند. وسوسه، جهل مرکب است. قرآن جهل مرکب را بدترین دردها می داند.
درمان وسواس
1- دعا وتوسل
اولین سفارش برای درمان این بیماری دعا و رابطه با خداست. بر اساس آیات قرآن هیچ کس نمی تواند خودسازی کند مگر آنکه رحمت خدا شامل حالش شود.(نور/21)
2- کمک گرفتن از نماز
از آیات قرآن استفاده می شود کمک گرفتن از نماز اول وقت، یکی دیگر از راههای نجات است.(بقره/45و153)
3- تقوا واجتناب از گناه
اجتناب از گناه انسان را به مراحل بالایی می رساند و تقوا اولین مرحله خود سازی است.
4- بی اعتنایی
بی اعتنایی، اهمیت فوق العا ده ای دارد و بدون آن دعا وتوسل و سایر راهکارها فایده ای ندارد. اگر به وسواس خود بی اعتنایی نکنند روز به روز بدتر می شوند.
5- انتخاب الگو
وسواس عرف مردم را الگوی خود قرار دهد و باید مثل متعارف مردم باشد و باید این طور فکر کند که عمل همه صحیح است و عمل او غلط و باید از یک نفر مسئله دان مسائل شرعی را بپرسد وحق ندارد از دو نفر بپرسد یا رساله مطالعه کند. پرسیدن از چند نفر برای او حرام است.
6- تلقین
وسواس باید به طور جد با خود حرف بزند و بگوید باید این درد را درمان کنم، باید مثل متعارف مردم باشم، باید لجبازی را کنار بگذارم و بی اعتنا باشم. این تحمیل ها در ابتدا مشکل است اما کم کم آسان می شود.
7- مراقبه
هر روز صبح بعد از نماز با خود شرط کند که به وسوسه های شیطان بی اعتنا باشد و در طول روز مراقب خود باشد که به این شرط وفادار بماند.اگر بر خلاف عهدش عمل نمود، سریع توبه کند و ناامید نشود. آخر شب خود را محاسبه نماید و اگر به وسواس بی اعتنا بوده به سجده رود و از خدا تشکر نماید.
( گزیده ای از کتاب راهکارهای عملی درمان وسواس اثر آیة الله مظاهری)

موضوع قفل شده است