جمع بندی دینداری و کرونا

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دینداری و کرونا
چرا از قم؟؟؟ عطاملک جوینی با نثری زیبا و تاثیر گذار، ناقل حکایتی از تسخیر بخارا به دست چنگیزخان است که موی بر تن آدمی راست می کند.  چنگیز پس از فتح بخارا، حرمتی بر مسلمانی ننهاد وبا اسب به مسجد جامع وارد شد. از پی او، دیگر مغولان، با اسب و یراق جنگی در مسجد منزل کرده و در آن بساط می گساری و طرب فراهم کردند.  عجب تر آن که صندوق های قرآن را از کتاب خالی کرده، قرآن ها را بر زمین ریخته و صندوق ها را آخور اسبان ساختند.  صفحات قران، زیر سم ها پاره پاره می شد و ستوران بر آن مدفوع می کردند.   و تلخ تر آن که مشاهیر شهر از ائمه و مشایخ وقضات و سادات و علما و مجتهدان، به تحقیر و تخفیف، شاهد چنین حرمت شکنی بودند، زیرا که به مسجد آورده شده و محافظت از اسبان را بدانان جبر کرده بودند.  در این میان یکی از سادات، که از این نادیده ها در عجب شده بود، از خردمندی پرسید: «مولانا این چه حالست؟»  خردمند پاسخ داد: «خاموش باش، باد بی نیازی خداوند است که می وزد»!  «علی طهماسبی»، پژوهش گر متون مقدس و اسطوره، سخن آن خردمند را این گونه تفسیر می کند:  «احتمالا سخن بدین معنا هم هست که خداوند نه به این جماعت علما و سادات و قضات و ائمه نیاز دارد و نه به قرآن ها که در صندوق ها بود».  این حکایت را از تاریخ بازگفتم که حال امروز شیوع کرونا را از قم بدان تمثیل زنم. گویی باز «باد بی نیازی خداوند» وزیدن گرفته است تا کسی اسباب دین داری را به جای دین ننشاند
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد شعیب
با سلام خدمت شما دوست گرامی صرف نظر از صحت و یا عدم صحت انتساب این متن به جوینی و مفسر آن علی طهماسبی به محتوای این متن می پردازیم: اولا شروع کرونا از قم یک حرف نا صواب و نا صحیح است چرا که بدون شک شروع آن در جهان از کشور چین و در ایران نیز هنوز ثابت نشده که شروع این ویروس از کجا بوده است آنچه که حتمی است تشخیص اولین مورد آن در ایران در قم بوده است و این دلیل بر شروع آن در قم نبوده و به فاصله کمی موارد بسیار زیادی از شهر های دیگر تشخیص آن اعلام شد و شهر قم در رتبه سوم به بعد در بین شهر های ایران قرار گرفت . ثانیا: آن وقت این حرف ها را می شد باور کرد که رسانه های معاند القاء کرده بودند که ایران در این ویروس وضعیت نابسامانی دارد!! اما اکنون که آمار های عجیب و غریب از اروپا و آمریکا منتشر می شود دیگر جایی برای این حرف ها باقی نمی ماند همه دنیا به حالت نیمه تعطیل در آنده اقتصاد جهانی تعطیل است تمام مراکز جمعیتی جهان از کنسرت ها، بازی های ورزشی جهانی ، سینماها، میتینگ ها و ... همه و همه تعطیل شده اند در کنار آن حرم ها هم تعطیل باشد چه خواهد شد؟! هر چه برای آن مراکر گفتید برای حرم ها هم بگویید.
ادامه: ثالثا: هیچگاه نه روحانیت شیعه خود را واسطه مردم و خدا می‌داند و نه مردم چنین تصوری دارند، بله در مسیحیت چنین دیدگاهی نسبت به پاپ و کشیشان وجود دارد. نویسندگان اینگونه متون هم به دلیل ذهن غربگرا، و تقلید چشم بسته از سخنان روشنفکران غربی، توجه ندارند که اینگونه وصله ها به اسلام و اعتقادات اسلامی نمی‌چسبد. نظیر این تکرار طوطی‌وار در بسیاری موارد دیگر مانند رابطه علم و دین و.‌‌.. نیز دیده می‌شود. رابعا: سلمنا که بگوییم مراکز دینی بر اثر واقعه ای مثل کشور گشایی کفار و یا گسترش ویروس های خطرناک و ... تعطیل شود و کفار به مظاهر دینی توهین کنند و ... آیا این ها غشم و بی اعتنایی خدا به دین داران است؟!! هرگز. این همان عقیده و نظر بنی امیه در طعنه زدن به خاندان اهلبیت است که بعد از شهادت امام حسین (ع) و به اسارت رفتن خاندان آن حضرت ، ابن زیاد ملعون به حضرت زینب طعنه زد که دیدید خدا با شما چه کرد؟! حضرت فرمودند ما رایت الا جمیلا . این حقیقتی است که دوستان خدا حتی شهادت و اسارت را هم زیبا می بینند. اگر امروز می بینید در حرم ها بسته است ما آن را نه تنبیه خدا می دانیم و نه دسیسه دشمنان ، بلکه یک اتفاق طبیعی در عرصه زندگی بشر می دانیم که انشا الله به زودی بر طرف می شود و حرم ها بیش از پیش با شور و شعور بیشتر رونق می یابد. ادامه دارد..
ادامه... خامسا: به جای این تحلیل های بی پایه و اساس خوب است که به معارف قرآن روی بیاوریم و آن را ملاک و معیار قرار دهیم یک گفتگویی با قرآن درباره کرونا داشته باشیم: آیا این‌گونه بیماری‌ها و تبعات آن آزمونی الهی ست؟ جواب قرآن : «وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ ﻭ بیﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰی ﺍﻧﺪک ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﮔﺮسنگی ﻭ ﻛﺎﻫﺶ بخشی ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻛﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ  ﻧﺒﺎتی ﻳﺎ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺑﺎﻍ ﺯﻧﺪگی ﺍﺯ ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ.» (بقره/ آیه ١٥٥)   آیا این بیماری شرّی بیش نیست؟ جواب قرآن : «وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً؛ ﻭ ﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻮعی از شرها ﻭ خیرها ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ.» (انبیاء/ آیه ٣٥)،   علت ابتلای انسان‌ها به این بیماری‌ها و سختی‌ها چیست؟   جواب قرآن: «فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ سختی ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭی ﺩﭼﺎﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﻣﺎ ﻓﺮﻭتنی ﻭ ﺯﺍﺭی ﻛﻨﻨﺪ.» (انعام/ آیه ٤٢)، دانستم که یکی از فلسفه‌های مشکلات زندگی رجوع الی الله و التجاء و زاری به درگاه خداوند است. امکان دارد این‌گونه مشکلات و بیماری‌ها بازتاب اشتباهات خودمان باشد؟ جواب قرآن : «إِذَا أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَإِنَّ الْإِنسَانَ كَفُورٌ؛ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺳﻮی ﺧﻮﺩ ﺭحمتی ﭼﻮﻥ ﺳﻠﺎﻣﺖ، ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﭽﺸﺎﻧﻴﻢ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﺳﺮﻣﺴﺖ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﮔﻨﺎﻫﺎنی ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﺁسیبی ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، بیﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ.» (شوری/ آیه ٤٨)،   چرا باید این بیماری و سختی دامنگیر ملت ما شود؟ گفت: «إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا؛ اگر از مشکل به شما آسیبی رسید، به دیگران نیز آسیب رسیده است و ما این روزها را میان خلایق می‌گردانیم تا خداوند مقام اهل ایمان را معلوم کند.» (آل عمران/ آیه ۱۴۰)،   این ویروس تا کی در کشور ما می‌ماند؟ جواب قرآن : «أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ؛ چند روزی بیش نیست.» (بقره/ آیه ١٨٤)
جمع بندی پرسش: چرا از قم؟ عطاملک جوینی با نثری زیبا و تاثیر گذار، ناقل حکایتی از تسخیر بخارا به دست چنگیزخان است که موی بر تن آدمی راست می کند.  چنگیز پس از فتح بخارا، حرمتی بر مسلمانی ننهاد وبا اسب به مسجد جامع وارد شد. از پی او، دیگر مغولان، با اسب و یراق جنگی در مسجد منزل کرده و در آن بساط می گساری و طرب فراهم کردند.  عجب تر آن که صندوق های قرآن را از کتاب خالی کرده، قرآن ها را بر زمین ریخته و صندوق ها را آخور اسبان ساختند.  صفحات قران، زیر سم ها پاره پاره می شد و ستوران بر آن مدفوع می کردند.   و تلخ تر آن که مشاهیر شهر از ائمه و مشایخ وقضات و سادات و علما و مجتهدان، به تحقیر و تخفیف، شاهد چنین حرمت شکنی بودند، زیرا که به مسجد آورده شده و محافظت از اسبان را بدانان جبر کرده بودند.  در این میان یکی از سادات، که از این نادیده ها در عجب شده بود، از خردمندی پرسید: «مولانا این چه حالست؟»  خردمند پاسخ داد: «خاموش باش، باد بی نیازی خداوند است که می وزد»! «علی طهماسبی»، پژوهش گر متون مقدس و اسطوره، سخن آن خردمند را این گونه تفسیر می کند:  «احتمالا سخن بدین معنا هم هست که خداوند نه به این جماعت علما و سادات و قضات و ائمه نیاز دارد و نه به قرآن ها که در صندوق ها بود». این حکایت را از تاریخ بازگفتم که حال امروز شیوع کرونا را از قم بدان تمثیل زنم. گویی باز «باد بی نیازی خداوند» وزیدن گرفته است تا کسی اسباب دین داری را به جای دین ننشاند.   پاسخ: صرف نظر از صحت و یا عدم صحت انتساب این متن به جوینی و مفسر آن علی طهماسبی به محتوای این متن می پردازیم: اولا شروع کرونا از قم یک حرف ناصواب و ناصحیح است چرا که بدون شک شروع آن در جهان از کشور چین و در ایران نیز هنوز ثابت نشده که شروع این ویروس از کجا بوده است آنچه که حتمی است تشخیص اولین مورد آن در ایران در قم بوده است و این دلیل بر شروع آن در قم نبوده و به فاصله کمی موارد بسیار زیادی از شهرهای دیگر تشخیص آن اعلام شد و شهر قم در رتبه سوم به بعد در بین شهر های ایران قرار گرفت . ثانیا: آن وقت این حرف ها را می شد باور کرد که رسانه های معاند القاء کرده بودند که ایران در این ویروس وضعیت نابسامانی دارد! اما اکنون که آمار های عجیب و غریب از اروپا و آمریکا منتشر می شود دیگر جایی برای این حرف ها باقی نمی ماند همه دنیا به حالت نیمه تعطیل در آمده، اقتصاد جهانی تعطیل است، تمام مراکز جمعیتی جهان از کنسرت ها، بازی های ورزشی جهانی ، سینماها، میتینگ ها و ... همه و همه تعطیل شده اند در کنار آن حرم ها هم تعطیل باشد چه خواهد شد؟! هر چه برای آن مراکز گفتید برای حرم ها هم بگویید. ثالثا: هیچگاه نه روحانیت شیعه خود را واسطه مردم و خدا می‌داند و نه مردم چنین تصوری از آنها دارند، بله در مسیحیت چنین دیدگاهی نسبت به پاپ و کشیشان وجود دارد. نویسندگان اینگونه متون هم به دلیل ذهن غربگرا، و تقلید چشم بسته از سخنان روشنفکران غربی، توجه ندارند که اینگونه وصله ها به اسلام و اعتقادات اسلامی نمی‌چسبد. نظیر این تکرار طوطی‌وار در بسیاری موارد دیگر مانند رابطه علم و دین و.‌‌.. نیز دیده می‌شود. رابعا: سلمنا که بگوییم مراکز دینی بر اثر واقعه ای مثل کشور گشایی کفار و یا گسترش ویروس های خطرناک و ... تعطیل شود و کفار به مظاهر دینی توهین کنند و ... آیا این ها خشم و بی اعتنایی خدا به دین داران است؟! هرگز. این همان عقیده و نظر بنی امیه در طعنه زدن به خاندان اهلبیت است که بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) و به اسارت رفتن خاندان آن حضرت ، ابن زیاد ملعون به حضرت زینب طعنه زد که دیدید خدا با شما چه کرد؟! حضرت فرمودند: «ما رایت الا جمیلا».(1) این حقیقتی است که دوستان خدا حتی شهادت و اسارت را هم زیبا می بینند. اگر امروز می بینید در حرم ها بسته است ما آن را نه تنبیه خدا می دانیم و نه دسیسه دشمنان ، بلکه یک اتفاق طبیعی در عرصه زندگی بشر می دانیم که انشا الله به زودی بر طرف می شود و حرم ها بیش از پیش با شور و شعور بیشتر رونق می یابد. خامسا: به جای این تحلیل های بی پایه و اساس خوب است که به معارف قرآن روی بیاوریم و آن را ملاک و معیار قرار دهیم یک گفتگویی با قرآن درباره کرونا داشته باشیم: آیا این‌گونه بیماری‌ها و تبعات آن آزمونی الهی ست؟ جواب قرآن : «وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ ﻭ بیﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰی ﺍﻧﺪک ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﮔﺮسنگی ﻭ ﻛﺎﻫﺶ بخشی ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻛﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ  ﻧﺒﺎتی ﻳﺎ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺑﺎﻍ ﺯﻧﺪگی ﺍﺯ ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ.» (2) آیا این بیماری شرّی بیش نیست؟ جواب قرآن : «وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً؛ ﻭ ﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻮعی از شرها ﻭ خیرها ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ.» (3) علت ابتلای انسان‌ها به این بیماری‌ها و سختی‌ها چیست؟ جواب قرآن: «فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ سختی ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭی ﺩﭼﺎﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﻣﺎ ﻓﺮﻭتنی ﻭ ﺯﺍﺭی ﻛﻨﻨﺪ.» (4)، دانستم که یکی از فلسفه‌های مشکلات زندگی رجوع الی الله و التجاء و زاری به درگاه خداوند است. امکان دارد این‌گونه مشکلات و بیماری‌ها بازتاب اشتباهات خودمان باشد؟ جواب قرآن : «إِذَا أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَإِنَّ الْإِنسَانَ كَفُورٌ؛ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺳﻮی ﺧﻮﺩ ﺭحمتی ﭼﻮﻥ ﺳﻠﺎﻣﺖ، ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﭽﺸﺎﻧﻴﻢ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﺳﺮﻣﺴﺖ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﮔﻨﺎﻫﺎنی ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﺁسیبی ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، بیﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ.» (5) چرا باید این بیماری و سختی دامنگیر ملت ما شود؟ گفت: «إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا؛ اگر از مشکل به شما آسیبی رسید، به دیگران نیز آسیب رسیده است و ما این روزها را میان خلایق می‌گردانیم تا خداوند مقام اهل ایمان را معلوم کند.» (6) این ویروس تا کی در کشور ما می‌ماند؟ جواب قرآن : «أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ؛ چند روزی بیش نیست.» (7)   پی نوشت: 1-مجلسی، بحار الانوار، احیاء تراث،  ج45، ص115 ـ 116. 2- بقره: 155. 3- انبیاء: 35. 4- انعام: 42. 5- شوری: 48. 6- آل عمران: 140. 7- بقره: 184.    
موضوع قفل شده است