جمع بندی خواب های متفاوت

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خواب های متفاوت

با سلام

.......

بعضی اتفاقات که در خواب دیده میشوند و به رویاهای صادقانه شبیه هستند..

مثلا خواب هایی که ظهور امام زمان را نشان می دهد حالت هایی خاص که در آسمان و مردم دیده می شود

یا اینکه دیدن یکی از یاران امام که بلند قد و لاغر اندام هستند و چهره بسیار بسیار زیبا و موهای قهوه ای روشن دارند که توسط

دشمن ، سوار بر اسب در زمین فرو می روند و به شهادت می رسند..

یا مواردی که کلمه « لا اله الا الله » بر روی خاک ، برنج ، و در آسمان و درون ماه نوشته و دیده می شوند و فوران می کند و رخدادی

مثل تولد یک ستاره به وجود می آید.

یا دیدن امام خمینی (ره) در میان هاله ای از دود و نور که برای یاری رساندن می آیند.

اینها از چیست؟ چه چیزی را به بیننده و اطرافیانش نشان می دهد؟

بسیار ممنون

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد اویس

با عرض سلام و ادب خدمت همه سروران گرامی خصوصا سرکار خانم raha-h
در خصوص سوال حضرتعالی لازم است در ابتدا توضیحی مختصر در مورد ماهیت خواب داشته باشم.

به تعبیر جناب شیخ اکبر ابن عربی خواب، حكمتی نورى است که اولين مبدأ تلقى وحى الهى، براى اهل عنايت شمرده است لذا در پاره‏ اى از روايات «خواب» يكى از اجزاى نبوّت تلقى گشته‏ و در بعضى روايات ديگر اشاره شده كه وحی در ابتدا از طريق خواب، به حضرت رسول اکرم صلى الله عليه وآله نازل مى‏ شده است.
بر این اساس می توان گفت «
خواب» يكى از بهترین راه‏هاى انصراف آدمی از نشئه طبیعت و اتصال وی با «عالم غيب» است؛ زيرا انسان در عالم خواب، به جهت اقتضاى قوانين و سنن حاكم بر آن، از علائق بدن مادی خویش انقطاع یافته و زمینه لازم برای مشاهده حقایق عالم غيب پیدا می کند.

قوه عاقله انسان که تور شکار آدمی برای دریافت حقایق کلی و معانی عوالم مجرده است پس از ارتباط انسان با عوالم غیب به ادراک حقایق و معانی کلی نائل می شود و سپس معانی و حقایق اخذ نموده قوه عاقله توسط قوه خیال انسان صورتگری شده و در غالب اشکال و صور گوناگون در خواب دیده می شود و این همان معنای رویای صادقه است.

در حقیقت رؤياى صادقه پلی ارتباطى انسان با عالم غيب است که انسان در پرتو اين ارتباط، قادر به مشاهده حقايق و معانی غیبی می شود.البته باید توجه داشت که همه رویاهای انسان صادق و مطابق با حقایق عوالم غیب نیستند بلکه در بسیاری ازموارد نیز قوه واهمه به میدان آمده با بازیگریها و رهزنیهای خاص خود مانع از صورتگری درست معانی می شود به طوری که با تشویش و پراکندگی متوالی معانی جزیی گوناگون، سبب سردرگمی قوه خیال و تصویر سازی های بی ربط و کسل کننده و گاه ازار دهنده می شود.
لذا در حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که : «الرؤيا ثلاثة: بشرى من الله، و تحزين من الشيطان، والذين يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منامه» (1)
یعنی خواب سه گونه است. گاهى بشارتى از ناحيه خداوند است، گاه وسيله غم و اندوه از سوى شيطان و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مى ‏پروراند و آن را در خواب مى ‏بيند.


شرط اصلی و رکن اساسی برای دریافت رویای صادقه، طهارت نفس انسانی در تمامی مراتب و حضور و مراقبت وی است. در حقیقت طهارت نفس آدمی موجب سنخیت یافتن نفس و تلطیف وی برای مشاهده لطایف مجرده است. و هر چقدر این سنخیت بواسطه طهارت و حضور و مراقبت فزونی یابد استعداد آدمی برای مشاهده حقایق در غالب صورتهای لذت آور بیشتر می شود.

اما صورتهایی که انسان در خواب در غالب صور اذکار الهی و یا ائمه اطهار و یا علمای حقیقی و یا اشیای مقدس و معنوی مشاهده می کند غالبا برگرفته از انس و الفت قوه خیال فرد با صورتهایی شبیه آن صورتها در حالت بیداری است. بدین ترتیب که هر صورتی را که انسان در حالت بیداری بیشتر از آن احساس لذت و معنویت کند، در خواب نیز معانی و حقایق غیبی را با همان صورتها برای خویش تصویر سازی می کند.
همچنان که گفتم این مطلب در مورد غالب افراد این چنین است اما افراد کمی نیز هستند که قوه عقل و قوه خیال آنان چنان قوی است که می توانند حقایق را با همان صورتهای اصلیشان در عوالم مافوق مشاهده کند بدین ترتیب که نفس ایشان به جای تنزل دادن معانی کلی و تغییر و تحول در آنها، خود ارتقا یافته و به عوالم قدس تشرف می یابد و حقایق را با همان صورتهای اصلیشان مشاهده می کند.

البته در مورد خواب و حقایق پیرامون آن سخن بسیار است و امید آن داریم که این انجمن خصوصا تاپیک دروس معرفت نفس، بستر مناسبی برای طرح آنها باشد.
لعل الله یحدث بعد ذالک امرا.

پینوشتها:
1
- ميزان ‏الحكمه، ج 4، ص 16، انتشارات مكتبه ‏الاسلامى

سلام و عرض ادب

خیلی ممنونم از توضیح کاملتون

یعنی جواب دیگری برای پرسش من نیست؟

raha-h;613881 نوشت:
با سلام
بعضی اتفاقات که در خواب دیده میشوند و به رویاهای صادقانه شبیه هستند..
مثلا خواب هایی که ظهور امام زمان را نشان می دهد حالت هایی خاص که در آسمان و مردم دیده می شود
یا اینکه دیدن یکی از یاران امام که بلند قد و لاغر اندام هستند و چهره بسیار بسیار زیبا و موهای قهوه ای روشن دارند که توسط دشمن ، سوار بر اسب در زمین فرو می روند و به شهادت می رسند..
یا مواردی که کلمه « لا اله الا الله » بر روی خاک ، برنج ، و در آسمان و درون ماه نوشته و دیده می شوند و فوران می کند و رخدادی مثل تولد یک ستاره به وجود می آید.
یا دیدن امام خمینی (ره) در میان هاله ای از دود و نور که برای یاری رساندن می آیند.
اینها از چیست؟ چه چیزی را به بیننده و اطرافیانش نشان می دهد؟
بسیار ممنون

با سلام

اگر به یک موضوعی مثلا ظهور زیاد فکر میکنید خوابی که درباره آن موضوع هست کمتر امکان دارد صادقه باشد! مثلا همین خواب یار امام زمان که دیده اید صحیح نیست هیچکدام از یاران امام زمان به شهادت نمیرسند و در زمین هم فرو نمیروند!

خود شما هم باید ببینید که آیا خوابهایتان صادقه هم بوده که اتفاق افتاده باشد؟ مثلا خواب دیدید تصادف کردید و فردا پس فردا تصادف کرده باشید

اگر خوابی که اتفاق افتاده باشد ندارید پس میتوان نتیجه گرفت خوابهای شما راست نیست! بلکه از خیالات ناشی شده!

میشه در مورد اینم بگین که تو خواب بگن امام زمان میخان بیان بعد بجای صورت ایشون چهره ی یه آدم عادی رو ببینیم
معنیش اینه که اجازه ی دیدن ایشون به ما داده نشده؟

sara72;619022 نوشت:
میشه در مورد اینم بگین که تو خواب بگن امام زمان میخان بیان بعد بجای صورت ایشون چهره ی یه آدم عادی رو ببینیم
معنیش اینه که اجازه ی دیدن ایشون به ما داده نشده؟

تبدیل ناگهانی صور در خواب و یا اینکه بگویند فلانی را اکنون خواهی دید و به جای آن صورت فرد دیگری را مشاهده کنید همه اینها بر اشتغال زیاد شخص خواب بیننده به کثرات دلالت داشته و حاکی از آلودگی انسان در مرتبه ذهن و خیال و وهم می باشد.

[="Georgia"][="Blue"][="3"] [=&quot]جمع بندی[/]
[=&quot]پرسش[/]
[=&quot]بعضی اتفاقات که در خواب دیده میشوند و به رویاهای صادقانه شبیه هستند مثلا خواب هایی که ظهور امام زمان را دلالت دارند اینها حاکی از چیست و چه چیزی را به بیننده و اطرافیانش نشان می دهد؟[/]

[=&quot]پاسخ[/]
[=&quot]اجازه دهید در ابتدا پیرامون ماهیت خواب توضیحی مختصری داشته باشم[/][=&quot].

[/][=&quot]به تعبیر جناب شیخ اکبر ابن عربی خواب، حكمتی نورى است که اولين مبدأ تلقى وحى الهى، براى اهل عنايت شمرده است لذا در پاره‏ اى از روايات «خواب» يكى از اجزاى نبوّت تلقى گشته‏ و در بعضى روايات ديگر اشاره شده كه وحی در ابتدا از طريق خواب، به حضرت رسول اکرم صلى الله عليه وآله نازل مى‏ شده است[/][=&quot].
[/]
[=&quot]بر این اساس می توان گفت «[/][=&quot]خواب[/][=&quot]»يكى از بهترین راه‏هاى انصراف آدمی از نشئه طبیعت و اتصال وی با«[/][=&quot]عالم غيب[/][=&quot]» است؛ زيرا انسان در عالم خواب، به جهت اقتضاى قوانين و سنن حاكم بر آن، از علائق بدن مادی خویش انقطاع یافته و زمینه لازم برای مشاهده حقایق عالم غيب پیدا می کند[/][=&quot].[/][=&quot]
[/]
[=&quot]
[/]
[=&quot]قوه عاقله انسان که تور شکار آدمی برای دریافت حقایق کلی و معانی عوالم مجرده است پس از ارتباط انسان با عوالم غیب به ادراک حقایق و معانی کلی نائل می شود و سپس معانی و حقایق اخذ نموده قوه عاقله توسط قوه خیال انسان صورتگری شده و در غالب اشکال و صور گوناگون در خواب دیده می شود و این همان معنای رویای صادقه است[/][=&quot].[/][=&quot]
[/]
[=&quot]در حقیقت رؤياى صادقه پلی ارتباطى انسان با عالم غيب است که انسان در پرتو اين ارتباط، قادر به مشاهده حقايق و معانی غیبی می شود[/][=&quot].[/][=&quot]البته باید توجه داشت که همه رویاهای انسان صادق و مطابق با حقایق عوالم غیب نیستند بلکه در بسیاری ازموارد نیز قوه واهمه به میدان آمده با بازیگریها و رهزنیهای خاص خود مانع از صورتگری درست معانی می شود به طوری که با تشویش و پراکندگی متوالی معانی جزیی گوناگون، سبب سردرگمی قوه خیال و تصویر سازی های بی ربط و کسل کننده و گاه ازار دهنده می شود[/][=&quot].
[/]
[=&quot]لذا در حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که : «ا[/][=&quot]لرؤيا ثلاثة: بشرى من الله، و تحزين من الشيطان، والذين يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منام[/][=&quot]ه» (1)[/][=&quot]
[/]
[=&quot]یعنی خواب سه گونه است. گاهى بشارتى از ناحيه خداوند است، گاه وسيله غم و اندوه از سوى شيطان و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مى ‏پروراند و آن را در خواب مى ‏بيند[/][=&quot].[/][=&quot]
[/]
[=&quot]
[/]
[=&quot]شرط اصلی و رکن اساسی برای دریافت رویای صادقه، طهارت نفس انسانی در تمامی مراتب و حضور و مراقبت وی است. در حقیقت طهارت نفس آدمی موجب سنخیت یافتن نفس و تلطیف وی برای مشاهده لطایف مجرده است. و هر چقدر این سنخیت بواسطه طهارت و حضور و مراقبت فزونی یابد استعداد آدمی برای مشاهده حقایق در غالب صورتهای لذت آور بیشتر می شود[/][=&quot].

[/][=&quot]اما صورتهایی که انسان در خواب در غالب صور اذکار الهی و یا ائمه اطهار و یا علمای حقیقی و یا اشیای مقدس و معنوی مشاهده می کند غالبا برگرفته از انس و الفت قوه خیال فرد با صورتهایی شبیه آن صورتها در حالت بیداری است. بدین ترتیب که هر صورتی را که انسان در حالت بیداری بیشتر از آن احساس لذت و معنویت کند، در خواب نیز معانی و حقایق غیبی را با همان صورتها برای خویش تصویر سازی می کند[/][=&quot].
[/]
[=&quot]همچنان که گفتم این مطلب در مورد غالب افراد این چنین است اما افراد کمی نیز هستند که قوه عقل و قوه خیال آنان چنان قوی است که می توانند حقایق را با همان صورتهای اصلیشان در عوالم مافوق مشاهده کند بدین ترتیب که نفس ایشان به جای تنزل دادن معانی کلی و تغییر و تحول در آنها، خود ارتقا یافته و به عوالم قدس تشرف می یابد و حقایق را با همان صورتهای اصلیشان مشاهده می کند[/][=&quot].

[/][=&quot]پینوشتها[/][=&quot]:
[/]
[=&quot]1-[=&quot] [/]ميزان ‏الحكمه، ج 4، ص 16، انتشارات مكتبه ‏الاسلامى[/][=&quot][/]

[/][/][/]

موضوع قفل شده است