ختنه در زمان پیامبر (صلوات الله علیه) به چه شکل بوده؟
تبهای اولیه
سلام
ختنه در زمان پیامبر صلوات الله علیه به چه شکل بوده؟ و آیا مکانی در کشور برای این امر اختصاص داده شده است؟
متأسفانه در برخی موارد پزشک مرد و منشی زن بدون رعایت حیا و عفت اسلامی اقدام به انجام چنین عملی می نمایند!!!
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"] | |
[/TD] | |
کارشناس بحث: استاد واسع | |
[TD][/TD] | |
بسمه تعالی
با سلام و احترام
در ارتباط با مسأله ختنه در آموزه های دینی به ویژه روایات وارده از معصومین (علیهم السلام) نکات مهمی بیان شده است. که به صورت فهرست وار به آن اشاره می کنیم.
- وجوب ختنه کردن پسران
- دعا کردن به هنگام ختنه نوزاد
- شرط صحت طواف در حج و عمره
- استحباب ولیمه دادن در ختنه کردن
- ختنه کردن از حقوق نوزاد بر والدین
- عدم منافات آن با خلقت و حکمت الهی
فرمود: «نه».
گفت: خداوند، مردمان را چنان آفريده كه آلت تناسلىشان لايه اى اضافى داشته باشد. آيا اين كار او حكيمانه است يا بيهوده؟
فرمود: «بلكه كارى حكيمانه از اوست».
گفت: آفرينش خدا را دگرگون ساختيد و كار خود را در ختنه و بريدن لايه ختنه گاه، درست تر از آن چيزى كه خداوند براى آن آفريده، نهاديد و بر مرد ختنه نكرده، خُرده گرفتيد، در حالى كه خداوند، آن را آفريده است، و ختنه كردن را ستوديد، در حالى كه آن، كار شماست، يا اين كه مىگوييد اين كار، از جانب خدا خطا و بى حكمتى بود؟
فرمود: «آن، كارى حكيمانه از خدا و درست است. با وجود اين، او ختنه كردن را سنّت نهاد و بر مردمانش واجب كرد. به همين سان، نوزاد، هر گاه از شكم مادر بيرون بيايد، ناف او را پيوسته به ناف مادرش مى يابيم. خداوند حكيم، آن گونه آن را آفريده و بندگان را به بُريدن آن فرمان داده است و در فرو گذاشتن آن، تباهىِ آشكار براى نوزاد و مادر است و همان سان، دستور داده كه ناخنهاى انسان، هر گاه بلند شدند، گرفته شوند و آن روز كه آفرينش انسان را تدبير كرد، توانا بود كه آن را به گونه اى بيافريند كه بلند نشود، و موى سبيل و سر، همان گونه است كه بلند مىشود و سپس، چيده مىشود، و همان گونه اند گاوان نر كه خداوند، آنها را نرينه آفريده و اخته كردن آنها مناسبتر است و در اين، خُرده اى بر تقدير خداوند عز و جل نيست».[6]
- عدم جواز اقدام حرام به بهانه ختنه شدن نوزادان
- یکسانی کیفیت ختنه کردن به تناسب ابزار طبی زمان های گذشته و حال.
در کتاب «علل الشرائع» به نقل از فضيل بن عياض آمده است که به امام صادق (عليه السلام) گفتم: آيا چيزى از سنّت هاى جاهليّت محترم است؟ فرمود: «اهل جاهليّت، هر آنچه را از دين ابراهيم (عليه السلام) بود، تباه ساختند، جز ختنه كردن، ازدواج و حج را. آنان به اين سه، تمسّك جُستند و آنها را تباه نكردند».(7)
از این رو اصل عمل مورد تأیید اسلام بوده و با تأیید و تأکید اسلام به عنوان سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و شرط صحت قرار گرفتن آن در برخی از عبادات چون طواف، به صورت یک عمل الزامی در فرهنگ اسلامی تلقی می شود. از این رو در کیفیت ختنه و مقدار انجام آن اختلافی وجود ندارد. هر چند گستردگی و پیچیدگی زمان و فزونی جمعیت جوامع کنونی مراکز درمانی را موظف به انجام این عمل توسط متخصصان نموده و در گذشته نیز توسط افراد متخصص انجام می شده است.
بسیاری از مراکز درمانی بخشی را به ختنه کردن اختصاص داده اند که می توان با یافتن شماره تماس آنها ابتدا زمان و هزینه آن را جویا شد و بدان ها مراجعه نمود.
پی نوشت ها:1. خمينى، سيد روح اللّٰه موسوى - مترجم: اسلامى، على، تحرير الوسيلة - ترجمه، 4 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1425ق، قم - ايران؛ ج3، ص: 553.
2 . قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه - مترجم: غفارى، على اكبر ، من لا يحضره الفقيه - ترجمه، 6 جلد، نشر صدوق،1409ق، چاپ اول، تهران - ايران؛ ج5، ص: 168
3 . دزفولى، مرتضى بن محمد امين انصارى، مناسك حج (محشّٰى، شيخ انصارى)، در يك جلد، مجمع الفكر الإسلامي،1425ق، چاپ اول، قم - ايران، ص: 50.
4. محمدى رىشهرى، محمد، تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث، 1جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر، 1389ش، چاپ دوم، - قم - ايران ؛ ص123.
5. محمدى رىشهرى، محمد، حكمت نامه كودك، 1جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر،1391ش، چاپ چهارم، - قم – ايران، ص 8.
6. محمدى رىشهرى، محمد، دانشنامه عقايد اسلامى، 10جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر، 1386ش، چاپ دوم، قم ، ايران، ج5 ؛ ص491.
7. محمدى رىشهرى، محمد، دانشنامه عقايد اسلامى، 10جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر، 1386ش، چاپ دوم، - قم – ايران، ج 2 ص 215.
آیا در زمان رسول خدا هم پزشک زن در حضور پدر نوزاد ختنه را انجام می دادند و یا از اقتضائات زمان ما و کشور اسلامی! ماست؟
آیا در قم هم وجود مکانی که در آن حیا و عفت اسلامی مورد توجه است برای قشر متدین انتظار زیادی است و یا باید منتظر بنشینیم تا برای این سنت اسلامی نیز دیگران تصمیم گیری کنند؟
شما نگران ختنه کردن نوزاد توسط پزشک زن هستید
در حالی که مکرر دیده ام پزشک مرد در بسیاری مناطق موجود نیست و معاینه اندام های خاص مردانه هم توسط پزشک زن انجام میشود!
واقعا برای ختنه یک بچه تاپیک زدید؟؟؟
الان کارشناس این سایت باید چکار کنند؟ آدرس جایی رو بدن که ختنه میکنند؟؟؟
برن وزارت بهداشت شکایت کنند؟؟؟
به نظرم سوال حضرت عالی کاملا بی ربط به موضوع این سایته
جدای ایتکه ختنه فرزند جلوی والدین چ اشکالی داره؟؟؟ پدر و مادر که محرم هستند!!!
چ سوالی پرسیدند که موجب وهن حضرت عالی شده؟
پرسش: در آموزه های دینی چه مطالبی درباره ختنه کردن وارد شده است و در زمان پیامبر اسلام این مساله به چه صورت انجام می گرفت؟
پاسخ:
در ارتباط با مسأله ختنه در آموزه های دینی به ویژه روایات وارده از معصومین (علیهم السلام) نکات مهمی بیان شده است. که به صورت فهرست وار به آن اشاره می کنیم.
- وجوب ختنه کردن پسران
- دعا کردن به هنگام ختنه نوزاد
- شرط صحت طواف در حج و عمره
- استحباب ولیمه دادن در ختنه کردن
- ختنه کردن از حقوق نوزاد بر والدین
- عدم منافات آن با خلقت و حکمت الهی
فرمود: «نه».
گفت: خداوند، مردمان را چنان آفريده كه آلت تناسلىشان لايه اى اضافى داشته باشد. آيا اين كار او حكيمانه است يا بيهوده؟
فرمود: «بلكه كارى حكيمانه از اوست».
گفت: آفرينش خدا را دگرگون ساختيد و كار خود را در ختنه و بريدن لايه ختنه گاه، درست تر از آن چيزى كه خداوند براى آن آفريده، نهاديد و بر مرد ختنه نكرده، خُرده گرفتيد، در حالى كه خداوند، آن را آفريده است، و ختنه كردن را ستوديد، در حالى كه آن، كار شماست، يا اين كه مىگوييد اين كار، از جانب خدا خطا و بى حكمتى بود؟
فرمود: «آن، كارى حكيمانه از خدا و درست است. با وجود اين، او ختنه كردن را سنّت نهاد و بر مردمانش واجب كرد. به همين سان، نوزاد، هر گاه از شكم مادر بيرون بيايد، ناف او را پيوسته به ناف مادرش مى يابيم. خداوند حكيم، آن گونه آن را آفريده و بندگان را به بُريدن آن فرمان داده است و در فرو گذاشتن آن، تباهىِ آشكار براى نوزاد و مادر است و همان سان، دستور داده كه ناخنهاى انسان، هر گاه بلند شدند، گرفته شوند و آن روز كه آفرينش انسان را تدبير كرد، توانا بود كه آن را به گونه اى بيافريند كه بلند نشود، و موى سبيل و سر، همان گونه است كه بلند مىشود و سپس، چيده مىشود، و همان گونه اند گاوان نر كه خداوند، آنها را نرينه آفريده و اخته كردن آنها مناسبتر است و در اين، خُرده اى بر تقدير خداوند عز و جل نيست».[6]
- عدم جواز اقدام حرام به بهانه ختنه شدن نوزادان
- یکسانی کیفیت ختنه کردن به تناسب ابزار طبی زمان های گذشته و حال.
در کتاب «علل الشرائع» به نقل از فضيل بن عياض آمده است که به امام صادق (عليه السلام) گفتم: آيا چيزى از سنّت هاى جاهليّت محترم است؟ فرمود: «اهل جاهليّت، هر آنچه را از دين ابراهيم (عليه السلام) بود، تباه ساختند، جز ختنه كردن، ازدواج و حج را. آنان به اين سه، تمسّك جُستند و آنها را تباه نكردند».(7)
از این رو اصل عمل مورد تأیید اسلام بوده و با تأیید و تأکید اسلام به عنوان سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و شرط صحت قرار گرفتن آن در برخی از عبادات چون طواف، به صورت یک عمل الزامی در فرهنگ اسلامی تلقی می شود. از این رو در کیفیت ختنه و مقدار انجام آن اختلافی وجود ندارد. هر چند گستردگی و پیچیدگی زمان و فزونی جمعیت جوامع کنونی مراکز درمانی را موظف به انجام این عمل توسط متخصصان نموده و در گذشته نیز توسط افراد متخصص انجام می شده است.
بسیاری از مراکز درمانی بخشی را به ختنه کردن اختصاص داده اند که می توان با یافتن شماره تماس آنها ابتدا زمان و هزینه آن را جویا شد و بدان ها مراجعه نمود.
پی نوشت ها:1. خمينى، سيد روح اللّٰه موسوى - مترجم: اسلامى، على، تحرير الوسيلة - ترجمه، 4 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1425ق، قم - ايران؛ ج3، ص: 553.
2 . قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه - مترجم: غفارى، على اكبر ، من لا يحضره الفقيه - ترجمه، 6 جلد، نشر صدوق،1409ق، چاپ اول، تهران - ايران؛ ج5، ص: 168
3 . دزفولى، مرتضى بن محمد امين انصارى، مناسك حج (محشّٰى، شيخ انصارى)، در يك جلد، مجمع الفكر الإسلامي،1425ق، چاپ اول، قم - ايران، ص: 50.
4. محمدى رىشهرى، محمد، تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث، 1جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر، 1389ش، چاپ دوم، - قم - ايران ؛ ص123.
5. محمدى رىشهرى، محمد، حكمت نامه كودك، 1جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر،1391ش، چاپ چهارم، - قم – ايران، ص 8.
6. محمدى رىشهرى، محمد، دانشنامه عقايد اسلامى، 10جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر، 1386ش، چاپ دوم، قم ، ايران، ج5 ؛ ص491.
7. محمدى رىشهرى، محمد، دانشنامه عقايد اسلامى، 10جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر، 1386ش، چاپ دوم، - قم – ايران، ج 2 ص 215.